2021-09-29, 13:27
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Det handlar väl inte bara om omkostnader nu? Hennes skamfilade rykte som Esbjörns team har varit högst delaktiga i att skapa, plus det faktum att priserna på bostäder har gått upp rejält under ett år. Så är 1.5 miljon tillräckligt?

Själv tycker jag att en ursäkt offentligt från Esbjörns sida, vore det mest rätta. Inte pengarna i sig.

Varför ska han be om ursäkt?
2021-09-29, 13:28
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfric
Det är rejält i underkant och täcker på inget sätt Ebbas kostnader.

Hur vet du det? Har du räknat på hennes kostnader?
2021-09-29, 13:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Hur kan du utgå ifrån att 1,5 miljoner räcker för omkostnader och att skaffa en likvärdig bostad?

Utan en ordentlig ursäkt så har de 1,5 miljonerna lite värde och är bara ytterligare ett fulspel i media som inte borde vara värdigt några advokater.
Så resonerar säkert den kallt beräknande gnidige. Frågan är dock om Ebba vill uppfattas så när hon gör en funktionsnedsatt åldring ledsen.
2021-09-29, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Vad säger ni skribenter i tråden som envist påstått att EBT blev "tvingad" att dra Esbjörn till tinget? Att hon inte hade något val och att han av någon märklig jävla anledning inte ville låta affären gå tillbaka? Denna tes har ju drivits av exempelvis StorstBastVackrast i hundratals inlägg i tråden... Vi får nu se om hon är villig att avstå från huset. En och en halv miljon kan inte anses vara orimlig kompensation till henne.
Det erbjudandet kom igår, det fanns inget bud om att kompensera någonting före det, bara ett symboliskt skadestånd. Varför skulle hon avstå från ett hus som hon har köpt?
2021-09-29, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Så resonerar säkert den kallt beräknande gnidige. Frågan är dock om Ebba vill uppfattas så när hon gör en funktionsnedsatt åldring ledsen.
Blir han glad om hon tar budet på 1.5 miljoner?
2021-09-29, 13:38
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det erbjudandet kom igår, det fanns inget bud om att kompensera någonting före det, bara ett symboliskt skadestånd. Varför skulle hon avstå från ett hus som hon har köpt?

För att även om hon har ett kontrakt så är det väldigt taskigt att kräva huset av en äldre förvirrad pensionär som ångrat sig. Så beter sig inte en god kristen människa. För egen del är det självklart att jag låtit husköpet gå tillbaka om säljaren kommit två veckor efteråt och sagt att denne ångrat sig. Och nej, jag ser mig inte som något helgon. Jag tycker bara det hör till vanligt hyfs.
2021-09-29, 13:39
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr

Du och den övriga pöbeln kommer alltid att svartmåla henne, oberoende av vad hon gör.

Det du missar är att många kommer att beundra henne när hon står upp för vad som är rätt.
2021-09-29, 13:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Blir han glad om hon tar budet på 1.5 miljoner?

I konspirationsteorin där en sekt gått in i en sammansvärjning med media, jurister och politiska partier med ekonomiska muskler som tillsammans marionettar Esbjörn, så vete fan.

I en värld där enhörningar är ett sagoväsen och inget annat, blir den myndiga och rättsförmögne Esbjörn nöjd, om budet han lämnat tillsammans med sin advokat tas emot.

Borde inte vara så svårt att förstå.
2021-09-29, 13:58
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Det handlar väl inte bara om omkostnader nu? Hennes skamfilade rykte som Esbjörns team har varit högst delaktiga i att skapa, plus det faktum att priserna på bostäder har gått upp rejält under ett år. Så är 1.5 miljon tillräckligt?

Själv tycker jag att en ursäkt offentligt från Esbjörns sida, vore det mest rätta. Inte pengarna i sig.

Citat:
Varför ska han be om ursäkt?

Jag tror att Ebba hade backat om hon hade haft chansen att göra det på ett snyggt sätt och kunnat ha ryggen fri. Politiker tenderar att göra så när det hettar till och Ebba är nog inget undantag. Men Esbjörns agerande, genom att köra tvisten genom offentligheten och dessutom lägga till rena lögner, halvsanningar och påhitt, så är Ebba inmålad i ett hörn. Hon kan naturligtvis ge upp, men det kommer kosta henne partiledarrollen, KD är nere för räkning och skitsnacket om henne som person kommer inte sluta för det.

Nej, rättegången är för henne det enda realistiska sättet att få ut en nyanserad bild av vad som faktiskt hänt och sagts. Så en förlikning måste lösa den knuten. Sedan har vi det där med pengarna. Vad ryms i de där 1,5 miljonerna? Handpenningen? Värdeökningen på fastighetsmarknaden? Ebbas kostnader i samband med affären? Det är inte mycket pengar om allt det här ska ingå. Ekonomiskt är det nog en förlustaffär för Ebba, att acceptera anbudet.
2021-09-29, 14:00
Bannlyst
Citat:
Du och den övriga pöbeln kommer alltid att svartmåla henne, oberoende av vad hon gör.

Det du missar är att många kommer att beundra henne när hon står upp för vad som är rätt.
Du har givetvis rätt! Sympatin och beundran för en ung, pigg och rapp partiledare får när hon skinnar en funktionsnedsatt åldring på hus och pengar, är enorm!

Vid närmare eftertanke borde nog övriga partiledare ta efter Ebbas framgångsrecept, nu inför stundande valår. Det är bara att ge sig ut och leta upp närmaste sjönära hus som ägs av en riktigt gammal människa; gärna nån med flera svagheter och skavanker; och påbörja sin bearbetning av dem. Sen är det bara att lägga ut dimridåer och plantera konspirationsteorier. Inte för att de vill ha huset — utan för att mötas av beundran och vinna röster!

Nej, om det finns några som beundrar Ebba för sitt oanständiga och omoraliska beteende i föreliggande affär, är det nog snarare samma väljare som Trump konstaterade han hade haft kvar om han så stod mitt på Femte avenyn och sköt någon.
2021-09-29, 14:03
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Det finns ett 20 tal till salu i Uppsala med ett pris på under 5;miljoner.

För övrigt inte mycket till strandtomt som ligger vid ett igenväxt utlopp i sjön. Går inte att bada eller att ha en båt i den vassruggen.
Du har ju själv skrivit att erbjudandet om 1,5 miljoner + att köpet går tillbaka inte räcker för att få en likvärdig bostad för Ebba!! Det är ju det jag har svarat dig på.
Visa gärna de likvärdiga hus med sjötomt som är till salu för under 5 miljoner i Uppsala som du påstår ( Ebba har dessutom inte velat betala så mycket till Esbjörn)

Du tycker säkert att farbror Esbjörn ska köpa en ny villa med strandtomt på över 3000 kvm och betala hela klabbet för att få girigbuken Ebba nöjd
2021-09-29, 14:05
Medlem
fnirps avatar
Citat:
För att även om hon har ett kontrakt så är det väldigt taskigt att kräva huset av en äldre förvirrad pensionär som ångrat sig. Så beter sig inte en god kristen människa. För egen del är det självklart att jag låtit husköpet gå tillbaka om säljaren kommit två veckor efteråt och sagt att denne ångrat sig. Och nej, jag ser mig inte som något helgon. Jag tycker bara det hör till vanligt hyfs.

Om man nu ska jämföra situationen fullt ut, så sitter du där med en säljare som inte vill medverka till att backa husaffären. Du har inte fått tillbaka din handpenning på ett antal hundratusen och anhöriga till säljaren ringer och skriker åt dig i telefonen. Som lök på laxen så kontaktar säljaren alla dina släktingar, vänner, bekanta, kollegor, exkollegor, familj och berättar hur du har pressat, stressat, tvingat, lurat och utnyttjat säljaren att sälja något h*n inte alls ville sälja. Hur du har utsatt säljaren för ocker.

Du hade inte låtit husaffären bara gå tillbaka i det läget även om du hade varit ett helgon.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in