Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Kanske inte 15 år innan den slutliga produkten.
Men om vi tar t.ex. HPV-vaccin, som är det senaste vaccinet i vaccinationsprogrammet. Det började man testa på djur i början av 90-talet, och det tog mer än 15 år innan det godkändes. Då hade man bland annat gjort 48-månaders longitudinella studier på kvinnor i sena tonåren.
Då pratar vi ändå om ett vaccin som ger ett livslångt skydd mot livmodercancer, som dödade hundratusentals kvinnor per år, och där man av medicinska skäl behövde vaccineras i ung ålder.
Jag håller inte riktigt med om tidsperspektiven.
2004 tror jag det var studien av det färdiga vaccinet i alla fall pågick.
Om man då testat olika vaccin på djur sedan 1990 så kan man ju jämföra det med att mRNA-vaccin också testats på djur sedan 1990.
2008 skrev SBU så här
Dagens vacciner mot humana papillomvirus, HPV, riktas mot två virustyper av de minst tretton HPV som kan ge cancer i livmoder*halsen. Forskningen visar att en allmän barnvaccination idag skulle ge ett visst skydd mot cellförändringar, men det är inte känt hur länge virusskyddet varar eller vilken effekt en allmän vaccination kan ha på sjukligheten i livmoderhalscancer. Cellprovskontroller är fortsatt viktiga oavsett vilket beslut som fattas om allmän HPV-vaccination, enligt en ny vetenskaplig granskning.
https://www.sbu.se/sv/pressmeddelanden/tidigare-pressmeddelanden/pressmeddelande-2008/hpv-vaccin-loftesrikt-men-nyttan-delvis-oklar/
2010 infördes vaccinet i vaccinationsprogrammet i Sverige.
Oklart om man då hade en aning om hur effektivt vaccinet var.
Först 2020 kunde man visa att HPV-vaccinet ger ett starkt skydd mot cancer i livmoderhalsen.
https://www.nejm.org/doi/10.1056/NEJMoa1917338
Cancer är en sjukdom som utvecklas förhållandevis långsamt jämfört med corona/covid så av den anledningen bedömer jag att utvecklingstiden och testtiden blir väldigt lång eftersom en del av populationerna måste utveckla cancer, eller inte utveckla cancer, innan man vet om man är på rätt väg.
Jag kan hålla med om att många säkert hade känt det bättre om covid-vaccinen testats under längre tid, men frågan är hur många som känt det bättre att vänta i ett antal år på vaccinet?