2021-10-01, 16:10
Avslutad
Det där med att han betalade en gammal skuld behöver nog inte betyda så mycket, har man sprängt huset i luften så kan man göra det i samma veva, låter logiskt på ngt vis.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456
Hur mycket pengar får fastighetsägaren ut av försäkringen???

Kan ha med det att göra... bränna av en bomb skylla på polacken casha in miljoner återbygga och sen sälja som brf

Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Knappast va. Detta är ett välrenommerat stort fastighetsbolag, Ernst Rosén. Inte värt att smutsa ner sig så.

Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456
Inte värt? 140 lght till brf innebär runt 3-10milj per lght.

Polacken kanske fick lite pengar för att bränna av en bomb och fly EU,

Om det nu skulle vara så, så hade han ju kunnat ha transport löst redan samma dag, på 24 timmar är han lätt utanför EU:s gränser.

Pengar är ett incitament för många många människor att göra saker.

Tänk själv, att spränga sin egna hemvist känns väldigt långt ner på listan även för en psykisklabil människa, är väl bättre gå på enhetschefer kronofogdenskontor m.m ?

Jag tycker det bör undersökas som en möjlighet iallafall..

Kapitalister tar gärna stora risker har jag hört. "man måste chansa för att vinna"

Hyresvärden visste också förstås att ML skulle vräkas den dagen, så det är ett perfekt tillfälle att genomföra en sådan kupp där man får det att verka som att det är ML som har gjort det, eftersom ML då har motiv att spränga huset innan han lämnar det vid vräkningen. Mycket smart uppenbarligen, eftersom "alla" nu anser att ML utan tvivel måste vara den skyldige.
Men något företag i huset som ville ha ut försäkringspengar, eller kriminella gäng som tex ville åt polisen JZ, kan också ha kännt till att ML skulle vräkas den dagen och därför valt den dagen för sprängningen.
Så det måste undersökas för allas säkerhet.
Senast redigerad av eoku 2021-10-01 kl. 16:15.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godemannen
Är väl ändå intressant att människor blir förvånade över utfallet i det här fallet, om det nu är så att Mark sprängt fastigheten.

En person som pressats hårdare & hårdare bort från en dräglig tillvaro. Myndigheterna i alla dess former arbetar tillsammans & tjänstemännen kör sina vägar för att hela tiden kunna pressa han mer & mer in i ett hörn. Jag är förvånad att detta inte händer oftare baserat på hur vanligt myndighetsmissbruket är.

Kan det bli början på en ny våg av människor som säger nej till utanförskap kanske och hittar på egna vägar för att synas & höras
Tillhör Breivik den här skaran människor du pratar om?
Citera
2021-10-01, 16:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiator
Hur delges en förestående vräkning? Hur långt innan Kronofogdens besök kan han tänkas ha vetat om att det skulle ske?

Den tidsaspekten tror jag är viktig att ta hänsyn till. Om vi ponerar att sprängningen var kopplad till den förestående vräkningen så tror jag att olika hypoteser kan klarna.

Om det finns gott om tid från delgivning till verkställighet så har han antagligen planerar dådet noga. Och i en sådan situation bör han ha tänkt tanken:

Vad gör jag direkt efter? Hur gör jag på längre sikt? Vart tar jag vägen, hur håller jag mig undan? Troligen har han haft svar på dessa frågor och en plan för den närmsta tiden efter dådet. I detta scenario torde han ha hyfsad uthållighet i att hålla sig undan.

OM däremot tiden mellan delgivning och verkställighet är kort, så är handlingen säkerligen impulsiv, han har agerat på det sätt han kan med tillgängliga resurser. Själva dådet blir primärt, att hinna innan det är för sent. I ett sådant läge är det ju mer troligt att han löser sin situation as hoc, vilket borde ge kort uthållighet.

Nån som vet hur processen för vräkning ser ut, och därmed vilket av ovanstående scenario som skulle vara troligt?
En förestående vräkning delges med post. Alternativt hembesök veckor eller veckan innan . . att handöver räckning av polis har begärts från ett bestämt datum .. . (av hyresvärden). . Tyckte jag läste i tråden att även hyresvärden var synlig på platsen i ett tidigt stadie.
Citera
2021-10-01, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Tillhör Breivik den här skaran människor du pratar om?
Inte de jag tänker på i förta hand. Utan alla de som sitter i oändliga skeende som det är svårt att se slut på när ingen lyssnar på det man säger och man inte når fram. Mina exempel handlar nog mer om folk som kommer i limbo med socialtjänst, försäkringskassa, arbetsförmedling, psykiatri, sjukvård osv.
Citera
2021-10-01, 16:16
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Ganska rolig formulering, lommade är ju att dra fötterna efter sig, kanske gå sakta och lite planlöst. Det gör man alltså i all hast! All hast diskvalificerar användandet av lomma. SFI nästa för den grannen?!

Jag vill rentvå grannen han sa inte så han sa inte att han lommade iväg, han sa att "han försvann fort, men han sprang inte", så det var mitt påhitt, jag tyckte bara att det va lite kul att han inte sa han vände på klacken å gick hastigt därifrån, tyvärr får inte jag gå på SFI, men jag ska bättra mej jag lovar
Citera
2021-10-01, 16:19
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
En förestående vräkning delges med post. Alternativt hembesök veckor eller veckan innan . . att handöver räckning av polis har begärts från ett bestämt datum .. . (av hyresvärden). . Tyckte jag läste i tråden att även hyresvärden var synlig på platsen i ett tidigt stadie.
Jo men hyresgästen vet ju sedan länge att hen ligger efter med hyran och måste bättra sig. Det tar många månader innan man kopplar in kronofogde och polis.
Citera
2021-10-01, 16:19
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite

Ja, jag läste på om detta:
https://bostadsportal.se/blogg/hyreslagen/vrakning/

Det är en ganska lång process, Mark Lorentzon har säkert fått brev om vräkningsdatum ett flertal veckor innan själva datumet. Speciellt om han har haft ett intresse för hemmagjorda bomber (kanske läst om dem innan) så ska det inte ha varit något problem att hinna ställa i ordning en innan utsatt datum.
Citera
2021-10-01, 16:20
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wahoo2000
(hur?) kan man utesluta att han bokstavligt talat gått upp i rök i samband med smällen? Kan väl inte bli mycket kvar om han stod precis bredvid och sedan brand på det.

tillräckligt mycket blir kvar. elden vill ju vidare, så att säga.
Citera
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiator
Hur delges en förestående vräkning? Hur långt innan Kronofogdens besök kan han tänkas ha vetat om att det skulle ske?

Den tidsaspekten tror jag är viktig att ta hänsyn till. Om vi ponerar att sprängningen var kopplad till den förestående vräkningen så tror jag att olika hypoteser kan klarna.

Om det finns gott om tid från delgivning till verkställighet så har han antagligen planerar dådet noga. Och i en sådan situation bör han ha tänkt tanken:

Vad gör jag direkt efter? Hur gör jag på längre sikt? Vart tar jag vägen, hur håller jag mig undan? Troligen har han haft svar på dessa frågor och en plan för den närmsta tiden efter dådet. I detta scenario torde han ha hyfsad uthållighet i att hålla sig undan.

OM däremot tiden mellan delgivning och verkställighet är kort, så är handlingen säkerligen impulsiv, han har agerat på det sätt han kan med tillgängliga resurser. Själva dådet blir primärt, att hinna innan det är för sent. I ett sådant läge är det ju mer troligt att han löser sin situation as hoc, vilket borde ge kort uthållighet.

Nån som vet hur processen för vräkning ser ut, och därmed vilket av ovanstående scenario som skulle vara troligt?

Kronofogden brukar delge datum för vräkning omkring 3 veckor innan, man får god tid på sig att packa.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Jo men hyresgästen vet ju sedan länge att hen ligger efter med hyran och måste bättra sig. Det tar många månader innan man kopplar in kronofogde och polis.
Ja , så tid för planering har funnits minst en vecka bakåt i tiden innan denna händelsen.
Citera
2021-10-01, 16:22
Medlem
rex144s avatar
Man kan undra ifall han planerat en till sprängning utanför nån myndighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in