Om Ångströms hypotes är riktig, d v s att bogvisiret avsiktligt sprängdes loss, måste man fråga sig vad motivet skulle vara. Under 90-talet då Jeltsin var ledare i Ryssland förekom en omfattande smuggling av sovjetisk-rysk militär materiel till Väst. Det rådde kaos inom den ryska militären, som nu skulle tas hem till Ryssland från de tidigare WP-länderna. När förbanden återvände till Ryssland fanns inte kaserner eller bostäder för officerarna, skolgång för deras barn eller arbeten för officersfruarna. Även lönerna betalades inte alltid ut till den militära personalen i de före detta Warszawapaktsländerna. I detta läge försökte många ryska militärer skaffa sig extra inkomster genom att försöka sälja rysk, militär utrustning till olika Västländer. Det förekom t ex att ryska officerare gick in på olika Väst-ambassader i Baltikum och erbjöd utrustning av diverse slag. Det skedde även i Polen.
Vem inom den ryska administrationen skulle i så fall kunna ta till så drastiska medel, som att sänka en passagerarfärja för att statuera ett exempel för att få slut på denna kommers? Jag kan bara tänka mig två konservativa, krafter i Jeltsins Ryssland. Den militära underrättelsetjänsten GRU eller säkerhetstjänsten KGB (senare FSB). Om detta verkligen skedde är väl den troligaste förklaringen att sprängladdningarna apterades innan färjans avgång från Tallin och att de utlöstes med tidsinställning. Det är inte otänkbart att det fanns rysk personal i färjehamnen som skulle kunna göra detta.
Som sagt det är viktigt att man också försöker klarlägga motivet till en eventuell sprängning.
Vem inom den ryska administrationen skulle i så fall kunna ta till så drastiska medel, som att sänka en passagerarfärja för att statuera ett exempel för att få slut på denna kommers? Jag kan bara tänka mig två konservativa, krafter i Jeltsins Ryssland. Den militära underrättelsetjänsten GRU eller säkerhetstjänsten KGB (senare FSB). Om detta verkligen skedde är väl den troligaste förklaringen att sprängladdningarna apterades innan färjans avgång från Tallin och att de utlöstes med tidsinställning. Det är inte otänkbart att det fanns rysk personal i färjehamnen som skulle kunna göra detta.
Som sagt det är viktigt att man också försöker klarlägga motivet till en eventuell sprängning.