Citat:
Ursprungligen postat av
Shishio
Är så jävla glad att börsen håller på och krascha. Fanns en tråd på Flashback om folk som sparar 10k/månad åt sina barn och tycker alla ska göra det. Det här är varför eran "smarta" strategi inte fungerar, det är ett ponzi scheme.
Jag är inte avundsjuk, jag har det själv gott ställt, men självgodheten som vissa människor har där de tror att de kommer automatiskt bli rika genom investering är patetiskt att se.
Man lurar enkla människor in på börsen genom räkneexempel som de tror de fattar "du får 4% värdeökning varje år och på 15 år är du miljonär om du sparar 1000 kr i månaden". Bara det att det kommer en börsdipp i mitten och din utveckling på 10 år kan vara 20% istället, ganska mycket mindre än din lägenhet steg i värde.
Detta koncept har nu växt globalt och det sitter antagligen en miljon 22-åringar och spenderar sina pengar på börsen. Perioden 2008-2021 har varit magisk och oöverträffad med bara två dippar, och alla tror att det kommer att fortsätta så.
Men det gör det inte. Finns många exempel som förtigs t.ex att Japan-börsen haft 0% utveckling sedan 1994.
När Tesla ensamt kostar lika mycket som nästa hela Stockholmsbörsen så fattar man att något är fel och självklart äger man inga fonder eller aktier just nu. Att man får 0% i ränta är så mycket bättre än att kapitalet sjunker med 10-20%.
Stockholmsbörsen har gått upp 21% i år, under corona-dippen när jag ser inflationen öka överallt vilket get högre räntor, och brasch efter bransch håller helt på att lägga av. Det här är en no-brainer för mig, noll aktier just nu.