2021-09-28, 22:44
Medlem
Drozds avatar
"Haverikommissionen kan ännu inte säga något om vad orsaken till skadorna på fartyget är."

Men de borde ju ändå kunna säga om skadorna uppstått efter deras undersökning 1994, annars medger man ju sas. implicit att den egna utredningen är skräp. Jösses vad Haverikommissionen har målat in sig i ett hörn här....
Citera
2021-09-28, 22:44
Medlem
Stämmer det att de skrovdelar som Rabe lät undersöka kom från piken där Estonias bogvisirs bottenplatta mötte skrovet? Detta hävdades på LÅ:s presskonferens.
Citera
2021-09-28, 22:48
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Och det grundar du på ditt metallurgiska kunnande eller ...? Var tror du jag parker dig Mr?

Den Norska proffesorskan i metallurgi pratar dock om något som du förmodligen inte vill vidkännas?
Det är härmed slut på tårtfesten för er dumskallar som har trott på allt de har matat er med..
Citera
2021-09-28, 22:52
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FoxHound
Det säger han ju inte alls. Han sa att hon kunde avgöra direkt när hon bara sett bild, men att självklart gjordes undersökningar
Jag lyssnade på vad LÅ säger vid 6:30 och där säger han först att Westermann kunde avgöra enbart från bilderna att skadan ”omöjligen kunde ha orsakats av mekaniska slag”
(https://youtu.be/zup7OxqMyoo). Det är ett minst sagt märkligt påstående.

Men du har helt rätt i att han sedan går över till att prata om metallurgiska undersökningar. Så det var slarvigt tittat av mig.
Citera
2021-09-28, 22:54
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Flera vittnen har hört hela båten skaka, som om den gått på grund. Men nu var ju det inte så, utan att det smällde av en bomb i saunan, under vattenlinjen till viss del. Detta gör att bomben inte märks på samma sätt.

Som om man varit på en jagare som skickat ut sjunkbomber.
En bomb i saunan? Berätta mer. Blev det hål henom skrovet?
Citera
2021-09-28, 22:55
Medlem
Reidjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Smällar från ett bogvisir som slå upp och ner? Eller vågor? Kan det vara.

Explosioner, nej. Men kolla själv i vittnesmålen. Hitta ett. Och förklara sedan varför inte ALLA under däck hör en explosion på SB sida bara 10-15 bort. Svaret är givet.

Jag åkte med Estline 2000 till Tallin, med deras minsta skepp (regina baltica eller Baltic Kristina) kommer faktiskt inte ihåg , men ett skepp åkte jag till Tallin med och ett hem.

Vi var ute i storm/kuling. Smällarna jag hörde från när skeppet dök in i vågorna var ett dovt "bvoooooooommm" i hela fartyget upprepande hela natten. Man berättar att man hörde 2? stora smällar.. knappast vågor för det hade varit det samma konstant.
Senast redigerad av Reidji 2021-09-28 kl. 22:59.
Citera
2021-09-28, 22:57
Medlem
Citat:
Smällar från ett bogvisir som slå upp och ner? Eller vågor? Kan det vara.

Explosioner, nej. Men kolla själv i vittnesmålen. Hitta ett. Och förklara sedan varför inte ALLA under däck hör en explosion på SB sida bara 10-15 bort. Svaret är givet.

Ett bogvisir som klapprar bör väl snarare bullra?

Det pratas om två stora smällar strax innan 01. Samt en smäll vid kl.00:45 när Linde är på bildäck och håller på att fara omkull av smällen. Någon/några hörde dessa. Om smällarna inte kom från bogvisiret, var kom de då ifrån?
Citera
2021-09-28, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Håller med. Men frågar är vad som isåfall orsakat skadorna som syns på bogvisiret vid atlantlåset.

Här är en av haverikomissionens dykningar runt atlantlåset. Dykaren gör en kommentar att det inte finns några skador på själva spetsen under bogvisiret, vid atlantlåset. Dykaren gör en kommentar "No sign of any impact damage". (Man ser dock att hydraulcylindern som låser atlantlåset är skadad)

Min uppfattning har tidigare varit att bogvisiret slogs upp och ner och att skadorna därför blev kraftiga på nederkant av bogvisiret, men dykarens film bekräftat att det ej finns skador där på estonias skrov.

Källa: https://youtu.be/gBdaSIjOvtU?t=373
Vet inte om jag lyckas göra mig förstådd här..., men hur ställer du dig till alternativet att de största skadorna nedtill på bogvisiret inte beror på upprepade slag och stötar (eller sprängning) utan att den intryckta delen av bogvisirets bottenplatta samt den del av bottenplattan som LÅ säger har slitits loss och tryckts bakåt uppstod när bogvisiret släppte helt och all last hamnade mot den horisontella "hyllan" direkt nedanför bogvisiret (där atlantlåset sitter) och sedan gled över spetsen på "hyllan" så att bottenplattan slets isär, varefter visiret tumlade ned på bulben och fick den stora bucklan på utsidan.

Alltså att visirets bottenplåtar, när visiret släppte helt, trycktes ihop mot "hyllan" av visirets egenvikt på 55 ton likt en aluminiumburk som trampas på och sedan när visiret välte framåt gick "hyllans" spets in i bottenplattan som spetsen på en gammeldags burkpunkterare och slet isär bottenplattan.

Ovanstående förklarar iofs inte norska metallurgens fynd, men det är en fråga för sig

Edit.
Förpik eller förpiksdäck kanske är en bättre benämning på det jag kallar "hylla"
Senast redigerad av Prudent 2021-09-28 kl. 23:22.
Citera
2021-09-28, 23:02
Medlem
Citat:
LÅ öppnar med att säga att Westermann bara sett bogvisiret på bilder. Det säger sig själv att du inte kan göra en metallurgisk undersökning baserad på fotografier.

Fast stopp nu, den metallurgiska undersökningen har utförts på delar från bogvisiret. De visar ju upp vilka delar de använt.
Citera
2021-09-28, 23:05
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
De har alla (19?) lämnat vittnesmål, några flera gånger, några har vi t.o.m. signerade protokoll ifrån. Ingen har vittnat om explosioner trots att ett flertal var vakna och omöjligen skulle kunnat missa detta.

Det är praktiskt att bortse från vittnesmål när man lanserar en teori om explosioner, men inte övertygande.

På däck fyra vaknade Taavi Raba av en "krasch" ("ryshätää").

https://dynamic.hs.fi/2014/estonia/
Citera
2021-09-28, 23:11
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dianthus
Ett bogvisir som klapprar bör väl snarare bullra?

Det pratas om två stora smällar strax innan 01. Samt en smäll vid kl.00:45 när Linde är på bildäck och håller på att fara omkull av smällen. Någon/några hörde dessa. Om smällarna inte kom från bogvisiret, var kom de då ifrån?
Min uppfattning är att smällarna och slagen som vitten hör dels under en lägre tid (10-15 minuter), dels med någon eller några minuters mellanrum kring 01:00 sannolikt är minst två olika saker
- de upprepade slagen kan vara visiret som börjat glappa lite grann när ena sidolåset brister. Det kan också vara när visiret lossnat helt och slår upp och ner hängande i sina lyftarmar som äter sig ner i fördäcket.
- de kraftigare smällarna kan vara när det 55 ton tunga bogvisiret faller av och landar på förpik och bulb.
- smällarna och stötarna kan också vara det som Treu tycker sig känna: kraftiga vågor som träffar det vertikala förskeppet efter att bogvisiret fallit av.

Ingenting talar däremot för något av alla de ljud som vittnen hör kommer från 1-2 explosioner midskepps. Den som inte håller med kan plocka fram ett enda vittnesmål som passar öht, samt gärna förklara hur alla andra missar dessa explosioner. I synnerhet Sillaste som jobbar i sewage treatment rakt under hål #1.
Citera
2021-09-28, 23:14
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Vet inte om jag lyckas göra mig förstådd här..., men hur ställer du dig till alternativet att de största skadorna nedtill på bogvisiret inte beror på upprepade slag och stötar (eller sprängning) utan att den intryckta delen av bogvisirets bottenplatta samt den del av bottenplattan som LÅ säger har slitits loss och tryckts bakåt uppstod när bogvisiret släppte helt och all last hamnade mot den horisontella "hyllan" direkt nedanför bogvisiret (där atlantlåset sitter) och sedan gled över spetsen på "hyllan" så att bottenplattan slets isär, varefter visiret tumlade ned på bulben och fick den stora bucklan på utsidan.

Alltså att visirets bottenplåtar, när visiret släppte helt, trycktes ihop mot "hyllan" av visirets egenvikt på 55 ton likt en aluminiumburk som trampas på och sedan när visiret välte framåt gick "hyllans" spets in i bottenplattan som spetsen på en gammeldags burkpunkterare och slet isär bottenplattan.

Ovanstående förklarar iofs inte norska metallurgens fynd, men det är en fråga för sig

Ekolodsbilder gör gällande att bogvisiret följde med Estonia till botten. Som sagt, de kan vara förfalskade, men i vilket syfte? Min ståndpunkt är att de som har haft starkare skäl att hitta på är de som, enligt egen utsago, hittade bowvisor en km från vraket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in