2021-10-01, 15:51
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BMC64
Eller så är det just det han vill att folk ska tro, en klassisk maskirovka

Vad är maskirovka?

Kan det vara detta: https://sv.wikipedia.org/wiki/Maskirovka

Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation.
” Konsten att säkerställa framgång i strid, bestående av ett komplex av åtgärder för att vilseleda avseende läge och stridsvärde hos förband och objekt och stridsplaner...
Citera
2021-10-01, 15:53
Medlem
Citat:
Eller så är det just det han vill att folk ska tro, en klassisk maskirovka

Ja dimridåer, tror inte han är riktigt klar än men hoppas samvetet kanske kommer ikapp och att han överlämnar sig.
Citera
2021-10-01, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiator
Hur delges en förestående vräkning? Hur långt innan Kronofogdens besök kan han tänkas ha vetat om att det skulle ske?

Den tidsaspekten tror jag är viktig att ta hänsyn till. Om vi ponerar att sprängningen var kopplad till den förestående vräkningen så tror jag att olika hypoteser kan klarna.

Om det finns gott om tid från delgivning till verkställighet så har han antagligen planerar dådet noga. Och i en sådan situation bör han ha tänkt tanken:

Vad gör jag direkt efter? Hur gör jag på längre sikt? Vart tar jag vägen, hur håller jag mig undan? Troligen har han haft svar på dessa frågor och en plan för den närmsta tiden efter dådet. I detta scenario torde han ha hyfsad uthållighet i att hålla sig undan.

OM däremot tiden mellan delgivning och verkställighet är kort, så är handlingen säkerligen impulsiv, han har agerat på det sätt han kan med tillgängliga resurser. Själva dådet blir primärt, att hinna innan det är för sent. I ett sådant läge är det ju mer troligt att han löser sin situation as hoc, vilket borde ge kort uthållighet.

Nån som vet hur processen för vräkning ser ut, och därmed vilket av ovanstående scenario som skulle vara troligt?

På nedan länk

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/kunskapsstod/2017-11-11.pdf

står det i alla fall

"Kronofogden skriftligen ska meddela socialtjänsten vilket datum avhysningen kommer att ske. Enligt 5 kap. 4 § socialtjänstförordningen (2001:937), SoF, ska socialtjänsten samma dag som de tagit emot informationen från Kronofogden skicka en bekräftelse till Kronofogden och samtidigt meddela vem som är ansvarig handläggare hos socialtjänsten. En kopia på bekräftelsen ska även skickas till hyresgästen."
Citera
2021-10-01, 15:56
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Vad är maskirovka?

Kan det vara detta: https://sv.wikipedia.org/wiki/Maskirovka

Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation.
” Konsten att säkerställa framgång i strid, bestående av ett komplex av åtgärder för att vilseleda avseende läge och stridsvärde hos förband och objekt och stridsplaner...

Ja per definition, han anser att staten/myndigheter/bostadsbolaget är emot honom, och därigenom är hans fiende, innan han spränger av bomben, så begår han handlingar som ska få alla att tro han kommer ta sej själv av daga efter dådet, för att därefter fortsätta med bombningar av ovan nämnda fiende,,,,,typ
Citera
2021-10-01, 15:58
Medlem
SoberZealots avatar
Men här kan väl myndigheter försöka ta sig i kragen faktiskt. En hel grupp har ju helt enkelt glömts bort. Ensamstående män i övre medelåldern.

Detta kunde faktiskt förhindras. Finns bara förlorare här.

Det jag undrar är om han missbrukade eller varför jobba han inte?
Citera
2021-10-01, 16:00
Medlem
(hur?) kan man utesluta att han bokstavligt talat gått upp i rök i samband med smällen? Kan väl inte bli mycket kvar om han stod precis bredvid och sedan brand på det.
Citera
2021-10-01, 16:01
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
[/b]
Enligt uppgifter i tråden har hen studerat på Chalmers och där finns troligen kurser i allt som har med sjöfart att göra. Tror att de också har sjöbefälsutbildningar. Frågan är om hen i Norge arbetat till sjöss eller i land.

Skeppsmäklare i Monaco och Norge. Dvs han sitter på hamnkontoret och fördelar udda laster som ska till olika platser via de fartyg som löper in. Typ "Vi har tre containrar som just kom in och som ska vara i Dubai inom två veckor - kan de gå med M/S Siri till Rotterdam, där vi sen har transport med M/S DanTrans vidare till slutdestinationen?"
Citera
2021-10-01, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Det kanske har varit så att grannarna har varit mer delaktiga i att få honom vräkt än vad vi vet. Kanske har de påverkat hans mammas gode man så att hans mammas lägenhet sas upp också. Hans udda utseende och beteende kan räcka för att provocera överklassmänniskor som de i Annedal.
Och här kan du läsa vad en "granne" tycker om ML:

https://www.flashback.org/find_posts_by_user.php?userid=1415927&threadid=335 9220

Massa oväsentligheter om ML:s uppenbara tvångsneurotiska beteende:

Och här har han varnat både polisen och hyresvärden:

Har den uppenbart osympatiske grannen gjort några försök att få ML att känna sig välkommen undrar jag, eller ens tänkt den tanken?

Man kan inte behandla människor hur illa som helst utan att de reagerar, tyvärr tror överklassen/borgarna/kapitalisterna det.
''

Jag kan verkligen känna en avsmak över grannskvaller. Det har vi nog alla blivit utsatta för. Det kan bli en mobb som är mycket farlig. Vet inte om detta är typislkt svenskt där man helkst ska vara en mainstream människa som flyter med. Acceptera olikheter! så länge man inte är hotfull eller stör andra. Kvinnor verkar vara mest skvallriga, man får verkligen se upp
Citera
2021-10-01, 16:03
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wahoo2000
(hur?) kan man utesluta att han bokstavligt talat gått upp i rök i samband med smällen? Kan väl inte bli mycket kvar om han stod precis bredvid och sedan brand på det.

Om man får tro på grannen som såg honom strax efter smällen, så lever han och lommade iväg i all hast därifrån, så uttalar sej grannen för aftonbladet
Citera
2021-10-01, 16:05
Medlem
Är väl ändå intressant att människor blir förvånade över utfallet i det här fallet, om det nu är så att Mark sprängt fastigheten.

En person som pressats hårdare & hårdare bort från en dräglig tillvaro. Myndigheterna i alla dess former arbetar tillsammans & tjänstemännen kör sina vägar för att hela tiden kunna pressa han mer & mer in i ett hörn. Jag är förvånad att detta inte händer oftare baserat på hur vanligt myndighetsmissbruket är.

Kan det bli början på en ny våg av människor som säger nej till utanförskap kanske och hittar på egna vägar för att synas & höras
Citera
2021-10-01, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Men här kan väl myndigheter försöka ta sig i kragen faktiskt. En hel grupp har ju helt enkelt glömts bort. Ensamstående män i övre medelåldern.
En stor andel av dom som skriver på Flashback alltså! Folk som skriver här förstår inte att människor med svagt psyke tror på det som skrivs, går igång av det som skrivs, dom tror att vi har inbördeskrig och allt va SD-incelsen här inne sprider för skit. Sen går dom ut och gör något vansinnesdåd där dom vill hämnas eller tror att hela världen är emot dom.

Helt klart är nedmonteringen av psykvården ett riktigt stort haveri. Samma sak att man knappt längre kan tvångsförvara idioter.

Samtidigt så är det här det nya världen vi lever i, Sverige är totalt egoistiskt, svenskarna bryr ju sig knappt om sin närmsta släkt. Har åsikter om alla, tror att dom själva gör allt rätt och sätter sig själv på en piedestal. Svenskarna bidrar till förfallet till lika stor andel som invandrare som inte gör jobbet att komma in i samhället. Givetvis finns det undantag men det är ett utdöende släkte i Sverige.
Citera
2021-10-01, 16:09
Medlem
Citat:
Om man får tro på grannen som såg honom strax efter smällen, så lever han och lommade iväg i all hast därifrån, så uttalar sej grannen för aftonbladet
Ganska rolig formulering, lommade är ju att dra fötterna efter sig, kanske gå sakta och lite planlöst. Det gör man alltså i all hast! All hast diskvalificerar användandet av lomma. SFI nästa för den grannen?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in