2021-09-29, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Kan du länka till statistik som visar prisuppgången? Det är för övrigt EBT:s eget fel att hon sitter fast i skiten. Hade hon varit villig att häva köpet hade ju inte tvisten pågått.

Rena killgissningar alltså. Målet har inte gått till huvudförhandling än så jag tvivlar på att det skulle röra sig om hundratusentals kronor.
Du har svårt att bedöma kostnader tydligen? Med den mängd inlägg, möten, muntlig förhandling och analyser som utförts så är ett par hundra tusen i underkant. Det motsvarar rimligen bara tre veckors ren arbetstid för en advokat.

Varför tror du att kostnaderna enbart uppkommer vid huvudförhandlingen?
2021-09-29, 15:19
Medlem
Citat:
För att även om hon har ett kontrakt så är det väldigt taskigt att kräva huset av en äldre förvirrad pensionär som ångrat sig. Så beter sig inte en god kristen människa. För egen del är det självklart att jag låtit husköpet gå tillbaka om säljaren kommit två veckor efteråt och sagt att denne ångrat sig. Och nej, jag ser mig inte som något helgon. Jag tycker bara det hör till vanligt hyfs.
Han kom inte - han skickade ett brev att han ångrat sig, men vägrade träffas för att reda ut resten. Tycker du att det är vanligt hyfs?
2021-09-29, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Visa gärna de sjötomter om över 3000 kvm som finns i närheten av Uppsala.

Det var väl du som hänvisade till byggnadsnämnnden som har tagit upp Marielundområdet som framtida område för exploatering. Du menade att Majkgård 82 år var ute efter den värdeökning som därmed kommer komma inom kort, När jag menade att det är väl mer realistiskt att just Ebba 32 år är ute efter detta så valde du att inte svara. Har du lust att svara nu hur du tänkte där?

Esbjörns fastighet ligger i Uppsala. De tomter du hänvisar till ligger öde i norra Sverige. Inte riktigt samma sak (pris)
Har Majkgård 82 år skänkt bort sina kursgårdar i Uppsala och Dalarna eller fastigheterna hon ärvde från de ensamstående bröderna?
2021-09-29, 15:23
Medlem
Citat:
För att även om hon har ett kontrakt så är det väldigt taskigt att kräva huset av en äldre förvirrad pensionär som ångrat sig. Så beter sig inte en god kristen människa. För egen del är det självklart att jag låtit husköpet gå tillbaka om säljaren kommit två veckor efteråt och sagt att denne ångrat sig. Och nej, jag ser mig inte som något helgon. Jag tycker bara det hör till vanligt hyfs.

Hade han kommit till banken och sagt att han ångrat sig och man hade löst problemet då, så hade köpet säkert kunnat gå tillbaka, om man skrivit ett avtal om hur det skulle gått till...

Problemet var ju att han inte kom dit som avtalat, och sen höll sig undan!
2021-09-29, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Var i det området? Låt oss veta. Jag skulle köpa direkt.

Allt ni brunvänster vill är att få hata.
Ebba Busch kan få 1.5 miljoner av Esbjörn, hon har köpt hans hus för 3.9 miljoner och renoveringen är kostnadsberäknad till 2.5 miljoner. Hon behöver inte köpa en tomt, hon kan köpa ett beboeligt hus i området. Det kan du med om du har samma summa.

Den enda jag hatar i denna affären är krypet som misshandlade ett barn. Där går min gräns.
2021-09-29, 15:28
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det erbjudandet kom igår, det fanns inget bud om att kompensera någonting före det, bara ett symboliskt skadestånd. Varför skulle hon avstå från ett hus som hon har köpt?

Om jag säger om det kommit ett sånt förlikningsbud under förlikningsförhandlingar mellan parterna, krävs det ändå att parterna i samråd skriver ett nytt skriftligt avtal där köparen hålls helt skadeslös.
Men merkostnaderna för Ebba under ett år + advokatkostnader + handpenning + skadestånd är långt högre än 1.5 milj och kostnaderna för ryktena Brännvinström spridit inte går att mäta i pengar.
Sen måste parterna själva underteckna det nya avtalet och genom detta häva det tidigare avtalet.
Då ingen av parterna är förhindrad att underteckna ett hävningsavtal i samråd, måste även detta avtal undertecknas av parterna själva för att vara giltigt och kan alltså inte undertecknas av ombud.
Ombud kan däremot ingå en förlikning som innebär att ursprungligt avtal gäller och säljare betalar hela eller delar av köparens merkostnader.
Jag betvivlar faktiskt att ett bud på 1.5milj existerar annat än i Expressen.
För tidigare bud var ju att Esbjörn tar sina egna kostnader och Ebba får något litet som kompensation så hon inte känner att hon helt förlorat, Ebba skulle betala alla extra kostnader själv men Esbjörn behåller huset och handpenningen nämnde han inget om.
2021-09-29, 15:30
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Du har svårt att bedöma kostnader tydligen? Med den mängd inlägg, möten, muntlig förhandling och analyser som utförts så är ett par hundra tusen i underkant. Det motsvarar rimligen bara tre veckors ren arbetstid för en advokat.

Men herregu. Målet är relativt okomplicerat och huvudförhandlingen har inte ens dragit igång. Det är inte alls uppenbart att EBT skulle ligga ute med flera hundratusen i advokatkostnader. Advokater tjänar bra, ja, men inte hundratusentals kronor för ett par veckors arbete.
2021-09-29, 15:31
Bannlyst
Citat:
Ebba Busch kan få 1.5 miljoner av Esbjörn, hon har köpt hans hus för 3.9 miljoner och renoveringen är kostnadsberäknad till 2.5 miljoner. Hon behöver inte köpa en tomt, hon kan köpa ett beboeligt hus i området. Det kan du med om du har samma summa.

Den enda jag hatar i denna affären är krypet som misshandlade ett barn. Där går min gräns.
Det kanske du inte ska straffa Esbjörn för?
2021-09-29, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Det kanske du inte ska straffa Esbjörn för?
Har jag straffat Esbjörn? Hur då?
2021-09-29, 15:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jansson71
Hade han kommit till banken och sagt att han ångrat sig och man hade löst problemet då, så hade köpet säkert kunnat gå tillbaka, om man skrivit ett avtal om hur det skulle gått till...

Problemet var ju att han inte kom dit som avtalat, och sen höll sig undan!
Vad bra att han skaffade ett ombud som kunde föra hans talan då. Det är inte ovanligt att man gör så om man tycker att det är obehagligt att träffa någon som pressat och lurat en att göra saker som man inte vill.
2021-09-29, 15:34
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Han kom inte - han skickade ett brev att han ångrat sig, men vägrade träffas för att reda ut resten. Tycker du att det är vanligt hyfs?

Detta är det som EBT och hennes försvarare påstår. Hon menar att hon var villig att låta köpet gå tillbaka (fast det är hon inte längre eller?) men att Esbjörn helt utan anledning trilskades med henne. Verkar ju jävligt dumt att göra det om han nu var så fäst vid huset. Enligt Esbjörn så ville inte EBT låta köpet gå tillbaka och därför blev det en rättsprocess av det hela.
2021-09-29, 15:37
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Om man nu ska jämföra situationen fullt ut, så sitter du där med en säljare som inte vill medverka till att backa husaffären. Du har inte fått tillbaka din handpenning på ett antal hundratusen och anhöriga till säljaren ringer och skriker åt dig i telefonen. Som lök på laxen så kontaktar säljaren alla dina släktingar, vänner, bekanta, kollegor, exkollegor, familj och berättar hur du har pressat, stressat, tvingat, lurat och utnyttjat säljaren att sälja något h*n inte alls ville sälja. Hur du har utsatt säljaren för ocker.

Du hade inte låtit husaffären bara gå tillbaka i det läget även om du hade varit ett helgon.

Citat:
Nja. Detta är versionen av historien som EBT:s försvarare konstruerat och som jag kommenterade här (FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81 och här (FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81. Ska man tro er version måste både Esbjörn och EBT ha agerat ytterst irrationellt. Esbjörn vill att husköpet ska gå tillbaka. Fast han vill inte att husköpet ska gå tillbaka. EBT är villig att låta husköpet gå tillbaka och tror att Esbjörn vill ha tillbaka huset. Ändå stämmer hon honom... Esbjörn som tydligen inte kan bestämma sig för om han vill ha kvar huset eller inte låter förhandlingarna gå i ett år och erbjuder sedan EBT en och en halv miljon för att låta husköpet gå tillbaka. Verkar ju minst sagt dumt om de hade kunnat enas om att husköpet skulle gå tillbaka redan för ett år sedan...

Du måste medge att det låter rätt snurrigt, eller hur? Ponera istället att EBT absolut inte vill släppa ifrån sig huset och att Esbjörn absolut vill ha tillbaka huset. Genast blir det väldigt enkelt att förstå varför EBT stämde Esbjörn, varför de inte kom till en förlikning och varför han nu erbjuder henne en och en halv miljon.

Nej, det är inte någon historia som kommer ensidigt från Ebbas försvarare. Det är så här det var. Bekräftat via media, inlämnade dokument till tingsrätten, uttalanden från Ebba, Esbjörn och Matz där de bekräftat händelseförloppet.

Ja, Esbjörn har ångrat sig. Men vad explicit har han gjort för att återfå fastigheten? Jag håller med om att det är svindumt att låta tiden ticka iväg som den gjort här. Men det var strategin som Esbjörns ombud valde. De valde medial smutskastningskampanj, istället för att prata med Ebba. Varför gav Esbjörn inte Ebba erbjudandet att stå för Ebbas alla kostnader hans ånger hade kostat Ebba? Det hade inte kostat många kronor där och då, för ett år sedan.

Sedan dess har det varit många turer i media. Ebba var beredd, under vissa omständigheter, att låta Esbjörn få tillbaka fastigheten, men Esbjörn ville där och då inte medverka till det. Esbjörn ville helt enkelt inte betala, något som verkar vara ett återkommande tema i hans liv.

Nu är situationen infekterad och Ebba är sårbar. Att backa nu är inte något hon kan göra och Esbjörngänget verkar inte ha förstått det. De kan slänga upp tio miljoner på bordet och hon kommer nog tacka nej till det också. Enda sättet hon kan komma ur det här med någon heder i behåll, är att affären granskas av tingsrätten.

Hela Esbjörns försvar har från dag ett legat i mediavinklingen och mediaexponeringen. De kunde inte ens gå till ett förlikningsmöte utan att kontakta Expressen. De vill uppenbarligen inte förlikas. De vill köra över Ebba och få henne att backa villkorslöst i sann utpressningsanda. Hon ska ta hela kostnaden, både ekonomiskt och ryktesmässigt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in