2021-09-29, 09:34
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Om du som andra foliehattar väntar på likhögarna med vaccindöda så får du vänta jävligt länge.

Högar med coviddöda hittar du redan nu i bla Idaho där bårhusen nu är överfulla.

Fler delstater med låg vaccintäckning står inför samma problem…

Bårhusen är överfulla.. den har man inte hört förr?

Hade så varit fallet så kan du ge dig fan på att våra agendasättande nyhetsuppläsare hade sett till att varenda kotte skulle få reda på det.
Citera
2021-09-29, 09:41
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Statistik och förbannad lögn...

Det kan inte ha något att göra med att vi tog livet av våra gamla i början av pandemin.. där vi hade den absolut största andelen avlidna genom felbehandling.. eller rättare sagt ingen annan behandling än morfin.
Har du verkligen missat det?
Och har du tagit med den faktorn i ekvationen?

Då ser du också korrelationen till varför våra grannländer har ett lägra antal eftersom du inte gjorde på samma sätt

Dessutom.. pendyler är väl globala.. eller har viruset inte fått visum för att sprida sig lika mycket till våra grannländer?

Sant att vi fick in smittan i Storstäderna och in på äldreboenden, snabbt. Men det finns inget land som, i normalfallet, lägger en 90 åring i respirator. Visst, ett fåtal undantag finns, men i övrigt så är det onödig tortyr att lägga gamla multisjuka i respirator. Detta gjordes inte innan pandemin, inte under den, och kommer heller, av förklarliga skäl, inte att ske efter pandemin.
Citera
2021-09-29, 09:42
Medlem
Citat:
Statistik och förbannad lögn...

Det kan inte ha något att göra med att vi tog livet av våra gamla i början av pandemin.. där vi hade den absolut största andelen avlidna genom felbehandling.. eller rättare sagt ingen annan behandling än morfin.
Har du verkligen missat det?
Och har du tagit med den faktorn i ekvationen?

Då ser du också korrelationen till varför våra grannländer har ett lägra antal eftersom du inte gjorde på samma sätt

Dessutom.. pendyler är väl globala.. eller har viruset inte fått visum för att sprida sig lika mycket till våra grannländer?

Vilken behandling hade du föreslagit 2020-03-XX när det började gå fullständigt åt helvete?
Citera
2021-09-29, 09:49
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Som man blir jag lite irriterad när du skriver direkt felaktig information. Män belastar INTE vården mer än kvinnor utan tvärtom även om du räknar bort barnafödandet.
Detta trotts att män generellt har betydligt större andel med fysiskt tuffare jobb.

https://www.jamstalldhetsmyndigheten.se/nyhet/stora-skillnader-mellan-mans-och-kvinnors-sjukvardskonsumtion

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2004-103-3_20041033.pdf
Jag får be om ursäkt att jag irriterade dig som man!

Vi diskuterade covid och slutenvården samt covid och IVA.

Jag blandade i hopp, och får ta till baka vad jag skrev.

Män belastar IVA mer en kvinnor när det gäller covid.
Se SIR

Män belastar slutenvården mer en kvinnor när det gäller covid.
Vidare är andelen som har blivit slutenvårdade,
intensivvårdade eller har avlidit högre bland män än kvinnor inom nästan alla
åldersgrupper
https://www.folkhalsoguiden.se/globalassets/verksamheter/forskning-och-utveckling/centrum-for-epidemiologi-och-samhallsmedicin/folkhalsoguiden/rapporter-och-faktablad/rapport-2021.5-kon-och-risk-for-allvarlig-sjukdom-och-dod-i-covid-19.pdf

Män belastar IVA mer en kvinnor redan innan pandemin.
Män intensivvårdas mer än kvinnor
https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/originalstudie/2014/02/man-intensivvardas-mer-an-kvinnor/

Män belastar slutenvården mer en kvinnor innan pandemin.
Totalt har dock män betydligt fler undvikbara slutenvårdstillfällen eftersom frekvensen
ökar mycket snabbt med åldern, se figur 3.
https://www.folkhalsoguiden.se/globalassets/verksamheter/forskning-och-utveckling/centrum-for-epidemiologi-och-samhallsmedicin/folkhalsoguiden/rapporter-och-faktablad/rapport-2019.5-forklaras-konsskillnader-i-vardkomsumtion-av-sjukdomsborda.pdf

Kvinnor belastar öppenvården mer en män innan pandemin.
Vilket du har gett länkar till.

Men som jag skrev var det fel. Kvinnor har fler besök inom vården, helt klart.

Men när det gäller covid så är det betydligt fler män som belastar vården jämfört med kvinnor. Både för slutenvården samt för IVA. Hur det ser ut i öppenvården med covid vet jag inte.

Är du nöjd så här?
Senast redigerad av virvelbagg 2021-09-29 kl. 09:58.
Citera
2021-09-29, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdertackan
Vilken behandling hade du föreslagit 2020-03-XX när det började gå fullständigt åt helvete?
Normalbehandling mot infektioner, du vet den dom använder nu med färre döda som följd!
Citera
2021-09-29, 10:03
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdertackan

Det bör du fråga de som fattade beslutet att ge palliativ vård till de som uppvisade förkylningssymptom... att detta skedde är ingen direkt hemlighet eller hur?
Citera
2021-09-29, 10:04
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Sant att vi fick in smittan i Storstäderna och in på äldreboenden, snabbt. Men det finns inget land som, i normalfallet, lägger en 90 åring i respirator. Visst, ett fåtal undantag finns, men i övrigt så är det onödig tortyr att lägga gamla multisjuka i respirator. Detta gjordes inte innan pandemin, inte under den, och kommer heller, av förklarliga skäl, inte att ske efter pandemin.

Är sverige det enda land med gamla?
Vad gjorde våra grannländer?
Citera
2021-09-29, 10:17
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag får be om ursäkt att jag irriterade dig som man!

Vi diskuterade covid och slutenvården samt covid och IVA.

Jag blandade i hopp, och får ta till baka vad jag skrev.

Män belastar IVA mer en kvinnor när det gäller covid.
Se SIR

Män belastar slutenvården mer en kvinnor när det gäller covid.
Vidare är andelen som har blivit slutenvårdade,
intensivvårdade eller har avlidit högre bland män än kvinnor inom nästan alla
åldersgrupper
https://www.folkhalsoguiden.se/globalassets/verksamheter/forskning-och-utveckling/centrum-for-epidemiologi-och-samhallsmedicin/folkhalsoguiden/rapporter-och-faktablad/rapport-2021.5-kon-och-risk-for-allvarlig-sjukdom-och-dod-i-covid-19.pdf

Män belastar IVA mer en kvinnor redan innan pandemin.
Män intensivvårdas mer än kvinnor
https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/originalstudie/2014/02/man-intensivvardas-mer-an-kvinnor/

Män belastar slutenvården mer en kvinnor innan pandemin.
Totalt har dock män betydligt fler undvikbara slutenvårdstillfällen eftersom frekvensen
ökar mycket snabbt med åldern, se figur 3.
https://www.folkhalsoguiden.se/globalassets/verksamheter/forskning-och-utveckling/centrum-for-epidemiologi-och-samhallsmedicin/folkhalsoguiden/rapporter-och-faktablad/rapport-2019.5-forklaras-konsskillnader-i-vardkomsumtion-av-sjukdomsborda.pdf

Kvinnor belastar öppenvården mer en män innan pandemin.
Vilket du har gett länkar till.

Men som jag skrev var det fel. Kvinnor har fler besök inom vården, helt klart.

Men när det gäller covid så är det betydligt fler män som belastar vården jämfört med kvinnor. Både för slutenvården samt för IVA. Hur det ser ut i öppenvården med covid vet jag inte.

Är du nöjd så här?

Supernöjd!
Citera
2021-09-29, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Normalbehandling mot infektioner, du vet den dom använder nu med färre döda som följd!

Vet du vilka behandlingar som testades i intensivvården under april-juni 2020? Normalbehandling mot infektioner på redan dödssjuka människor i demens, als och med en ålder på 85+ är inte den behandling vi ger patienter idag, som skulle ha gjort någon som helst skillnad för 85-åringarnas chanser att överleva. När det var som värst den våren behandlade vi intuberade patienter med 5-10x doser proppförebyggande, HCQ, ohyggliga mängder kortison och andra steroider för att få ner infektion och inflammation, utan kortisonet och proppförebyggande i hästdoser dog patienterna som flugor. Doser i de storlekarna kanske används en gång per år på min avdelning och då handlar det inte om någon normalbehandling för infektioner, det är sepsis där vi precis som vid intuberade patienter som konstant pendlar mellan att upplevas som stabila och väldigt nära döden.
Citera
2021-09-29, 10:27
Medlem
Citat:
Är sverige det enda land med gamla?
Vad gjorde våra grannländer?

Var CFR högre i Sverige än i Norge, Danmark och Finland för äldre?

Vad jag kan se så har CFR varit väldigt lika i alla nordiska länder - dvs en 85-åring som blir sjuk i Norge har lika stor risk att avlida än en 85-åring som blir sjuk i Sverige.
Citera
2021-09-29, 10:29
Medlem
Citat:
Det bör du fråga de som fattade beslutet att ge palliativ vård till de som uppvisade förkylningssymptom... att detta skedde är ingen direkt hemlighet eller hur?

Det var döende 85+are eller medelålders som skulle få en plats i respen. Vilka hade du valt? Det är lätt att sitta i mammas källare och vara arg i 1.5 år. Många nya fräna ord har du dock lärt dig, om än inte innebörden av de.
Citera
2021-09-29, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Tegnell är "väldigt optimistisk". Med andra ord så kommer det gå åt helvete om någon vecka.

Allt han har sagt har haft motsatt effekt.

Säger sig självt att det kommer att göra det. Vi har mer smittspridning än samma tid i fjol. Det är fortfarande många unga ovaccinerade eller med bara en dos som kommer festa som det vore 2019 och slicka på varandra, och dessutom återgång till kontoren där Herr Tegnell tidigare sa att man såg den största smittspridningen. Lägg till dessutom att vi går mot väder som är högsäsong för virusspridning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in