2021-09-29, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onemanarmy93
Tycker fortfarande det är roligt att folk har så svårt att tro på att människor kan tjäna över 40k i månaden.

Själv drar jag en lön med förmåner som gratis boende, bil, ersättning och allt annat till totalt 160k/månad. Bor dock inte i Sverige.

Har fler vänner som drar över 500k månaden och bra mycket mer därtill bara för att sitta i styrelser i Sverige och inte ens behöver resa dit mer än 2-3 gånger om året.

Till ämnet, om du är ambitiös och duktig på ditt yrke samt tror stenhårt på din egen strategi så ska du aldrig avvika från den. Har själv jobbat i 10 olika branscher, har ingen utbildning och är inte ens 30. Hade jag inte tagit dom valen och kvalen du står i nu så hade jag aldrig varit där jag är idag.

Lycka till med arbetslivet och karriären.

Tack!
Citera
2021-09-29, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
I den sits du sitter nu kan du ju leva riktigt gott. I Stockholm räcker det inte överdrivet långt men är du ekonomisk, sparar och investerar så kan du snabbt bygga en förmögenhet med nuvarande jobb. Lägg därmed till att du får har tid att gymma, laga riktig mat, vistas utomhus eller vad du nu vill göra.

Hur värt är det att "utvecklas" och jobba ohälsosamt mycket? Jag antar att du inte jobbar 25% nu och det nya jobbet kommer då innebära 100 timmar i veckan eller snackar vi 40-60?

Kommer du verkligen utvecklas eller bara jobba mer? Visst den nya arbetsgivaren har gott rykte men hur kommer det skilja sig i vad du faktiskt gör?

Jag har haft softa jobb och jobb med tokmånga timmar. Jag skulle hellre ta det softa med lägre lön. Jag gjorde precis som du och bytte pga 70% högre lön men det var inte riktigt värt det. Det är värt det om man sedan med sin nya höga lön kan landa ett lugnare jobb igen.

Räknar med kanske 70-80 timmar i veckan på det nya.
Citera
2021-09-29, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
En stor anledning till att folk tror att du trollar är att du inte skriver någonting om inom vilket skrå du jobbar. Det finns tjänster, även om de är få, som ger möjlighet till en månadslön på 100k+/mån redan efter 4-5 år efter examen, absolut, men dessa innebär ofta hårt jobb väldigt många timmar i veckan.

Du jämför ex med ingångslönerna på ibankerna i London. En sådan jämförelse saknar all relevans eftersom du helt uppenbarligen inte menar att du har en sådant typ av jobb. Den typen av jobb kräver ofta 80-100 timmars jobb i veckan.

Alltså, inom vilken bransch eller vilket typ av jobb är det du har? Vet man det blir ju kommentarerna/råden kring hur du bör agera framöver också betydligt mer relevanta.

Sorry - kommer inte nämna det för att inte riskera att outa mig.
Citera
2021-09-29, 15:33
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlix
90-100kr i timmen är inte så mycket, skulle satsa på det nya jobbet. Dagarna kommer nog gå mycket snabbare också, lycka till!
Haaha du är rolig. Han menar förstås 90.000 - 100.000 KRONOR i MÅNADEN. Men du är nog inte seriös i vilket fall.
Citera
2021-09-29, 15:34
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EBITDADDY
Räknar med kanske 70-80 timmar i veckan på det nya.
OOF, dubbel arbetstid! Är det verkligen värt lönen? Då hoppas jag åtminstone du har bra timlön och OB.
Citera
2021-09-29, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
I den sits du sitter nu kan du ju leva riktigt gott. I Stockholm räcker det inte överdrivet långt men är du ekonomisk, sparar och investerar så kan du snabbt bygga en förmögenhet med nuvarande jobb. Lägg därmed till att du får har tid att gymma, laga riktig mat, vistas utomhus eller vad du nu vill göra.

Hur värt är det att "utvecklas" och jobba ohälsosamt mycket? Jag antar att du inte jobbar 25% nu och det nya jobbet kommer då innebära 100 timmar i veckan eller snackar vi 40-60?

Kommer du verkligen utvecklas eller bara jobba mer? Visst den nya arbetsgivaren har gott rykte men hur kommer det skilja sig i vad du faktiskt gör?

Jag har haft softa jobb och jobb med tokmånga timmar. Jag skulle hellre ta det softa med lägre lön. Jag gjorde precis som du och bytte pga 70% högre lön men det var inte riktigt värt det. Det är värt det om man sedan med sin nya höga lön kan landa ett lugnare jobb igen.

Jo, det är bra poänger.
Citera
2021-09-29, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
OOF, dubbel arbetstid! Är det verkligen värt lönen? Då hoppas jag åtminstone du har bra timlön och OB.

yup...
Citera
2021-09-29, 15:37
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Rolex? Är du säker på det. Ett märke som var status på 80 och 90talet hos juppies?
Det har blivit poppis igen, förmodligen tack vare kineserna. Folk går med en arbetares årsinkomst på handleden och känner sig märkvärdiga.
Citera
2021-09-29, 15:37
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onemanarmy93
Har fler vänner som drar över 500k månaden och bra mycket mer därtill bara för att sitta i styrelser i Sverige och inte ens behöver resa dit mer än 2-3 gånger om året.

Ja, jättetroligt du. Svenska styrelser är välkända för att betala dåligt. En styrelseledamot i ett medelstort börsbolag har ofta inte mer än 300-400 papp om året. Visst får man lite mer i de största bolagen, men inga fantasisummor. Ordförandena i de stora bolagen kan få nån eller några miljoner om året.

Ett sådant bolag har styrelsemöten typ 8-12 gånger om året. Förutom under pandemin normalt fysiskt. Dina vänner bör alltså vara med i minst kanske 5 styrelser (alltså typ 40-60 möten om året) eller vara ordförande ett-två av Sverige absolut största bolag. I ingen av dessa scenarion behöver man resa till sverige "2-3 gånger om året".
Citera
2021-09-29, 16:27
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Det är inte ovanligt att man sätter månadslönen i förhållande till tiden man måste arbete, dvs timlön. Särskilt inom investment banking.

Duktigt googlande. Om du frågar dina hittepåkollegor i Sverige var de tjänar kommer ingen svara 740 kr/timme.

Varför? Därför att för en högavlönad akademiker utan betald övertid är timlönen helt irrelevant.
Citera
2021-09-29, 17:03
Citat:
yup...

Men snälla, inget jobb med dom summorna har ob, m.m.

Du jobbar på ett fabriksgolv som kollektivare, det blir så uppenbart.

Timlön, ob.... snälla...
Citera
2021-09-29, 17:17
Medlem
Efter att ha läst de första 6-7 sidorna så tänker jag så här...:

Om du jobbar på ett företag som betalar 100k+ i månadslön o du enligt egen utsago inte gör särskilt mycket för de pengarna...?

Ja, byt jobb så fort som möjligt. Din nuvarande arbetsgivare kommer gå i konkurs förr eller senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in