2021-10-01, 07:14
Medlem
Har han nån facebook?
Citera
2021-10-01, 07:14
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Aspigt att vara 55 år, bo med sin gamla mamma, stjäla projektor (visste inte att sådana finns kvar i butik) och att klippa sig med kökssaxen.

Han har nog alltid varit "eljest" och inte riktigt kommit in i livet. Kanske har han haft kortare anställningar/praktik i exempelvis radiobutik/reparation, men något mer stadigvarande betvivlar jag.

Ordning och reda (-ish) i hemmet ser jag i fup, en smula förvånande, men det bor sannolikt lite tvångs i honom. Nu rubbades det trygga, mamman blir allt äldre och han måste flytta - tilt i skallen på honom. Grips han inte snart börjar han väl elda vid myndighetsbyggnader...

Helt klart en märklig kuf. Men han har åtminstone tidigare haft anställning utomlands (enligt honom själv)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eEd61l/uppgifter-lamnade-lugnt-platsen-innan-explosionen:

Mannen ska tidigare ha jobbat i Norge.

I ett av hans många brev som Aftonbladet tagit del av beskriver han hur han jobbat för stora skeppsredare i Oslo, London och Monaco. Han flyttade enligt egen utsago tillbaka till Sverige för tio år sedan när han inte längre kunde få jobb i grannlandet.

Väl tillbaka i Sverige och Göteborg hade han även där svårt att finna jobb.

2011 ansökte han om ekonomiskt bistånd på grund av sin situation men fick avslag.

Men detta är enligt hans egna brev, är han så märklig som det verkar så kan ju allt detta vara uppdiktat.
Citera
2021-10-01, 07:20
Medlem
Kione211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papsol
han har förmodligen suttit på en flaska nitrometan från 60-70'talet, ställt denne på spisen och dragit på fullt värme, sen har den detonerat.
Hade han något sådant blev han kanske tvungen att göra sig av med det när han blev vräkt och varför inte ovänner fastigheten.
Citera
2021-10-01, 07:20
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Bränner man ner en liten lekstuga så kallas det Mordbrand men bombar man sönder ett helt jävla lägenhetskomplex så heter det "allmänfarlig ödeläggelse" lol alltså Sverige!
Vad är konstigt med det menar du?
Citera
2021-10-01, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Ja, snubben är född i Sverige, Mark Lorenz*n heter han, har säkert lekt där på gården som barn och kände alla äldre som bor i huset.

Snacka om att det brunnit i skallen på denne svennebanan. Jag tror inte att han är i livet just nu....

Ligger Gdansk i Sverige? hmm...
Citera
2021-10-01, 07:24
Medlem
Tror ni polisen kan ha gjort något tillslag under natten som vi inte vet om än? Med tanke på angelägenheten att hitta honom lär man jobbat aktivt hela natten. Och det kan inte vart en rolig natt att vara utan tak med tanke på regnet och vindbyarna som är just nu i Göteborgsområdet.
Citera
2021-10-01, 07:24
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Vad är konstigt med det menar du?
Det låter jävligt klent! Det är som att säga "försök till livsfarlig skada" istället för "Mordförsök".
Citera
2021-10-01, 07:28
Medlem
Har FB kommit till slutsats att:
MGM är den som orsakat förödelsen?
Judespåret, är den är ett avslutat kapitel, återvändsgränd som inte ledde någonstans?
Hur svensk någon är borde rimligen vara OT i denna tråd.
MGM:s transsexualitet, att äga en damcykel och damtidning nog? Kan vara intressant diskussionsämne men inte här väl?
Kan inte Bengt L få vara ifred nu? De är inte släkt. OT

Jag undrar:
Har polisen kommit fram till vilket sprängmedel som användes, någon som vet något? Syrgastuber har nämnts, syrgas reagerar kraftigt med visa ämnen.

Jag Avvaktar vidare slutsatser om MGM, lite oklart, även fel att bara ha ett spår och låsa vid det i en utredning. Om det inte leder någonstans att MGM inte hade något med saken att göra så är mycket tid förlorad
Citera
2021-10-01, 07:30
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaefvel
Har FB kommit till slutsats att:
MGM är den som orsakat förödelsen?
Judespåret, är den är ett avslutat kapitel, återvändsgränd som inte ledde någonstans?
Hur svensk någon är borde rimligen vara OT i denna tråd.
MGM:s transsexualitet, att äga en damcykel och damtidning nog? Kan vara intressant diskussionsämne men inte här väl?
Kan inte Bengt L få vara ifred nu? De är inte släkt. OT

Jag undrar:
Har polisen kommit fram till vilket sprängmedel som användes, någon som vet något? Syrgastuber har nämnts, syrgas reagerar kraftigt med visa ämnen.

Jag Avvaktar vidare slutsatser om MGM, lite oklart, även fel att bara ha ett spår och låsa vid det i en utredning. Om det inte leder någonstans att MGM inte hade något med saken att göra så är mycket tid förlorad

Det jag lurar på är om MGM sitter och skriver i tråden. Skulle inte förvåna mig.
Citera
2021-10-01, 07:33
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Polismannen JZ kan ha blivit hotad av kriminella som han har satt dit och vittnat mot eller ska vittna mot.
Kanske var det därför som hans fru och barnen under 18 år flyttade från honom till en annan gata i Annedal 2020-05-04, men de ändå är gifta fortfarande.
Och kanske var de kriminella som utförde explosionen, för att visa alla poliser vad som kan hända om de vittnar mot dem. Och kanske kommer de slå till snart igen, eftersom de tänker att polisen inte tar dem på allvar i och med att de nu misstänker ML för explosionen.

Och frågan kvarstår om JZ och hans döttrar fanns i huset vid explosionen?

Och att ML skulle bli vräkt just den dagen och att han kanske därför lämnade fastigheten innan explosionen, det kan man kalla tur för honom.
Och att han håller sig borta nu, det är ju också tur för honom med tanke på att han är efterlyst. Han inser kanske också att det ser illa ut för honom och är paranoid. Eller så har han kanske begått självmord eller flyttat ut i skogen pga vräkningen och vet därför inte vad som har hänt.
Det bevisar alltså inget.

lite väl många slumpmässiga sammanträffanden. om polisen är inblandad så är det nog i rollen som bekymrad granne till den alltmer utåtagerande och redan brottsdömde kufen i lägenheten bredvid
Citera
2021-10-01, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Var kommer det Svenska efternamnet ifrån om han och föräldrarna är från Polen?

Det går att byta namn vettu. Suck.
Hans pappas namn Lorentz.
Tips.
Citera
2021-10-01, 07:40
Medlem
Nya besked från grannar.
https://www.friatider.se/bombmannens-grannar-varnade-innan-smallen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto