2021-09-29, 08:33
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TruckUrban
Har man inte sålt än är det hög tid att göra det nu. Vi kommer se ett fritt fall inom 6 månader. Folk har inte nerverna.

Du och alla andra bara gissar. Du har ingen aning om vad som händer inom 6 månader

Domedagsprofeterna har alltid sagt att ”nu kommer kraschen”
Citera
2021-09-29, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Du och alla andra bara gissar. Du har ingen aning om vad som händer inom 6 månader

Domedagsprofeterna har alltid sagt att ”nu kommer kraschen”

Och kraschen kommer tydligen varje år - vilket är ett helt absurt påstående. SP500 dippade som mest 20% 2018 och 35% 2020. Att vi ska se en krasch lik dessa i år också är sjukt. Börsen brukar dippa 20-50% var 5-10 år. Inte varje jävla år.
Citera
2021-09-29, 08:41
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Är så jävla glad att börsen håller på och krascha. Fanns en tråd på Flashback om folk som sparar 10k/månad åt sina barn och tycker alla ska göra det. Det här är varför eran "smarta" strategi inte fungerar, det är ett ponzi scheme.

Jag är inte avundsjuk, jag har det själv gott ställt, men självgodheten som vissa människor har där de tror att de kommer automatiskt bli rika genom investering är patetiskt att se.
Man lurar enkla människor in på börsen genom räkneexempel som de tror de fattar "du får 4% värdeökning varje år och på 15 år är du miljonär om du sparar 1000 kr i månaden". Bara det att det kommer en börsdipp i mitten och din utveckling på 10 år kan vara 20% istället, ganska mycket mindre än din lägenhet steg i värde.

Detta koncept har nu växt globalt och det sitter antagligen en miljon 22-åringar och spenderar sina pengar på börsen. Perioden 2008-2021 har varit magisk och oöverträffad med bara två dippar, och alla tror att det kommer att fortsätta så.

Men det gör det inte. Finns många exempel som förtigs t.ex att Japan-börsen haft 0% utveckling sedan 1994.

När Tesla ensamt kostar lika mycket som nästa hela Stockholmsbörsen så fattar man att något är fel och självklart äger man inga fonder eller aktier just nu. Att man får 0% i ränta är så mycket bättre än att kapitalet sjunker med 10-20%.

Stockholmsbörsen har gått upp 21% i år, under corona-dippen när jag ser inflationen öka överallt vilket get högre räntor, och brasch efter bransch håller helt på att lägga av. Det här är en no-brainer för mig, noll aktier just nu.
Citera
2021-09-29, 08:44
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Hej allesammans

Kan någon förklara vad som håller på att hända?
Håller vi på att få en nedgång nu eller är detta bara tillfälligt?

Mvh
Alla nedgångar är tillfälliga. T.ex Japanbörsens nergång 1994 är redan ikapp nu 27 år senare. Börskraschen 1929 tror jag var utplånad bara 11 år senare...
Citera
2021-09-29, 08:49
Medlem
Intressant hur vissa som har fel år efter år återkommer med nya alias. Inga namn nämnda.

Undrar varför de byter konto? Är det för att deras förtroende har sjunkit till noll pga konstanta fel?
Citera
2021-09-29, 08:50
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Och kraschen kommer tydligen varje år - vilket är ett helt absurt påstående. SP500 dippade som mest 20% 2018 och 35% 2020. Att vi ska se en krasch lik dessa i år också är sjukt. Börsen brukar dippa 20-50% var 5-10 år. Inte varje jävla år.

Japp så är det, alla så kallade ”experter” som tror sig veta att kraschen kommer tystnar väldigt fort.

Sitt stilla i båten är det bästa tipset för 99.999999 % av alla som investerar på börsen.
Citera
2021-09-29, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Definiera krasch? När är botten nådd? Om du inte prickar botten kommer du förlora avkastning då du missar en del av uppgången.

Ingen kan tajma marknaden

Jag är väl medveten om att jag inte kan tajma marknaden perfekt. Jag vet inte när botten är nådd, lika lite som någon annan, men det ger MIG lugn och ro att veta att jag har 30% i cash att slänga in om läget ges. Detta är på enskilda aktier. Majoriteten av mina tillgångar ligger i en global indexfond. där kommer de ligga tills jag väljer att pensionera mig. Automatiskt månadssparande som jag inte bryter förrän dess. Är väl medveten om uttrycket att det inte handlar om att tajma marknaden utan tiden i marknaden.

Om börsen faller 40-50 procent eller ännu mer gör det ingenting.
Citera
2021-09-29, 08:56
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plingare
Jag är väl medveten om att jag inte kan tajma marknaden perfekt. Jag vet inte när botten är nådd, lika lite som någon annan, men det ger MIG lugn och ro att veta att jag har 30% i cash att slänga in om läget ges. Detta är på enskilda aktier. Majoriteten av mina tillgångar ligger i en global indexfond. där kommer de ligga tills jag väljer att pensionera mig. Automatiskt månadssparande som jag inte bryter förrän dess. Är väl medveten om uttrycket att det inte handlar om att tajma marknaden utan tiden i marknaden.

Om börsen faller 40-50 procent eller ännu mer gör det ingenting.

Perfekt, då har du rätt inställning
Citera
2021-09-29, 08:58
Medlem
Än så länge är det bara en lite segare period i ett annars starkt börsår. Jag stoppar in pengar varje månad i min målarfärgstråkiga globala indexfond. Fortsätter med det oavsett om det vänder upp igen i ytterligare några år eller om kraschen är på intåg.
Citera
2021-09-29, 09:07
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Fast de gångerna så skickade Trump ut stimulanser. I detta läget är det vansinne att stimulera då inflationen är hög.

Guld är nog bästa stället nu.
Citera
2021-09-29, 09:08
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haajib
Såg nu att jag förlorat 4000 sek på avanza zero

Pallar man inte att tappa en skitsumma som 4000 sek på börsen skall man inte vara på börsen. Förlorat har man gjort först när man sålt sina aktier, vilket jag hoppas att du inte har gjort.
Citera
2021-09-29, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Hej allesammans

Kan någon förklara vad som håller på att hända?
Håller vi på att få en nedgång nu eller är detta bara tillfälligt?

Mvh
Hahaha, skön fråga.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in