2021-09-29, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Men det är just en stegvis återgång man har haft, 1/7, 15/7, 29/9 och sista steget har inget datum.

Visst, men jag hade delat upp på fler steg. Särskilt nu inför högsäsong för virusspridning hade jag stegat in de här restriktionerna vi haft kvar för att få mer kontrollerad återgång.
Citera
2021-09-29, 14:00
Avslutad
Dr Campbell går igenom riskerna med felstick:

Inadvertant intravenous injections
https://www.youtube.com/watch?v=nBaIRm4610o&t=29s
Citera
2021-09-29, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vad folk tänker och hur verkligheten är funtad är två olika saker.

Handhygien är bra men ganska oviktig i COVID-sammanhang. Viruset sprids huvudsakligen som luftburen smitta.

Jo men du skrev "Alla förstår säkert att handhygien inte har påverkan på corona" fritt citerat, jag påpekade då att de flesta nog tror att det har stor påverkan med tanke på hur mkt vi fått läsa och höra om just handhygien under pandemin. Oavsett vad som är rätt eller fel angående att tvätta händerna.
Citera
2021-09-29, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Så om du drar av "döende 85plussare" från statistiken eftersom de var i livets slutskede och en förstoppad fis hade kunnat ta kål på dem.. hur många är det då som dött med C19?
Motiverar det dödstalet restriktionerna?

(Vänligen gissa inte.. finns hur mycket fakta som helst)

Jag har aldrig hävdat att dödstal har med något att göra, människor blir till koldioxid oavsett hur, när eller i vilken takt vi dör. Antal allvarligt sjuka är långt allvarligare eftersom att det kloggar igen sjukvårdssystemet. Lev med att vi inte kan hantera 600 intuberade patienter samtidigt. Vårdpersonal är inga robotar.
Citera
2021-09-29, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FramtidsAstronaut
Jo men du skrev "Alla förstår säkert att handhygien inte har påverkan på corona" fritt citerat, jag påpekade då att de flesta nog tror att det har stor påverkan med tanke på hur mkt vi fått läsa och höra om just handhygien under pandemin. Oavsett vad som är rätt eller fel angående att tvätta händerna.

Jag tror inte det skadar. Handspriten gjorde ju sitt intåg när svininfluensan började breda ut sig. Tycker jag har klarat mig bättre mot vanlig influensa sen jag maniskt hållt handhygien på kontor. För covid vet jag inte än då det varit hemmajobb, men vid återgång till kontoret kommer jag fortfarande hålla handhygien och undvika ta på sånt som alla andra tar på.
Citera
2021-09-29, 15:26
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdertackan

Jag har aldrig hävdat att dödstal har med något att göra, människor blir till koldioxid oavsett hur, när eller i vilken takt vi dör. Antal allvarligt sjuka är långt allvarligare eftersom att det kloggar igen sjukvårdssystemet. Lev med att vi inte kan hantera 600 intuberade patienter samtidigt. Vårdpersonal är inga robotar.

men bygg då ut sjukvårdssystemet för helvete!

Snacka om kortslutning hur lösa flaskhalsar och problem i verksamheten.. inte undra på att offentligt anställda är ineffektiva långsamma lallare.

Ungefär som att bussarna är för små för det behov som finns i kollektivtrafiken och istället för att köpa in större bussar ska vi tvinga åkande att äta mindre för banta så vi kan trycka in fler i bussen?

För övrigt jag har tidigare postat en massa artiklar hur mycket sjukvården konstant gnäller och att de "går på knäna".. varför går det de? Är det för att domineras av kvinnor?
Citera
2021-09-29, 16:07
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
men bygg då ut sjukvårdssystemet för helvete!

Snacka om kortslutning hur lösa flaskhalsar och problem i verksamheten.. inte undra på att offentligt anställda är ineffektiva långsamma lallare.

Ungefär som att bussarna är för små för det behov som finns i kollektivtrafiken och istället för att köpa in större bussar ska vi tvinga åkande att äta mindre för banta så vi kan trycka in fler i bussen?

För övrigt jag har tidigare postat en massa artiklar hur mycket sjukvården konstant gnäller och att de "går på knäna".. varför går det de? Är det för att domineras av kvinnor?

Det har inte gått upp för dig att samhället kostar pengar att vården är dyr. Är du en sådan som svarar på det med att ta lite mer från de rika.

Dessutom finns inte personal, syrror i första hand. Så har det varit i en massa år trots att de gjorts avkall på språkkunskaper etc.

Politiker har bestämt vad vården ska kosta sedan är det andra parametrar som man får ändra på och förre sjuka är det smartaste. Vaccinering för att få färre sjuka är lika smart.

De osmarta är de som inte vaccinerar sig. Det är inte heller smart att försöka ljuga och påstå att det är vaccinerade som belamrar vården. Men det osmarta beteendet grassera friskt här.

Man skulle kunna tro att det är troll men det är mycket värre. Det är invånare i landet Sverige som inte förstår bättre.
Citera
2021-09-29, 16:10
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Dr Campbell går igenom riskerna med felstick:

Inadvertant intravenous injections
https://www.youtube.com/watch?v=nBaIRm4610o&t=29s

Bra exempel på hur återigen myndigheternas inkompetens skapar onödiga biverkningar.

Hur jävla svårt ska det vara att följa tillverkarens anvisningar och se till att man injicerar vaccinet på rätt sätt?
Citera
2021-09-29, 16:14
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
...7 månader efter andra dosen Pfizers covid-vaccin återstår bara 15 procent av ursprungsnivåerna av antikroppar.... 3 månader efter andra dosen med Astra Zenecas vaccin ser man ca 5 gånger lägre nivåer av antikroppar jämfört med Pfizers vaccin....

Och hur ser det då ut efter 7 månader med AZ-vaccin? Fortfarande 5ggr lägre nivåer?
15 /5 = 3 procent kvar av antikroppsnivåerna?

Hur många i Sverige blev vaccinerade med AZ-vaccin i början av pandemin? Finns det några uppgifter på det? Och dessutom sådana åldrar och riskgrupper som har störst behov att bli skyddade som fick AZ-vaccin först också antar jag.

Alla sorters antikroppar försvinner med tiden. T-cellsminnet finns kvar mycket längre och det rycker in. Kanske hjälper det inte de med svagt immunsystem men det räcker får oss alla andra.

Vad ska antivaxxarna förlita sig på för att inte bli snuviga? De som plötsligt är så väldigt oroliga för de vaccinerades antikroppar. Borde man inte intressera sig för något viktigare när man inte ens själv är berörd?
Citera
2021-09-29, 16:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
Ja, folk kommer att bli galna till slut om vi exempelvis ska hålla öppet på sommaren och sedan stänga ned allt igen under höst/vinter.

Covid är klassad som samhällsfarlig tillsammans med tre andra sjukdomar som hittills har visat sig ha mycket hög dödlighet. Kommer covid alltid att klassas så? Jag förstår att när spridningen blir så omfattande är den dödlig, men inte alls som SARS och ebola. Kommer covid någonsin att kunna klassas om här i Sverige? Vad tror ni?
Citera
2021-09-29, 16:30
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Som jag förstår det gäller detta någorlunda unga och friska. Äldre personer ska tappa skyddet snabbare.
– Att antikroppsnivåer sjunker över tid är fullt förväntat, men jag är förvånad över att det sjunkit så påtagligt i en så relativt frisk och ung grupp, säger Charlotte Thålin.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kraftig-nedgang-i-antikroppsnivaer-efter-sju-manader-for-dubbelvaccinerade

Så det var nog på tiden att man börjar rekommendera och erbjuda en tredje dos för 80+ och de som först blev vaccinerade. Sedan får vi ju hoppas att tredjedosen inte ökar riskerna med vaccinet och att skyddet håller hela vintern.

Finns andra alternativ, tvinga vårdpersonalen att vaccinera sig eller att testa sig varje morgon innan de går till jobbet. Eller se till att inte äldreboenden är rena vandrarhem där sanslöst mycket folk rör sig hela tiden. Det är anställda leverantörer anhöriga och så alla boende.

Många vill bo på äldreboenden för att få sällskap med då ökar sannolikheten att dö många gånger om.
Ännu ett fenomen som har med "survivel of the fitest", eller var och hur man lever, att göra.

Vi har sett det hos invandrarna i deras generationsboenden och deras ovilja att vaccinera sig, en överdödlighet bland äldre.

Skulle viruset vara 10 gånger mer kraftfullt överlevde bara folket på landet och enstöringar i stan med minimal kontakt med andra. I överbefolkade Bangdadesh skulle de falla som dominobrickor.
Citera
2021-09-29, 16:31
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Covid är klassad som samhällsfarlig tillsammans med tre andra sjukdomar som hittills har visat sig ha mycket hög dödlighet. Kommer covid alltid att klassas så? Jag förstår att när spridningen blir så omfattande är den dödlig, men inte alls som SARS och ebola. Kommer covid någonsin att kunna klassas om här i Sverige? Vad tror ni?

Finns en möjlighet att viruset muterar och blir snällare så det kan helt klart ske framöver. Vi får se hur nästa variant av viruset beter sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in