2021-09-28, 23:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja konflikt, historik, hot och stark press är sånt som brukar leda till även ”oplanerade” mord.
De som sker när en man hugger en kvinna i köket när bråk urartar typ.

Är mannen då så upprörd, efter år av konflikter som till slut svämmar över i skallen så kan det utmynna i 17 knivhugg.

Eller varför inte två helt okända personer som bråkar på krogen där den ene krossar en flaska och får in dödliga skärskador.

Och våld och mord behöver inte vara planerat bara för att någon tidigare sagt ”jag ska döda dig din jävel” eller önskat livet både av sig själv och andra på isiga vägar eller var det nu är kors och tvärs.

Konflikten kan vara komplicerad utan att själva dödandet behöver vara det. Kan räcka med spontana slag i ursinne efter bråk. Så har det urartat minst två gånger för dem tidigare. Inte mysig lyssning från bilen där.

Att jämföra med ”SD lurar ut LW i skogen med domkraftskaft och ficklampor i högsta hugg för att titta på gömma och räknar med att hon inte berättat för någon om mötet och ringer polisen för att ligga lite lågt och lämna LW ensam vid mötesplatsen och sen efteråt mörda LW efter att mystiskt gymmat tidigare på kvällen och mordet avbröts för att LW pratade i mobilen hemma hos sig efter en dag då han gjort sig superbusy osv”
Vem har pratat om "domkraftskaft och ficklampor i högsta hugg"?

Tagga ner ditt drama och höj näsan över bokstavliga detaljer.
SD är väldigt rigid och stelbent.
Inga digitala spår om att träffas. Lura iväg. Avsides. Slå ihjäl.

Även hovrätten ser likheter i LWs beteende fredag natt och mordnatten.
De förkastar inte ÅKs framställan, det är varken bu eller bä om helgen, men ägnar sig i huvudsak åt att granska att just SD kan ha smugit dit oavsett om han inte tackar ja till nån kladdkaka.

Däremot förkastar tingsrätten dess likheter.

Du vill gärna betona gräl och affekt i stundens hetta och helst utesluta planering.

Hovrätten utesluter inte planering.

De nämner nästintill alla försvårande omständigheter, vanligtvis tillhörande livstid.
Stor hänsynslöshet.
Helt försvarslös vid besinningslöst våld.
Känt stark dödsångest.
Fysiskt underlägsen kvinna som han hade en relation med.

Samt;
Brottet har föregåtts av i vart fall viss planering.

Däremot inte noggrann planering, vilket inte bevisningen räcker till. Särskild förslagenhet kan inte beläggas.

Som jag citerade så "står det klart att Stefan Davidsson hela tiden ville hitta tillbaka till Hanna Davidsson. Något som framstår som en omöjlighet så länge Lena Wesström fanns kvar i bilden."

I SDs fyrkantiga värld tar man bort problem, precis som han nämner om HD i förhör, att hon också kan ha motiv.
Sett till deras historik och skeva, tänkbara lösningar på utrotning och hur HD pratar vid försvinnande betvivlar jag inte att han fått det intrycket.
Citat:
Jag bryter ny mark i utredningen så sent som denna vecka." (..)
" Vilka är dina veckans fynd? Mina gamla inlägg..?"
Nu hänvisade du till er diskussion och skrev om att citera.
Så det gjorde jag.
Men du får självklart en guldstjärna att klistra in i boken för dina insatser.
Även ett Bamsemärke.
Senast redigerad av develi 2021-09-29 kl. 00:55.
Citera
2021-09-29, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Desto viktigare att ha koll och se tecken på sjukdom, så att medicin kan sättas in för att förhindra katastrof. Att tysta ner och skuld och skambelägga psykisk ohälsa är inte bra för någon. Bättre att vara öppen. Som Axel*sons gör, bidrar till att det blir riktigt tungt med psykisk ohälsa. Ärlighet vinner i längden och kan ge människor en förståelse för varför en person reagerar på ett visst sätt

Håller med dig helt och hållet. Det är märkligt att samhället år 2021 fortfarande inte har kommit längre än så här gällande vår syn på psykisk sjukdom och ohälsa.

HD skulle säkert mått bättre om hon hade varit öppen och sökt bra/bättre hjälp. I stället var hon gift med ett riktigt stört och potentiellt farligt weirdo och tvingades förhålla sig till honom för att slippa bråk. Svälja förtreten mer än en gång gissar jag.

Att även släkten sen försöker hemlighålla rådande förhållanden gällande sjukdomen är enbart kontraproduktivt för alla parter.

När en och annan person med t.ex paranoid schizofreni flippar ut och begår ett hemskt brott, är inte till närmelsevis lika vanligt som när random dåre gör idiotiska saker och t.om mördar på fyllan. Men media älskar att skriva om det eftersom det renderar flera klick och ger mer pengar.
Citera
2021-09-29, 00:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Här kommer punkterna:
1) SD beter sig normalt strax innan mordet. Står på gräsmattan och pratar med grannarna om US resan.
2- SD beter sig normalt på morgonen efter mordet och istället att stanna hemma och städa efter mordet. Vilket de flesta mördare brukar göra. Åker till jobbet fast han inte behöver vara där ( har semester).
3) SD beter sig normalt under de första förhören och är samarbetsvillig.
4) SD har alibi i form av dator aktiviteter hemma hos sig kl 23:00 23:32 samt 00:00. Han kan tidsmässigt inte kunnat hinna med mordet.
5) Mordet ser ut att vara hur oplanerat som helst. Det finns inga tecken på att SD har ens lagt några minuter på att planera det här mordet.
6) BOs mobiltelefon har aktiviteter efter mordet i annat område än SDs bostadsområde. Om det är SD som är GM varför förstör han inte mobilen på en gång. Vad väntar han på ? Bättre tider ?!
7) Det saknas övertygande motiv för SD att begå gärningen.
8) SD har en planerad resa strax efter mordet. Varför ska han riskera resan genom att begå ett mord ?!
9) Det finns inget övertygande bevis som binder honom varken till mordplatsen eller till mordet. Inget mordvapen är hittad. Ingen mobiltelefon heller. Inga spår värt namnet är hittad på hans kläder eller färdmedel är hittad som binder honom till mordet.
10) 1 till 9 adderat
"8) SD har en planerad resa strax efter mordet. Varför ska han riskera resan genom att begå ett mord ?!"

Beträffande punkt 8 vill han inte iväg förrän nån vecka innan mordet. Det var inte stabilt.
Det han med all sannolikhet inte vill riskera är att HD far sin kos för gott.

SD:
"Det var inget lätt beslut, men någon vecka före planerad avfärd bestämde de sig för att åka. Han kommer ihåg att han erbjöd Hanna att åka med någon kompis. Hanna kunde inte tänka sig att åka själv, men det kunde han.
På grund av att det inte var bestämt om de skulle åka eller inte dröjde han med att göra ESTA-ansökan." (HovR domen)

Men visst är det väl konstigt att SD som är så sugen på HD är så vrång, så stressad och så omständig innan avfärd?

Drömkvinnan är ju redo ända sen hon tog ut skilsmässa och har bokat dubbelrum.
Han far ju kors och tvärs på semester med henne efter mordet. Nema problema.

Först efter mordet ses de förtroendeingivande bevingade orden till HD om att det ska bli så bra nu och till JG markerar han att han ska på drömresa med denna drömkvinna.

Den andra kvinnan ligger död bakom bullerplanket, oskadliggjord att ställa till förhinder att återerövra drömkvinnan.
När hon ligger på RMV kan hon inte heller förhindra att loggarna far iväg till HDs konto.
Senast redigerad av develi 2021-09-29 kl. 01:13.
Citera
2021-09-29, 07:46
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Vissa psykiska sjukdomar och personlighetsstörningar är delvis ärftliga, att ens barn är predestinerade att få detta. Handlar om både arv och miljö. Men psykiska sjukdomar kan även hoppa över ett eller ett par led. Precis som vissa fysiska sjukdomar kan göra det.

Viktigt att jag säger det:
Jag tänkte inte på deras barn som sjukdomar.
Jag lägger ner det där. (Backar)
Citera
2021-09-29, 07:50
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Desto viktigare att ha koll och se tecken på sjukdom, så att medicin kan sättas in för att förhindra katastrof. Att tysta ner och skuld och skambelägga psykisk ohälsa är inte bra för någon. Bättre att vara öppen. Som Axel*sons gör, bidrar till att det blir riktigt tungt med psykisk ohälsa. Ärlighet vinner i längden och kan ge människor en förståelse för varför en person reagerar på ett visst sätt
Jag håller med dig verkligen här och som jag sa i ett tidigare inlägg:
Barn är inte sjukdomar, det är verkligen konstiga tankebanor.
Citera
2021-09-29, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
■ @Lars48, en tilläggsfråga innan jag svarar på ditt tidigare skrivna och postade inlägg gällande St*fan Davidss*n som den 28 Maj 2021, enligt dig @Lars48, blev oskyldigt dömd för ett mord han inte begått.

■ Frågan: Vad har du att framföra beträffande den datoraktiviteten som under Måndagskvällen den 14 Maj 2018 ägde rum i St*fan Davidss*n:s hemmadator enligt klockan 23:34:16 till 23:34:17 💻 ?

■ L*na Wesstr*m dödsmisshandlades bakom bullerplanket i Nya Hj*rsta Ör*bro under Måndagskvällen samt att panikartade skrik från brottsoffret hördes emanera vid cirkatiden klockan 23:30.

Mvh/JM.
Två punkter
* Jag påstår att det inte går att bevisa på ett rättssäkert sätt att SD är skyldig, inget annat.
* 23:34 finns det en hel del aktiviteter med Google docs och därefter drive som inte går att simulera på samma sätt. Det tyder på att aktiviteterna inte skett automatiskt och slumpmässigt utan det behövdes en aktiv handling som sätter igång aktiviteterna.
Citera
2021-09-29, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
■ @Lars48, en tilläggsfråga innan jag svarar på ditt tidigare skrivna och postade inlägg gällande St*fan Davidss*n som den 28 Maj 2021, enligt dig @Lars48, blev oskyldigt dömd för ett mord han inte begått.

■ Frågan: Vad har du att framföra beträffande den datoraktiviteten som under Måndagskvällen den 14 Maj 2018 ägde rum i St*fan Davidss*n:s hemmadator enligt klockan 23:34:16 till 23:34:17 💻 ?

■ L*na Wesstr*m dödsmisshandlades bakom bullerplanket i Nya Hj*rsta Ör*bro under Måndagskvällen samt att panikartade skrik från brottsoffret hördes emanera vid cirkatiden klockan 23:30.

Mvh/JM.

Vad gäller datoraktiviteten under Måndagskvällen den 14 Maj 2018 har du ju vid ett antal tillfällen skrivit i dina inlägg (runt 2020-06) att SD hade alibi vid tiden 23.34.16 till 23.34.17 (du tog hjälp av ts Barnaby? och som du uttryckte som mycket trovärdig) och inte kunde vara vid mordplatsen samtidigt. Var tog den trovärdigheten vägen? Försvann den samtidigt som dina misstankar gentemot MVM och huvamannen?

När och varför kom du på att snacka skit om LW dryga två år efter hennes död?

Du ställer otaliga frågor i tråden, men dina egna svar lyser med sin frånvaro.
Citera
2021-09-29, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Inte som jag har kunnat hitta. Jag har gått efter inspelade samtal i A 158 och tidslinjen A 145.

Den 11 maj, kl 22:44 ringer JJ till Lena då hon just gått ut, men Lena svarar inte, utan samtalet vidarekopplas efter 6 sekunder.

Lenas rörelser 11- 12 maj- 18, tidslinje:

A 145/34

VÄNDA 1 mellan ca 22:41- 23:08

22:41:00 ca tid Lämnar Lena bostaden
22:44:01 ringer JJ till Lena, varaktighet i 00:00:06 (sex sekunder)tills det
22:44:01 vidarekopplas
Lena går en runda kring Vivallaskogen/ Vivallaringen/Vivallaskolan, sedan går Lena via skogen och gångvägen till Fågelbärsgatan och hemåt
22:54:00 ca tid står Lena vid Vivlallaskolan
23:04:44- 23:07:37 chattar Lena med Norgegänget (JH och RN
23:08:00 ca tid är Lena hemma igen
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------------

23:24:34- 23:54:53 Pratar Lena med JJ, Lena säger under samtalet att hon är i badrummet och avslutar samtalet med att hon ska bara logga lite till och sedan gå och lägga sig.

A 158/132
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------------

VÄNDA 2 mellan ca 00:07- 00:15

Under denna tid syns inga chattar eller samtal i tidslinjen.
00:07:40 ca tid Lämnar Lena bostaden igen, går längs Fågelbärsgatan
00:08:00 ca tid står Lena vid Fågelbärsgatan
00:08:54 sms från Lena - SD Hallå
00:08:54 sms från Lena - SD Hallå
00:08:55 sms från Lena - SD Hallå
00:09:00- 00:10:00 står Lena kvar på Fågelbärsgatan
00:11:28 är Lena på väg hem igen
00:15:52 är Lena hemma

00:32:23 ringer SD 11414
00:34:26 ringer SD 112

01:33:19 tar Lena bild på strumphållare
01:37:29 - 00:38:42 ringer Lena JJ

Tack, tydligen något som jag missuppfattat att LW var ute och pratade i telefonen den 11:e runt midnatt.

Dock tror jag fortfarande att den 11:e har något med en tanke på mord att göra.

SD gick ut strax före midnatt för att träffa LW, kanske hade han inte med sig telefonen (eller stängt av platsdelningen), träffade på (helt oskyldiga personer som sedemera blev en tanke till hotfulla män). SD gick hem och funderade på att detta var inte någon bra natt med så mycket folk i rörelse. Men... dessa "mållgans" kan vara bra att ha (som misstänkta) till nästa tillfälle så han ringer till polisen (efter tanken med mötet med LW) som måste ske innan han åker med HD till USA. Därav ringde han polisen, som förhoppningsvis skulle komma ihåg det till nästa tillfälle när LW måste bort innan resan.

Inför 2:a förhöret insåg SD allvaret... nu måste det suddas, hitta på en anledning till blod som ev kan hittas hemma hos mig. Då kom tanken på att LW var upp på kontoret, och det blev sååå blodigt där liksom andra ggr.

Så tror jag...
Citera
2021-09-29, 10:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Tack, tydligen något som jag missuppfattat att LW var ute och pratade i telefonen den 11:e runt midnatt.

Dock tror jag fortfarande att den 11:e har något med en tanke på mord att göra.

SD gick ut strax före midnatt för att träffa LW, kanske hade han inte med sig telefonen (eller stängt av platsdelningen), träffade på (helt oskyldiga personer som sedemera blev en tanke till hotfulla män). SD gick hem och funderade på att detta var inte någon bra natt med så mycket folk i rörelse. Men... dessa "mållgans" kan vara bra att ha (som misstänkta) till nästa tillfälle så han ringer till polisen (efter tanken med mötet med LW) som måste ske innan han åker med HD till USA. Därav ringde han polisen, som förhoppningsvis skulle komma ihåg det till nästa tillfälle när LW måste bort innan resan.

Inför 2:a förhöret insåg SD allvaret... nu måste det suddas, hitta på en anledning till blod som ev kan hittas hemma hos mig. Då kom tanken på att LW var upp på kontoret, och det blev sååå blodigt där liksom andra ggr.

Så tror jag...

Någonstans mellan 23:08:00- 00:07:40, 11-12/5 borde SD och Lena ha haft kontakt på nytt.

Det är en hel timme som hon är hemma. Hon är uppe i badrummet vid 23:24 och ska borsta tänderna och smörja ansiktet när hon pratar med JJ i en halvtimme. I samtalet säger hon till JJ både när hon börjar samtalet och vid slutet av samtalet ( 23:54:53) att hon ska snart lägga sig.

Man undrar om det är en undanmanöver, eller om hon strax efter att de har lagt på, får kontakt med SD, eftersom hon ger sig ut på nytt efter att ha varit hemma en timme.

För rent logiskt, det verkar ju bra mycket av en chansning att gå ut på måfå till Fågelbärsgatan igen då. Där stannar hon ju inte länge, bara två minuter mellan 00:08- 00:10, då hon messar Hallå till SD.
Sammanalagt är hon bara ute i ca 8 minuter med promenad till och från Fågelbärsgatan och hem.

Det som är knepigt är att SDs hemmamast kan täcka stora områden som vi inget vet om.

Vad man kan se är att SD är uppkopplad till hemmamaten Varbergag Varbergag 161 NO, 60° på kvällen från tidigare på kvällen och även vid 00:08 när Lena messa Hallå. Det behöver ju inte betyda att han är hemma då.

Däremot är det tyst på SD från 22:30:02, då SD SD haft kontakt med flera, varav J*ani är den som är sist. Sedan kommer flera olika medelanden, utan svar från SD fram till 23:10:46. Först då svarar SD J*ani.

22:30- 23:10 verkar iaf SD tillräckligt upptagen för att inte svara någon av de som han har fått mess från.

Om man lägger in SD i tidslinjen:

22:30:02 SD sitsa mess till J*ni fram till 23.10
22:41:00 ca tid Lämnar Lena bostaden
22:44:01 ringer JJ till Lena, varaktighet i 00:00:06 (sex sekunder)tills det
22:44:01 vidarekopplas
Lena går en runda kring Vivallaskogen/ Vivallaringen/Vivallaskolan, sedan går Lena via skogen och gångvägen till Fågelbärsgatan och hemåt
22:54:00 ca tid står Lena vid Vivlallaskolan
23:04:44- 23:07:37 chattar Lena med Norgegänget (JH och RN
23:08:00 ca tid är Lena hemma igen
23:10: 46 SD messar J*ani efter 40 minuters "tystnad".

---------------------------------------------------------------------------------------------------- ----------
Vad händer här, vad gör SD mellan 22:30- 23:10?
För SD ringer ju inte till polisen förrän 00:32.
Det är ju hela 1 timme och 20 minuter efter SDs "tystnad".
Senast redigerad av notknapparen 2021-09-29 kl. 10:36.
Citera
2021-09-29, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Viktigt att jag säger det:
Jag tänkte inte på deras barn som sjukdomar.
Jag lägger ner det där. (Backar)

Du har rätt. Tänkte mer generellt, uttryckte mig slarvigt och det hade definitivt inte ett dugg med paret Ds barn att göra. Inser nu att det kan ha låtit så.
Citera
2021-09-29, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
"8) SD har en planerad resa strax efter mordet. Varför ska han riskera resan genom att begå ett mord ?!"

Beträffande punkt 8 vill han inte iväg förrän nån vecka innan mordet. Det var inte stabilt.
Det han med all sannolikhet inte vill riskera är att HD far sin kos för gott.

SD:
"Det var inget lätt beslut, men någon vecka före planerad avfärd bestämde de sig för att åka. Han kommer ihåg att han erbjöd Hanna att åka med någon kompis. Hanna kunde inte tänka sig att åka själv, men det kunde han.
På grund av att det inte var bestämt om de skulle åka eller inte dröjde han med att göra ESTA-ansökan." (HovR domen)

Men visst är det väl konstigt att SD som är så sugen på HD är så vrång, så stressad och så omständig innan avfärd?

Drömkvinnan är ju redo ända sen hon tog ut skilsmässa och har bokat dubbelrum.
Han far ju kors och tvärs på semester med henne efter mordet. Nema problema.

Först efter mordet ses de förtroendeingivande bevingade orden till HD om att det ska bli så bra nu och till JG markerar han att han ska på drömresa med denna drömkvinna.

Den andra kvinnan ligger död bakom bullerplanket, oskadliggjord att ställa till förhinder att återerövra drömkvinnan.
När hon ligger på RMV kan hon inte heller förhindra att loggarna far iväg till HDs konto.
Jag förstår att det är så mycklet känslor inblandad och respekterar det.
Citera
2021-09-29, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Här kommer punkterna:
1) SD beter sig normalt strax innan mordet. Står på gräsmattan och pratar med grannarna om US resan.
2- SD beter sig normalt på morgonen efter mordet och istället att stanna hemma och städa efter mordet. Vilket de flesta mördare brukar göra. Åker till jobbet fast han inte behöver vara där ( har semester).
3) SD beter sig normalt under de första förhören och är samarbetsvillig.
4) SD har alibi i form av dator aktiviteter hemma hos sig kl 23:00 23:32 samt 00:00. Han kan tidsmässigt inte kunnat hinna med mordet.
5) Mordet ser ut att vara hur oplanerat som helst. Det finns inga tecken på att SD har ens lagt några minuter på att planera det här mordet.
6) BOs mobiltelefon har aktiviteter efter mordet i annat område än SDs bostadsområde. Om det är SD som är GM varför förstör han inte mobilen på en gång. Vad väntar han på ? Bättre tider ?!
7) Det saknas övertygande motiv för SD att begå gärningen.
8) SD har en planerad resa strax efter mordet. Varför ska han riskera resan genom att begå ett mord ?!
9) Det finns inget övertygande bevis som binder honom varken till mordplatsen eller till mordet. Inget mordvapen är hittad. Ingen mobiltelefon heller. Inga spår värt namnet är hittad på hans kläder eller färdmedel är hittad som binder honom till mordet.
10) 1 till 9 adderat

1-3: Helt normalt beteende för en psykopat.
4: Knappast ett alibi som är 100% igt.
5: Att det bedöms som mord* handlar inte om ev. planering eller inte, det handlar om omständigheterna och avsikt.
6: Just för att kunna manipulera mobilen och data.
7: Motiv finns så det räcker och blir över.
8: Psykopater tror inte att de skall åka fast.
9: DNA-bevis m.m. finns.
10: ?

*Ett brott som innebär att någon avsiktligt berövar en annan person livet.

https://www.aklagare.se/ordlista/m/mord/

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/X8KnVr/47-aring-doms-for-mordet-pa-lena-wesstrom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in