Citat:
Ursprungligen postat av
BernieFlash
Undersökningen du länkar till handlar bara om topografi (form), inte material (lera eller berg).
Side Scan Sonar kan inte se skillnad på material, det ger bara formen på ekot som reflekterats av den skannade ytan. Störningar av ekot kan dessutom leda till att en jämn yta ser ojämn ut, och därför tar man självklart fysiska prover på plats om man vill ha reda på fakta om vad botten består av. Abbot tycks istället ha antagit att det är "rock outcrops" endast baserat på topografin. Men med tekniken (SSS) som använts i figur 4-1 går det alltså inte att avgöra om botten består av berg eller lera.
Som tur är har ju andra utredningar undersökt det här tidigare. Hittils har jag inte sett något nytt som får mig att tvivla på de första undersökningarna som sa att botten består av >5 m lera. Detta verkar också stämma väl med vad som nu syns i de fysiska provtagningarna av Kurm och Mare Liberum.
Självklart går det däremot att hitta stenar ovanpå leran. Något annat vore konstigt eftersom det dumpades >100 000 ton sten , sand, och grus som förberedelse för betonginkapslingen. Detta var ju dock efter skeppet låg på botten, och kan knappast ha påverkat skrovet.
Jag är verkligen inte expert på sonar, men den undersökning som gjordes 1994-1996 förlitade sig också till större delen på ekolod (dvs i princip sonar-teknik) och denna har ju av t.ex. Evertsson anförts som stöd för att leran skulle vara 20 m djup. Med all respekt för din kunskap i ämnet så gav Abbot m.fl. ganska vidlyftiga löften om vad deras sonar skulle kunna göra, inkluderande penetration av botten. Så jag tänker ge Abbot och de andra ’benefit of the doubt’ ett tag till.
Vad gäller dumpad sten så framgick det av SHK/SGIs PK i maj att detta skedde ett gott stycke från vraket för att stabilisera botten. Den sten som vi ser på arkivklippet i Dplay del 5 är också sprängsten, medan den sten som syns på havsbotten vid vraket helt tydligt är rundad moränsten från istiden. Det är givetvis teoretiskt möjligt att man hämtad sten, inte från ett stenbrott, utan från en rullstensås eller liknande, och sedan av misstag dumpat den nära vraket. Men vad är anledningen till att anta något sådant, förutom att hålla fast vid E&As narrativ?