Citat:
Ursprungligen postat av
vasastansstekar
Bortser du inte nu från experternas utsagor om att det helt saknas sådan tecken på mekanisk åverkan som du beskriver? Jag tycker just dessa expertutlåtanden är svåra komma runt. Avfärdar man dem är det såklart lätt att hålla fast vid JAIC -rapportens hypotes om förlisningen. Gör man det inte är JAIC-hypotesen i fara. Vilket den borde vara, med tanke på att det nu finns många indicier och vittnesmål som är oförenliga med JAICs beskrivning av händelseförloppet. Efterlyser alltså en viss ödmjukhet, om inte annat för att JAIC:s hypotes långt bygger på (vad som ofta beskrivs som) tveksamma eller obefintliga analyser av fysiska bevis från förlisningen och man i sitt arbete i stort utgått från den beskrivning av händelseförloppet som fastslog bara timmar efter att Estonia gått under.
Men har du sett några av dessa utlåtanden som LÅ refererar till? Vi vet inte vad ingångsvärdena var, vilka experterna var, eller om det fanns avvikande uppfattningar. Att det finns omfattande skador på bogvisirets botten är ju helt uppenbart, det säger LÅ också, men han vill hävda att orsaken måste vara en explosion.
Vi har ett 55 ton tungt bogvisir som slår upp och ner flera meter (blir väl sådär 1 MJ energi) och landar på förpik och/eller bulb beroende på hur pass långt gångjärnen slitit sig och ätit sig ner i fördäck. Vi vet inte hur många gånger det sker, det kan vara ett par, men också 10-tals gånger. Då är det för mig självklart att massiva skador uppstår undertill. Exakt hur de ”bör” se ut, hur skall någon säga det utan en exakt modell på hur infästning och fördäck ändras över tid?
Idén att en explosion skulle visa sig i skador på visirets undersida är också märklig, för det finns inga sprängskador på bogvisrets låsögla till bottenlåset. Är det inte där skadorna borde vara om visiret sprängts loss?
Men min kritik mot LÅ, och grunden till att denne numera är 100% foliehatt, är inte detta (enda)!argument han anför som stöd för sin hypotes om att bogvisiret sprängts loss. Det är att han ingorerar den massiv bevisningen som talar emot.