2021-09-30, 15:45
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja hur man ska värdera till exempel ett vittnesmål där vittnet på några få meters avstånd men uppenbart onykter ser en "stickad mössa" jämfört med en nykter (förhoppningsvis) taxichaufförs vittnesmål, som på cirka 10-15 meters avstånd ser en Sherlock holmes-mössa eller keps med öronlappar på gärningsmannen. Polisen verkar ha värderat det senare vittnesmålet som tyngre på mordnatten, vittnet förhördes i en timme timmen efter mordet, och ett signalement "keps med öronlappar" gick ut.

Fast AD såg även en grå herrhatt som var långt neddragen i pannan samt en gråaktig ulster av normallängd med svarta stänk. Fantastisk att kunna uppfatta sådana detaljer när han satt i en taxibil på andra sidan gatan. Skotten small när han börjat köra förbi trafikljuset i korsningen Sveavägen Tunnelgatan. Om det var då han såg det måste han tittat snett bakåt över axeln. Ibland undrar jag vem som var nyktrast den kvällen , AB eller AD?

https://i.imgur.com/u3LyAz4.jpg
Senast redigerad av HAARP 2021-09-30 kl. 15:51.
Citera
2021-09-30, 15:53
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Fast AD såg även en grå herrhatt som var långt neddragen i pannan samt en gråaktig ulster av normallängd med svarta stänk. Fantastisk att kunna uppfatta sådana detaljer när han satt i en taxibil på andra sidan gatan. Skotten small när han börjat köra förbi trafikljuset i korsningen Sveavägen Tunnelgatan. Om det var då han såg det måste han tittat snett bakåt över axeln. Ibland undrar jag vem som var nyktrast den kvällen , AB eller AD?

https://i.imgur.com/u3LyAz4.jpg
Jag tycker han redogör sakligt här för sina observationer, vi ska vara rädda om sådana vittnen och deras vittnesmål.

https://sverigesradio.se/artikel/6374033 (mellan 2-7 min)
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-09-30 kl. 15:55.
Citera
2021-09-30, 15:53
Medlem
Här är några saker som talar för att SE är oskyldig:

1. Observationen av LJ. Kan ha gjorts från mordplatsen en kort stund efter att skotten fallit.
2. Ingen har pekat ut honom trots att han synts väldigt mycket efter mordet.
3. Samtalet med väktarna gör att han blir för sen för att skjuta.
4. Att han hört Lisbeth säga mörkblå täckjacka.

Det här är några punkter och det finns fler. Vilket jag sagt hela tiden trots att jag är SEktmedlem. Dock anser jag att dessa inte är styrkta och att det finns en del som talar för att SE kan vara mördaren. Tydligare kan jag inte vara.
Citera
2021-09-30, 15:58
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Jo, de som hävdar att SE säkert är skyldig har jag sagt till att det inte stämmer. Synd att du inte vill berätta vad det är som är besvärande för SE. Att hela tiden argumentera mot varje liten möjlighet/tanke att han kan vara gärningsmannen samtidigt som man sitter på en tanke om det omvända. Det är kanske skenheligt?

Nej det har du inte.

Jag tycker inte så mycket är besvärande för SE. Det finns liksom inget på honom. Välutredd person, man hittade inget.
Citera
2021-09-30, 16:06
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jo, det har jag. Det finns ju åtminstone en sak kring fotokonfrontationen som är besvärande. Fast det vill du inte säga.

Ja det är väldigt besvärande för KP att SE pekar ut HL i fotokonfrontationen. En person som mördaren bevisligen inte kan ha sett, förutom om han befunnit sig vid Dekorima i nån minut förstås. Men det finns det inget stöd för 1986.

Är man i korsningen nån minut innan mordet eller nån minut efter kan man se HL.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-09-30 kl. 16:10.
Citera
2021-09-30, 16:21
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
”Förutom om han inte befunnit sig vid Dekorima i nån minut förstås”

Du garderar friskt?

Garderar? Vi diskuterar SE här. SE kan inte ha stått vid Dekorima en minut. Och det finns inget 1986 som tyder på att GM väntade en minut bud Dekorima.

Menar du att SE stod i hörnet en minut?

Det jag borde skrivit är att en GM som varit i korsningen en minut innan mordet kan ha sett HL. GM SE kan inte ha sett HL.

Detta placerar vittnet SE på ett specifikt ställe längs gula linjen. Ett ställe som KP av luddig anledning avskrev på pressträffen. Utan orsak. Ett ställe där SE placerade sig vid skotten när han pratade med grannen på morgonen efter mordet. (Det sista är enormt om man är TP)
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-09-30 kl. 16:33.
Citera
2021-09-30, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Garderar? Vi diskuterar SE här. SE kan inte ha stått vid Dekorima en minut. Och det finns inget 1986 som tyder på att GM väntade en minut bud Dekorima.

Menar du att SE stod i hörnet en minut?

Det jag borde skrivit är att en GM som varit i korsningen en minut innan mordet kan ha sett HL. GM SE kan inte ha sett HL.

Detta placerar vittnet SE på ett specifikt ställe längs gula linjen. Ett ställe som KP av luddig anledning avskrev på pressträffen. Utan orsak. Ett ställe där SE placerade sig vid skotten när han pratade med grannen på morgonen efter mordet. (Det sista är enormt om man är TP)

Du har alltså en gång för alla lyckats avskriva SE från möjligheten att vara gärningsman. Grattis, då har du uppnått det du vill.
Citera
2021-09-30, 21:30
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Att senaste PU kontrollerat SEs utsagor mot media är självklart, så det är inget nytt. Det är ju en grundbult att kontrollera uppgifter i ett polisarbete. Att dom vänt ut och in och jämfört kan vi väl ändå inte ifrågasätta? Det vore ju IQ-fiskmås att lämna det åt slumpen.

Lampers skriver i sin bok att PU letat efter reportrar och fotografer för att kunna förhöra dom. KP sa ju på pressträffen något i stil med: att det var mycket som stått i media och det har försvårat jobbet.
Ja polis och åklagare 2017-2020 har säkert gjort just de här kontrollerna noggrant, även om det nu kanske inte riktigt framgick av åklagarens presentation där på pressträffen. Men det finns ju också en del som tyder på att de kan ha missat vissa delar, möjligen beroende på att en del sådant här material var svårt att hitta. T.ex. finns det ingenting som tyder på att de har sett den första Rapportsändningen kl. 04:00 som Renvall skrev om, snarare kan jag tänka mig att de har missat den helt. Likaså Aktuellt kl. 08:00 som Lampers nu har hittat, den tror jag inte heller att de har sett. Artikeln i SvD från 2/3 som Gunnar Wall sedan hittade på mikrofilm har troligen också gått dem förbi.
Senast redigerad av Draifos 2021-09-30 kl. 22:13.
Citera
2021-09-30, 22:43
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja polis och åklagare 2017-2020 har säkert gjort just de här kontrollerna noggrant, även om det nu kanske inte riktigt framgick av åklagarens presentation där på pressträffen. Men det finns ju också en del som tyder på att de kan ha missat vissa delar, möjligen beroende på att en del sådant här material var svårt att hitta. T.ex. finns det ingenting som tyder på att de har sett den första Rapportsändningen kl. 04:00 som Renvall skrev om, snarare kan jag tänka mig att de har missat den helt. Likaså Aktuellt kl. 08:00 som Lampers nu har hittat, den tror jag inte heller att de har sett. Artikeln i SvD från 2/3 som Gunnar Wall sedan hittade på mikrofilm har troligen också gått dem förbi.

Det är naturligtvis möjligt att dom missat någon grej, men framför allt tror jag personligen att dom varit väldigt noga med vad som kom ut i media just den 1 mars eftersom det är så kritiskt och att SE ju florerade en del då. Jag är övertygad om att dom grävt i nyhetssändningar och TV-inslag.

Att dom har försökt ställt de uppgifter SE lämnat mot vilken tid de olika tidningarna/mediainslagen kom ut den dagen får man anse vara extremt sannolikt.
Citera
2021-09-30, 22:52
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Det är naturligtvis möjligt att dom missat någon grej, men framför allt tror jag personligen att dom varit väldigt noga med vad som kom ut i media just den 1 mars eftersom det är så kritiskt och att SE ju florerade en del då. Jag är övertygad om att dom grävt i nyhetssändningar och TV-inslag.

Att dom har försökt ställt de uppgifter SE lämnat mot vilken tid de olika tidningarna/mediainslagen kom ut den dagen får man anse vara extremt sannolikt.
Ja, här är vi helt överens.
Citera
2021-10-01, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, här är vi helt överens.

Skulle faktiskt påstå att det är en av dom absolut viktigaste sakerna ang SE..

Många lägger ju stor vikt vid att SE säger saker han omöjligt kan veta som GM men glömmer lite hur mkt som faktiskt nämns i media o ställer det mot när SE säger saker....

Dels träffar SE media redan 1mars för reportage så det går aldrig att helt veta hur mkt SE faktiskt får av media innan han själv nämner saker om mordet !
Citera
2021-10-01, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Skulle faktiskt påstå att det är en av dom absolut viktigaste sakerna ang SE..

Många lägger ju stor vikt vid att SE säger saker han omöjligt kan veta som GM men glömmer lite hur mkt som faktiskt nämns i media o ställer det mot när SE säger saker....

Dels träffar SE media redan 1mars för reportage så det går aldrig att helt veta hur mkt SE faktiskt får av media innan han själv nämner saker om mordet !

SE säger till sin granne på morgonen efter när grannen ska hämta tidningen att han behöver inte läsa den för jag kan berätta allt, jag var där. Skulle han verkligen säga så om han var GM? Och vad skulle han ha att berätta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in