2021-09-29, 15:12
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PDetective
Om explosionen orsakades av en bomb, vilket i nuläget verkar vara huvudspåret, så är det inte kriminalitet eller ens terrorism, utan krig mot det svenska samhället! Som sådant borde militär sättas in för att eliminera angriparen.

Ja ett specialteam, USA har ju erbjudit sig vid tidigare tillfälle och även EU/Nato har ställt upp sådana teams för Italiens räkning.
Enligt mig så är Sverige så djävla trasigt/korrupt att vi behöver få hjälp utifrån med folk som gör o sedan lämnar och så locket på.
Skicka packet till Guantamo babbe som svenne, det finns helt säkert "godis" att skaka ur dem gökarna då att allt hänger ihop, politik, kriminalitet, religion.
Citera
2021-09-29, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spriteee
Är också inne på detta. Kan det vara litiumbatterier som exploderat tro? Är mycket energi i de pjäserna!
Li-PO batterier kan självantända vid lagring..används ofta i RC leksaker.
Citera
2021-09-29, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -2
Uttalande av polisen. Nu är det väl tydligt att ett brott har begåtts.

Expressen
Thomas Fuxborg kunde senare bekräfta att man lokaliserat platsen där det ska ha exploderat. Han är dock restriktiv med detaljer.

– Det är bara vi och gärningsmannen som ska veta det.

Samtidigt minskar väl sannolikheten för att det skulle vara ett medvetet bombattentat mot någon specifik person om det smällt i cykelförrådet...
Citera
2021-09-29, 15:13
Avstängd
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spriteee
Är också inne på detta. Kan det vara litiumbatterier som exploderat tro? Är mycket energi i de pjäserna!
Det förklarar inte brandspridningen i tre trapphus hela vägen till översta våningarna
Citera
2021-09-29, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Samtidigt minskar väl sannolikheten för att det skulle vara ett medvetet bombattentat mot någon specifik person om det smällt i cykelförrådet...
Finns väl ingen information att det smällt eller startat just där i nuläget dock.
Citera
2021-09-29, 15:15
Medlem
Mr1931s avatar
Bomb. 100% fastslaget av polisen. Lägg ner killgissningarna om gas och ugnar och skit.

Terrordåd i Sverige. Otänkbart för ett par generationer sedan. Spännande nya Sverige.
Citera
2021-09-29, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -2
Uttalande av polisen. Nu är det väl tydligt att ett brott har begåtts.

Expressen
Thomas Fuxborg kunde senare bekräfta att man lokaliserat platsen där det ska ha exploderat. Han är dock restriktiv med detaljer.

– Det är bara vi och gärningsmannen som ska veta det.

Det har nämnts i tråden förut och just det utlåtandet är från igår. Jag hörde det live på radion kl 15 igår eftermiddag.
Jag reagerade lite på det då, men redan då var man väl så säkra. Man utgick ju tidigt från att det var uppsåtligt.
Citera
2021-09-29, 15:17
Medlem
EndGames avatar
Orkar inte läsa 200 sidor. Två frågor

Vilka är de huvudsakliga arbetshypoteserna i tråden

A) Hot mot polismannen som vittnat

B) någon form av gas/batter-explosion?

C) ?

D)?
Citera
2021-09-29, 15:18
Avstängd
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr1931
Bomb. 100% fastslaget av polisen. Lägg ner killgissningarna om gas och ugnar och skit.

Terrordåd i Sverige. Otänkbart för ett par generationer sedan. Spännande nya Sverige.
Var kan jag hitta den informationen?

Då menar jag inte nåt inlägg här i tråden.
Citera
2021-09-29, 15:20
Medlem
yidarmy123s avatar
Jag vet att jag låter cynisk men det är Bra att dessa fenomen letar sig in i ’bättre’ områden.

Medelklassens förnekelse av verkligheten under sådana här situationer är egentligen bara ett resultat av människans vilja till makt. Förnekelsen kommer efter en känsla av maktlöshet inför det faktum om att världen inte alls ser ut som du trodde, att du helt enkelt har haft fel i otroligt mycket som du en gång trodde var sant.
Förnekelsen är viktig för individens illusion om att hon fortfarande är i kontroll över situationen, att hon inte alls har haft fel, att hon inte alls är maktlös - därför håller hon kvar i lögnen och vägrar släppa den.

Många människor har byggt upp en stark identitet kring sina politiska åsikter och världsbilden som kommer med på köpet. Börjar individen då riva ner sina ’grundpelare’ så kan det få katastrofala följder för den psykiska hälsan - inte minst för människor som är lite äldre som har haft mer tid på sig att bygga upp sin identitet.

Men när problemen väl flyttar in vid deras egna hus, det är då verkligheten börjar krackelera, för de har inget annat val om de verkligen bryr sig om sina barn och om deras framtid här i Sverige.

I skrift eller i tal kan man dock aldrig motbevisa dessa personer - oavsett vilka bevis man lägger fram - det är endast när problemen starkt påverkar deras egna liv som en förändring är möjlig.

Tyvärr så är det såhär det ser ut - det gör det egentligen bara mer äckligt och cyniskt att de tillåter sig själva att blunda för sanningen, och alla de människor som har fått lida och dö för den här sakens skull - de bara pissar på dessa människor och ignorerar verkligheten så länge det inte drabbar dem själva.

Så, kan ni lära er se igenom deras självbedrägerier och manipulationer snart eller? Sverige kommer nämligen inte bli bättre om ni trodde det - nästa gång är det er dotter som ligger på akuten efter en sprängning eller en misslyckad skjutning.
Citera
2021-09-29, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goran2012
Jag kan absolut ingenting om bomber och granater och jag har inte kommit längre än till sidan 150 i tråden (så detta har kanske redan diskuterats. Men i alla fall - en nära vän till mig bor 145 meter från där det small. Alltså kvarteret bredvid, huset bakom spårvagnshållplatsen, och hen vaknade inte av en smäll utan av helikoptern som hovrade precis ovanför.

Är det inte lite märkligt att själva bomben inte lät vidare högt? Säger det något om bombtyp och vem som kan ha kunskap till att göra en sådan?

Citat:
Ursprungligen postat av Mr1931

När var det otänkbart.med terrorism i Sverige senast?
Citera
2021-09-29, 15:21
Avstängd
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Det har nämnts i tråden förut och just det utlåtandet är från igår. Jag hörde det live på radion kl 15 igår eftermiddag.
Jag reagerade lite på det då, men redan då var man väl så säkra. Man utgick ju tidigt från att det var uppsåtligt.
Det hörde jag också! Senare på kvällen kom det dock nya påståenden där man inte uteslöt en olycka.

Efter detta har jag inte sett nån mer tvärsäker information.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in