2021-09-28, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wizzman
Jag tänkte att biten måste blivit jäkligt varm när hon sågade av det lilla provexemplaret.

Du tänkte att biten blev jäkligt varm under vatten, om den sågas loss?
Citera
2021-09-28, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Vad skulle du kalla de stora bulliga partier som sticker upp nedanför hål #1 i dessa bilder?
Bilder från Bettans blogg:
https://estoniakatastrofentravel.files.wordpress.com/2021/08/berg-i-dagen-nacc88ra-vraket-med-hacc8al.png?w=1024
https://estoniakatastrofentravel.files.wordpress.com/2021/08/stenbumling-vid-vrakets-styrbord-sida.png?w=1024

Bettan själv kallar det för berg i dagen:
https://estoniakatastrofen.travel.blog/2021/08/21/181-lite-inside-information/

Det var hål #2 jag syftade på. Vad gäller hål #1 så finns det större bumlingar, ja…
Senast redigerad av Dianthus 2021-09-28 kl. 21:46.
Citera
2021-09-28, 21:46
Medlem
Corona-Chans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Sluta nu grina lille olle. Det är ju redan belagt vad som har hänt och det skrev jag tidigare, redan för ett år sedan.

Citat:
JAPP märk väl var ni läste det först! Lösningen på Estonia.

Det hela handlar om smuggling, grejen är att vi blev lurade. Vi fick med oss något ifrån Ryssarna, en bomb, detta placerades i sauna avdelningen. Någonstans vet jag att det fanns vittnesmål att några blev nekade inträde utav en bister vakt. Vi blev varnade för att smuggla men gjorde det ändå. Så ryssarna apterade en tidsinställd bomb.

Så bomben exploderar och gör ett hål i skrovet. Kanske var inte tanken att sänka båten, men det dåliga vädret gjorde så att det gick värre än vad ryssarna hade tänkt sig. Bomben gör så att en spricka når ända upp till däck 2.

Hålet gör att däck 0 vattenfylls i vissa områden och båten går på nosen då bomben briserade för om midskepp. Fartyget är 160 meter och befälen ser inte nosen. Detta gör att nosen sänks några meter utan någon märker det. Visiret är 4 meter upp, på en 160 meters är det 2,5 grader och detta sker gradvis under sjögång. Man märker inte detta. Då hålet är på styrbordssida, så börjar skeppet luta åt styrbord hårt, men även ner med nosen.

När nosen sjunker så tar bogvisiret så mycket stryk så det går sönder, endast rampen är kvar, notera från JAIK sida 66:
Citat:
De tre undrade om bogvisiret hade
öppnats eftersom så stor vattenmängd
omöjligen kunde tränga in enbart på
grund av några skadade packningar. Vattnet strömmade in oavbrutet och inte bara
i anslutning till vågslagen

Vattnet sprutade in konstant för att nosen var så långt nere på grund av vattnet tynger ner nosen. Detta är alltså innan bildäck är fyllt. Vattnet kommer inte per våg, utan konstant och detta efter slagsida. Det innebär att nosen var så långt nere att vattnet nådde bogens hål hela tiden.

Bogvisiret går alltså sönder, precis som professorn i aftonbladet säger, pga av hålet i skrovet. Resten är historia vad det gäller Estonia.

Men till aftermath då. Någonstans börjar båda parter som sänkt färjan, alltså de två säkerhetstjänsterna inse att det luktar illa för dem. Båda parter. Varken ryssarna eller Svenskarna kommer ta sig ur detta på ett bra sätt. Så de börjar manipulera press, vittnen och undersökningar.

Säkerhetspolisen har lite bättre koll på läget och vet att det finns ett hål, men kan inte stå till svars inför Svenska folket för detta. Så de kontaktar regeringen och påverkar. Regeringen blir livrädd och börjar köra griftefridsgrejen och täcka med grus.

Fast nu börjar verkligheten komma ikapp.

Japp kom ihåg var ni läste det först.

Och nu visar det alltså sig att någon sprängt bort bogvisiret efter förlisningen. Och man har försökt tömma all möjlig bröte över skeppet och man har anställt fjollor som skall försöka sitta och hänga upp sig på detaljer. Autistiskt.

Så, kan du inte säga vem som betalar ditt uppehälle här i livet. För uppenbarligen så arbetar du inte i den privata sektorn.

I min analys hade jag alltså ett fel, och det var att bogvisiret var kvar. Nosen var alltså så långt nere att vattnet sprutade in utan att visiret var borta.
Bra inlägg.
BB ignorerar gång på gång att dom hällt sten över hålen, båten och runt ikring, XXXhundra tusen ton sten, han låtsas som att det aldrig hänt och att ingen någonsin skrivit om det i tråden.
Istället använder han det som ett halmstrå och svamlar om moränsten och berggrund under båten.
När det inte längre går att dölja så låtsas han som att informationen inte finns och spammar bort den med orelevanta och vilseledande inlägg.
Helt knäckt och desperat.

Hans eget skinn kanske står på spel om sanningen om hålen i båten uppdagas.
Senast redigerad av Corona-Chan 2021-09-28 kl. 21:49.
Citera
2021-09-28, 21:49
Medlem
Reidjis avatar
Citat:
Japp det är bevisat. Frågan är ju om visiret försvann innan båten sjunk eller efter. Det låter som att militären har spräng av den efteråt.

Roliga är att det blir svårt bortförklara hur man än vrider och vänder på det.
Citera
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Skröna?, det är väl ett par motormän som vittnat om detta på film.

Här är källan till påståendet att systemteknikern Henrik Sillaste sagt att man stod till knäna i vatten i maskinrummet: https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=pkMs0egji7I

Den kortare mannen i blått är Sillaste, den långe är en lastbilschaufför som inte kan observerat maskinrummet.

Jag har ställt frågan här: (FB) Någon som kan försöka översätta lite estniska? om någon kan översätta från estniska. Jag fick ett svar via pm som menade att inget nämndes om något maskinrum.

Min slutsats är att textremsan är en felöversättning av vad Sillaste eller eventuellt den andre mannen säger, men helt klarlagt är det inte. Kan någon estniska eller känner någon som kan det får de gärna kolla upp saken.
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Sluta nu grina lille olle. Det är ju redan belagt vad som har hänt och det skrev jag tidigare, redan för ett år sedan.

< massa text som inte har med saken att göra>.
Så du tillskriver mig först åsikter som jag aldrig haft (”dörrarna på bildäck var öppna”). När jag påtalar detta så hänvisar du till att jag skall ha skrivit detta under någon av dina corona-perioder. Inlägget hittar du aldrig, men jag är en ”grinig liten olle”?

Om man gör ett misstag så kan man äga det, be om ursäkt och gå vidare. Men det förutsätter ryggrad.
Citera
2021-09-28, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dianthus
Det var hål #2 jag syftade på. Vad gäller hål #1 så finns det större bumlingar, ja…
Ja, ser nu att det var andra hålet du syftade på.
Sorry

Min min poäng var att det krävs ganska stora skygglappar för att helt förneka bevis på uppstickande klippor under Estonia
Senast redigerad av Prudent 2021-09-28 kl. 21:57.
Citera
2021-09-28, 21:52
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Så du tillskriver mig först åsikter som jag aldrig haft (”dörrarna på bildäck var öppna”). När jag påtalar detta så hänvisar du till att jag skall ha skrivit detta under någon av dina corona-perioder. Inlägget hittar du aldrig, men jag är en ”grinig liten olle”?

Om man gör ett misstag så kan man äga det, be om ursäkt och gå vidare. Men det förutsätter ryggrad.
Nu inser ju jag att du inte klarar av att ta in information. Men du. Slaget är över. Se filmen istället för att autistiskt hänga upp dig på detaljer.

https://www.youtube.com/watch?v=zup7OxqMyoo&t=376s

Tack för matchen!
Citera
Medlem
FoxHounds avatar
Citat:
Japp det är bevisat. Frågan är ju om visiret försvann innan båten sjunk eller efter. Det låter som att militären har spräng av den efteråt.
Om dom sprängt av den efteråt hur kom då den stora bucklan till?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Ja, ser nu att det var andra hålet du syftade på.
Sorry

Min min poäng var att det krävs ganska kraftiga skygglappar för att helt förneka bevis på uppstickande klippor under Estonia

Korrekt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semestervikarie
Zenobias sjunkförlopp bör väl ha gått ungefär lika fort?

Fast där hade man reglat lotsporten i öppet läge och ett tillkommande ventilfel så att vatten strömmande till vingtank på fel sida.

Liknande avvikelser är inte bevisade på Estonia, vilket egentligen är hela problemet.
Citera
2021-09-28, 21:54
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Här är källan till påståendet att systemteknikern Henrik Sillaste sagt att man stod till knäna i vatten i maskinrummet: https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=pkMs0egji7I

Den kortare mannen i blått är Sillaste, den långe är en lastbilschaufför som inte kan observerat maskinrummet.

Jag har ställt frågan här: (FB) Någon som kan försöka översätta lite estniska? om någon kan översätta från estniska. Jag fick ett svar via pm som menade att inget nämndes om något maskinrum.

Min slutsats är att textremsan är en felöversättning av vad Sillaste eller eventuellt den andre mannen säger, men helt klarlagt är det inte. Kan någon estniska eller känner någon som kan det får de gärna kolla upp saken.
Klarlagt är det kanske inte, men med tanke på att vi har 20-25 vittnesmål från de tre i ECR där inget nämns om detta vatten till knäna så föreslår att det får vara en ”tråd-skröna” tills någon hittar en översättare som kan tolka ljudet i intervjun.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in