2021-09-29, 09:24
Medlem
Tsarevitjs avatar
Om Ångströms hypotes är riktig, d v s att bogvisiret avsiktligt sprängdes loss, måste man fråga sig vad motivet skulle vara. Under 90-talet då Jeltsin var ledare i Ryssland förekom en omfattande smuggling av sovjetisk-rysk militär materiel till Väst. Det rådde kaos inom den ryska militären, som nu skulle tas hem till Ryssland från de tidigare WP-länderna. När förbanden återvände till Ryssland fanns inte kaserner eller bostäder för officerarna, skolgång för deras barn eller arbeten för officersfruarna. Även lönerna betalades inte alltid ut till den militära personalen i de före detta Warszawapaktsländerna. I detta läge försökte många ryska militärer skaffa sig extra inkomster genom att försöka sälja rysk, militär utrustning till olika Västländer. Det förekom t ex att ryska officerare gick in på olika Väst-ambassader i Baltikum och erbjöd utrustning av diverse slag. Det skedde även i Polen.
Vem inom den ryska administrationen skulle i så fall kunna ta till så drastiska medel, som att sänka en passagerarfärja för att statuera ett exempel för att få slut på denna kommers? Jag kan bara tänka mig två konservativa, krafter i Jeltsins Ryssland. Den militära underrättelsetjänsten GRU eller säkerhetstjänsten KGB (senare FSB). Om detta verkligen skedde är väl den troligaste förklaringen att sprängladdningarna apterades innan färjans avgång från Tallin och att de utlöstes med tidsinställning. Det är inte otänkbart att det fanns rysk personal i färjehamnen som skulle kunna göra detta.

Som sagt det är viktigt att man också försöker klarlägga motivet till en eventuell sprängning.
Citera
2021-09-29, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Ja, visiret glappade, tätningslistera skadade, och helt borta på sina ställen, påfrestningarna blev för stora, det slog hela tiden, enligt vittnen. Till slut gick det åt helvete, skiten släppte, först på babordssidan, kastades upp i en båge över fördäck, styrbords hydralkolv öppnade fördäck som en konservburk, hamnade hängande på styrbordssidan, en våg till slet loss visiret helt, och det tog med sig stabilisatorfenan innan det sjönk till botten. En mycket olycklig olycka, med maximalt oflyt, pga bristande underhåll. Det är inte mer mystiskt än så.
Var det friktion som orsakade en värmeutveckling på över 1000˚C?
Citera
2021-09-29, 09:31
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Nu inser ju jag att du inte klarar av att ta in information. Men du. Slaget är över. Se filmen istället för att autistiskt hänga upp dig på detaljer.

https://www.youtube.com/watch?v=zup7OxqMyoo&t=376s

Tack för matchen!

Är det inte fantastiskt att svensk media bojkottar detta?
Citera
2021-09-29, 09:32
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Men det finns i taket eller hur?
Taket?

Nu börjar det bli spännande. Ditt tak, mitt tak, taket på Estonias sauna? Kan du kanske bli mer specifik.
Citera
2021-09-29, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Jo men då måste man räkna in hur det gick till. Vem eller vilka var på båten och sprängde?
Hur såg deras plan ut för att fly båten innan den sjönk?
Betänk att vädret var värsta tänkbara, kallt och stormigt.

Man måste kunna placera in en eller flera GM också om teorin ska få bäring.

Om inte lasten har "självantänt"
Gäller detta även vid andra sprängningar likt den nu aktuella i Göteborg? Man måste först räkna ut hur det gick till, vem som gjorde det och hur de flydde innan man kan säga att det exploderade?
Citera
2021-09-29, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Är det inte fantastiskt att svensk media bojkottar detta?

Jag tror media är livrädda att hoppa på tåget för tidigt angående detta, måste vara helt säkra på sin sak.

Om inte media presenterar inom sin tid så kommer discoverys uppföljare att vara den som släpper bomben. Och då kommer media som undanlåtit att publicera sitta och skämmas med de andra.
Citera
2021-09-29, 09:36
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Taket?

Nu börjar det bli spännande. Ditt tak, mitt tak, taket på Estonias sauna? Kan du kanske bli mer specifik.
Hålet som du ser är på 2 olika däck som jag uppfattar det.

https://www.youtube.com/watch?v=zup7OxqMyoo

Du har inte sagt ett ord om filmen. Har du tunghäfta? Om du skiter i vad jag har sagt i varje tråd och försöker förklara filmen istället?
Citera
2021-09-29, 09:37
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Om man tror att båten sprängts i syfte att sänka den.

Hur har det skett?

En tidsinsräld bomb?
En manuellt sprängd bomb men då måste bombmannen ha en plan för att klara sig själv när båten går under.

Det här är ju frågor som måste förklaras innan man bestämmer sig för att den är sprängd.

Hur många GM? Har de en plan för att lämna båten innan den sjunker?
Vem plockar upp dem?
Ska de räddas tillsammans med övriga passagerare?

Jag utesluter självmord uppdrag här då GM förmodligen inte sänker båten av religiösa skäl.

Eller insiderjobb. Nån i besättningen kan ju ha varit med. Vissa i besättningen känns sådär lite spontant att dom kunde ställa upp för en bunt pengar och underlätta eller ta med nåt ombord. Vissa i besättningen vittnesmål ändras väl rätt grovt över tid?

Ska det vara lite Konspiratoriskt så skulle dom väl ha flytt med MOB-båten:

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/01/26/nya-markligheter-i-estoniautredningen-rapporter-och-nodbojar-sparlost-forsvunna
Citat:
Konspirationsteorier gör gällande att befälspersoner flydde från Estonia med MOB-båten, blev upplockade utanför Hangö där båten enligt haverikommissionen hittades drivande och tom. Det här stöds av att haverikommissionen säger att det var där den plockades upp.

Men två år efter slutrapporten dök plötsligt en polisrapport från Centralkriminalen upp. Där citeras loggboken från oljebekämpningsfartyget Hylje. Där framgår det att en tom livbåt (det talas inte om vilken typ) hade hittats och bärgats 68 km öster om vrakplatsen.

Allt tyder på att MOB-båten sjunkit med Estonia och sedan slitit sig och flutit upp till ytan. Det syntes heller inga tecken på att någon kört med båten, står det i polisrapporten. Förutom att bensintanken som rymde 186 liter var nästan halvtom. Men frågan kvarstår: varför dök det upp en polisrapport fem år efter olyckan, som flyttade haverikommissionens fyndplats hela 50 km?
Citera
2021-09-29, 09:37
Medlem
Det är bra det rotas i denna historia

Det hål som denna tråden skriver om - är alldeles för litet för att kunna släppa in några mängder vatten.
(dessutom är det precis i vattenlinjen, så det var halva tiden över vattenytan)

Men Det som upprör mig är att ingen ställs till svars

Efter denna olycka svetsade man fast alla bogvisir - och fartygen fick endast använda akteröppningen för att lasta och lossa bilar. Så det är så extremt att man måste ställa någon till svars.
Citera
2021-09-29, 09:38
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakan6666
Nuså Barbro, börjar vi närma oss punkten när vi tar upp diskussionen, som jag föreslog.

Lustigt att du tar upp vad LÅ "tidigare påstått", för nu kan jag börja gå tillbaka och granska vad du påstått gällande bogvisiret, dina uttalanden om "falska vittnesuppgifter" gällande att rampen faktiskt var stängd strax innan förlisningen osv. Du kommer väl hänga kvar här fortsatt?

Nu menar du att han måste förklara teorier om hur fartyget sjönk? Räcker det inte med att han bevisar att JAIC-rapporten (som du försvarar med näbbar och klor) nu faktist måste börja ses som ett rent falsarium? Att de missat detta är nämligen helt osannolikt, det måste du ändå hålla med om.
Granska på du.

Tycker inte du att det är anmärkningsvärt att LÅ så sent som förra hösten offentligt hävdade att en ubåt kolliderat med Estonia, men nu är det i stället bogvisiret som är bortsprängt? Påverkar det inte hans trovärdighet lite grann?

Vad gäller bevisbörda för LÅ, så är det upp till honom att visa att hans hypotes (bortsprängt visir) är mer sannolikt än JAICs hypotes (bogvisiret lossnade av våglaster). Då räcker det knte att skicka några metallbitar (av för oss okänt ursprung, även om det är Estonia) på analys, det krävs ett också att LÅ kan bemöta den massiva bevisningen som talar emot hans hypotes. Och det har han inte ens försökt.
Citera
2021-09-29, 09:39
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Men har du sett några av dessa utlåtanden som LÅ refererar till? Vi vet inte vad ingångsvärdena var, vilka experterna var, eller om det fanns avvikande uppfattningar. Att det finns omfattande skador på bogvisirets botten är ju helt uppenbart, det säger LÅ också, men han vill hävda att orsaken måste vara en explosion.

Vi har ett 55 ton tungt bogvisir som slår upp och ner flera meter (blir väl sådär 1 MJ energi) och landar på förpik och/eller bulb beroende på hur pass långt gångjärnen slitit sig och ätit sig ner i fördäck. Vi vet inte hur många gånger det sker, det kan vara ett par, men också 10-tals gånger. Då är det för mig självklart att massiva skador uppstår undertill. Exakt hur de ”bör” se ut, hur skall någon säga det utan en exakt modell på hur infästning och fördäck ändras över tid?

Idén att en explosion skulle visa sig i skador på visirets undersida är också märklig, för det finns inga sprängskador på bogvisrets låsögla till bottenlåset. Är det inte där skadorna borde vara om visiret sprängts loss?

Men min kritik mot LÅ, och grunden till att denne numera är 100% foliehatt, är inte detta (enda)!argument han anför som stöd för sin hypotes om att bogvisiret sprängts loss. Det är att han ingorerar den massiv bevisningen som talar emot.
Den enda foliehatten här är du. Du beter dig som en rättshaverist.

Ser man filmen så inser man att det inte är slag som misshandlat visiret, det är en explosion. Jag tänker mig att den skett under vatten då den ser så mjuk ut.
Citera
2021-09-29, 09:40
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Hålet som du ser är på 2 olika däck som jag uppfattar det.

https://www.youtube.com/watch?v=zup7OxqMyoo

Du har inte sagt ett ord om filmen. Har du tunghäfta? Om du skiter i vad jag har sagt i varje tråd och försöker förklara filmen istället?
Men vad har de två hålen vid fendern med saunan att göra? Vet du var saunan låg?

Vad gäller filmen så skrev jag ett lååångt inlägg igår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in