2021-09-29, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Mjukare som med gas menar jag.

Det kan lika gärna bero på laddningens placering inomhus i en solid betongkonstruktion. Det blir en dämpande effekt på tryckvågen vilket fall. Som en ljuddämpare på en pistol.

Att den skulle placerats utomhus verkade faktiskt lite märkligt utifrån hur ljudet har beskrivits av de boende. Fler rutor borde varit trasiga i husen omkring och fler i närheten borde hört smällen.
Senast redigerad av B.R.Donut 2021-09-29 kl. 10:14.
Citera
2021-09-29, 10:13
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MolnetsBroder
Molotovcocktail, vet du ens vad det är? Det är i vart fall inte bensinfyllda flaskor eller dunkar.
En Molotovcocktail består av, en flaska fylld med 60% kaliumklorid, 32% stenkolstjära och 8% toulen. Tändningen sker sedan med en liten flaska fylld med en annan vätska, krossas samtidigt med flaskan innehållande blandningen.
Det är tröttsamt att läsa om Molotovcocktails, när det egentligen bara är bensinbomber.

En molotovcocktail i folkmun är en flaska med något lättantändligt som tänds på med typ en tygbit och kastas i väg.

Men visst - jag menade absolut bensinbomb.
Citera
2021-09-29, 10:17
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
En 10L med 5L bensin? Alt. flera.
Men får du tryckvågen att blåsa in dörrar?
Får du spridning på vätskan, verkar ju blivit brand på flera ställen?
Nån var inne på spridning i ventilation damm, fett mm?
Dammexplosion heta brandgaser som gjort att det blev så omfattande?
Kan det varit rökbomber utplacerade?

Nu är jag ingen brandingenjör men en ”vanlig” brand kan väl ge upphov till att dörrar och fönster trycks in?

De kanske hällde ut bensin i trapphuset och tände sedan på några 20-liters-dunkar? Då borde det väl både smälla och börja brinna så in i helvete?
Citera
2021-09-29, 10:19
Medlem
GoranPongs avatar
Huset tagit mer skada än vad man tidigare trott.
https://www.expressen.se/gt/storre-skador-an-man-trott-efter-explosionen/
Citera
2021-09-29, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Gå och lägg dig pojk

Vilket skulle bevisas. Det är vetenskap, sanning och matematik . Orsak och verkan. Du har fel, har alltid haft fel och kommer alltid att ha fel.

Vi som inte är bidragsparasiter sover inte vid den här tiden förresten eller uppbär lön av VPK.
Citera
2021-09-29, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Nu är jag ingen brandingenjör men en ”vanlig” brand kan väl ge upphov till att dörrar och fönster trycks in?

De kanske hällde ut bensin i trapphuset och tände sedan på några 20-liters-dunkar? Då borde det väl både smälla och börja brinna så in i helvete?
Det stämmer inte med förloppet (stark smäll)

Bensin är ett bränsle, inte ett sprängämne

Sprängverkan sker när väldigt mycket energi frigörs samtidigt, det blir, ljus, ljud, värme, tryck

Det är bara i Hollywood bilar exploderar i ett eldmoln
Citera
2021-09-29, 10:23
Medlem
Fibonaccitals avatar
Jag funderar om det kan handla om en s.k. krysantemum bomb.

Ni som har kunskap om bomber och skit, kan det ha varit en sådan?
Här kommer några länkar:

Över 3500 krysantemumbomber stulna i Danmark
https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/%C3%B6ver-3500-krysantemumbomber-stulna-i-danmark-1.4348117

Kasper blev blind av krysantemumbomb
https://www.expressen.se/kvallsposten/kasper-blev-blind-av-krysantemumbomb/

https://duckduckgo.com/?q=krysantemum+bomb&t=newext&atb=v252-1&ia=web

https://duckduckgo.com/?q=krysantemum+bomb+stulna+denmark&t=newext&atb=v2 52-1&ia=web
Citera
2021-09-29, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MolnetsBroder
Molotovcocktail, vet du ens vad det är? Det är i vart fall inte bensinfyllda flaskor eller dunkar.
En Molotovcocktail består av, en flaska fylld med 60% kaliumklorid, 32% stenkolstjära och 8% toulen. Tändningen sker sedan med en liten flaska fylld med en annan vätska, krossas samtidigt med flaskan innehållande blandningen.
Det är tröttsamt att läsa om Molotovcocktails, när det egentligen bara är bensinbomber.

Tack för den uppdateringen, absolut korrekt
Citera
2021-09-29, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Det stämmer inte med förloppet (stark smäll)

Bensin är ett bränsle, inte ett sprängämne

Sprängverkan sker när väldigt mycket energi frigörs samtidigt, det blir, ljus, ljud, värme, tryck

Det är bara i Hollywood bilar exploderar i ett eldmoln

Bensin kan explodera. Det är dock ångorna i lagom blandning med luft som gör det explosivt inte flytande bensin. Det är ju faktiskt detta som driver bilen framåt när en bränsle-luftblandning exploderar i cylindern.
Citera
2021-09-29, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
En 10L med 5L bensin? Alt. flera.
Men får du tryckvågen att blåsa in dörrar?
Får du spridning på vätskan, verkar ju blivit brand på flera ställen?
Nån var inne på spridning i ventilation damm, fett mm?
Dammexplosion heta brandgaser som gjort att det blev så omfattande?

Kan det varit rökbomber utplacerade?

Spridning medelst tryckvåg, damm, ventilation kan säkert spela in. Frågan är i vilket läge som brand uppstått. Gnistbildning via åverkan på elinstallation i kombination med damm kan möjligen vara en orsak.
Citera
2021-09-29, 10:29
Avstängd
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Tvärtom, dörren ligger ju i garaget, flugit ut i garaget av tryckvågen.

Exakt så.

Som jag minns det från tidigare inlägg i tråden ligger garaget ett plan under källaren dessutom (olika plan vilket fall). Men rätta mig gärna om jag har fel.
Ja jag menade att det utrymmet är en del av garaget.

Det är ju uppenbart att smällen inträffat i det utrymmet och dörren blåst ut bland bilarna.

Det ser dessutom ut som avloppsrören i taket är av PVC, vilket kan ha orsakat att brandgaser trängt upp i fastigheten och orsakat bränder längre upp.
Citera
2021-09-29, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Bensin kan explodera. Det är dock ångorna i lagom blandning med luft som gör det explosivt inte flytande bensin. Det är ju faktiskt detta som driver bilen framåt när en bränsle-luftblandning exploderar i cylindern.
Japp det måste vara väldigt utspritt i omgivande luft, och i rätt ratio. Svårt att få till, men visst inte omöjligt
Det vanliga är att det brinner häftigt, men ingen smäll
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in