Citat:
Ursprungligen postat av
Legooo
Förklara gärna lite mer så jag förstår? Hanna går ut 02:10 , 02:15 när hon kommer upp på cykelvägen hör hon bråket i 5min avslutas med att en bildörr smälls igen, hon går sedan hem förmodligen hemma runt 02:30. Dvs hon missar bilen precis med någon/några minuter —> den vit/ljusa bilen killarna på hällristningsvögen ser 02:30. På den minuten/minuterna Menar ni verkligen att bilen på ekuddenvägen hunnit köra norr ut vänt bilen kört söderut upp till bråten för att göra vad? För att sedan åka tillbaka samma väg med samma bil för att sedan observeras av 02:30 vittnen. Förstår inte anledningen? Tycker även att tidsmarginalen talar emot då måste man ”anta” att 02:30 vittnen har observerat fel tid? Antog att du inte gillade antaganden? Skulle den sen igen då byta bil för observationen 03:30, för att sedan byta bil igen och observeras på sjukhuspaekeringen 04:30. Nja tror nog mer på polisutredningen här att det var samma bil som Hanna hörde som vittnena på hällristningsvägen såg.
Ja, det stämmer att jag inte vill göra antaganden, men ibland är man så illa tvungen. Skillnaden mellan dig och mig är att eftersom jag hatar antaganden så är jag också medveten om att jag gör dem, men du har precis gjort ett antagande utan att tänka på det.
Du antar att alla vittnens tidsangivelser är exakta eller någorlunda exakta. Det är en grov missuppfattning. Om ett vittne inte relaterar sin tidsangivelse till att ha sett på klockan, precis sett färdigt ett TV-program etc så är tiden alltid ungefärlig.
Typexemplet på detta, som jag brukar tjatja om, är mordet på Holmängen i Vänersborg där ett hagelskott avlossades utomhus bland en stor mängd bostadsrätter en varm sommarnatt då många hade fönster öppna.
När polisen knackade dörr varierade tiderna för skottet stort mellan vittnena. De allra flesta angav en allt för tidig tidpunkt, vilket vi vet eftersom den mördade använt sin mobil och kommunicerat med sin mamma plus ett vittne som sett på klockan.
Den enda som gav rätt tid var en person som sett på klockan i anslutning till skottet. En annan person gav samma tid på några minuter när baserat på att han var på väg till nattjobb och kunde relatera sin tid till det.
Hanna visste vid första förhöret att hon sett på TV och baserade sina tider på den tiden plus en uppskattning av vilken tid det tagit att ge katten mat mm. Vi måste göra ett antagande om hennes tider, hur exakta de är. Antagandet måste bli att de är rätt så exakta, men inte på minuten. Det är inte orimligt att hon felar på fem minuter i totaltiden eftersom hon adderar en mängd olika tider från det att hon slutade se på tv.
Killarna i bilen måste vi anta har mycket dålig koll på klockan. Det antagandet är rimligt eftersom vittnesutsagan säger att den vita bilen återvände efter 5 - 15 minuter. Ett så stort spann visar att de inte observerat väl och inte haft koll på hur tiden flöt. Eftersom sluttiden kan vara så sen som 02:45 och eftersom de skiljdes åt strax efter 03:00 så måste vi anta att bilen åkte mellan 21:30 och 21:45 men starttiden bör vi flytta fram ju kortare tid bilen var på lekplatsen. Jag skulle kunna säga att bilen var där så sent som 21:40-21:45, men det vore rätt fånigt eftersom jag då räknar exakt från en person som uppenbarligen har dålig koll. Min slutsats är därför flytande: den vita bilen har varit på cykelbanan någon gång mellan 02:30 och 02:45 där den senare tiden har något högre noggrannhet.
Hannas tider och vittnena på Hällristingsvägen passar ihop om vi inte antar att alla tider är exakt angivna och vi har goda skäl att anta att tiderna är något flytande.