2021-09-30, 11:37
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Vad en berusad rysk marinofficer säger 20 år senare ändrar inte ett smack, hur kan man tro det?
Sluta med skitpratet om ”olyckshändelse” gällande U137. Att hamna där man hamnade kräver flera tämligen exakta kursändringar i en hemlig militär farled. Sannolikheten att hamna där man hamnade av misstag är icke existerande.
Givetvis var man ute på ett underrättelseuppdrag som gick snett.
Senast redigerad av Sonnenwende 2021-09-30 kl. 11:42.
Citera
2021-09-30, 11:41
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
I över 40 år har det svenska försvaret jagat kränkande ubåtar utan att lyckas tvinga upp någon till ytan. Producenten Bo Lindquist har träffat militärerna som lett och deltagit i de hemliga operationerna. En av dem, marinens mest rutinerade ljudexpert, pekar på avgörande brister i försvarets inre analysarbete: hur osäkra eller felaktiga bedömningar upphöjts till tvärsäker sanning inför regering och allmänhet. Del 1 av 2.

https://www.svtplay.se/video/32672999/dokument-inifran-under-ytan/dokument-inifran-under-ytan-avsnitt-1
Att sänka moderna ubåtar med sjunkbomb är inte helt lätt, om du varit det minsta insatt så böjde sig Sverige baklänges för att undvika sänka en kränkande ubåt.
Diverse mer eller mindre verkningslösa incidentvapen togs fram. Hela poängen med dessa var att en beskjuten ubåt inte skulle sänkas utan tvingas till ytan.
Hade man satsat på att sänka ubåtarna tämligen direkt så hade kränkningarna upphört rätt snart.
Citera
2021-09-30, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trid3nt
Klassisk desinformation. Man riktar in sig på en liten del och misstänkliggör den. Sedan kopplar man samman den lilla delen med helheten för att så ett frö av misstro.

Frågan är vad syftet är? Är det här ett led i en kampanj? Tidsmässigt är det rätt. Många år har passerat sedan de största rubrikerna om ubåtsjakter, huvudpersoner börjar bli gamla och vem minns jakten år 2014 i detalj längre?

Börjar rysk media håna det svenska försvaret så är ju det en indikator på vad man vill uppnå. Möts allt med en gäspning, så var det bara SVT som ville släppa fram en militärhatande vänsterkompis som de tyckte hade något sensationellt att berätta.
Syftet är såklart att visa desinformationen av försvaret och politiker under alla dessa år, de lögner som du köpt tydligen.
Citera
2021-09-30, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Sluta med skitpratet om ”olyckshändelse” gällande U137. Att hamna där man hamnade kräver flera tämligen exakta kursändringar i en hemlig militär farled. Sannolikheten att hamna där man hamnade av misstag är icke existerande.
Givetvis var man ute på ett underrättelseuppdrag som gick snett.
Knappast, Torumskär ligger inte långt från öppet vatten, det behövs inte många kursändringar för att hamna där U137 gick på grund, det kanske räcker med en.
Senast redigerad av kroppskultur 2021-09-30 kl. 14:57.
Citera
2021-09-30, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -2
Syftet är såklart att visa desinformationen av försvaret och politiker under alla dessa år, de lögner som du köpt tydligen.

Just det ja, jag glömde försvarets jättekonspiration under 40 år med tiotusentals människor inblandade där man blåste regeringar till höger och vänster. Fast fel av mig där, alla politiker var ju också med i jättekonspirationen.

Och konspirationen måste på något egendomligt sätt ha gått i arv från militär till militär och politiker till politiker utan att någon märkte det förutom alla de tiotusentals människor som var inblandade.

Sen får vi inte glömma den civila jättekonspirationen med alla iakttagelser.
Citera
2021-09-30, 17:02
Medlem
Citat:
Just det ja, jag glömde försvarets jättekonspiration
När skrev jag att det var en konspiration?
Senast redigerad av -2 2021-09-30 kl. 17:12.
Citera
2021-09-30, 17:12
Medlem
Citat:
Just det ja, jag glömde försvarets jättekonspiration under 40 år med tiotusentals människor inblandade där man blåste regeringar till höger och vänster. Fast fel av mig där, alla politiker var ju också med i jättekonspirationen.

Och konspirationen måste på något egendomligt sätt ha gått i arv från militär till militär och politiker till politiker utan att någon märkte det förutom alla de tiotusentals människor som var inblandade.

Sen får vi inte glömma den civila jättekonspirationen med alla iakttagelser.
Civila iakttagelser som efter 40 år saknar bevis i form av fotografi som utesluter allt annat än ubåt?
Väldigt många har sett tomtar, troll, sjöodjur, utomjordingar mm, det blir inte mer sannolikt för det.

Faktum är att vid det här laget börjar delar av ubåtsnojjan likna en konspiration där Marinen mörklägger sina misstag, det är oroväckande.
Citera
2021-09-30, 17:18
Medlem
Citat:
Civila iakttagelser som efter 40 år saknar bevis i form av fotografi som utesluter allt annat än ubåt?
Väldigt många har sett tomtar, troll, sjöodjur, utomjordingar mm, det blir inte mer sannolikt för det.

Faktum är att vid det här laget börjar delar av ubåtsnojjan likna en konspiration där Marinen mörklägger sina misstag, det är oroväckande.

Det är en avancerad konspiration. ”De” lyckades t o m få med ryssarna på den så att Kapten Gusjtjin blev så till sig att han körde ubåten upp på ett grund i oktober 1981 och mitt i ett militärt skyddsområde också.
Citera
2021-09-30, 17:27
Medlem
Citat:
Det är en avancerad konspiration. ”De” lyckades t o m få med ryssarna på den så att Kapten Gusjtjin blev så till sig att han körde ubåten upp på ett grund i oktober 1981 och mitt i ett militärt skyddsområde också.
Ubåtskränkningarna är ingen konspiration, det är ett misstag.
Att marinen döljer misstag skulle kunna lika en konspiration.
Citera
2021-09-30, 17:42
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Knappast, Torumskär ligger inte långt från öppet vatten, det behövs inte många kursändringar för att hamna där U137 gick på grund, det kanske räcker med en.

Du har fel. Det är inte enkelt att navigera in i Yttre Gåsefjärden.

Två saker som visar detta:

• SvD gjorde år 2011, 30 år efter U137:s intrång, samma resa med en taxibåt.

• Nedan ett utdrag ur artikeln (länk bakom betalvägg) U137 i hemlig led.

• Det kursiverade är särskilt intressant; det är ett citat av Ubåtskommissionens ordförande, professor Hans G Forsberg:

Citat:
.
”Ubåten gick in en mörk oktoberkväll, och nu är det en solig höstdag. Men vår kurs är densamma som ubåtens besättning uppgett att de hade.

Rakt framför oss faller solen på något vitt på en av öarna. Det är en vitmålad betongkub – ett ensmärke. Den röjer att här finns en hemlig militär led in i fjärden. Sådana vita markeringar leder svenska marinens fartyg och båtar på rätt kurs. Längre in i Gåsefjärden fanns nämligen 1981 förberedda platser för att förtöja svenska torpedbåtar vid krig.

Två vita ensmärken i betong syns på Torumsskär. Det var vid det skäret, framför ensmärkena, som ubåten gick på grund. Men vi vill inte hamna på samma grund. Om här går en militärled måste det finnas andra markeringar som visar var svenska marinens båtar ska gira för att passera Torumsskär på säkert avstånd.

Vi ser akterut och upptäcker två vita trianglar på skäret Flaggskär som vi nyss passerat. Taxibåten svänger en smula åt norr och de två vita trianglarna går då ihop – vi har en ny kurs. Nu kan vi utan problem komma längre i fjärden, på säkert avstånd från grundet vid Torumsskär (se grafiken på följande uppslag).

Denna iakttagelse gjorde även den svenska Ubåtskommission som en novemberkväll 1995 körde in samma väg. Kommissionen bestod av vetenskapsmän under ledning av professor Hans G Forsberg. Med enbart optiska hjälpmedel navigerade sig kommissionen in i fjärden.

–Det är oerhört skickligt att navigera in där. Ubåten visste var de var och måste ha gått in avsiktligt, säger Hans G Forsberg. Han bekräftar att utredarna kände till den militära utmärkningen:

–Det finns ensmärken som man ska ha för att gå klar. Vår slutsats var att om ubåten hade gått fyra meter åt vänster så hade ubåten skrapat i grundet, men gått klar från det med ett skrapmärke. Hade de gått åtta meter åt vänster så hade de inte nuddat något utan kunnat fortsätta, säger Hans G Forsberg till SvD.

Ubåtens kurser tyder på att de kan ha känt till den hemliga militärleden. De girade åt rätt håll före grundet. Att de ändå gick på det kan förklaras av att de upptäckte den andra enslinjen för sent – eller körde med för hög fart för att gå fria.

Trots detta nämns inte den hemliga militära leden varken av ÖB:s utredning 1981, Ubåtsskyddskommissionen 1983, Ubåtskommissionen 1995 eller Ubåtsutredningen från 2001.

Ubåtens politiske officer Vailij Besedin beskriver i boken ”Inifrån U137” hur de från havet girade in mot Gåsefjärden med ”en exakt sväng som man bara kunde göra om man kände till hur farleden var markerad på svenska sjökort”. Men på de svenska sjökort som finns att köpa i handeln finns det ingen markerad farled in i Gåsefjärden. Det finns utsatt endast på hemliga svenska militära sjökort.

Besedin skriver vidare: ”Att ta sig hit in borde vara omöjligt utan att känna till farleden, utan att ta ut kursen och utan att ha precisa pejlingar på synliga utmärkningar”.
Men precis som SvD kunde Sovjet ha varit på plats och ritat in var ensmärkena stod långt tidigare. Med strålkastare eller mörkerkikare syns ensmärken även i mörker.
.

- - - -

• Björn Hamilton, befälhavare på HMS Neptun (ubåt av Näcken-klass),
skrev om intrånget i Kungl. Örlogsmannasällskapets Tidskrift i Sjöväsendet nr 4/2001.

• Hamilton och HMS Neptun hade en central roll under U137-intrånget.
Det var denna svenska ubåt som hindrade den ryska bogserbåten att nå in i Gåsefjärden.

Citat:
.
Även Neptun till Gåsefjärden i uläge!

På morgonen den 6 november eskorterades Ubåt 137 ut från svenskt till internationellt vatten. Där väntade amiral Kalinin ombord på jagaren Kasjin nr. 446.
Jag hade dagen innan av Chefen för kustflottan fått i uppdrag att omedelbart sedan den sovjetiska ubåten lämnat svenskt vatten, genomföra ett avancerat spaningsföretag med Neptun. Jag skulle i uläge gå utifrån havet och in till Gåsefjärden!
Jag har fortfarande ett klart minne av, att vi strax före Försänkningen mötte färjan Bore. Hon var på väg tillbaka till Örlogshamnen med en hord av journalister, vilka hade bevittnat det historiska återlämnandet av Ubåt 137.
Med tanke på den uppenbara risken att gå på grund under uppdraget, bad jag om att på förhand få skadeståndsbefrielse ifall ubåten skulle skadas. Ett löfte jag lyckligtvis inte behövde hänvisa till senare.
Uppdraget löstes till fullo.”
.

• Vi tar det igen: Hamilton insisterar på skadeståndsbefrielse om den egna ubåten skulle skadas vid uppdraget att gå samma väg in i Gåsefjärden. Varför skulle han kräva detta om det hade varit simpla kursändringar - ”kanske räcker med en” (sic!)?
Citera
2021-09-30, 17:46
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ubåtskränkningarna är ingen konspiration, det är ett misstag.
Att marinen döljer misstag skulle kunna lika en konspiration.

Ja, det är lätt hänt - att råka följa svenska militära syftlinjer.

Också att råka köra in i Kanholmsfjärden. Det var säkert därför de stack upp periskopet, de hade kört vilse:

Citat:
Vittnet kommer ännu närmare och tror knappt sina ögon.

– Det är svart och ryms inom en rektangulär form, en rektangel på högkant så att säga, ungefär 70 centimeter ovanför vattenytan, och omkring 50 centimeter brett. Det är precis i min färdriktning, snett framför mig, så jag kör mot den, farten går ner mot noll.

– När jag har den här grejen tre meter från mig där jag står och kör, inte från relingen, har den vridit sig så mycket att jag tittar in i en rund, cirkulär glasskiva, kanske 15 centimeter i diameter, ett periskop av något slag, och jag säger rakt ut vad fan, och då sänker sig föremålet sakta rakt ner och direkt när det bryter vattenytan är det borta utan bubblor eller så och det blir bara mörkt i vattnet. Det tar fem, tio sekunder.
https://www.svd.se/skissen-som-utloste-utbatsjakten-i-skargarden
Citera
2021-09-30, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Du har fel. Det är inte enkelt att navigera in i Yttre Gåsefjärden.

Två saker som visar detta:

• SvD gjorde år 2011, 30 år efter U137:s intrång, samma resa med en taxibåt.

• Nedan ett utdrag ur artikeln (länk bakom betalvägg) U137 i hemlig led.

• Det kursiverade är särskilt intressant; det är ett citat av Ubåtskommissionens ordförande, professor Hans G Forsberg:

- - - -

• Björn Hamilton, befälhavare på HMS Neptun (ubåt av Näcken-klass),
skrev om intrånget i Kungl. Örlogsmannasällskapets Tidskrift i Sjöväsendet nr 4/2001.

• Hamilton och HMS Neptun hade en central roll under U137-intrånget.
Det var denna svenska ubåt som hindrade den ryska bogserbåten att nå in i Gåsefjärden.

• Vi tar det igen: Hamilton insisterar på skadeståndsbefrielse om den egna ubåten skulle skadas vid uppdraget att gå samma väg in i Gåsefjärden. Varför skulle han kräva detta om det hade varit simpla kursändringar - ”kanske räcker med en” (sic!)?
Det där motbevisar inte det faktum att ett sjökort visar att det inte krävs avancerad navigering för att nå Torumskär från öppet vatten.
Edeit, Har du studerat Torumskärs geografiska läge?
Senast redigerad av kroppskultur 2021-09-30 kl. 18:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in