2021-09-29, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Finns det belägg för att övervikt är farligare än undervikt om man får covid?
Det är lätt att tänka att så är det nog, men det är inte samma sak som att det verkligen är så.
Övervikt/fetma sägs länge ha varit en riskfaktor https://theconversation.com/covid-19-is-obesity-really-more-of-a-risk-factor-for-men-than-women-160567

Detta gäler säklart inte bara covid utan även andra sjukdomstillstånd också! Sen dör så klart många äldre underviktiga också men det betor ofta på att de redan var i väldigt dåligt skick innan de fick infektionen.
Citera
2021-09-29, 08:21
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Jag pratade om förr i tiden vilket de flesta säkert förstod. USA är hårdare drabbat bl.a. på grund av att folk där i stor utsträckning är feta och ohälsosamma. Sverige är inte speciellt hårt drabbat.
Och alla förstår säkert att coronavirussmitta inte har så mycket att göra med hygien eller ens att tvätta händerna.

Nu som då!
Citera
2021-09-29, 08:21
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Finns det belägg för att övervikt är farligare än undervikt om man får covid?
Det är lätt att tänka att så är det nog, men det är inte samma sak som att det verkligen är så.

Ja, på många sätt. Också vilken typ av fett det är spelar roll, det finns korrelationer som visar att sialfettsyror från animaliskt fett är värre vid covid än fettsyror från vegetabiliska källor.
Citera
2021-09-29, 08:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Idag är det ganska uppenbart att världen fick panik när bilderna från Italien började sändas ut och det var då WHO deklarerade att det var en pandemi. Vaccin och akuta åtgärder började ta vid och sedan uppstod en masspsykos och där är vi....det är otroligt få friska människor under 55 år som drabbats av Covid och det kan inte ens anses vara en pandemi.

I Sverige dog många äldre pga felbehandling bla morfin och det är idag inte ens möjligt att säga de dog av Covid eftersom de var gamla och multisjuka redan där.

Att idag fortsätta med massvaccinering av barn och hela befolkningen är förmodligen vansinne men det är för sent att vända skutan så att säga....

Jag undrar också över hur de här vaccinpassen ska vara kodade. Är det tänkt att två doser det senaste året ska göra passen giltiga? För om vi förutsätter att den här cirkusen fortsätter så blir allt annat konstigt, väl?

En person som nu har fått medicinsk avrådan kan ju få klartecken om ett år och då påbörja vaccination. Då kan man ju inte kräva att personen ska vaccineras ikapp?
Citera
2021-09-29, 08:36
Medlem
Citat:
Övervikt/fetma sägs länge ha varit en riskfaktor https://theconversation.com/covid-19-is-obesity-really-more-of-a-risk-factor-for-men-than-women-160567

Detta gäler säklart inte bara covid utan även andra sjukdomstillstånd också! Sen dör så klart många äldre underviktiga också men det betor ofta på att de redan var i väldigt dåligt skick innan de fick infektionen.

Det finns en studie från USA där de kollade olika personers BMI (bland annat) och hur det påverkade risken för att hamna på IVA och avlida.

Risken att hamna på IVA var som lägst vid ett BMI på 25,9 - dvs en bit in på överviktig.

Givetvis så var fetma och extrem fetma farligt men det blev snabbt farligare ju lägre BMI personen hade.

Upp mot 30 i BMI (gränsen till fetma ligger på 30 BMI) var ganska "ofarligt" jämfört med ett BMI på 20.

Indelat i grupper så löpte grupperna 25 - 29,9, 30 - 34,9 och 35 - 39,9 lägre risk att hamna på IVA jämfört med gruppen med BMI 18,5 - 24,9 (som anses normalviktiga)

https://i.imgur.com/Rkd5x88.png

https://i.imgur.com/kAkXyNg.png

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7010e4.htm

Såg att bilderna jag tog var för personer under 65 år.
Citera
2021-09-29, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Och alla förstår säkert att coronavirussmitta inte har så mycket att göra med hygien eller ens att tvätta händerna.

Nu som då!

Tvärtom tror jag de flesta människor tänker att det har extremt mycket att göra med att tvätta händer och dylikt. Det har suttit skyltar på varenda toalett senaste året om vikten av god handhygien. Det har även pratats om i media flera gånger i veckan.
Citera
2021-09-29, 08:43
Medlem
virvelbaggs avatar
GENÈVE Pandemin har gjort att förväntad livslängd i 29 studerade länder drastiskt minskat under 2020. Inte sedan andra världskriget har förväntad medellivslängd varit så låg, enligt studien gjord av Oxford-universitet som publicerats i tidskriften International Journal of Epidemiology.

Den förväntade livslängden minskade i 27 av de 29 länderna. Livslängden minskade med mer än sex månader 2020 jämfört med 2019 i 22 av de 29 länder som analyserades i studien, som omfattade Europa, USA och Chile. Amerikanska män fick exempelvis se förväntad livslängd sjunka med 2,2 år jämfört med 2019, och män i Litauen miste 1,7 år i förväntad medellivslängd.

Den förväntade livslängden sjönk mer för män än för kvinnor i de flesta länder. Totalt sett fick män mer än ett år mindre livslängd i 15 länder, jämfört med kvinnor i 11 länder. Orsaken är till största delen rapporterade dödsfall i covid-19.

Särskilt sticker Sverige ut i studien, i bjärt kontrast mot övriga nordiska länder. Förväntad livslängd för män har minskat med nästan ett år under 2020 jämfört med året innan. För kvinnor i Sverige har förväntad livslängd krympt med 0,6 år. Sverige hör också till de länder med mest förkortad livslängd på grund av pandemin av de studerade 29 länderna.
https://www.svd.se/dramatisk-minskning-av-livslangden-i-sverige
Citera
2021-09-29, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Nu som då!
Suck! Har du ens hört talas om bakterier? Det pratas väldigt mycket om virus men bakterier är ju hela tiden inblandade i sjukdomsalstrande processorer! Ofta ihop med virus! Under spanska sjukans som sägs ha varit en virusinfluensa så dog väldigt många på grund av bakteriell lunginflammation och även nu under corona så dör väldigt många s.k. Covid avlidna av bakteriell lunginflammation!
Har man god hygien så gör det en människa mindre benägen att drabbas av illvilliga bakterier och så har det alltid varit.
Citera
2021-09-29, 08:50
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Som jag förstår det får fler kvinnor en män som får långtidscovid. Så ur den synpunkten har du ju en poäng. Men man kan få långtids covid av en mycket lätt covid infektion också. Jag är kvinna haft covid två gånger med ca ett år mellanrum. Så jag gissa på att jag kommer att få covid en gång om året så länge viruset finns i samhället. Varje gång har jag blivit smittad av min son och inte fört smittan vidare. Jag fick värre långvariga besvär efter andra infektionen även om infektionen var mycket mild då. Vad jag menar på är att vi vet inget om risken för att få långtidscovid minskar med vaccinet. För det gör det inte när det gäller återinfektioner, det är min erfarenhet i all fall.

Vaccinerar man sig har man ett fint skydd mot sjukdom kanske i 4 månader sedan kan man smittas, få en lätt infektion och då ha risken att få långtidscovid.

Vi har säkerligen en hel bunt med personer som har långtids besvär efter vaccinationen också. Min mor har varit dålig i flera månader nu, dåligt minne, trötthet och försämrad balans. Så långtids besvär kan man inte bara få av infektionen, även vaccinet kan ge samma besvär.

Ska man ha ett skydd som varar i ett år måste man först fullvaccinera sig och sedan ta en påfyllnadsdos. Så antingen covid en gång eller 3 doser vaccin. Ur långtidsbesvär synpunkt, vet vi verkligen var som är bäst?

Jag hittade ett sätt att självmedicinera bort mina långbesvär. Det kan ju självklart varit ett sammanträffande. När det gäller långbesvär efter infektionen eller vaccinet så tror jag inte vaccinet är lösningen. Vi måste ta fram bra inflammationshämmande mediciner. Det är vad jag tror i all fall. Sedan är vi unika personer och det kan säkert vara annorlunda med andra långvariga besvär.

Män belastar vården mycket mer en kvinnor när det gäller covid, på IVA. Män belastar vården överhuvud taget mer en kvinnor, trots att kvinnor föder barn. Det är väl självklart att det ser samma ut i slutenvården i sin helhet.
Slutenvård
Efter 35 års ålder har en högre andel män än kvinnor slutenvårdats för covid-19 (Figur
1). Den relativa risken för män ökar därefter med stigande ålder. I åldersgruppen 65–74
år har män mer än dubbelt så hög risk att slutenvårdas med covid-19. Könsskillnaden är
dock mindre uttalad bland äldre personer, i åldersgruppen över 75 år har män runt 20
procent högre risk att slutenvårdas med covid-19.
Sida 12
https://www.folkhalsoguiden.se/globalassets/verksamheter/forskning-och-utveckling/centrum-for-epidemiologi-och-samhallsmedicin/folkhalsoguiden/rapporter-och-faktablad/rapport-2021.5-kon-och-risk-for-allvarlig-sjukdom-och-dod-i-covid-19.pdf

Edit:
Varför yngre kvinnor har större risk att vårdas en män beror på graviditet. Om man räknar bort gravida kvinnor har även män i de yngre åldrarna större risk en kvinnor att behöva vård för covid. Se länk sida 12 och 13.

Som man blir jag lite irriterad när du skriver direkt felaktig information. Män belastar INTE vården mer än kvinnor utan tvärtom även om du räknar bort barnafödandet.
Detta trotts att män generellt har betydligt större andel med fysiskt tuffare jobb.

https://www.jamstalldhetsmyndigheten.se/nyhet/stora-skillnader-mellan-mans-och-kvinnors-sjukvardskonsumtion

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2004-103-3_20041033.pdf
Citera
2021-09-29, 08:51
Medlem
Citat:
Suck! Har du ens hört talas om bakterier? Det pratas väldigt mycket om virus men bakterier är ju hela tiden inblandade i sjukdomsalstrande processorer! Ofta ihop med virus! Under spanska sjukans som sägs ha varit en virusinfluensa så dog väldigt många på grund av bakteriell lunginflammation och även nu under corona så dör väldigt många s.k. Covid avlidna av bakteriell lunginflammation!
Har man god hygien så gör det en människa mindre benägen att drabbas av illvilliga bakterier och så har det alltid varit.

Och detta har du en källa till?

Lunginflammationen som folk dör av vid Covid 19 är nästan alltid virus-orsakad (av själva corona-viruset).

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/mars/vaccination-mot-pneumokocker-eller-influensa-skyddar-inte-mot-covid-19/
Citera
2021-09-29, 08:51
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Rätt onödig fråga när du och alla andra vet att spanska sjukan upphörde att vara pandemisk till följd av stor smittspridning och naturlig immunitet. Idag får vi samma virus som säsongsinfluensa.

Priset var att runt 25 % av jordens befolkning smittades och runt 15 % av de smittade dog.

Med ett vaccin som vi har nu hade situationen blivit helt annorlunda.

Märkligt att du inte bara ignorerar spanska sjukan som du ju egentligen inte vill jämföra med.

Exakt!

En Mortality Rate på ca 3% och efter hur lång tid blåste det över.. utan någon vaccinering?

Vad är C19 Mortality rate? rätt svar: 0.06%

Obs det är inte jag som hela tiden drar upp Spanska Sjukan.... det är ni vaccinlobbyister
Citera
2021-09-29, 08:56
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Nej, inte med ditt nick!

Vi kommer säkert också få ökad smittspridning, men med många vaccinerade så kommer vården lättare undan och vi får en ökad immunitet i samhället vartefter flera blir smittade.

Så nej, jag tror inte det är något att oroa sig för.
:-)

Jag inser nu att Alaska även har haft relativt låg smittspridning i tidigare vågor - åtminstone är dödsfallen totalt relativt låga.

Ja vi får se om smittspridningen ökar i Sverige nu när "inomhus-säsongen" dragit igång och alla restriktioner har släppts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in