Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Sorry, missade att det var vaccination av barn det gällde.
Där håller jag med dig och andra som inte anser att barn ska vaccineras mot covid-19.
Jag vet inte hur jag hade agerat om jag haft barn nu, men ungefär så här tror jag.
Barn under 15 år hade jag inte låtit vaccinera och inte ens tillåtit om de själva ville.
Barn över 15 år skulle jag nog låtit vaccinera sig om de ville (eller låtit dem avstå) efter att de fått ta del av rimliga fakta i dagens kunskapsläge.
Aah ok. För att det inte ska bli några oklarheter menade jag bara barn.
Jag är verkligen inte emot vaccin för alla. Jag tycker det kunde varit rimligt att rekommendera enkeldos från typ 35 år, två doser från 50 år (samt för riskgrupper i alla åldrar inklusive barn). Antikroppar borde likställas med att vara vaccinerad.
Sen kunde man göra vaccinet
tillgängligt för yngre personer också, men utan särskild rekommendation, och betona att risk/nytta balansen fortfarande är en öppen fråga. Det kan ju finnas psykologiska skäl till varför en ung person måste få chans att vaccinera sig, som när den inte ens vågar lämna hemmet.
Och inte under några omständigheter borde man ens vidröra frågan att man skulle ha nåt sorts ansvar för att andra blir smittade. Det är en riktig can of worms. Dels ska ungdomar gå runt med ångest för att de vill vara normala ungdomar. Dels kanske den vars anhöriga dör av influensa, covid m.m. bestämmer sig för att börja smittspåra och beskylla andra. Nej tack.