2021-09-29, 15:45
Medlem
Svar ja, men vill inte hänga ut någon som kanske är helt oskyldig. Han bor i trapphuset till höger om 22 (sett från gården)
Citera
Medlem
Spriteees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Switchblades
Bor i lägenheterna som var direkt påverkade.

Vet att det fanns brandfarliga burkar(målarfärg) i ett källarförråd. Dock inte tillräckligt för att skapa en sådan kraftig explosion som gör att dörrar 6 våningar upp sprängs in av trycket. Förrådet är förseglat med tjock ståldörr. Det var alltså ingen brand i nån lägenhet utan röken kom från trapphuset in i lägenheterna vars dörrar flög upp av tryckvågen. (Jag har pratat med flera grannar som verifierat detta)

En iakttagelse som är gjord är att en man som bor i området sågs utanför nr 22 sekunder efter explosionen. Mannen bor inte i den uppgången och har inget där att göra mitt i en regnig kall natt iförd enbart tshirt och byxor/skor. Han ska också helt oberört rört sig ifrån området och har varken igår eller idag befunnits på några av informationsmöten som varit i Saronkyrkan. Märkligt när han inte kan få information på annat sätt eller ens komma tillbaka till sin lägenhet. Mannen i fråga skulle jag beskriva som väldigt underlig/”kufig” och lite som en enstöring.

Vill inte spekulera för mycket men det finns ingen anledning av honom att befinna sig på den platsen exakt vid tidpunkten av explosionen. Polisen vet om detta och gissningsvis sitter han inne eller så undviker han området helt och hållet, men varför går inte säga…

Om någon annan som bor där såg honom i samband med detta så hör gärna av er. Polisen vill säkert veta mer
Intressant. Kan du beskriva denna man närmare; ålder, längd, utseende etc.?
Bor själv väldigt nära och är ute med hunden ofta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -2
Uttalande av polisen. Nu är det väl tydligt att ett brott har begåtts.

Expressen
Thomas Fuxborg kunde senare bekräfta att man lokaliserat platsen där det ska ha exploderat. Han är dock restriktiv med detaljer.

– Det är bara vi och gärningsmannen som ska veta det.

Citat:
Nej däremot sa polisen något liknande igår, men igår sa man inte att man hittat platsen. Detta är nytt uttalande alltså.

Nu var det inte att man ”lokaliserat platsen” som uttalades igår utan nedan.

- Det är bara vi och gärningsmannen som ska veta det.

Det är ordagrant från SR P4 Göteborg igår.
Så redan då var man ”säkra” på att det var ett brott. Hur man nu ska tolka det. Man hade ju andra spår öppna, men det var ett märkligt uttalande, redan igår eftermiddag.
Det kom dessutom efter ett påstående från journalist att man redan då sade sig ha en tydlig bild av var detonationen skett.

Lyssna 21 min in i programmet så kommer det ca 21.15

https://sverigesradio.se/avsnitt/1794278
Citera
2021-09-29, 15:46
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Switchblades
Bor i lägenheterna som var direkt påverkade.

Vet att det fanns brandfarliga burkar(målarfärg) i ett källarförråd. Dock inte tillräckligt för att skapa en sådan kraftig explosion som gör att dörrar 6 våningar upp sprängs in av trycket. Förrådet är förseglat med tjock ståldörr. Det var alltså ingen brand i nån lägenhet utan röken kom från trapphuset in i lägenheterna vars dörrar flög upp av tryckvågen. (Jag har pratat med flera grannar som verifierat detta)

En iakttagelse som är gjord är att en man som bor i området sågs utanför nr 22 sekunder efter explosionen. Mannen bor inte i den uppgången och har inget där att göra mitt i en regnig kall natt iförd enbart tshirt och byxor/skor. Han ska också helt oberört rört sig ifrån området och har varken igår eller idag befunnits på några av informationsmöten som varit i Saronkyrkan. Märkligt när han inte kan få information på annat sätt eller ens komma tillbaka till sin lägenhet. Mannen i fråga skulle jag beskriva som väldigt underlig/”kufig” och lite som en enstöring.

Vill inte spekulera för mycket men det finns ingen anledning av honom att befinna sig på den platsen exakt vid tidpunkten av explosionen. Polisen vet om detta och gissningsvis sitter han inne eller så undviker han området helt och hållet, men varför går inte säga…

Om någon annan som bor där såg honom i samband med detta så hör gärna av er. Polisen vill säkert veta mer

Hur kraftig var egentligen explosionen? En del har påstått att de inte hörde att det small, andra att det hördes över hela stan.
Citera
2021-09-29, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Det svarar inte på frågan.

Varför måste samhället visa större hänsyn än dessa terrorister?

Därför att vi är kristna innan allt annat sa jag.

Och jo det är ett svar på just den frågan.

Det du föreslår är metoder som är direkt okristna.
Och hur är det okristet? Jo, för att gud säger åt oss att vi inte ska ta ut våran egen hämnd emot hycklarna. Dom kommer få sin hämnd levererad på ett silverfat iaf.

Betyder det att vi behöver offra våran egen välfärd? Nej det gör det ej. Utan vi kan enkelt stänga gränserna och börja jobba med det vi redan har.
Det betyder att vi också kan stänga ut element som är helt oönskat.
Senast redigerad av Santoku 2021-09-29 kl. 15:51.
Citera
2021-09-29, 15:48
Medlem
Citat:
Vem är den där mannen? Var det du som såg han? Vad gjorde den som såg han så tidigt uppe?
Går det verkligen att se ner vem som står vid entren från lägenheterna, speciellt när det är helt mörkt ute?

Jag såg han klart och tydligt från min bostad. Går inte misstolka hans utseende. Gatan är upplyst med lampor så mörkt var det inte. Han stod inte vid entren utan var på väg ifrån 22 på gångbanan inne på gården när det skedde. Avståndet från mig och honom är enbart några få meter
Citera
2021-09-29, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Du gör nog dig själv en otjänst genom att desinformera kajus333
Jag påstod inte att någon skulle ha hittat en laddning.
Citera
2021-09-29, 15:49
Medlem
Spriteees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Hur kraftig var egentligen explosionen? En del har påstått att de inte hörde att det small, andra att det hördes över hela stan.
Enligt mig som bor på andra sidan gatan vaknade jag knappt, inget nämnvärt ljud i innerstaden.
Men lät antagligen mer i själva byggnaden som smällde.
Citera
2021-09-29, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Ditt signalement är alltså kufig man i T-shirt byxor och skor? Var polisen nöjd med det?

Självklart inte, de vet vem mannen är och signalementet är klart och tydligt. Tänk lite, vem fan är ute i regn kl 5 på morgonen iklädd tshirt och byxor
Citera
2021-09-29, 15:50
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Nej. Ett riktigt samhälle måste kunna svara skarp när deras existens hotas.

Och se hur det har gått för Sverige och svenskarna I Sverige? Det är ett dött folk och Sverige är inte vad Sverige en gång varit. Det liknar mer ett uland. Det är bra att Sverige gått åt helvete, det blir ett varnande exempel samtidigt som svenskarna får skörda vad de sått. Det är rättvisa det.

Även du är en del av problemet, men rättvisan är då att du faktiskt måste bo I Sverige. Det är rätt åt dig!

Nu är det inte så att vår existens hotas, däremot har kriminaliteten blivit både grövre och vanligare och drabbar allt mer 3:e person. Det är en konsekvens av många val som landets politiker gjort de senaste 30-40 åren.
Politikerna kan välja att ge polis och domstol fler och bättre verktyg för att ta tag i problemen.
Annars kan folket välja politiker som prioriterar detta.

Att hålla på att tramsa om att Sverige är ett u-land eller att svenskarna är ett dött folk(slag?) är bara löjligt. Vi lever och frodas som aldrig förr, faktum är att fler etniskt svenskar har det bättre än någonsin förr.
Däremot de som har det dåligt kan ha det riktigt dåligt idag.
Men där är inte jag, jag har det bättre än någonsin och mitt liv blomstrar. Men jag jobbar, pröjsar skatt och röstar så jag är absolut ingen del av något problem alls.
Citera
2021-09-29, 15:52
Medlem
Äntligen efter 225 sidor så händer något så vem bor ej på 22 och 2* utan i 2= ?

*4
Citera
2021-09-29, 15:53
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lizaveta.Yepanchin
Det som är positivt med detta attentat är att tom. vänstern måste öppna sina ögon. Tänk alla som bor i området där, medelklass med bostadsrätter. Om dom tillhörde champagne vänstern eller relativiserade kriminaliteten innan, så fick dom sig en rejäl ögonöppnare.

Med det sagt. Jag bor själv sjukt högt upp. Om man ska hissa sig ner med säg ett rep, eller en kedja. Vart ska man fästa den för att den inte ska lossna? Dörrhandtaget? Vilken jävla mardröm att sitta fast i lägenheten på typ 6e våningen när lgh rökfylls.

Vad tror ni Betner tänker? Hans kommentar "Sverige har aldrig varit tryggare" är ju en riktig klassiker.
Dessutom, vem fan bryr sig om covid i dessa dagar? Helt ointressant när båten Sverige tar in vatten.

Historiskt har den klassiska fästpunkten för det ändamålet varit vattenelementet, vilka ofta var placerade under fönster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in