2021-09-29, 17:17
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Du är verkligen duktig på att vända allt till EBT:s fördel. Såhär i efterhand kan vi säga att affären var mycket gynnsam för EBT eftersom huset ökade i värde med nästan 10 % på ett halvår. Detta innebär att den ursprungliga värderingen var för låg eftersom den inte inkluderade ens de sex påföljande månadernas prisstegring. 10 % på ett halvår är liksom 20 % på ett år. Det är väldigt, väldigt mycket.

Din logik är makalös. Om fastigheten i januari 2021 värderades till 4,6 miljoner så måste fastigheten också ha varit värd nästan 4,6 miljoner sex månader tidigare eftersom inflationen var i princip noll procent. Alltså måste den ursprungliga värderingen på 4,2 miljoner varit rejält i underkant.

Nu är det inte jag som räknat på bostadsmarknadens värdestegring, utan jag har tagit dessa uppgifter för sanning eftersom ingen har kommit med motvisande uppgifter. Du kan kanske räkna på det åt oss? Dock tror jag inte inflationen har så mycket med det att göra, utan mer tillgång och efterfrågan.
2021-09-29, 17:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Tycker du att Binninge har fört Esbjörns talan på ett skickligt och effektivt sätt givet att syftet varit att så snabbt som möjligt och så billigt som möjligt annulera affären ?
Det är svårt att svara på eftersom vi inte vet vad Ebba och hennes ombud gjort i alla avseenden.

Jag vet att somliga här utgår från att Katrin och Ebba har varit renhåriga och vitare än snö. Precis som att många tror att Ebba har varit beredd att annulera affären. Eller att många tror att Ebba var renhårig mot Esbjörn vid avtalsskrivningen och inte alls pressade eller kollrade bort honom.

Men det är trots allt bara antaganden som man gör. Antaganden som kräver att Esbjörn, hans närstående, hans tidigare ombud och nuvarande advokater är inkompetenta skurkar i maskopi.

Precis som alla som bidrog till att Ebba blev fälld för grovt förtal var inkompetenta skurkar i maskopi. Även där var hon 100% renhårig och vit som snö, såväl i sina egna som i somliga andras ögon.

Du tycker inte själv att det ligger en gravad hund här?
2021-09-29, 17:22
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Nej, Notar värderade fastigheten. Värderingen var uppenbarligen felaktig. Möjligt att EBT inte visste att fastigheten var undervärderad men det spelar ingen egentlig roll - affären var mycket lönsam för hennes del.

Om man nu ska titta i efterhand som du verkar vara förtjust i att göra, så är affären nog allt annat än lönsam för Ebbas del. Hon riskerar att bli av med sitt jobb och sin inkomst, hon har lagt ner tid på det här i ett år efter det borde ha varit klart, hon har till och med hamnat i straffregistret och hon har fått sitt rykte nersvärtat.

Rent ekonomiskt är det lika svårt att sia huruvida det är en god affär för Ebba. Det kan vi bara få bokslut på den dagen hon säljer fastigheten och har facit på hur mycket den har kostat henne kontra vad hon får för den. I nuläget var planen att bo i fastigheten efter renovering, inte att investera i fastigheter.
2021-09-29, 17:22
Medlem
Citat:
Det gör ju hans beteende ännu märkligare. Han gråter krokodiltårar i teve men egentligen är han glad att bli av med huset? Han vill inte att affären ska hävas men är ändå inblandad i en rättsprocess som kommer kosta honom tiotusentals kronor? Vem eller vilka är det som hjälper Esbjörn? Kulturmarxisterna? Och i vilket syfte?

Din version av historien är helsnurrig och lämnar en hel del att önska.

Esbjörn påstår ju att han kände sig pressad av EBT. Då kommer han naturligtvis känna sig pressad av henne om de möts igen. Vilket man nog kan förstå då hon har ett jävligt smort munläder. Det är logiskt att han vill sköta processen via juridiska ombud. Det hade jag också föredragit om jag varit i hans situation.
Menar du att han inte vidgått detta på MUF?
Menar du att de inlagor som visar att de försökt få till möten med Esbjörn och han inte ställt upp inte finns?

Ja det är snurrigt och det beror på Esbjörns beteende.
Ingen har hindrat honom att skaffa ombud inför mötena, tvärtom finns det med i inlagor att Ebba rekommenderat just detta. Klart han ska ha ombud, men vill han ångra sig så får han ta nästa steg och ställa upp på möte om han vill backa affären.

Hur ska Ebba kunna backa om inte Esbjörn ställer upp och förklarar sig och hjälper till?
Hade han ställt upp och förklarat sig och inte gått ut i media så hade hon nog backat. Om hon inte backat då och det kommit ut därefter så hade åtminstone jag haft en annan syn på affären.
2021-09-29, 17:23
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Nu är det redan fastslaget att så INTE är fallet. Följeslagaren blev INTE nekad till få följa med in. Dessutom så tog jag dig och binninge i en lögn tidigare som du valde att inte besvara. Nu försöker du föra in samma argumentation igen.

Binninge satt INTE och väntade en timme, han anslöt inte ens till mötet. Om han gjort det, hade han postat historiken från teams som visar att så var fallet. Du gick ut med att han satt och VÄNTADE en timme i ett teams möte vilket du sen, när jag sa det går att visa med en skärmdump, helt plötsligt vände och förklarade bort.

Nu försöker du föra in samma argument igen. Vill du kan jag gå tillbaka och motbevisa dig.
Vad tusan säger du Detta ditt inlägg har jag inget minne av att ha läst än mindre besvarat. Har bara sett att fnirp ojade sig så över att jag fick för mig att JB varit uppkopplad. Så var inte fallet utan han var bokad för en timme och det må väl gå att påvisa så varsågod! Vill jag gärna också se så har vi rett ut detta.

Vidare det där med vem det var som ringde Binninge och talade med honom. Vart ett jävla liv för att jag sagt att det var flickan och sen fick ändra till att det var Esbjörn. Den absolut rätta versionen är att flickan ringde upp Binninge och sa som det var att hon inte fick följa med in till mötesrummet och att Esbjörn då vägrade gå in eftersom han blivit förvissad om att det var så det skulle gå till. Då bad Binninge att få tala med Esbjörn och på samma linje. Vems telefon som användes vet jag ej men förmodar att det var flickans. Det går väl nog också att kontrollera och ganska lätt om hon har historiken kvar i sin lur.

Är det sånt här som kallas "halmgubbar"? rena petitesser tas upp som monumentala storlögner av total o absolut avgörande karaktär - herre jävlar alltså

PS: ja visa mig och alla andra detta ditt inlägg och mina svar - jag har inget att dölja och ljuger inte - dock är jag icke felfri och rättar mig mer än gärna om jag bara tillåts göra det
Senast redigerad av kubun 2021-09-29 kl. 17:26.
2021-09-29, 17:27
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Du tycker alltså Ebbas historik är ren som snö? Hon far med sanning, lever som hon lär och har inte för vana att pressa och påverka människor?
Det säger jag inte. Jag har inte den kunskapen om henne.

Citat:
Du tycker inte att det är konstigt att Esbjörn själv inte bekräftar det du påstår om att Majkgård gör mot honom?
Inte nödvändigtvis nej. Det kan vara komplicerat. Esb kan känna att han står i tacksamhetskuld till Majkgård.
Citat:
Men att det som Esbjörn beskriver om hur han tycker att Ebba har varit mot honom, avfärdar du som två olika upplevelser.
Kan vara, behöver inte vara, det är ett scenario av många

Citat:
I det första fallet bekräftar ingen av personerna din bild.
I det andra dementerar den ena din bild.
Ändå väljer du att tro på det första fallet.

Pga rykten som spridits om Majkgård?
Nja, det är mer än ett rykte eftersom hon tidigare ärvt, eller menar du det är spekulation?
2021-09-29, 17:29
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Ja, det var det jag försökte också…kanske inte helt lyckat…

Inte lätt alla gånger med skriven text.
Man ser inte småleendet eller blinkningen i ögat.
2021-09-29, 17:29
Bannlyst
Citat:
Det säger jag inte. Jag har inte den kunskapen om henne.

Inte nödvändigtvis nej. Det kan vara komplicerat. Esb kan känna att han står i tacksamhetskuld till Majkgård.
Kan vara, behöver inte vara, det är ett scenario av många

Nja, det är mer än ett rykte eftersom hon tidigare ärvt, eller menar du det är spekulation?
Att ärva är varken brottsligt eller suspekt.
2021-09-29, 17:30
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Ärligt nu - det var ju en åtgärd som vidtogs då Ebba inte ville veta av Esbjörns ånger eller rättare att han ansåg sig manipulerad och att Ebba skulle låta nåd gå före juridisk rätt.

Om ens ombud vidtar sådana åtgärder som går ut på att smutskasta motståndare så att chansen för ens klient att få till en förlikning är lika med noll så borde ombudet ta på sig både skulden och betalningsansvaret för den skada som han har orsakat sin klient.

Esbjörn borde skicka räkningen till Binninge.
2021-09-29, 17:30
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Du påstod tidigare att Binninge hörde detta när han satt i mötet på teams. Det har vi redan konstaterat vara en lögn.
Sa jag, det var i så fall en jävla fadäs av mig att dra den slutsatsen. Bra att du gör mig påmind om sådant så jag tar mig i akt - tackar jag för. Jag blir än mer tacksam om du visar mig det inlägget så vi ser att du verkligen kommer ihåg rätt.
Senast redigerad av kubun 2021-09-29 kl. 17:38.
2021-09-29, 17:32
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Någon som vet när det går upp till tinget?

25:e oktober, pågår i fyra dagar.

Det kostar på för Esbjörn.
2021-09-29, 17:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Alltid lika intressant att fråga dig om saker, för du svarar sällan, utan bollar tillbaka frågor.

Principiellt anser jag att en säljare som ångrar en försäljning (som har gått rätt till) och förhindrar fullgörandet av försäljningen, ska hålla köparen ekonomiskt skadeslös. Det är i min värld moralist, etiskt och juridiskt självklart.

Har den här affären gått schysst till fram till påskrift? Jag anser det. Har Ebba i tiden mellan påskrift och tillträde agerat eller sagt något som lägger skulden till Esbjörns agerande på hennes axlar? Nej, jag ser inte något sånt.

Sedan har det varit påsar med skit som har delats ut efter Esbjörns ånger och där är inte Ebba helt oskyldig. Men grundorsaken är att Esbjörn sålde något han inte var beredd att skiljas från när det kom till kritan. Han sitter på Svarte Petter vare sig han vill eller inte och han har hamnat i en ekonomiskt mycket värre position när det här har, genom hans ombuds agerande, dragit ut på tiden. Bostaden har ökat i värde, Ebbas och hans omkostnader har tickat på osv.

Men det är klart, om han vinner fallet, så är den kostnaden för honom obefintlig. Men hur stor är chansen att han vinner fallet så solklart att all kostnad hamnar hos Ebba? Är det ens så det funkar juridiskt?

Jaha, men då så. Allt har gått schysst till för att du anser det.
Då så, fallet är klart. Vad gör du ens här?

Det är just dessa grundantaganden många gör som många gör utan att egentligen ha en aning om vad som hänt som jag reagerar på.
Så för att svara på din fråga, givet att allt gått rätt och riktigt till från Ebbas sida och givet att Esbjörn, hans närstående, ombud och advokater har gjort allt för att skita ner och krångla till, är det rimligt att Esbjörn får en rejäl ekonomisk smäll där allt ska räknas in.

Men varför ta allt detta för givet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in