2021-09-29, 08:23
Medlem
LeXeLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Vad betyder ”konfirmeringsjäv”?

En typ av kognitiv bias. Fakta som stödjer och bekräftar de egna föreställningarna om verkligheten uppmärksammas mer än de som inte gör det. Något människor gör omedvetet.
Citera
2021-09-29, 08:28
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fartarallt
Vattennivån blir ju inte högre på in än utsidan, hur menar du att visiret skulle belastas?
Om båten tar in vatten kommer den att ligga djupare i sjön.
Det gör att vågor slår mycket hårdare på bogvisiret,men att en sabotör har räknat ut det i förväg låter orimligt.

Ingen kunde förutse att bogvisiret skulle ge upp och därmed dramatiskt öka på hastigheten av sjunkförloppet.

Jag tror inte på att visiret sprängts bort, utan visiret har gått sönder av den hårda belastningen då båten ligger för djupt i sjön.
Citera
2021-09-29, 08:29
Bannlyst
Såg i förbifarten att man snackade om svärta, rost var min första tanke, ser ut som när man haft roststopper på en bil. Rost kräver ju syre, annars avstannar angreppet, då blir ytan svart. Hur ser det ut med syre på botten där Estonia ligger, är inte Östersjön död har man hört?
Citera
2021-09-29, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag lyssnade på vad LÅ säger vid 6:30 och där säger han först att Westermann kunde avgöra enbart från bilderna att skadan ”omöjligen kunde ha orsakats av mekaniska slag”
(https://youtu.be/zup7OxqMyoo). Det är ett minst sagt märkligt påstående.

Men du har helt rätt i att han sedan går över till att prata om metallurgiska undersökningar. Så det var slarvigt tittat av mig.

Citat:
Det märkligaste med LÅs senaste* teori om att bogvisiret sprängdes bort efter förlisningen att han nu saknar någon som helst förklaring till hur Estonia sjönk. Även om man antar att ett, eller båda, hålen uppstod på ytan så kommer LÅ inte hitta en enda seriös fartygsexpert som säger att dessa kunde sänka Estonia på mindre än en timme. Hålen ligger centrerade ca 2 m över vattenlinjen, och även om de sköljs över av vågor så blir vatteninströmningen alldeles för liten. Lägger vi till att det fanns länspumpar och WT-dörrar mellan sektionerna så är saken än mer klar. Ännu konstigare är förstås att ingen sett tusentals ton vatten strömma in under däck från dessa hål som (oftast iaf) skall kopplas ihop med ljud omkring 01:00.

Så hur tänker han sig att Estonia faktiskt sjönk?

*) Jag skriver ”ny” i meningen att LÅ tidigare påstått att Estonia kolliderade med ett (militärt) fartyg, förslagsvis en ubåt. Hans kompisar på IFG har dock i åratal drivit terorin att bogvisiret plockades bort efter förlisningen.

Vad skulle poängen ens vara med att plocka bort visiret när hon ligger på botten?

Som jag förstår det menar LÅ att sprängkraften kommer från visirets insida, rätt? Isåfall, hur i hela friden har denna laddning apterats? På ett uppfällt visir i hamn eller har världens spinkigaste person tagit sig in mellan visir och ramp?
Citera
2021-09-29, 08:37
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
En bomb i saunan? Berätta mer. Blev det hål henom skrovet?
Gissa?
Citera
2021-09-29, 08:44
Medlem
Black.waters avatar
OM inte svensken reser sig upp nu, då förtjänar det vad som kommer deras väg.
Citera
2021-09-29, 08:48
Medlem
Citat:
Se låååångt svar ovan. Förhoppningsvis är det mer sakligt än det du med viss rätt kritiserar mig för.

Men ja, självfallet vill jag reda ut svaret på den metallurgiska undersökningen. Den tillknycklade plåten undertill på bogvisret, däremot, det är nog en av de minst konstiga sakerna med hela Estonia. Ett 55 ton tungt bogvisir som upprepade gånger faller flera meter ned mot en förpik och/eller isbrytande bulb? Varför skulle det inte finnas omfattande skador.

Bortser du inte nu från experternas utsagor om att det helt saknas sådan tecken på mekanisk åverkan som du beskriver? Jag tycker just dessa expertutlåtanden är svåra komma runt. Avfärdar man dem är det såklart lätt att hålla fast vid JAIC -rapportens hypotes om förlisningen. Gör man det inte är JAIC-hypotesen i fara. Vilket den borde vara, med tanke på att det nu finns många indicier och vittnesmål som är oförenliga med JAICs beskrivning av händelseförloppet. Efterlyser alltså en viss ödmjukhet, om inte annat för att JAIC:s hypotes långt bygger på (vad som ofta beskrivs som) tveksamma eller obefintliga analyser av fysiska bevis från förlisningen och man i sitt arbete i stort utgått från den beskrivning av händelseförloppet som fastslog bara timmar efter att Estonia gått under.
Citera
2021-09-29, 08:48
Medlem
LÅ ställer frågor som blir uppenbara när en proffeessor i metallurgi inte finner några spår av mekanisk slitnin på de intressanta delarna av bogvisiret. Hon finner endast stöd för att flera explosioner skett.

Det här är inget en assisterande professor från ett ansett universitet ställer sig och säger framför kameror utan att vara tvärsäker på vad hon sett.

Vilka teorier som LÅ sedan presenterar som mest troliga kan vi skita i, vi kan endast spekulera. Dock är det helt rimligt att önska att detta undersöks grundligt, såsom LÅ önskar.

Fan jag blir trött på folk i tråden med pannben tjocka som stekpannor...
Citera
2021-09-29, 08:49
Medlem
goofers avatar
Om man tror att båten sprängts i syfte att sänka den.

Hur har det skett?

En tidsinsräld bomb?
En manuellt sprängd bomb men då måste bombmannen ha en plan för att klara sig själv när båten går under.

Det här är ju frågor som måste förklaras innan man bestämmer sig för att den är sprängd.

Hur många GM? Har de en plan för att lämna båten innan den sjunker?
Vem plockar upp dem?
Ska de räddas tillsammans med övriga passagerare?

Jag utesluter självmord uppdrag här då GM förmodligen inte sänker båten av religiösa skäl.
Citera
2021-09-29, 08:51
Medlem
Även om man inte vill tro att Estonia sänktes medvetet, så kan man inte komma bort från det faktum att det finns för många misstänksamma saker kring Estonia. Det är uppenbart att det finns saker som inflytelserika personer inte har velat ska komma fram. Ifall Estonia sänktes eller bara var en massiv olycka, det spelar i det sammanhanget ingen roll. Det är en mörkläggning oavsett.

Givet vad vi nu vet, så känns det dock helt orimligt att Estonia sjönk efter att bogvisiret bara lite olyckligt lossnade. Kommer ingen trovärdig förklaring till hålen i färjan, så tvingas vi förmoda att Estonia sänktes av ryssarna. I sådana fall kan man bara hoppas att Kursk sänktes i respons. Nu tror jag inte att så var fallet, bara en önskan.

Det tråkiga är att vi kanske aldrig får sanningen från officiellt håll. Förmodligen kommer slutrapporten vara att hålet uppstod efter att bogvisiret flöt en stund och slog upp ett hål som bidrog till det snabba sjunkförloppet.

Sedan locket på, ungefär som tidigare. Eventuella spår av explosioner kommer att bortförklaras på något sätt. Så länge som majoriteten sväljer det så struntar de nog i ifall en del genomskådar lögnen. Sossar och borgare kommer att fortsätta få tillräckligt många röster för att styra svaga regeringar som går globalisternas agenda till mötes.

Det är bara en revolution som kan rädda svensken från att utrotas som folkgrupp.
Citera
2021-09-29, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Om man tror att båten sprängts i syfte att sänka den.

Hur har det skett?

En tidsinsräld bomb?
En manuellt sprängd bomb men då måste bombmannen ha en plan för att klara sig själv när båten går under.

Det här är ju frågor som måste förklaras innan man bestämmer sig för att den är sprängd.

Hur många GM? Har de en plan för att lämna båten innan den sjunker?
Vem plockar upp dem?
Ska de räddas tillsammans med övriga passagerare?

Jag utesluter självmord uppdrag här då GM förmodligen inte sänker båten av religiösa skäl.

Du kan absolut konstatera att skeppet sprängts innan du formulerar en teori om varför...
Det är som att konstatera att ett offer blivit mördat innan du utreder varför mordet skett....
Citera
2021-09-29, 08:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Jag tror inte på att visiret sprängts bort, utan visiret har gått sönder av den hårda belastningen då båten ligger för djupt i sjön.

Ja, visiret glappade, tätningslistera skadade, och helt borta på sina ställen, påfrestningarna blev för stora, det slog hela tiden, enligt vittnen. Till slut gick det åt helvete, skiten släppte, först på babordssidan, kastades upp i en båge över fördäck, styrbords hydralkolv öppnade fördäck som en konservburk, hamnade hängande på styrbordssidan, en våg till slet loss visiret helt, och det tog med sig stabilisatorfenan innan det sjönk till botten. En mycket olycklig olycka, med maximalt oflyt, pga bristande underhåll. Det är inte mer mystiskt än så.
Senast redigerad av Grumpyoldfart 2021-09-29 kl. 09:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in