Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-30, 03:23
  #145
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WinnieSeila
Jag redigerar mitt förra inlägg, så kan du kopiera. Är Ni redo?



Yess! Kjør
Citera
2021-09-30, 03:34
  #146
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WinnieSeila
Om jag klistrar inn det här, så kopierar du (till dina notater) och så raderar jag efteråt? Husk att inte citera mig då 😂



Fant forresten artikkelen tror jeg. Horten Kameraklubb, sant?
Citera
2021-09-30, 06:48
  #147
Medlem
Veldig interessant, det dere har funnet ut så langt! Bra jobba!
Citera
2021-09-30, 10:55
  #148
Medlem
WinnieSeilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datomerking
Fant forresten artikkelen tror jeg. Horten Kameraklubb, sant?
Ja! Om man söker hans namn i lokaltidningen finns hur många foton som helst. Då var det alltså till Sverige och Färjelanda han flyttade, så vad som rörde sig i dom krokarna efter flytten vore interessant att veta.
Allt går ihop med denna mannen. Om man får en bäver att äta från sin munn, borde det vara lett match att lura små tjejer in i sin bil för att till exempel titta på detsamma.

Måste korrigera mig själv från i natt, då jag skrev att mannen ursprungligen kom ifrån Nordnorge; Alstadhaug, där han föddes, är i Tröndelag.
Hans knytning till Horten kan till exempel vara om han kom till ”Bastöy skolehjem” som barn, og där kan han ju också träffat sin vän från Åmli. Vad vet vi om honom?

Allt som hittades i går/natt stämmer med hva Jörn Lier Horst berättar här: https://www.vg.no/rampelys/bok/i/weE...rre-enn-tvilen
__________________
Senast redigerad av WinnieSeila 2021-09-30 kl. 11:29.
Citera
2021-09-30, 12:04
  #149
Medlem
WinnieSeilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WinnieSeila
Ja! Om man söker hans namn i lokaltidningen finns hur många foton som helst. Då var det alltså till Sverige och Färjelanda han flyttade, så vad som rörde sig i dom krokarna efter flytten vore interessant att veta.
Allt går ihop med denna mannen. Om man får en bäver att äta från sin munn, borde det vara lett match att lura små tjejer in i sin bil för att till exempel titta på detsamma.

Måste korrigera mig själv från i natt, då jag skrev att mannen ursprungligen kom ifrån Nordnorge; Alstadhaug, där han föddes, är i Tröndelag.
Hans knytning till Horten kan till exempel vara om han kom till ”Bastöy skolehjem” som barn, og där kan han ju också träffat sin vän från Åmli. Vad vet vi om honom?

Allt som hittades i går/natt stämmer med hva Jörn Lier Horst berättar här: https://www.vg.no/rampelys/bok/i/weE...rre-enn-tvilen


Måste citera mig själv, för sammanhangens skull.
Kompisen från Åmli kunne han också blivit vän med i det militära, som JJ verkar ha tjänstgjort i: https://imgur.com/a/8g7ro5i
Många flyttade fö till Horten pga Sjöforsvaret/Marinen, vet dock inte vilken försvarsgren JJ hörde till. ”Sersjant”?
__________________
Senast redigerad av WinnieSeila 2021-09-30 kl. 12:42.
Citera
2021-09-30, 14:07
  #150
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av datomerking
Merkelig! Jeg får også feilmelding. Mulig det fungerer bedre om man venter til i morgen

Funker nå 👍
Citera
2021-09-30, 14:14
  #151
Medlem
Jeg er utrolig imponert over hvor raskt dere finner informasjon 😮 WinnieSeila, Notteliten og datomerking 👏

Kanskje bare jeg som ikke har peiling 😄
Citera
2021-09-30, 15:27
  #152
Medlem
WinnieSeilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exitevolve
Jeg er utrolig imponert over hvor raskt dere finner informasjon 😮 WinnieSeila, Notteliten og datomerking 👏

Kanskje bare jeg som ikke har peiling 😄
Låååång erfarenhet! När datomerking hade info som satte oss på spåret gick det snabbt. För att hitta i Norge kan man leta till exempel på nb.no (Nasjonalbiblioteket), där finns gamla tidningar och annat interessant. Och om man finner gravsted (på slektogdata.no/gravminner) har man födelsedatum direkt, och ofta även bostadsadress, som här.
Easy peasy
Citera
2021-10-01, 19:29
  #153
Medlem
WinnieSeilas avatar
Har i dag lett litt mer i norske kilder, har funnet foreldrenes navn og har fått verifisert at JJ hadde tre brødre.
Én av brødrene ble gift og bosatt i Umeå i Sverige.
Én av brødrene har et annet etternavn enn de tre andre, han har det samme etternavnet som gutten som forsvant fra Sundsvall (tre timers kjøretur fra Umeå) i 1981.
Brødrene har flyttet en del rundt alle sammen og har bodd forskjellige steder i Norge, blant annet i Grimstad og Røyken.
Citera
2021-10-02, 04:10
  #154
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WinnieSeila
Har i dag lett litt mer i norske kilder, har funnet foreldrenes navn og har fått verifisert at JJ hadde tre brødre.
Én av brødrene ble gift og bosatt i Umeå i Sverige.
Én av brødrene har et annet etternavn enn de tre andre, han har det samme etternavnet som gutten som forsvant fra Sundsvall (tre timers kjøretur fra Umeå) i 1981.
Brødrene har flyttet en del rundt alle sammen og har bodd forskjellige steder i Norge, blant annet i Grimstad og Røyken.


Supert! Godt jobba

Skulle likt å sett fargefoto av Jann, for å få litt mer inntrykk av ham.

Nå mangler vi å finne ut hvem kollegaen, kameraten fra Porsgrunn med hareskår og venninna er.
Citera
2021-10-02, 16:20
  #155
Medlem
WinnieSeilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datomerking
Supert! Godt jobba

Skulle likt å sett fargefoto av Jann, for å få litt mer inntrykk av ham.

Nå mangler vi å finne ut hvem kollegaen, kameraten fra Porsgrunn med hareskår og venninna er.

Jeg har funnet navnet til kollegaen, har sendt PM til de interesserte siden jeg ikke ønsker å legge det ut her. Kollegaen er jo ikke involvert i noe.
Har mest sannsynlig funnet ut hva kompisen het også, men må komme tilbake til det senere i kveld

Venninna har jeg ingen info om, dessverre.
Citera
2021-10-03, 14:56
  #156
Medlem
WinnieSeilas avatar
Oppdatering/sammenfatning:
Har funnet to kolleger av JJ, men de er ikke så interessant i sammenhengen, kun om man kunne finne noe annen info via disse.
Ham jeg trodde kunne väre kameraten, viste seg å ikke ha hareskår, og han döde dessuten för jenta i Åmli ble forsökt bortfört. På den andre siden hadde E*nar Värl@nd hareskår, - det var jo han som politiet haket seg veldig opp i, men som ble frikjent/löslatt.
Men: jeg har egentlig en fölelse av at JJ er en person som aldri ville ha involvert en annen om det er han som er GM.

Har sett gjennom serien én gang til, med spesielt fokus på siste episode. Den bekrefter at det er JJ som omtales, blant annet gjennom det bildet som er brukt i serien og som kan gjenfinnes i en avis, der JJ er navngitt.
At hodehårene som ble funnet i Holletjenna ikke var til nytte mtp DNA-testing er jo bare forferdelig. Håper materialet ikke er forbrukt eller kastet, teknologien går jo stadig fremover! Noens hår var det jo som ble funnet i tjernet, og det må da väre interessant å finne ut av uansett. Det samme med benrestene som ble funnet i komposten, hvorfor ble ikke alle undersökt? Hvorfor har man ikke gravd opp hele komposten?

JJ, om han var en overgriper, kunne nok finne på å ta med seg ofrene hjem til sitt bosted, og observasjoner forteller om en jente i baksetet på en stasjonsvogn og om en bil på vei ut på E18 i nordgående retning i timene etter Marianne forsvant.
Å holde et offer i live under en kjöretur på et par-tre timer kunne väre verdt det, om man bor så usjenert til som han gjorde i en periode.
Det skulle derfor ha värt interessant å vite hvilke andre steder han har bodd oppgjennom årene.
Det kan jo ha värt andre ting som skjedde för og etter Mariannes forsvinning, ikke nödvendigvis så alvorlige som bortföringer. Det var feks mange blottinger som fant sted i Borre/Horten da JJ var aktiv i kameraklubben der. Bodde han i kommunen, eller foregikk blottingene på de dagene da klubben hadde möte og JJ hadde plausibel grunn til å väre i området?
Han var dog relativt ofte avbildet i lokalavisa, og han var en kjent foredragsholder i forskjellige anledninger, ville han ikke ha blitt gjenkjent? Eller gikk han ut fra at småjenter ikke leser aviser eller går på foredrag?

Familien bodde som sagt spredt utover landet, og også i Sverige i en periode, så han hade mulighet til å fabrikere et slags alibi for å väre när et åsted om det skulle bli nödvendig; ”Jeg er på vei til broren min som bor ikke så langt unna”. Han brukte sove i bilen/ute, så familien trengte ikke vite hvor han var om det aldri skulle bli aktuelt med en alibisjekk. Selv om han reiste mye og var mange steder pga jobben sin, så kunne jo den bare til en viss grad rettferdiggjöre en närhet til et eventuelt åsted. Han hadde kolleger og måtte selv også levere reiseregninger, og man holder seg nok unna å gjöre ulovligheter på steder der det kan dokumenteres at man har värt.
(Spania som det stod tidligere i tråden kan jeg forövrig ikke finne nevnt noe sted)

Han virker å ha hatt en sammensatt personlighet: Han beskrives som privat og tilbaketrukket, allikevel var han som nevnt ganske mye i media generelt, relatert til både jobb og fritidsinteresser. Han holdt mange foredrag om både fotografi og naturvern, ble brukt som trekkplaster i mange sammenhenger. (En mann ved samme navn (ikke verifisert at det er ham) blir markedsfört som bl.a. ”spökelsesjeger” for å trekke folk til arrangementer i Drammensområdet.)
Er denne offentligheten tilfeldig (comes with the territory), eller söker han oppmerksomhet, bevisst eller ubevisst?
Hvorfor ikke si nei da avisa vil ta et bilde av både ham og bilen ved en tilfeldig promillekontroll? Om han er GM, vil ikke det väre en dumdristig sjanse å ta? Eller var han så sikker på seg selv at det tvert om gav en slags maktfölelse å kunne vise seg fram i offentlighet uten at noen kunne ane noe? Eller er han rett og slett en uskyldig mann, som ikke har noe å skjule?

Dette med gjenkjennelse tenker jeg også på når det gjelder Therese-saken. Var det ikke en veldig stor sjanse å ta, dersom han omtrent bodde i en av de närmeste blokkene? Eller var han såpass lite synlig i närmiljöet at han kunne ta sjansen?

Hans opptreden i media synes dog å avta litt med årene, og lokalavisene ble jo ikke lest av alle rundt om i landet, slik som man digitalt har muligheten til nå.
Allikevel er det nesten påfallende at det er så lett å finne så mye informasjon fra 60-, 70- og 80-tallet om én enkelt, ”vanlig” mann som jeg har gjort på et par dager i 2021, uten tilgang til annet enn offentlig tilgjengelige opplysninger. Det sier meg at han ikke var redd for å stikke seg fram. Hva årsaken til det var, blir jo bare mine kvasipsykologiske spekulasjoner.

Föles egentlig litt bortkasta å bruke så mye tid på å finne informasjon som politiet/Novemberfilm allerede har. Det jeg har funnet til nå kan godt stemme med JJ som GM, men det er også ting som taler imot. Det avhenger av brillene vi velger å bruke.
Av serien forstår jeg det slik at det er flere observasjoner/opplysninger som går i retning av denne mannen, men som vi altså ikke har fått ta del av (naturlig nok).
Jeg må få lov til å si at det hade värt svärt interessant å ha alle opplysninger tilgjengelig, og at man da kanskje kunne ha bidratt til å finne enda litt mer!
__________________
Senast redigerad av WinnieSeila 2021-10-03 kl. 14:59.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback