Citat:
Ursprungligen postat av
Hegamon
De två explosionerna som hörts. Är det last/lastbilar som förskjuts i stormen. Sedan slagit hål i fartygssidan. Det är mera troligt än bomber som orsakt hålen.
Någon i tråden sade en lastbil ej kan slå hål i fartygssidan. Vilket är befängt. Denne sade en lastbil består av x-antal mm tjock plåt och att lastbilen veckas ihop ifall den faller in i fartygssidan. Något som får mig fyndera över den personens slutledningsförmåga.
Många i tråden är ofattbart konspiratoriska. Kärnvapen, ubåtar, ni tror på fantasier.
Jag postade det inlägget som du citerar och jag står fast vid det. Varför? Jo då jag tidigare har jobbat i en skadeverkstad för tunga fordon i över 8 år så har jag mycket erfarenhet med kollisioner för lastbilar.
Jag är ledsen men tyvärr så stämmer inte din teori, och med det så menar jag inte att de övriga teorierna med bomber eller ubåtar är korrekta.
Om jag hänvisar till dokumentären så nämner de att en kraft på 600 ton krävs för att den deformationen som uppstått ska kunna hända.
Skrovet på Estonia är estimerat 30 - 40 mm tjockt, det ska kunna stå emot extrema påfrestningar från havet t.ex flytande isflak.
Du tror på allvar att en lastbil som välter omkring på däck och med vilket avstånd min herre, vilket avstånd och hastighet kommer vi upp i när denna lastbil träffar skrovet?
Lite som på Disney din teori t.ex att om jag som bor i lägenhet tappar ett bowlingklot i golvet från midjehöjd så går det genom golvet och landar på grannens köksbord under mig.
En lastbil väger netto 12 ton, vilken hastighet på bildäck krävs för att den ska på en area av 4 m2 generera en kraft på 600 ton?
Se nedan klipp, 1 min på en lastbil som kolliderar och säg mig hur bra din "slutledningsförmåga" är.
https://youtu.be/nP6SKDppwes