2021-09-30, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nja, det sade inte jag i mitt inlägg? Men jag kanske missförstår dig nu.

Däremot vilseleder han fullständigt när han inte låtsas om den minutiösa (och stundtals lika tendensiösa) undersökning av bogvisiret som GGE gjorde ca 97-99. Det finns ingenting på visiret som GGE inte undersökte, och det vet givetvis LÅ, men han har redan tidigare gett prov på ett praktiskt selektivt minne.

Det var det vilseledande som du beskriver som jag menade var halvsanningen Ångström for ned.

På vilket sätt var GCE:s undersökning tendentiös förresten?
Citera
2021-09-30, 01:27
Medlem
BernieFlashs avatar
Angående bottenundersökningen med side scanning sonar (SSS):

Problemet är att SHK via Abbot nu har publicerat en rapport där de drar slutsatsen att vraket delvis vilar på "Rock outcrops", trots att det är fysikaliskt omöjligt att skilja på berg eller lera enbart utifrån SSS data.

Jag håller med om att området söder om vraket ser ut som berg i sonogrammet, och det är så klart inte omöjligt att tidigare undersökningarna missat detta enorma berg. Tidigare undersökningar skriver dock uttryckligen att det är 5 m lera i ena änden, och 30 m i andra. Det låter ju otroligt att man i så fall skulle ha missat ett berg som sträcker sig kring halva skeppet, men å andra sidan är ju i princip allting otroligt med hela utredningen.

Bottenförhållanden är fullkomligt centrala för att förstå skadorna som nu upptäckts i skrovet. Varför är det så bråttom att slå fast att det är berg? En seriös rapport hade skrivit att ekot kan tolkas som bergformationer, men att det måste bekräftas med andra metoder. Med de nya filmerna som Krugs expedition publicerat verkar det istället som att det som såg ut som berg kan vara lera.

Förutom detta så är rapporten dessutom usel på andra sätt, t.ex att vrakets alla sidor visas förutom den enda som är intressant, dvs styrbords.
Citera
2021-09-30, 01:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av crustymolfis
Eftersom det var den första artikeln jag läste där man faktiskt intervjuat medverkande och folk omkring, så skrev jag exakt det.
(Det hade varit fint om användare med högt diagnosindex hade haft en liten stjärna på avataren så man vet att man behöver höja den pedagogiska insatsen lite.)

Hursom, det är en fin tanke du har. Tänker du dig då att man deformerade bogvisirsbottenplåten med den eller är det den man missat att skära bort?

Skiten blev deformerad FÖRE, troligen av en torpedträff, en eller flera dykare skar bort resterna så skiten kunde bärgas/deponeras/döljas efter fullbordat faktum.

Sedan var det dags att stå inför kamerorna fabulera och ljuga, både nu och då.

Varnade ryssen? Ja eller nej? Sket man i det? Ja eller nej? Mörkade man? Ja eller nej?

Varför undrar du säkert? Därför att fel i huvudet.

Frågor på det?
Citera
2021-09-30, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1991fp
Källor på det?
Källor på vad?
Det finns i tråden och hur många källor som helst på att Dianas lås till visiret skadades stormnatten när Jan Heweliusz förliste är du det minsta intresserad så är det bara att du använder google.
Citera
2021-09-30, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Det finns militära sekretessbelagda hemligheter som styrker det.

Ska använt någon undervattensfarkost för att slita loss borgvisiret.
Fast nu gällde det Diana ll s skador är det också under miltär sekretess nu. Ibland kan det vara bra att läsa citatet som personen svarar på.
Citera
2021-09-30, 02:57
Medlem
Gruppbostads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunosvensson
Orkar ej läsa hela tråden.

Fråga: Sitter bogporten kvar? Har man filmat där i fören och dokumenterat att den faktiskt är borta?

Sorry om det nämns innan...

Nej man har aldrig hittat bogvisiret.

Tråden spekulerar om att bogvisiret har bärgats av ryssar och förvaras i Kreml. Någon påstår sig har fotat bogvisiret under en studentresa till Murmansk men det var rätt suddiga bilder.

Det finns även en teori om att bogvisiret ägs av Sjöhistoriska museet men att det står bevakat ute på Muskö och att det krävs någon typ av specialbiljett från museet för att få en guidad tur dit. Står det något bogvisir där ute är det troligtvis en attrapp.
Citera
2021-09-30, 03:08
Medlem
SwampDoggs avatar
Citat:
Bra fråga, jag köpte de påståendet rakt av. Men om man hade en underleverantör som gjorde förberedelser för övertäckning så kan jag tänka mig att detta glömts bort. Privata företag lagrar inte dokumentation som myndigheter gör, och de inblandade kan ha bytt arbetsgivare eller gått i pension.

Fast låter konstigt med tanke på uppmärksamheten den där gravplatsen har haft genom åren. Statliga leverantörer ska alltså ha glömt bort stora objekt i närheten av Estonia? Låter osannolikt.
Citera
2021-09-30, 03:16
Medlem
SwampDoggs avatar
Citat:
Westermann måste ha tveksamt omdöme som sätter sig i en PK med LÅ. Det finns mycket begränsad uppsida för henne, för det är ju inte något egentligt forskningsrön hon kommer med, men däremot en duktig nersida om hela sprängningsteorin faller ihop. Hon får hoppas att det inte blir som med norske professorn Per Holck som sade att en plastbit var ben i ett av Quickfallen. Det skall fan till att vara expertvittne, kort sagt.

Det finns människor som agerar efter sin övertygelse utan baktankar. Att det konceptet inte är helt enkelt för dig att greppa är väl knappast en överraskning.

Svårt att misskreditera hennes kompetens vad jag har förstått.
Citera
2021-09-30, 05:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Fast nu gällde det Diana ll s skador är det också under miltär sekretess nu. Ibland kan det vara bra att läsa citatet som personen svarar på.

Intressant att systerfartyget(typ) har samma problem. Men du tror väl för helvete inte att även hon har sprängts?

Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
De två explosionerna som hörts. Är det last/lastbilar som förskjuts i stormen. Sedan slagit hål i fartygssidan. Det är mera troligt än bomber som orsakt hålen.

Någon i tråden sade en lastbil ej kan slå hål i fartygssidan. Vilket är befängt. Denne sade en lastbil består av x-antal mm tjock plåt och att lastbilen veckas ihop ifall den faller in i fartygssidan. Något som får mig fyndera över den personens slutledningsförmåga.

Många i tråden är ofattbart konspiratoriska. Kärnvapen, ubåtar, ni tror på fantasier.

En fallande lastbil(vi antar att den är tungt lastad) slår inte hål i skrovet om den inte faller vid väldigt hård slagsida. Så frågan är om det var innan eller efter förlisningen? Skrov är inte gjorda utav några mm aluminium(som flygplan) utan några centimeter riktigt hård plåt. 4-6 cm tror jag är minimum. Men hade hon skrov på bildäck? På högre däck kan man bygga i papper för man räknar inte direkt med grundstötning på däck 9.

Dra upp henne så slipper vi sitta och spekulera.
Senast redigerad av Cubaldebasic 2021-09-30 kl. 05:29.
Citera
2021-09-30, 05:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cubaldebasic
Intressant att systerfartyget(typ) har samma problem. Men du tror väl för helvete inte att även hon har sprängts?
Var i helvete har jag skrivit något om att hon sprängts??
Citera
2021-09-30, 05:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Var i helvete har jag skrivit något om att hon sprängts??

Du gnällde på sekretessen.

Systern ser ut att må bra. Gammal som satan dock. Kul att hon fortfarande går.

https://www.vesselfinder.com/vessels/BLUEFORT-IMO-7816874-MMSI-538005239

Lite märkligt att hon går som Offshore Support. Det kan vara betydligt hårdare väder än det Estonia sjönk i. Men sen är hon också fixad för det man trodde var det som sänkte Estonia.
Senast redigerad av Cubaldebasic 2021-09-30 kl. 05:43.
Citera
2021-09-30, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cubaldebasic
Du gnällde på sekretessen.

Systern ser ut att må bra. Gammal som satan dock. Kul att hon fortfarande går.

https://www.vesselfinder.com/vessels/BLUEFORT-IMO-7816874-MMSI-538005239
Jag har inte gnällt något om sekretessen, men som jag skrev till den jag citerade i inlägget ibland kan det vara bra att läsa vad som citeras..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in