2021-09-29, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Läste nånstans att efterett bombnedslag vid ett hus WW2 så dog dom flesta av tryckvågen som slog ut lungorna på folk...det ser vi väl inte här riktigt...måste varit än betydligt mjukare explotion än sprängmedel.

De bomberna låg på 500-1000 kg och innehöll TNT. En enorm skillnad i kraft då en bomb som placeras inne i en byggnad av någon kriminell på sin höjd väger 40 kg.

Gick du på morgonpasset i trollfabriken? Haha mjukare explosion herregud.
Citera
2021-09-29, 09:55
Avstängd
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Med tanke på att snuten inte ens verkar veta VAR ”bomben” exploderade så var nog inte smällen så kraftig. Jag har också polare som bor i närheten som inte vaknade av smällen.

Med tanke på den snabba brandutvecklingen tror jag på någon större variant av molotovcocktail. Typ några dunkar med bensin som någon tuttat på. Om dunkarna var i plast borde de i princip försvunnit i branden.
Polisen kommer veta mer när brandkåren gett dom tillåtelse att kunna gå in i byggnaden!
En sak är säker dock ingen gas fanns eller finns på området det har ägaren, hyresvärden själv gått ut med.
Citera
2021-09-29, 09:55
Medlem
tomyhockeys avatar
kan det vara dynamiten tnt som tjuvades för några år sedan som nu används .
Citera
2021-09-29, 09:56
Medlem
Vi kan väl ta det lugnt. Den som vet att det var AFA eller MENA eller HA kan ju berätta det med källa. Synpunkter på olika regeringars politik är intressanta, men i andar fora.

För övrigt, att Göteborgs Energi dementerar att det var en gasexplosion utesluter faktiskt inte att det var gas. Det är gas i en massa hus runtomkring, och hur vet GE att det inte var en rostig ledning i gatan utanför som läckte in i källaren?
Citera
2021-09-29, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
De bomberna låg på 500-1000 kg och innehöll TNT. En enorm skillnad i kraft då en bomb som placeras inne i en byggnad av någon kriminell på sin höjd väger 40 kg.

Gick du på morgonpasset i trollfabriken? Haha mjukare explosion herregud.
Mjukare som med gas menar jag.
Citera
2021-09-29, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Verkar som en explosion inträffat i garaget!

Tvärtom, dörren ligger ju i garaget, flugit ut i garaget av tryckvågen.

Citat:
Ursprungligen postat av ***
Vilket effektivt utesluter att det skulle vara i garaget det smällt. Då vet vi det.

Citat:
Ursprungligen postat av -2
Nej det tycker jag inte jag ser, däremot brinner det ju i rummet innan garaget?

Exakt så.

Som jag minns det från tidigare inlägg i tråden ligger garaget ett plan under källaren dessutom (olika plan vilket fall). Men rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2021-09-29, 10:00
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JajoNej666
Polisen kommer veta mer när brandkåren gett dom tillåtelse att kunna gå in i byggnaden!
En sak är säker dock ingen gas fanns eller finns på området det har ägaren, hyresvärden själv gått ut med.

Det är klart snuten fått kolla på brottsplatsen även om de inte kunnat göra någon detaljerad undersökning. Eftersom det verkar som att man inte ens vet om ”bomben” small inne i huset eller utanför så tror jag inte det handlar om en klassisk bomb. Tror mer på att någon tänt på några dunkar bensin.
Citera
2021-09-29, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
kan det vara dynamiten tnt som tjuvades för några år sedan som nu används .

Tjuvades? Vad betyder det?
Citera
2021-09-29, 10:06
Medlem
Citat:
Med tanke på att snuten inte ens verkar veta VAR ”bomben” exploderade så var nog inte smällen så kraftig. Jag har också polare som bor i närheten som inte vaknade av smällen.

Med tanke på den snabba brandutvecklingen tror jag på någon större variant av molotovcocktail. Typ några dunkar med bensin som någon tuttat på. Om dunkarna var i plast borde de i princip försvunnit i branden.
Molotovcocktail, vet du ens vad det är? Det är i vart fall inte bensinfyllda flaskor eller dunkar.
En Molotovcocktail består av, en flaska fylld med 60% kaliumklorid, 32% stenkolstjära och 8% toulen. Tändningen sker sedan med en liten flaska fylld med en annan vätska, krossas samtidigt med flaskan innehållande blandningen.
Det är tröttsamt att läsa om Molotovcocktails, när det egentligen bara är bensinbomber.
Citera
2021-09-29, 10:07
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Beror väl på. Ett år kvar till valet så många lär ha glömt det till dess. Livet i nya "spännande" Sverige rullar vidare. Lite puts på fasaden så har väl de flesta utom de inblandade glömt det hela och röstar på vidare på samma politikersvin som släppt in bombtillverkarna i landet.

Du har helt rätt, detta lär inte påverka något. Tyvärr.
Citera
2021-09-29, 10:07
Medlem
Citat:

En 10L med 5L bensin? Alt. flera.
Men får du tryckvågen att blåsa in dörrar?
Får du spridning på vätskan, verkar ju blivit brand på flera ställen?
Nån var inne på spridning i ventilation damm, fett mm?
Dammexplosion heta brandgaser som gjort att det blev så omfattande?
Kan det varit rökbomber utplacerade?
Citera
2021-09-29, 10:08
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Hur många "presstalesmän" har varje polisdistrikt? Det verkar ju röra sig om ett 10-tal bara i Göteborg? Alla lika halvsjaviga och åldrade, med mössan på sned och det oklippta gråa håret på ända...
Svaret på din fråga är 0 eftersom det inte finns några polisdistrikt.
Fuxborg har en tendens att se olika ut vid varje framträdande men du kan bara räkna honom som en person.
Sverige har sju polisregioner som sedan delats upp i polisområden(som säkert har någon utsedd presstalesman) vilka sedan i sin tur kan vara uppdelade i lokalpolisområden.
https://polisen.se/om-polisen/organisation/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in