2021-09-29, 00:37
Medlem
Det var som jag trodde efter allt jag skrivit innan, en hemlig militär transport innehållande kärnvapen från en rysk ubåt som skulle smugglas ut, ryssarna sänkte båten och sen tog ut lasten på botten av havet, innan ens dykningar hade skett opererade hemliga militär team och tömde allt från båten (lasten). Spräningar har skett i flera delar på båten, en rysk u åt dyker o kör in en torped i sidan på båten vatten forsar in färjan förliser snabbt,

Carl Bildt och co mörkar hela händelsen och döljer en rysk attack då Bildt jobbar för utländska agenter i detta fall Cia samt Engelska säkerhetstjänsten, dom underviker spänningar med ryssland genom att dölja och mörka allt.
Citera
2021-09-29, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gruppbostad
https://www.youtube.com/watch?v=zup7OxqMyoo

Allt tyder på att bogvisiret blev sprängt, frågan är bara när. Innan eller efter.

Hur lång tid gick det från förlisningen tills man hittade och bärgade bogvisiret? Snackar vi dagar, månader, år?

18e november bärgades visiret. Jag väntar på fler undersökningar som antingen bekräftar eller dementerar de nya påståendet.
Citera
2021-09-29, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spark1
18e november bärgades visiret. Jag väntar på fler undersökningar som antingen bekräftar eller dementerar de nya påståendet.
Frågan är även, vid vilket datum påstår man att visiret hittades där, nån sjömil väster om vrakets position?
Och lika viktigt; vid vilken pos. och tidpunkt återfann dykare den stora och flera kg tunga pinnen/bulten som hörde till "det påstådda Atlantlåset"??
Citera
2021-09-29, 13:41
Medlem
Hegamons avatar
De två explosionerna som hörts. Är det last/lastbilar som förskjuts i stormen. Sedan slagit hål i fartygssidan. Det är mera troligt än bomber som orsakt hålen.

Någon i tråden sade en lastbil ej kan slå hål i fartygssidan. Vilket är befängt. Denne sade en lastbil består av x-antal mm tjock plåt och att lastbilen veckas ihop ifall den faller in i fartygssidan. Något som får mig fyndera över den personens slutledningsförmåga.

Många i tråden är ofattbart konspiratoriska. Kärnvapen, ubåtar, ni tror på fantasier.
Senast redigerad av Hegamon 2021-09-29 kl. 14:35.
Citera
2021-09-29, 15:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
De två explosionerna som hörts. Är det last/lastbilar som förskjuts i stormen. Sedan slagit hål i fartygssidan. Det är mera troligt än bomber som orsakt hålen.

Någon i tråden sade en lastbil ej kan slå hål i fartygssidan. Vilket är befängt. Denne sade en lastbil består av x-antal mm tjock plåt och att lastbilen veckas ihop ifall den faller in i fartygssidan. Något som får mig fyndera över den personens slutledningsförmåga.

Många i tråden är ofattbart konspiratoriska. Kärnvapen, ubåtar, ni tror på fantasier.

Har för mig att det krävdes samma kraft motsvarande 10 lastbilars vikt för att ens göra hål i skrovet. Så om inte tio lastbilar dunkat in på samma ställe samtidigt så är det inte möjligt.
Citera
2021-09-30, 06:11
Avslutad
Citat:

Jag postade det inlägget som du citerar och jag står fast vid det. Varför? Jo då jag tidigare har jobbat i en skadeverkstad för tunga fordon i över 8 år så har jag mycket erfarenhet med kollisioner för lastbilar.

Jag är ledsen men tyvärr så stämmer inte din teori, och med det så menar jag inte att de övriga teorierna med bomber eller ubåtar är korrekta.

Om jag hänvisar till dokumentären så nämner de att en kraft på 600 ton krävs för att den deformationen som uppstått ska kunna hända.

Skrovet på Estonia är estimerat 30 - 40 mm tjockt, det ska kunna stå emot extrema påfrestningar från havet t.ex flytande isflak.

Du tror på allvar att en lastbil som välter omkring på däck och med vilket avstånd min herre, vilket avstånd och hastighet kommer vi upp i när denna lastbil träffar skrovet?

Lite som på Disney din teori t.ex att om jag som bor i lägenhet tappar ett bowlingklot i golvet från midjehöjd så går det genom golvet och landar på grannens köksbord under mig.

En lastbil väger netto 12 ton, vilken hastighet på bildäck krävs för att den ska på en area av 4 m2 generera en kraft på 600 ton?

Se nedan klipp, 1 min på en lastbil som kolliderar och säg mig hur bra din "slutledningsförmåga" är.

https://youtu.be/nP6SKDppwes
Citera
2021-09-30, 17:00
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saarne
Du tror på allvar att en lastbil som välter omkring på däck och med vilket avstånd min herre, vilket avstånd och hastighet kommer vi upp i när denna lastbil träffar skrovet?

Lite som på Disney din teori t.ex att om jag som bor i lägenhet tappar ett bowlingklot i golvet från midjehöjd så går det genom golvet och landar på grannens köksbord under mig.

En lastbil väger netto 12 ton, vilken hastighet på bildäck krävs för att den ska på en area av 4 m2 generera en kraft på 600 ton?

Jag vet ej vad en lastbil väger när den är i fritt fall och slår i något så det blir tvärstopp. Om lastbilen säg, faller 3 meter fritt fall åt sidan rakt in i Estonias sida inifrån och lastbilen väger 12 ton.
Jag har försökt räkna vad vikter i fritt fall väger med denna kalkylatorn/simulatorn:
https://keisan.casio.com/exec/system/1271595050

Sedan har jag försökt konvertera Joule till kg:
https://www.unitconverters.net/energy/joule-to-kilogram-force-meter.htm

Jag förstår mig inte på resultatet så jag kan använda svaren i praktiken. Det kan vara som du säger att: En lastbil på 12 ton som står upprätt och sedan faller kanske 3 meter i sidled, nästan fritt fall rakt in i fartyget skrov, bara lämnar en buckla i fartygsskrovet. Jag vet inte vad stål i de tjocka dimensionerna som finns i ett fartygs skrov håller för. Mitt praktiska kunnande där är klart begränsat.

Annat jag undrar över som ej har med fallande lastbilar inne på bildäck är detta:
Det här med att bogvisiret skulle utsatts för minst 1200 graders värme enligt "expertis". Hur vet de att värmen är från en explosion kontra en långvarig eld?

Likaså har jag svårt förstå hur stål kan värmas upp så fort till 1200 grader enbart av en explosion? Jag tänker att en explosion borde mest slitit sönder stålet och inte lämnat så mycket värmepåverkan i metallen. Vill någon förklara ovan samband jag ej förstår?
Senast redigerad av Hegamon 2021-09-30 kl. 17:02.
Citera
2021-10-01, 16:39
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gruppbostad
https://www.youtube.com/watch?v=zup7OxqMyoo

Allt tyder på att bogvisiret blev sprängt, frågan är bara när. Innan eller efter.

Hur lång tid gick det från förlisningen tills man hittade och bärgade bogvisiret? Snackar vi dagar, månader, år?

Mycket övertygande! Jag tycker stålbitarna som är förvridna är kusligt lika dom balkar och andra metallföremål och hur dom såg ut efter sprängningar jag gjorde under min militärtjänstgöring. Hur kan dessa skador uppstå om man köper nuvarande officiella förklaring? Verkligen intressant. Jag är ingen konspirationsteoretiker men detta är mysko.....
Citera
2021-10-01, 18:02
Medlem
Hegamons avatar
Film 1 är släppt. När släpps resterande 6 filmer?
Citera
2021-10-01, 18:40
Medlem
Citat:
Film 1 är släppt. När släpps resterande 6 filmer?
Förhoppningsvis ganska snart.

Gjorde en sammanfattning av filmen i sidotråden:
(FB) Nya uppgifter om Estonia - hål midskepps. (2020-09-24)

Dessutom har det publicerats en redovisning från Stockholms Universitet gällande bottenförhållandena:
https://www.ojk.ee/en/content/presentation-martin-jakobsson-professor-marine-geology-and-geophysics-stockholm-university
Citera
2021-10-01, 21:43
Medlem
MajorKongs avatar
Både robotdykfilmen och professorns föreläsning var intressanta. Skönt att det rör på sig, oavsett vad man kommer fram till. Hade inte Evertsson släppt sin dokumentärserie hade garanterat inget hänt.

Nu tillhör jag inte de som hoppar på varenda alternativ teori, men hade Sverige spelat med öppna kort hade man sluppit 27 år av misstankar. Men å andra sidan, vad beror på sinistra skäl och vad beror på total inkompetens när det gäller offentlig verksamhet?

När det gäller filmen med föreläsningen visade han hur de hade hittat några metallburar på botten en bit ifrån Estonia (se 18:50). Någon som har en idé vad det kan vara för föremål? Fiskerelaterat? Lämningar från något av världskrigen? Relaterat till övertäckningsarbetet?
Citera
2021-10-05, 12:58
Medlem
Efterlysning!

I Stefan Torssells bok M/S Estonia - svenska statens haveri, sid 124, beskrivs det hur Carl Bildt på presskonferensen i Åbo den 28/9 1994 sätter sig inför mikrofonerna och förklarar att förlisningen berodde på att bogvisiret ramlat av och att det berodde på ett konstruktionsfel.

Vet någon här om det finns ett klipp eller ljudupptagning där Carl Bildt säger det? Jag har inte lyckats hitta något än så länge. Jag har kontaktat ST själv, men när jag skriver detta har jag inte fått svar än.

Kan någon här hjälpa mig tro? Har någon här sett/hört ett sådant offentligt uttalande av Bildt?

Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in