2021-09-30, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Skulle vara intressant om tillställningar nu inte blev fullsatta, utan att det kanske var halvfullt eller liknande. Typ 10 pers som ser Carola eller Gardell. Då hade det varit lite "in your face" att det var kultureliten och de som håller i idrottsevenemang som ville öppna upp och inte folket som hade kulturtorka. Verkar som de redan förebygger för det, att det finns mer utbud nu än de som är intresserade så vissa evenemang kommer inte ha så mycket besökare. Var omröstning på aftonbladet igår om vad folk tyckte om öppnandet och en övervägande majoritet var oroliga jämfört med nöjda, så tror inte hela Sverige kommer kasta sig in och trängas på större evenemang. Är väl mest ungdomen och krogarna som kommer vara välbesökta, men inte ens där verkar det ha varit särskilt stökigt igår men det blir nog mer till helgen.
I Malmö verkar man inte vara så oroliga: (saxat från SvD)
"När vi släppte ytterligare biljetter till våra tre föreställningar ”En midsommarnattsdröm”, ”The sound of music” och ”En kväll med Thalia” sålde vi 14 000 biljetter på en dag, säger Torgny Nilsson, pressansvarig på Malmö Opera."

Men Aftonbladet kanske inte höll den där "omröstningen" där?
Citera
2021-09-30, 09:20
Medlem
varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Förklara gärna mera.
Totalt antal döda blir ju ännu större skillnader mellan Sverige och övriga Nordiska länder.
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&facet=none&pickerSor t=desc&pickerMetric=total_cases&Metric=Confirmed+d eaths&Interval=Cumulative&Relative+to+Population=t rue&Align+outbreaks=false&country=SWE~DNK~NOR~FIN~ EuropeanUnion~ISL

Hur skiljer sig registreringen av coviddöda åt i de Nordiska länderna?
Jag har uppfattat att man gör på ungefär samma vis, men om du har något som visar att det är fel skulle det vara intressant att se det.
Är nästan 100% säker på att åtminstone Norge ligger extremt nära Sverige vad gäller förutsättningar och 100% på att hur man räknar döda är exakt likadant.

Övriga norden år jag mindre säker på, men Finland har både haft samhället mer öppet än oss & övriga norden samt mindre döda, åtminstone i vintras/våras.

Att man från sv. håll påstår/påstått att det är omöjligt att jfr. med övriga norden är självklart skitsnack och endast damage control.
Citera
2021-09-30, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
På vilket sätt är Sveriges statistik bristfällig?
Det var et (dumt) forsøg på at være ironisk/morsom i forhold til postulatet at registrering af Covid-19 dødsfald skulle være specielt anderledes i Sverige i forhold til Norge,Finland,Island,Danmark.
Senast redigerad av Esrum 2021-09-30 kl. 09:23.
Citera
2021-09-30, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
På vilket sätt är Sveriges statistik bristfällig?
Den är inte lika bra som den danska såklart
Men det har väl visat sig att det inte inte finns någon standard när det gäller den här typen av statistik, alla länder verkar ha sin egen uppfattning om hur man ska registrera sjukdom, dödsfal osv vilket gör alla jämförelser till en utmaning. Men det danska systemet är såklart bäst, Hvergang!
Citera
2021-09-30, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vilka pratar du om?

Blanda inte ihop mig med dem.

Jag är dock övertygad om att vaccinationerna är den enda rimliga vägen till endemi i betydelsen att SCoV2 inte gör oss allvarligt och/eller långvarigt sjuka, Den enda utan onödiga offer även bland våra barn:

Anthony J Leonardi, PhD, MS
@fitterhappierAJ
Used virus salespeople will normalize decerebration and mild memory loss... https://timesofisrael.com/early-research-shows-even-mild-covid-19-impacts-brain-but-unclear-for-how-long/

Their frame of reference is the flu and OC43... they lack the scientific imagination and insight to assess novelty and mechanisms, and project from the ground-up
https://twitter.com/fitterhappierAJ/status/1443423435577778176?s=20

Och ev. bättre skydd:

Tyler Black, MD
@tylerblack32
Oklahoma data showing that the reinfection rate of previously infected people is double the breakthrough rate of previously vaccinated people.
https://twitter.com/tylerblack32/status/1443460771883544576?s=20
Tänkte mer att det finns utrymme för en likadan tråd om ett år.

Postviralt syndrom är inte direkt nåt nytt. Det kan man få av influensan och andra coronavirus också. Fast då springer man inte runt som yra höns och sticker nålar i barn med experimentella vaccin.

Att enstaka barn får postviralt syndrom av covid är inte en anledning att använda dem för medicinska experiment. Det här är inget akut hälsoproblem för barnen. När vaccinen har testats i 5-10 år så kan vi utvärdera om barnen har användning för dem.
Citera
2021-09-30, 09:25
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Du har fortfarande inte uppfattat hur begrepoet mortality rate bör användas märker jag, trots att detta diskuterats många hånger.

Fast det har ju ingen betydelse hur du använder begreppet för det är fortfarande ett par hundra miljoner bekräftat smittade i covid och cirka fem miljoner bekräftat döda i covid-19.
Med tanke på att det dör cirka 50 miljoner människor varje år har det ju ingen betydelse att fem miljoner människor dör i covid-19.

Vi har konstaterat sedan länge att du är dum i huvudet.
Du kan inte heller ta till dig hur Mortality Rate ska beräknas. Jag har brutit ned den så enkla ekvationen till lågstadienivå men inte ens det hjälpte... du kanske är duktig i något annat men matematik och logik är inte dina starka sidor.
Självklart har jag hänvisat till officiella källor med formler... utan att det lyckats tränga igenom din tjocka skalle.

Dessutom justerar vi till dina siffror lite så de blir rätt

1. ca 60 Miljoner dör årligen inte 50 M (ja jag vet att du tycker de inte spelar så stor roll men det är trots allt en diff på ca 20%)
2. ca 4.55 M har dött med C19 inte 5 M.. återigen en diff på hela 10%

https://www.theworldcounts.com/populations/world/deaths

"3: Lower respiratory infections (3.2 percent)
Lower respiratory infections is a range of conditions that include pneumonia (infection of the lungs) as well as infections in the airways such as acute bronchitis and influenza. "

Då vi lyckats med konststycket att "utrota" influensa förra året så kan du själv dra dina slutsatser kring C19 mortalitet... jag har mina klara för mig.
Citera
2021-09-30, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Den är inte lika bra som den danska såklart
Men det har väl visat sig att det inte inte finns någon standard när det gäller den här typen av statistik, alla länder verkar ha sin egen uppfattning om hur man ska registrera sjukdom, dödsfal osv vilket gör alla jämförelser till en utmaning. Men det danska systemet är såklart bäst, Hvergang!

I de danske corona-statistikker medregnes alle dødsfald, der registreres op til 30 dage efter at en person er testet positiv for coronavirus.
Hvordan adskiller det sig på den måde der registreres i Sverige?
Citera
2021-09-30, 09:30
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Det var et (dumt) forsøg på at være ironisk/morsom i forhold til postulatet at registrering af Covid-19 dødsfald skulle være specielt anderledes i Sverige i forhold til Norge,Finland,Island,Danmark.

Ok, det gick inte fram till mig. Men då vet jag.
Citera
2021-09-30, 09:30
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Tänkte mer att det finns utrymme för en likadan tråd om ett år.

Postviralt syndrom är inte direkt nåt nytt. Det kan man få av influensan och andra coronavirus också. Fast då springer man inte runt som yra höns och sticker nålar i barn med experimentella vaccin.

Att enstaka barn får postviralt syndrom av covid är inte en anledning att använda dem för medicinska experiment. Det här är inget akut hälsoproblem för barnen. När vaccinen har testats i 5-10 år så kan vi utvärdera om barnen har användning för dem.
Vaccinerna är testade så vad yrar du om?

Den absolut mest omfattande fas IV-undersökning har dessutom utförts efter ett mångårigt forskningsarbete. FDA har börjat godkänna vacciner för de i allt lägre åldrar.
Citera
2021-09-30, 09:33
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
I de danske corona-statistikker medregnes alle dødsfald, der registreres op til 30 dage efter at en person er testet positiv for coronavirus.
Hvordan adskiller det sig på den måde der registreres i Sverige?

Det är exakt samma i den svenska statistiken som Folkhälsomyndigheten står för. Dock händer det att dödsfall där det är uppenbart att det inte hade något alls med covid att göra tas bort i efterhand. Men de är inte många till antal. Jag tror säkert att Danmark gör så också.

Sedan har vi en annan officiell statistik som Socialstyrelsen står för. Den utgår ifrån dödsorsaksintyg, oavsett hur många dagar det gått från positivt test. Ja, faktiskt oavsett om den döde testat positivt eller ej.
Citera
2021-09-30, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vaccinerna är testade så vad yrar du om?

Den absolut mest omfattande fas IV-undersökning har dessutom utförts efter ett mångårigt forskningsarbete. FDA har börjat godkänna vacciner för de i allt lägre åldrar.
När vaccinen har testats i 10-15 år (inte bara några månader, som nu) och lynchmobben inte längre har covidhysteri, då kan man börja fundera på att använda vaccinen för att lösa ett icke-akut mikroskopiskt hälsoproblem för barnen.

Jag skulle tro att 100% av de som vill vaccinera barn antingen inte har koll på hur ofarlig sjukdomen är för barn, eller så vill de vaccinera barnen för att uppnå något annat. Typ för att skydda sig själv från sina egna eller andras barn, eller för att man tutat i sig själv att det går att uppnå flockimmunitet mot influensa och förkylning, eller för att ens barn också ska få rätt vaccin-ras.
Senast redigerad av aw 2021-09-30 kl. 09:48.
Citera
2021-09-30, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varfor
Är nästan 100% säker på att åtminstone Norge ligger extremt nära Sverige vad gäller förutsättningar och 100% på att hur man räknar döda är exakt likadant.

Att man från sv. håll påstår/påstått att det är omöjligt att jfr. med övriga norden är självklart skitsnack och endast damage control.
Klart det inte är skitsnack vilket även worldcount påpekar!
"Limited testing and challenges in the attribution of the cause of death means that the number of
confirmed deaths may not be an accurate count of the true number of deaths from COVID-19"
Senast redigerad av Nibiru2011 2021-09-30 kl. 09:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in