2021-09-30, 14:18
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Jag tror det hade varit nyttigt för landet om Riksbanken satsar på att starta om bostadsmarknaden och höja reporäntan till 2-4%.
Det behövs en kalldusch och en omstart.

Det skulle snarare ruinera typ samtliga småbarnsfamiljer runt 30-35 som precis bitit i det sura äpplet och köpt hus.

Äldre, lågbelånade skulle ha råd till en färre renovering och de riktigt unga skulle jubla.
2021-09-30, 14:33
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Senaste inflationssiffran (KPIF) hamnade på 2,4% på årsbasis medans löneökningarna ser ut att takta på runt 3%.

https://omni.se/loneokningarna-har-tagit-fart-upp-2,9-procent-i-ar/a/OrjzM3

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/priser-och-konsumtion/konsumentprisindex/konsumentprisindex-kpi/

Så bostadspriserna ser ut att kunna "gå BRRRR" framöver. För även om löneökningen inte betalar bostadspriserna nominellt så ökar låneutrymmet med lika mycket eller mer.
Det vore bättre att införa amorteringskrav på 25 år för hela bostadslånet och sedan ta bort kontantinsatsen helt. Idag ligger den genomsnittliga amorteringstakten på över 120 år, vilket alla måste inse är vansinne. Särskilt med tanke på att det har varnats för att dagens fuskbyggen har en livslängd på 60 år.

I så fall skulle en ung familj kunna låna till hela bostaden direkt när man fått sitt första jobb och behöver alltså inte bo hemma i föräldrarnas källare med spädbarn och blöjbyten tills man uppnår medelåldern medan man jobbar och sparar ihop en miljon kontant innan man kan få lån till en bostad bortom mångkulturen.

Med 25 års amortering får bostäderna det "värde" de ska ha på en sund marknad bortom all spekulation. Bostaden ses som konsumtion som är färdigbetald när ungarna flyttar hemifrån och som kan ge en slant tillbaka vid pensionen.
2021-09-30, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Kan komma på flera skäl t e x

Friheten att lättare byta boende om ett jobberbjudande dyker upp beläget långt ifrån hemkommunen,det är lättare att bryta ett bostadkontrakt man hyr vs äger

Skulle en sk bostadskrasch infinna sig och man betalar av amortering på en bostad vars värde kraschat är det väldigt mycket lättare att bo i en hyrbostad man "bara" betalar vanlig månadshyra på

Ränteläget kan förändras i ett svep om Riksbanken beslutar att höja repon, då banker också följer rådande räntenivåer i ett sådant klimat

😂 så jävla korkad.

Jag har ägt och betalat 6% ränta på 9@ talet, hyrt ut i andra hand när jobb dykt upp på annan ort, köpt fler lgh mm. Krasch har folk alltid pratat om. Tillgång o efterfråga!

ALLTID tjänat mycket pengar på att äga. ALLTID!!!!

Ha det bra i din hyres lgh. Fint att veta att hyran alltid går upp. Din boende kostnad kommer aldrig bli lägre. Minst 2% om året. Som att slänga bort tusenlappar varje månad.

Ränte kostnad så jävla låg. Avbetala på 15-30 år. Innan du är 60 klart. Billigt boende på äldre dar. Miljoner du kan sälja för som du amorterat till dig själv plus värdestigning.

Samma månads kostnad genom åren som hyres, med skillnad att värdet går upp, samt amortering.

Men varför föklarar jag detta för dig? Du fattar inte. Ung eller dum eller både.

Fortsätt intala dig själv att kraschen kommer, räntan går upp och knäcker folk som lånat, smidigt att hyra, 😂

Ha ha jävla sosse.

Ha det. Nu ska jag tvätta porschen och åka till starbucks. Vilket är möjligt Tack vare att jag började med att köpa en liten etta. Sedan fler o fler lgh. Har tjänat miljoner.
Sedan flytt till usa och förvaltat kapitalet!!

Life is good
2021-09-30, 15:26
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Det vore bättre att införa amorteringskrav på 25 år för hela bostadslånet och sedan ta bort kontantinsatsen helt. Idag ligger den genomsnittliga amorteringstakten på över 120 år, vilket alla måste inse är vansinne. Särskilt med tanke på att det har varnats för att dagens fuskbyggen har en livslängd på 60 år.

I så fall skulle en ung familj kunna låna till hela bostaden direkt när man fått sitt första jobb och behöver alltså inte bo hemma i föräldrarnas källare med spädbarn och blöjbyten tills man uppnår medelåldern medan man jobbar och sparar ihop en miljon kontant innan man kan få lån till en bostad bortom mångkulturen.

Med 25 års amortering får bostäderna det "värde" de ska ha på en sund marknad bortom all spekulation. Bostaden ses som konsumtion som är färdigbetald när ungarna flyttar hemifrån och som kan ge en slant tillbaka vid pensionen.

Aj baja! Nu får du faktiskt förklara hur amorteringar resulterar i vinster för bankernas aktieägare och ökad BNP?

Gör om gör rätt!
2021-09-30, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
😂 så jävla korkad.

Jag har ägt och betalat 6% ränta på 9@ talet, hyrt ut i andra hand när jobb dykt upp på annan ort, köpt fler lgh mm. Krasch har folk alltid pratat om. Tillgång o efterfråga!

Ha det bra i din hyres lgh. Fint att veta att hyran alltid går upp. Din boende kostnad kommer aldrig bli lägre. Minst 2% om året. Som att slänga bort tusenlappar varje månad.

Ränte kostnad så jävla låg. Avbetala på 15-30 år. Innan du är 60 klart. Billigt boende på äldre dar. Miljoner du kan sälja för som du amorterat till dig själv plus värdestigning.

Samma månads kostnad genom åren som hyres, med skillnad att värdet går upp, samt amortering.

Men varför föklarar jag detta för dig? Du fattar inte. Ung eller dum eller både.

Fortsätt intala dig själv att kraschen kommer, räntan går upp och knäcker folk som lånat, smidigt att hyra, 😂

Ha ha jävla sosse.

Ha det. Nu ska jag tvätta porschen och åka till starbucks. Vilket är möjligt Tack vare att jag började med att köpa en liten etta. Sedan fler o fler lgh. Har tjänat miljoner.

Life is good

Krasch behöver man knappast påminna har hänt flera gånger genom historien, 30-talet, 70-talet, 80-talet, 00, 07-08 etc

Nu är dessutom en stor byggare på fallrepet med 300 MILJARDER USD i skuld i Kina på ingång

Ja, OK kinesiska staten är på väg att köpa upp med sin egen version av bail-in paketet efter Lehman, men då är det plötsligt helt OK med förstatning och uppköp för att rädda kapital, eller hur sosse?
2021-09-30, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Krasch behöver man knappast påminna har hänt flera gånger genom historien, 30-talet, 70-talet, 80-talet, 00, 07-08 etc

Nu är dessutom en stor byggare på fallrepet med 300 MILJARDER USD i skuld i Kina på ingång

Ja, OK kinesiska staten är på väg att köpa upp med sin egen version av bail-in paketet efter Lehman, men då är det plötsligt helt OK med förstatning och uppköp för att rädda kapital, eller hur sosse?

Det finns ju ett citat av Keynes: “The stock market can remain irrational longer than you can remain solvent.”

I detta fallet kan man ju tolka det som att alla vet att fundamenta talar för en krasch då politiker förr eller senare tvingas höja räntorna för att försvara värdet på FIAT valutorna (särskilt om Krypto blir populärare). Dessutom Corona tramset som orsakat krångligare och dyrare transporter vilket orsakat kostnader för producenter som får tas ut i minskade vinster om de inte kan flyttas till konsument. Frågan blir bara hur länge marknaden kan ignorera detta och fortsätta slå rekord? Säker på att börjar jag köpa björnar så kommer uppgångarna fortsätta länga än....
2021-09-30, 19:10
Medlem
Det är alltid en mindre ekonomiskt risk att hyra än att köpa, oavsett tillgång. Men nu visar ju facit att de som tog den ekonomiska risken och köpte sin bostad har gjort en bra ekonomisk affär. Men det finns en fara att spå framtiden genom att endast titta i backspegeln. Jag skulle snarare påstå att den ekonomiska risken att köpa har ökat i takt med att bostadspriserna har stigit kraftigt. Åtminstone en faktor för fortsatt prisuppgång kan vi ju åtminstone utesluta (räntesänkningar), som har varit en stor faktor de senaste 20 åren.

Med det sagt avråder jag ingen från att köpa som verkligen vill ha en viss bostad, så länge man har goda ekonomiska marginaler och ser det just som en bostad och ingen investering. Ev. prisuppgång är bara bonus.
2021-09-30, 20:36
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
😂 så jävla korkad.

Ha ha jävla sosse.

Life is good

Hyran blir i regel lägre då hyreshöjningarna brukar ligga under inflationen.
2021-09-30, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Hyran blir i regel lägre då hyreshöjningarna brukar ligga under inflationen.

Hoppas du har hjälp med att ta hand om din ekonomi!!!

Ett exempel: Har en kompis som 2001 flyttade in i hyres lgh. Han betalade 4000kr för en 2a. Han bor kvar i samma lgh idag 2021 och betalar 8100 kr.
4000kr 2001 är med inflation, idag samma som 5200kr. Så glömm det du skrev. Fan det dummaste jag hört.

Hade han köpt liknande lgh hade han legat på samma månads kostnad. Men med den stora skillnaden att den hade varit avbetalad o klar. Låg hyra och med ett värde på minst 1,5 mille.
2021-09-30, 23:05
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Hoppas du har hjälp med att ta hand om din ekonomi!!!

Ett exempel: Har en kompis som 2001 flyttade in i hyres lgh. Han betalade 4000kr för en 2a. Han bor kvar i samma lgh idag 2021 och betalar 8100 kr.
4000kr 2001 är med inflation, idag samma som 5200kr. Så glömm det du skrev. Fan det dummaste jag hört.

Hade han köpt liknande lgh hade han legat på samma månads kostnad. Men med den stora skillnaden att den hade varit avbetalad o klar. Låg hyra och med ett värde på minst 1,5 mille.

Hyreshöjningarna är reglerade och ligger i regel under inflation och löneförhöjningar. Därav blir det billigare.
2021-09-30, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn

Om du köper en ny bostad dyrt idag och amorteringstakten är dubbla livslängden - hur ”dyr” tror du då den där lägenheten som du köpte dyrt när den var dyr framstår för tex nån som köper den 40 år senare med ”normal” inflation? Inte särskilt dyr va?
2021-09-30, 23:41
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Om du köper en ny bostad dyrt idag och amorteringstakten är dubbla livslängden - hur ”dyr” tror du då den där lägenheten som du köpte dyrt när den var dyr framstår för tex nån som köper den 40 år senare med ”normal” inflation? Inte särskilt dyr va?
Exakt, och det är precis det som definierar en bostadsbubbla. Kruxet i din argumentation är ju att bankerna knappast skulle sitta och titta på när inflationen äter upp "värdet" av lånen, utan i stället höja räntan så att bankernas investering (lånen) skyddas.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in