2021-09-29, 11:52
Medlem
Cuckslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Nä det var inte det jag sa. Men jag tror man ska stegvis öppna upp och inte bara stressöppna allt. Som sagt får man mer kontrollerad återgång och också att man kan tydligare utvärdera vilka restriktioner som fungerar. Då kan man sätta in dem när tillfällen kräver och man kanske kan få en bättre reglering på smittspridningen.

Varför? Det kommer inte att bli bättre. Smittspridningen är här för att stanna oavsett vad.

Vaccinen var ett fiasko. De borde ha fokuserat på att ta fram snabbverkande mediciner istället.
Citera
2021-09-29, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
Varför? Det kommer inte att bli bättre. Smittspridningen är här för att stanna oavsett vad.

Vaccinen var ett fiasko. De borde ha fokuserat på att ta fram snabbverkande mediciner istället.

Det forskas ju hela tiden på alternativa vaccin, behandlingar etc så det kommer. Men vi har en vårdskuld som måste betas av också, därför anser jag att man bör begränsa smittspridningen när det behövs.
Citera
2021-09-29, 11:58
Medlem
Cuckslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Rent logiskt tänker jag att man borde öppna inför en lågsäsong och inte inför högsäsong.

Vi borde ha öppnat i början av sommaren då riskgrupperna hade bra skydd med sitt vaccin. Sedan om vi då hade fått en fri sommar skulle det inte vara lika illa att behöva stänga ner igen om det behövs i vinter. Likaså så hade vi gett en bra chans till naturlig immunitet hos yngre vuxna utan för stor bekostnad på de äldre och skörare.

Men att öppna i början av en högsäsong bara för att några experter som har haft mer rätt en fel tror det känns en aning osäkert.

Jo, det hade varit lika illa att stänga ner i vinter igen. Vi kan inte hålla på och öppna och stänga samhället hela tiden. Det är inte långsiktigt hållbart.

Antingen öppnar vi upp helt eller inte alls. Viruset och smittspridningen är här för att stanna. Nu måste vi anpassa oss efter det och då menar jag inte genom att stänga ner Sverige.

Snabbverkande mediciner är lösningen.
Citera
2021-09-29, 12:00
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Jag hade hellre sett att öppnandet skett till våren efter vi gått igenom väderperioden där virus sprids som bäst i Sverige. Sen även om man öppnat upp nu eller sen så hade jag gjort det försiktigare och mer kontrollerat. Hade släppt restriktioner med fler steg för att se hur det går, och jag tror det är lättare att backa ett steg än att backa tillbaka allt. Dessutom får man tydligare bild över vilka restriktioner som fungerar bäst, kanske kan man utesluta vissa restriktioner totalt för att de är nästan verkningslösa och bara sätta in de mest effektiva om läget kräver det.
Det låter mest rimligt. Nu blir det problem om smittan och dödsfallen ökar kraftigt eftersom regeringen kanske inte vågar införa restriktioner igen. Det är ju ett år kvar tills valet och dom vill inte förlora röster.
Citera
2021-09-29, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Uppdatering av kumulativ överdödlighet sedan 1/1 2020, Our World in Data, 105 länder. Största ökningar i Seychellerna, Oman, Filippinerna, Libanon, Paraguay, Australien. Största minskningar i Peru, Slovakien, Polen, Liechtenstein, Estland, Serbien. Högsta överdödligheten finns alltjämnt i Peru, Ecuador, Bolivia, Mexico, Nicaragua, Colombia med 47-129% överdödlighet. Sverige minskar från 4.0 till 3.8% och ligger fortsatt på en jämförelsevis låg överdödlighet bland dessa länder, 93 plats av 105 länder.

Noterbart är att i UK och Israel som har haft hög vaccination tidigt tenderar överdödlighet att öka igen, 9,7% respektive 8,7% de senaste sex veckorna. De föregående sex veckorna innan dessa låg överdödligheten på -2% respektive 5,5%.

Ber om överseende kring kolumnerna som inte blir riktigt rätt.

Uppdatering av kumulativ överdödlighet sedan 1/1 2020, Our World in Data, 99 länder. Our World in data har nu uppdaterat modellen för överdödlighet och modellen inkluderar både medelvärdet för 2015-2019 och en predicerad överdödlighet. Det gör att alla siffror kastas om ganska mycket för många länder. Det sägs vara en mer exakt modell för överdödlighet.

Vissa länder har tillkommit och andra har tagits bort. Alltjämt har de Sydamerikanska länderna bland de högsta överdödlighetssiffrorna. Sverige på totalt 5,4 % ligger högre upp på denna lista än tidigare, plats 67 av de 99 länderna. En notering specifikt för Sverige är att avlidna utan datum lagts till.

Senast redigerad av TAD2 2021-09-29 kl. 12:02.
Citera
2021-09-29, 12:05
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:

När jag har läst vad olika experter säger, så tror man inte att covid kommer att försvinna men vi kommer att vänja oss vid den. Så det kommer att bli bättre. Jag hörde någon som gissade på 10 år men med en succesiv förbättring då.

Som jag förstår det så är detta planen. Vi kommer att få covid upprepade gånger. De äldsta eller sjukaste får man skydda med vaccin. Den stora gruppen vill man ska få covid med ett skydd av vaccin första gången och sedan massor av återinfektioner. I framtiden då vaccinerar man riskgrupper likt man gör med influensan men för resterande är vi bara förhoppningsvis vana.

Det kanske kommer att vara aktuellt med restriktioner under de värsta perioderna några år till.

Därför bör man ju släppa på de när det är lugnt och passa på då.

Citat:
Jo, det hade varit lika illa att stänga ner i vinter igen. Vi kan inte hålla på och öppna och stänga samhället hela tiden. Det vore inte långsiktigt hållbart.

Antingen öppnar vi upp helt eller inte alls. Viruset och smittspridningen är här för att stanna. Nu måste vi anpassa oss efter det och då menar jag inte genom att stänga ner Sverige.

Snabbverkande mediciner är lösningen.

Jag har inte sagt att man ska öppna och stänga för all framtid. Men det vore ju mer logiskt att prova sig på ett öppnande inför en lågsäsong en inför en högsäsong.

Mitt fetade.

Vad menar du med detta? Antingen allt eller inget?
Citera
2021-09-29, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdertackan
Utan kortison uppstod organsvikt från ena timmen till den andra. Vi som var där och har arbetat med de absolut mest sjuka patienterna i årtionden har aldrig behandlat patienter med så oberäkneliga symtom och förändringar i lägesbild. Från rond till lunch kunde patienter gå från "skrivs ut inom en vecka" till avliden.

Jag kan inte svara för de patienter som fick covid på säbo etc men vet att de patienterna ofta inte klarar en säsongsinfluensa i normala fall utan avlider till slut av uttorkning eller organsvikt. Medicinering är i stort sett bara att förlänga lidandet. Palliativ vård är inte enkelt.

Nej men nu sattes ju mängder av relativt friska äldre på palliativ vård utan att ens ha testats för corona, och utan att läkare ens tittat på dom!

Lägesbildförändringar för patienter är inte ovanligt men i det läge du pratar om så tror jag det berodde mycket på den allmänna paniken och osäkerheten bpde för läkare och patienter

Utan den paniken så är jag säker på att fler hade överlevt!
Citera
2021-09-29, 12:34
Medlem
Cuckslayers avatar
Citat:

Mitt fetade.

Vad menar du med detta? Antingen allt eller inget?

Ja, folk kommer att bli galna till slut om vi exempelvis ska hålla öppet på sommaren och sedan stänga ned allt igen under höst/vinter.
Citera
2021-09-29, 12:43
Medlem
HAARPs avatar
...7 månader efter andra dosen Pfizers covid-vaccin återstår bara 15 procent av ursprungsnivåerna av antikroppar.... 3 månader efter andra dosen med Astra Zenecas vaccin ser man ca 5 gånger lägre nivåer av antikroppar jämfört med Pfizers vaccin....

Och hur ser det då ut efter 7 månader med AZ-vaccin? Fortfarande 5ggr lägre nivåer?
15 /5 = 3 procent kvar av antikroppsnivåerna?

Hur många i Sverige blev vaccinerade med AZ-vaccin i början av pandemin? Finns det några uppgifter på det? Och dessutom sådana åldrar och riskgrupper som har störst behov att bli skyddade som fick AZ-vaccin först också antar jag.
Citera
2021-09-29, 13:09
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
...7 månader efter andra dosen Pfizers covid-vaccin återstår bara 15 procent av ursprungsnivåerna av antikroppar.... 3 månader efter andra dosen med Astra Zenecas vaccin ser man ca 5 gånger lägre nivåer av antikroppar jämfört med Pfizers vaccin....

Och hur ser det då ut efter 7 månader med AZ-vaccin? Fortfarande 5ggr lägre nivåer?
15 /5 = 3 procent kvar av antikroppsnivåerna?

Hur många i Sverige blev vaccinerade med AZ-vaccin i början av pandemin? Finns det några uppgifter på det? Och dessutom sådana åldrar och riskgrupper som har störst behov att bli skyddade som fick AZ-vaccin först också antar jag.
Som jag förstår det gäller detta någorlunda unga och friska. Äldre personer ska tappa skyddet snabbare.
– Att antikroppsnivåer sjunker över tid är fullt förväntat, men jag är förvånad över att det sjunkit så påtagligt i en så relativt frisk och ung grupp, säger Charlotte Thålin.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kraftig-nedgang-i-antikroppsnivaer-efter-sju-manader-for-dubbelvaccinerade

Så det var nog på tiden att man börjar rekommendera och erbjuda en tredje dos för 80+ och de som först blev vaccinerade. Sedan får vi ju hoppas att tredjedosen inte ökar riskerna med vaccinet och att skyddet håller hela vintern.
Citera
2021-09-29, 13:20
Medlem
Citat:
Nä det var inte det jag sa. Men jag tror man ska stegvis öppna upp och inte bara stressöppna allt. Som sagt får man mer kontrollerad återgång och också att man kan tydligare utvärdera vilka restriktioner som fungerar. Då kan man sätta in dem när tillfällen kräver och man kanske kan få en bättre reglering på smittspridningen.
Men det är just en stegvis återgång man har haft, 1/7, 15/7, 29/9 och sista steget har inget datum.
Citera
2021-09-29, 13:26
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Som jag förstår det gäller detta någorlunda unga och friska. Äldre personer ska tappa skyddet snabbare.
– Att antikroppsnivåer sjunker över tid är fullt förväntat, men jag är förvånad över att det sjunkit så påtagligt i en så relativt frisk och ung grupp, säger Charlotte Thålin.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kraftig-nedgang-i-antikroppsnivaer-efter-sju-manader-for-dubbelvaccinerade

Så det var nog på tiden att man börjar rekommendera och erbjuda en tredje dos för 80+ och de som först blev vaccinerade. Sedan får vi ju hoppas att tredjedosen inte ökar riskerna med vaccinet och att skyddet håller hela vintern.

Om det är nära 0 så kanske man behöver 2 doser igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in