2021-09-29, 11:29
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Är sverige det enda land med gamla?
Vad gjorde våra grannländer?

Ja, inte fan lade de gamla multisjuka i respirator i alla fall! Däremot så kan de ha haft bättre tillgång till syrgas på sina äldreboenden. Men även när det gäller det, så kan, för de allra sjukaste, det vara frågan om tortyr istället för ett lugnt och värdigt avsked, vilket palliativ kan ge.
Citera
2021-09-29, 11:30
Medlem
Cuckslayers avatar
Till er som är arga över att Sverige släpper på restriktionerna:

När ska vi öppna upp då? Även om alla vore fullvaccinerade så hade smittan ökat kraftigt ändå på grund av alla mutationer som vaccinen fungerar sämre emot.

Jag läste häromdagen att det kan finnas hundratals mutationer just nu som sprids i samhället som vaccinen inte biter på överhuvudtaget.

Förstår ni inte att den här kampen redan är förlorad? Vill ni stänga ner Sverige för evigt alltså?
Senast redigerad av Cuckslayer 2021-09-29 kl. 11:35.
Citera
2021-09-29, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
Till er alla som är arga över att Sverige släpper på restriktionerna:

När ska vi öppna upp då? Även om alla vore fullvaccinerade så hade smittan ökat kraftigt ändå på grund av alla mutationer som vaccinen fungerar sämre emot.

Jag läste häromdagen att det kan finnas hundratals mutationer som just nu sprids i samhället som vi inte ens känner till.

Förstår ni inte att den här kampen redan är förlorad? Vill ni stänga ner Sverige för evigt alltså?

De vill bara fortsatt vara arga över precis allt, hela tiden.
Citera
2021-09-29, 11:32
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdertackan
Skillnaden är att Danmark, Norge och Finland har invånare som lyssnar på vad staten säger. Det krävdes 7000 döda innan stureplansbarnen började förstå att deras livsstil påverkade mor och farföräldrarnas utgång. I finland slog de en järnmur runt Helsingfors, i Danmark ströp de alla gränser, i Norge ströp de alla gränser och låste ned långt mycket mer än vad vi gjorde. Vi har kanske långt fler som har dött av/med covid än våra grannländer idag, men frågan är hur många som dör i grannländerna, kanske framförallt Finland pga covid, alltså med den depression och alkoholism som redan finns där.

Er finaste jargong är ju "Det är inte över än". Det är det verkligen inte och inte för våra grannländer heller.

Det dör garanterat mer i Sverige genom försäkringskassans utförsäkringar när sittande regering måste hitta pengar till att finansiera sin extrema integrationen.

Det är väldigt lätt att skita ur sig tänk-om scenarion med påhittade stämplar för att legitimera sina argument. Vänstern är mästare på just detta, se hur de har utvattnat ordet rasist i Sverige. Det ordet betyder numera att man inte håller med eller röstar på något till vänster om socialdemokraterna.

De ända som har fått psykos är bara unga 20-åringar som inte fick gå på krogen för att hitta knull.

Dessa kan ju bara skjuta sig själva för ingen orkar med dem överhuvudtaget.

Man är ganska så dum i huvudet i den åldern, tyvärr.
Citera
2021-09-29, 11:34
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Läser på SVD vad Tegnell tror.
Vad förväntar ni på Folkhälsomyndigheten för utveckling nu när restriktionerna släpps?

– Det är jättesvårt att veta. Först måste man komma ihåg att vi nu går ned för en trappa – vi har ju flera trappsteg. Det är ett viktigt trappsteg för många verksamheter, men det är inte ett jätteviktigt trappsteg när vi talar om att förhindra smittspridning. Så vilken effekt det får är svårt att veta.

– Vi kan ju titta på Danmark som öppnade för några veckor sedan, där man inte har sett någonting och egentligen gick mer drastiskt fram än vad vi gör nu. Det kan mycket väl tänkas att vi får en viss uppgång igen, men vi tror inte att den ska behöva bli speciellt dramatisk. Och framför allt tror vi inte att den ska behöva drabba sjukvården i någon större utsträckning.
Jag hoppas ju att han har rätt denna gång men jag är lite skeptisk. Säsongen för covid har ju knappt eller inte börjat, lite tidigt att vara så optimistisk då.

Mitt fetade.

Han har lite dålig koll Tegnell. Smittan i Danmark ökar sedan den 24 sep. Men det låter på Tegnell som om han glömt att uppdatera sig.
Men vi får hoppas innerligt att han för en gångs skull får rätt.

Ska jag själv vara optimistisk så kommer det att gå bra. Kan bli problem i framförallt äldrevården och bland unga och barn.

Jag tror även att i grupper där många är ovaccinerade kan det bli problematiskt.

Citat:

Jag läste häromdagen att det kan finnas hundratals mutationer just nu som sprids i samhället som vaccinen inte biter på överhuvudtaget.

Jag tycker vi ska göra ett försök. Min oro ligger hos de ovaccinerade framförallt. Där har vi stora grupper som våra unga och barn samt invandrarna.
Senast redigerad av arbetet 2021-09-29 kl. 11:36.
Citera
2021-09-29, 11:34
Medlem
Citat:
Vet du vilka behandlingar som testades i intensivvården under april-juni 2020? Normalbehandling mot infektioner på redan dödssjuka människor i demens, als och med en ålder på 85+ är inte den behandling vi ger patienter idag, som skulle ha gjort någon som helst skillnad för 85-åringarnas chanser att överleva. När det var som värst den våren behandlade vi intuberade patienter med 5-10x doser proppförebyggande, HCQ, ohyggliga mängder kortison och andra steroider för att få ner infektion och inflammation, utan kortisonet och proppförebyggande i hästdoser dog patienterna som flugor. Doser i de storlekarna kanske används en gång per år på min avdelning och då handlar det inte om någon normalbehandling för infektioner, det är sepsis där vi precis som vid intuberade patienter som konstant pendlar mellan att upplevas som stabila och väldigt nära döden.
Tror du missförstod med flit jag menade normal behandlig för det patienten råkat ut för, nu gavs det ju i princip ingen behandlig alls förutom morfin till mängder av åldringar på äldreboendena. Sen så är jag rätt övertygad om att intubering borde ha undvikits så mycket som möjligt. Många dog just på grund av att de hamnade i tuff ventilatorvård och för att det vräktes på med för mycket kortison etc..
Citera
2021-09-29, 11:35
Medlem
Citat:

Jag läste häromdagen att det kan finnas hundratals mutationer som just nu sprids i samhället som vi inte ens känner till.

Jag hade hellre sett att öppnandet skett till våren efter vi gått igenom väderperioden där virus sprids som bäst i Sverige. Sen även om man öppnat upp nu eller sen så hade jag gjort det försiktigare och mer kontrollerat. Hade släppt restriktioner med fler steg för att se hur det går, och jag tror det är lättare att backa ett steg än att backa tillbaka allt. Dessutom får man tydligare bild över vilka restriktioner som fungerar bäst, kanske kan man utesluta vissa restriktioner totalt för att de är nästan verkningslösa och bara sätta in de mest effektiva om läget kräver det.
Citera
2021-09-29, 11:40
Medlem
Cuckslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Jag hade hellre sett att öppnandet skett till våren efter vi gått igenom väderperioden där virus sprids som bäst i Sverige. Sen även om man öppnat upp nu eller sen så hade jag gjort det försiktigare och mer kontrollerat. Hade släppt restriktioner med fler steg för att se hur det går, och jag tror det är lättare att backa ett steg än att backa tillbaka allt. Dessutom får man tydligare bild över vilka restriktioner som fungerar bäst, kanske kan man utesluta vissa restriktioner totalt för att de är nästan verkningslösa och bara sätta in de mest effektiva om läget kräver det.

Så vi ska alltså hålla samhället öppet på våren och sommaren och stängt under höst/vinter?

Eftersom vaccinen uppenbarligen fungerar mycket sämre mot vissa mutationer (de mutationer som vi i nuläget känner till) så måste vi inse att vi har förlorat. Nu är det dags att öppna upp och börja leva som vanligt.

Vi kan inte hålla på och öppna och stänga samhället hela tiden.
Senast redigerad av Cuckslayer 2021-09-29 kl. 11:44.
Citera
2021-09-29, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Tror du missförstod med flit jag menade normal behandlig för det patienten råkat ut för, nu gavs det ju i princip ingen behandlig alls förutom morfin till mängder av åldringar på äldreboendena. Sen så är jag rätt övertygad om att intubering borde ha undvikits så mycket som möjligt. Många dog just på grund av att de hamnade i tuff ventilatorvård och för att det vräktes på med för mycket kortison etc..

Utan kortison uppstod organsvikt från ena timmen till den andra. Vi som var där och har arbetat med de absolut mest sjuka patienterna i årtionden har aldrig behandlat patienter med så oberäkneliga symtom och förändringar i lägesbild. Från rond till lunch kunde patienter gå från "skrivs ut inom en vecka" till avliden. Oerhört skrämmande till en början. Jag har svårt att se hur vi skulle ha hanterat saken annorlunda när vi tillsammans med världens expertis (läkare delar erfarenheter med varandra över landsgränser) inte hittade en magisk formel som bara klickade. Jag kan inte svara för de patienter som fick covid på säbo etc men vet att de patienterna ofta inte klarar en säsongsinfluensa i normala fall utan avlider till slut av uttorkning eller organsvikt. Medicinering är i stort sett bara att förlänga lidandet. Palliativ vård är inte enkelt.
Citera
2021-09-29, 11:45
Medlem
Citat:
Så vi ska alltså hålla samhället öppet på våren och sommaren och stängt under höst/vinter?

Nä det var inte det jag sa. Men jag tror man ska stegvis öppna upp och inte bara stressöppna allt. Som sagt får man mer kontrollerad återgång och också att man kan tydligare utvärdera vilka restriktioner som fungerar. Då kan man sätta in dem när tillfällen kräver och man kanske kan få en bättre reglering på smittspridningen.
Citera
2021-09-29, 11:45
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:

Rent logiskt tänker jag att man borde öppna inför en lågsäsong och inte inför högsäsong.

Vi borde ha öppnat i början av sommaren då riskgrupperna hade bra skydd med sitt vaccin. Sedan om vi då hade fått en fri sommar skulle det inte vara lika illa att behöva stänga ner igen om det behövs i vinter. Likaså så hade vi gett en bra chans till naturlig immunitet hos yngre vuxna utan för stor bekostnad på de äldre och skörare.

Men att öppna i början av en högsäsong bara för att några experter som har haft mer rätt en fel tror det känns en aning osäkert.
Citera
2021-09-29, 11:52
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Det var döende 85+are eller medelålders som skulle få en plats i respen. Vilka hade du valt? Det är lätt att sitta i mammas källare och vara arg i 1.5 år. Många nya fräna ord har du dock lärt dig, om än inte innebörden av de.

Så om du drar av "döende 85plussare" från statistiken eftersom de var i livets slutskede och en förstoppad fis hade kunnat ta kål på dem.. hur många är det då som dött med C19?
Motiverar det dödstalet restriktionerna?

(Vänligen gissa inte.. finns hur mycket fakta som helst)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in