2021-09-30, 07:44
Medlem
Quote Surtruten! ”En månad in i pandemin (10 april) hade Sverige
- dubbelt så många döda per capita som Danmark,
- fyr gånger fler döda än Norge och Island och
- tio gånger fler döda än Finland.
Sedan fortsätter skillnaden att öka.”

Nu pratade jag ju om totalt antal döda och att döda registreras olika i våra grannländer!
Senast redigerad av Nibiru2011 2021-09-30 kl. 07:46.
Citera
2021-09-30, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
#tbt hösten 2020

Skitkul att läsa gamla Twitter-trådar av experter som är tvärsäkra om framtiden. Här om flockimmunitet. Läs hela tråden:

James Todaro, MD
@JamesTodaroMD
1/ There is growing evidence that T-cell immunity allows populations to reach herd immunity once only 10-20% are infected with SARS-CoV-2.

This would explain why a highly transmissible virus in densely populated areas peaked at 10-20% infected regardless of lockdowns or masks.
7:19 em · 10 aug. 2020
2/ The pervasive misconception is that we have zero immunity against COVID-19. Based on this flawed understanding, epidemiologists projected that herd immunity is not reached until 60-70% are infected.

This is almost certainly wrong.

Of course, the media ignores this research
3/ While antibodies against COVID-19 may only last months, T cell immunity can remain protective for years.

In a study of 23 people who survived SARS in 2003, every single one had memory T cells that recognized the SARS virus 17 years later. (Nature)
4/ Moreover, blood samples from all 23 individuals showed “robust cross-reactivity” against SARS-CoV-2.

This can be called crossover immunity.

Crossover immunity is not limited to just people who were infected with SARS years ago though.
/.../
14/ It is likely that many of the hardest hit regions of the world (e.g. Lombardy, NYC, Madrid, London, Stockholm) are now at herd immunity.

Lockdowns & mask ordinances (mostly coming after the peak) likely had little effect, with the exception of perhaps prolonging the spread.
15/ Sweden is an example of what herd immunity looks like without lockdowns or masks.

Based on serology testing, ~20% of Stockholm was infected by April.

Deaths peaked in Sweden in April.

Today, the pandemic is over in Sweden with zero deaths per day & subsiding new infections
https://twitter.com/JamesTodaroMD/status/1292873236716433416?s=20

@JamesTodaroMD är idag fortsatt engagerad i dyngspridandet och foliehattande kring COVID19 och ger även usla ekonomiska råd tillsammans med sina kollegor: @greymattercap

James Todaro, MD

Todaro, an ophthalmologist based in Michigan who is no longer practicing, graduated from Columbia University College of Physicians and Surgeons in 2014. His medical license, which was classified as "educational limited" in Michigan, expired in 2019.

According to his LinkedIn profile, Todaro has not practiced medicine since 2018. He co-founded an investment fund called Blockchain Capital.

Todaro authored a blog post in May that was among the first to expose flaws in the infamous Lancet study concluding that HCQ was associated with higher death rates in COVID-19 patients. Todaro's exposé, written on his website Medicine Uncensored, ultimately contributed to the study's retraction.

Previously, Todaro wrote a "white paper" in mid-March on chloroquine as prophylaxis and treatment for COVID-19, based on published information and linked in a Twitter post. Twitter has since marked it as "potentially spammy or unsafe."

Todaro did not respond to multiple requests for comment from MedPage Today.
https://web.archive.org/web/20200802072039/https://www.medpagetoday.com/infectiousdisease/covid19/87797
Det här låter ju exakt som de som de vaccinrenrasiga som nu tror att vaccinet ger flockimmunitet. Minnesceller hit och dit. Om man vaccinerar tillräckligt många kommer covid aldrig tillbaka, osv. Fast nu kan man inte skylla på okunskap längre.
Citera
2021-09-30, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Allmänt tråkigt för framförallt de som trodde att detta skulle gå över relativt snabbt. Jag har hållit käft ganska länge på den fortsatta utvecklingen av denna globala pandemikatastrof.

Anledningen till att jag öppnar käft nu är att jag ser ett nytt mönster där regering och befolkning börjar tro att det är över.

Det är inte över bara för att du vill det eller tror det, men tillräckligt många går på skitsnacket ifrån regering och media för att kasta sig blint in i en förvissad/ påhittad trygghet.

Rätta mig om några månader ifall jag haft fel.

Folk bryr sig inte längre, bortsett från folk på Flashback då.

FHM har väl mer eller mindre gjort det klart för oss att vi nu får röra oss som vi vill på egen risk. Personer som fortfarande är rädda för att bli smittade får stanna hemma medan personer som inte är speciellt rädd får leva loppan igen.

Valet för gemene man bör inte vara allt för svårt.
Citera
2021-09-30, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011

Nu pratade jag ju om totalt antal döda och att döda registreras olika i våra grannländer!

Ja, den mangelfulde registrering/statistik i Sverige vedr. Covid-19 dødsfald betyder i sikkert har endnu flere døde.
Citera
2021-09-30, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har laddat upp med popcorn, förväntar mig en ökning men tror den blir modest. Jag tror vi har för många vaccinerade för att det ska "explodera". Därtill har vi Tegnells vidriga lilla flockimmunitetsexperiment som kan hjälpa oss på traven. #Jagärintedinflock!
Tragikomiskt att du kallar flockimmunitet ett experiment när det är just flockimmunitet som hjälpt människan genom årtusenden medan vaccinexperiment ger ett trubbigt och ojämnt skydd.
Citera
2021-09-30, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Ja, den mangelfulde registrering/statistik i Sverige vedr. Covid-19 dødsfald betyder i sikkert har endnu flere døde.
Skillnaden är inte speciellt stor om man räknar totalt antal döda, vilket tyder på att döda registreras annorlunda.
Citera
2021-09-30, 08:31
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Har du några källor som styrker det du påstår.
Jag är medveten om att många på SÄBO bara lever i ett par tre år, men det är väl inte bara personer på SÄBO som dött i covid?

Vanligtvis har en persom i gruppen åttioårsåldern nio, tio år kvar att leva i smitt.

Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Hur får du ihop det när medellivslängden för könen är 81 respektive 84 år?
Folk dör i alla åldrar så de som levt till 80-årsåldern måste ju leva betydligt längre än medellivslängd för att kompensera för de som dött tidigare i livet.

På sidan 107 finns en livslängdstabell.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKE wjV2s7ihqbzAhUitYsKHVFACMYQFnoECA4QAQ&url=https%3A %2F%2Fwww.scb.se%2Fcontentassets%2Fef9da4439e6a405 d9267b2dc8587dd7a%2Fbe0701_2016a01_br_ be51br1604.pdf&usg=AOvVaw2RE5IjOsVY9bh6SOg3oWJI

Där ser du att återstående livslängden för gruppen 80-riga kvinnor är 9,65 år och för män 8,08 år.
(Jag mindes något lite fel.)
Citera
2021-09-30, 08:41
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011

Förklara gärna mera.
Totalt antal döda blir ju ännu större skillnader mellan Sverige och övriga Nordiska länder.
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&facet=none&pickerSor t=desc&pickerMetric=total_cases&Metric=Confirmed+d eaths&Interval=Cumulative&Relative+to+Population=t rue&Align+outbreaks=false&country=SWE~DNK~NOR~FIN~ EuropeanUnion~ISL

Hur skiljer sig registreringen av coviddöda åt i de Nordiska länderna?
Jag har uppfattat att man gör på ungefär samma vis, men om du har något som visar att det är fel skulle det vara intressant att se det.
Citera
2021-09-30, 08:51
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
De höll huvudet kallt från början menar du? Och eftersom Sverige tydligen alltid ska vara som Norge och Danmark är det väl bra om man justerat ner den förväntade livslängden till deras nivå, så man slipper sticka ut liksom.
Om Sveriges regering och våra myndigheter höll huvudet kallt eller blev blockerade av panik vet jag inte.
Det jag vet är att inget gjordes inledningsvis.

Jag är ganska säker på att om våra hemvändande sportlovsresenärer mötts upp, informerats och transporterats hem på ett bättre vis än med taxi och vanliga kollektiva transportmedel så hade mycket sett ut som i övriga Nordiska länder.

Taxichaufförer utan kunskap om corona och utan skyddsutrustning blev en riktig kickstart på smittspridningen i Sverige.
Citera
2021-09-30, 09:02
Medlem
Skulle vara intressant om tillställningar nu inte blev fullsatta, utan att det kanske var halvfullt eller liknande. Typ 10 pers som ser Carola eller Gardell. Då hade det varit lite "in your face" att det var kultureliten och de som håller i idrottsevenemang som ville öppna upp och inte folket som hade kulturtorka. Verkar som de redan förebygger för det, att det finns mer utbud nu än de som är intresserade så vissa evenemang kommer inte ha så mycket besökare. Var omröstning på aftonbladet igår om vad folk tyckte om öppnandet och en övervägande majoritet var oroliga jämfört med nöjda, så tror inte hela Sverige kommer kasta sig in och trängas på större evenemang. Är väl mest ungdomen och krogarna som kommer vara välbesökta, men inte ens där verkar det ha varit särskilt stökigt igår men det blir nog mer till helgen.
Citera
2021-09-30, 09:02
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det här låter ju exakt som de som de vaccinrenrasiga som nu tror att vaccinet ger flockimmunitet. Minnesceller hit och dit. Om man vaccinerar tillräckligt många kommer covid aldrig tillbaka, osv. Fast nu kan man inte skylla på okunskap längre.
Vilka pratar du om?

Blanda inte ihop mig med dem.

Jag är dock övertygad om att vaccinationerna är den enda rimliga vägen till endemi i betydelsen att SCoV2 inte gör oss allvarligt och/eller långvarigt sjuka, Den enda utan onödiga offer även bland våra barn:

Anthony J Leonardi, PhD, MS
@fitterhappierAJ
Used virus salespeople will normalize decerebration and mild memory loss... https://timesofisrael.com/early-research-shows-even-mild-covid-19-impacts-brain-but-unclear-for-how-long/

Their frame of reference is the flu and OC43... they lack the scientific imagination and insight to assess novelty and mechanisms, and project from the ground-up
https://twitter.com/fitterhappierAJ/status/1443423435577778176?s=20

Och ev. bättre skydd:

Tyler Black, MD
@tylerblack32
Oklahoma data showing that the reinfection rate of previously infected people is double the breakthrough rate of previously vaccinated people.
https://twitter.com/tylerblack32/status/1443460771883544576?s=20
Citera
2021-09-30, 09:05
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum

På vilket sätt är Sveriges statistik bristfällig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in