2021-09-29, 15:54
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Nu var det inte att man ”lokaliserat platsen” som uttalades igår utan nedan.

- Det är bara vi och gärningsmannen som ska veta det.

Det är ordagrant från SR P4 Göteborg igår.
Så redan då var man ”säkra” på att det var ett brott. Hur man nu ska tolka det. Man hade ju andra spår öppna, men det var ett märkligt uttalande, redan igår eftermiddag.
Det kom dessutom efter ett påstående från journalist att man redan då sade sig ha en tydlig bild av var detonationen skett.

Lyssna 21 min in i programmet så kommer det ca 21.15

https://sverigesradio.se/avsnitt/1794278
Presstalespersoner är ofta de oduglingar man vill ha bort från det dagliga arbetet. De vet ingenting men är bra på att babbla en massa trams så journalistpacket blir nöjda.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Switchblades
Bor i lägenheterna som var direkt påverkade.

Vet att det fanns brandfarliga burkar(målarfärg) i ett källarförråd. Dock inte tillräckligt för att skapa en sådan kraftig explosion som gör att dörrar 6 våningar upp sprängs in av trycket. Förrådet är förseglat med tjock ståldörr. Det var alltså ingen brand i nån lägenhet utan röken kom från trapphuset in i lägenheterna vars dörrar flög upp av tryckvågen. (Jag har pratat med flera grannar som verifierat detta)

En iakttagelse som är gjord är att en man som bor i området sågs utanför nr 22 sekunder efter explosionen. Mannen bor inte i den uppgången och har inget där att göra mitt i en regnig kall natt iförd enbart tshirt och byxor/skor. Han ska också helt oberört rört sig ifrån området och har varken igår eller idag befunnits på några av informationsmöten som varit i Saronkyrkan. Märkligt när han inte kan få information på annat sätt eller ens komma tillbaka till sin lägenhet. Mannen i fråga skulle jag beskriva som väldigt underlig/”kufig” och lite som en enstöring.

Vill inte spekulera för mycket men det finns ingen anledning av honom att befinna sig på den platsen exakt vid tidpunkten av explosionen. Polisen vet om detta och gissningsvis sitter han inne eller så undviker han området helt och hållet, men varför går inte säga…

Om någon annan som bor där såg honom i samband med detta så hör gärna av er. Polisen vill säkert veta mer
Jätteintressant!

Har ni fått reda på vad som brann? Om det exploderar i ett cykelförråd brukar det ju inte finnas så mycket brännbart. Det måste ha brunnit ganska mycket i något för att alstra så mycket rökutveckling. Det tog hela dan för brandkåren att släcka branden. Om det nu inte brann i någon lägenhet, vad brann det i? Har ni fått någon info om ev spridning från cykelförrådet?
Citera
Medlem
Mr1931s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Var kan jag hitta den informationen?

Då menar jag inte nåt inlägg här i tråden.

Polismannen bedömer att bomben i Annedal är den näst kraftigaste i modern tid. Bara explosionen i Linköping 2019 var större, säger han.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qWkJAz/bomben-i-goteborg-unik-sannolikt-placerad-i-kallaren
Citera
2021-09-29, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spriteee
Enligt mig som bor på andra sidan gatan vaknade jag knappt, inget nämnvärt ljud i innerstaden.
Men lät antagligen mer i själva byggnaden som smällde.

Detta bevisar min teori. Det var ingen bomb.
Utan något form av gas som antändes och backdraft inträffade. Så det lät som bomb fast det inte var det.
Mannen som @ Switchblades såg lämna 22:an tände på startade något.
Citera
2021-09-29, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Switchblades
Jag såg han klart och tydligt från min bostad. Går inte misstolka hans utseende. Gatan är upplyst med lampor så mörkt var det inte. Han stod inte vid entren utan var på väg ifrån 22 på gångbanan inne på gården när det skedde. Avståndet från mig och honom är enbart några få meter
Hur lång tid från det att du såg honom till det att det small? Varför stod du och tittade ut genom fönstret vid denna tidpunkt?
Citera
2021-09-29, 16:02
Avstängd
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr1931
Polismannen bedömer att bomben i Annedal är den näst kraftigaste i modern tid. Bara explosionen i Linköping 2019 var större, säger han.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qWkJAz/bomben-i-goteborg-unik-sannolikt-placerad-i-kallaren
Men det var ett uttalande från en bombexpert som ej varit på plats!

Det måste rört sig om en ren spekulation från hans sida?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Hur kraftig var egentligen explosionen? En del har påstått att de inte hörde att det small, andra att det hördes över hela stan.

Det beror nog på om man var vaken eller låg och sov...

Men mindre än i Linköping är min gissning.
Senast redigerad av B.R.Donut 2021-09-29 kl. 16:05.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jätteintressant!

Har ni fått reda på vad som brann? Om det exploderar i ett cykelförråd brukar det ju inte finnas så mycket brännbart. Det måste ha brunnit ganska mycket i något för att alstra så mycket rökutveckling. Det tog hela dan för brandkåren att släcka branden. Om det nu inte brann i någon lägenhet, vad brann det i? Har ni fått någon info om ev spridning från cykelförrådet?

Enligt informationen vi fick så verkar det ha detonerat i trapphuset runt källarområdet. Uden sport fick en kraftig brandutveckling pga detta. Som ligger vägg i vägg. Men ingen övrig info om hurvida källarutrymmen är påverkade. Delar av hisschakt/trappor/väggar ska vara totalt bortblåsta runt området. Alltså inte entren eller utanför. Troligtvis en bomb placerad i hissen. Om inte uden sport huserar en jävla massa gas
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Presstalespersoner är ofta de oduglingar man vill ha bort från det dagliga arbetet. De vet ingenting men är bra på att babbla en massa trams så journalistpacket blir nöjda.

Nåja. Fuxborg är en rutinerad räv och vet vad som ska sägas och inte.
Man uttalar sig inte så som han igår om det inte fanns uppenbart fog för det.
Citera
2021-09-29, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tumrullaren
Hur lång tid från det att du såg honom till det att det small? Varför stod du och tittade ut genom fönstret vid denna tidpunkt?

10sekunder max. Jag var vaken vid tiden och hörde allt. Det lät som en stor explosion och därefter lät det som att huset skulle falla ihop, troligtvis delar av hiss/trapphus som rasat samman
Citera
2021-09-29, 16:05
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CSJC
Bor i en av fastigheterna där man inte får komma in. Försäkringsbolaget erbjuder per lägenhet ca 1500 på ett hotell. Var vaken vid tillfället o lirade tv-spel när jag hörde en jävla smäll genom hörlurarna, kollade ut genom fönstret, såg ingenting, efter fem min så kände jag lukten av krut som efter en airbomb, så trodde det var det som hade smälts precis utanför fönstret. Efter ytterligare minuter såg jag rök i genom gatubelysningen i mörkret komma från nr 18-20.

1.500 kr? Är det allt!
Hur går det med dig?
Citera
2021-09-29, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manzikert
Bombteknikerna har varit inne nu på förmiddagen, fastställt platsen för detonationen, och det ska vara en sprängladdning. Mer info lär komma.

Såvida du inte helt har gått över till trollning och motsäger dig själv så var det precis det, en laddning eller också kallad sprängladdning

Man kan väl inte säga just vad som helst och sen i nästa andetag förneka att ha sagt det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in