Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Det är ju ett referat av ett debattinlägg Ola Schubert gör, så frågan bör ställas till Anders Björkman, infektionsläkare, professor i*infektions*sjukdomar, Karolinska Institutet.
Frågan är ju ändå intressant ur flera perspektiv.
- Ska man behandla män och kvinnor olika utifrån deras respektive förutsättningar? Många skulle spontant skrika NEJ!
- Vaccinet skyddar (väl?) även mot långtidscovid.
- All slutenvård är ju inte IVA. Hur ser fördelningen mellan män och kvinnor ut inom slutenvården exklusive IVA.
Som jag förstår det får fler kvinnor en män som får långtidscovid. Så ur den synpunkten har du ju en poäng. Men man kan få långtids covid av en mycket lätt covid infektion också. Jag är kvinna haft covid två gånger med ca ett år mellanrum. Så jag gissa på att jag kommer att få covid en gång om året så länge viruset finns i samhället. Varje gång har jag blivit smittad av min son och inte fört smittan vidare. Jag fick värre långvariga besvär efter andra infektionen även om infektionen var mycket mild då. Vad jag menar på är att vi vet inget om risken för att få långtidscovid minskar med vaccinet. För det gör det inte när det gäller återinfektioner, det är min erfarenhet i all fall.
Vaccinerar man sig har man ett fint skydd mot sjukdom kanske i 4 månader sedan kan man smittas, få en lätt infektion och då ha risken att få långtidscovid.
Vi har säkerligen en hel bunt med personer som har långtids besvär efter vaccinationen också. Min mor har varit dålig i flera månader nu, dåligt minne, trötthet och försämrad balans. Så långtids besvär kan man inte bara få av infektionen, även vaccinet kan ge samma besvär.
Ska man ha ett skydd som varar i ett år måste man först fullvaccinera sig och sedan ta en påfyllnadsdos. Så antingen covid en gång eller 3 doser vaccin. Ur långtidsbesvär synpunkt, vet vi verkligen var som är bäst?
Jag hittade ett sätt att självmedicinera bort mina långbesvär. Det kan ju självklart varit ett sammanträffande. När det gäller långbesvär efter infektionen eller vaccinet så tror jag inte vaccinet är lösningen. Vi måste ta fram bra inflammationshämmande mediciner. Det är vad jag tror i all fall. Sedan är vi unika personer och det kan säkert vara annorlunda med andra långvariga besvär.
Män belastar vården mycket mer en kvinnor när det gäller covid, på IVA. Män belastar vården överhuvud taget mer en kvinnor, trots att kvinnor föder barn. Det är väl självklart att det ser samma ut i slutenvården i sin helhet.
Slutenvård
Efter 35 års ålder har en högre andel män än kvinnor slutenvårdats för covid-19 (Figur
1). Den relativa risken för män ökar därefter med stigande ålder. I åldersgruppen 65–74
år har män mer än dubbelt så hög risk att slutenvårdas med covid-19. Könsskillnaden är
dock mindre uttalad bland äldre personer, i åldersgruppen över 75 år har män runt 20
procent högre risk att slutenvårdas med covid-19.
Sida 12
https://www.folkhalsoguiden.se/globalassets/verksamheter/forskning-och-utveckling/centrum-for-epidemiologi-och-samhallsmedicin/folkhalsoguiden/rapporter-och-faktablad/rapport-2021.5-kon-och-risk-for-allvarlig-sjukdom-och-dod-i-covid-19.pdf
Edit:
Varför yngre kvinnor har större risk att vårdas en män beror på graviditet. Om man räknar bort gravida kvinnor har även män i de yngre åldrarna större risk en kvinnor att behöva vård för covid. Se länk sida 12 och 13.