2021-09-29, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Du skojar? Fråga vilken läkare som helst eller läs på om igentäppta artärer till exempel! Det är definitivt inte bara åldringar som drabbas av sådant och överkonsumtion av fel mat och dryck underlättar inte när man drabbats av till exempel corona! Så jo mat och dryck dödar extremt många människor varje år.

Det är ju ungefär som att säga att vatten dödar då man kan drunkna i vatten.

Det finns ett talesätt "Det har fött upp mer än det har slagit ihjäl" vilket passar in här.

Mat och vatten är livsnödvändigt.

Om mat och dryck dödar extremt många människor varje år som du säger så betyder det också att mat och vatten räddar livet på miljarder människor varje dag.
Citera
2021-09-29, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det är ju ungefär som att säga att vatten dödar då man kan drunkna i vatten.

Det finns ett talesätt "Det har fött upp mer än det har slagit ihjäl" vilket passar in här.

Mat och vatten är livsnödvändigt.

Om mat och dryck dödar extremt många människor varje år som du säger så betyder det också att mat och vatten räddar livet på miljarder människor varje dag.

Fast nu pratade vi om vad som dödade flest männislor och då är det ingen tvekan om att fel mat och dryck i ofta alltför stora mängder dödar extremt många människor oft ai kombination med virus bakterier svampar och parasiter etc.
Citera
2021-09-29, 07:52
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Det kan diskuteras! Men )ag ,menade mer att om folk kan sköta sin hygien på ett enkelt sätt så håller de sig friskare än om de vadar i bajs och smuts som de gjorde förr i tiden.
M.a.o., du tycker att man i hårt drabbade länder som USA och Sverige inte sköter sin hygien, eller?
Citera
2021-09-29, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
M.a.o., du tycker att man i hårt drabbade länder som USA och Sverige inte sköter sin hygien, eller?
Jag pratade om förr i tiden vilket de flesta säkert förstod. USA är hårdare drabbat bl.a. på grund av att folk där i stor utsträckning är feta och ohälsosamma. Sverige är inte speciellt hårt drabbat.
Citera
2021-09-29, 07:54
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Du skojar? Fråga vilken läkare som helst eller läs på om igentäppta artärer till exempel! Det är definitivt inte bara åldringar som drabbas av sådant och överkonsumtion av fel mat och dryck underlättar inte när man drabbats av till exempel corona! Så jo mat och dryck dödar extremt många människor varje år.
Sorry, jag hade lite otur när hag försökte tänka.
Jo, det är klart att felaktig kost förkortar livet på sikt på olika vis, men det är inte samma sak som att mat dödar.
Däremot dödar uteblivet mat- och vätskeintag ganska snabbt.

För min egen del väljer jag sådan mat jag tycker är god och tänker även något på miljö och klimat, ett privilegium som många i världen inte har.
Jag lever hellre lycklig kortare tid, än olycklig längre tid.

Edit: Det finns bra studier på mat och död för de som vill leva lite längre, https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(19)30041-8/fulltext

Vad är farligast i ett covidperspektiv, övervikt eller undervikt?
Senast redigerad av Surtruten 2021-09-29 kl. 08:04.
Citera
2021-09-29, 07:58
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Övervikt alla gånger.
Citera
2021-09-29, 07:58
Medlem
Citat:
Sorry, jag hade lite otur när hag försökte tänka.
Jo, det är klart att felaktig kost förkortar livet på sikt på olika vis, men det är inte samma sak som att mat dödar.
Däremot dödar uteblivet mat- ocg vätskeintag ganska snabbt.

För min egen del väljer jag sådan mat jag tycker är god och tänker även något på miljö och klimat, ett privilegium som många i världen inte har.
Jag lever hellre lycklig kortare tid, än olycklig längre tid.

Det beror ju på hur gravt över eller underviktig någon är men generellt så är övervikt farligare, bara att hamna i respirator med övervikt ger väldigt stor risk att skadas när flertalet sköterskor samtidigt ska tvätta och vända patienter. Eller att få blodproppar och lungproblem.
Senast redigerad av Nibiru2011 2021-09-29 kl. 08:05.
Citera
2021-09-29, 08:00
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Det är ju ett referat av ett debattinlägg Ola Schubert gör, så frågan bör ställas till Anders Björkman, infektionsläkare, professor i*infektions*sjukdomar, Karolinska Institutet.

Frågan är ju ändå intressant ur flera perspektiv.
- Ska man behandla män och kvinnor olika utifrån deras respektive förutsättningar? Många skulle spontant skrika NEJ!
- Vaccinet skyddar (väl?) även mot långtidscovid.
- All slutenvård är ju inte IVA. Hur ser fördelningen mellan män och kvinnor ut inom slutenvården exklusive IVA.

Som jag förstår det får fler kvinnor en män som får långtidscovid. Så ur den synpunkten har du ju en poäng. Men man kan få långtids covid av en mycket lätt covid infektion också. Jag är kvinna haft covid två gånger med ca ett år mellanrum. Så jag gissa på att jag kommer att få covid en gång om året så länge viruset finns i samhället. Varje gång har jag blivit smittad av min son och inte fört smittan vidare. Jag fick värre långvariga besvär efter andra infektionen även om infektionen var mycket mild då. Vad jag menar på är att vi vet inget om risken för att få långtidscovid minskar med vaccinet. För det gör det inte när det gäller återinfektioner, det är min erfarenhet i all fall.

Vaccinerar man sig har man ett fint skydd mot sjukdom kanske i 4 månader sedan kan man smittas, få en lätt infektion och då ha risken att få långtidscovid.

Vi har säkerligen en hel bunt med personer som har långtids besvär efter vaccinationen också. Min mor har varit dålig i flera månader nu, dåligt minne, trötthet och försämrad balans. Så långtids besvär kan man inte bara få av infektionen, även vaccinet kan ge samma besvär.

Ska man ha ett skydd som varar i ett år måste man först fullvaccinera sig och sedan ta en påfyllnadsdos. Så antingen covid en gång eller 3 doser vaccin. Ur långtidsbesvär synpunkt, vet vi verkligen var som är bäst?

Jag hittade ett sätt att självmedicinera bort mina långbesvär. Det kan ju självklart varit ett sammanträffande. När det gäller långbesvär efter infektionen eller vaccinet så tror jag inte vaccinet är lösningen. Vi måste ta fram bra inflammationshämmande mediciner. Det är vad jag tror i all fall. Sedan är vi unika personer och det kan säkert vara annorlunda med andra långvariga besvär.

Män belastar vården mycket mer en kvinnor när det gäller covid, på IVA. Män belastar vården överhuvud taget mer en kvinnor, trots att kvinnor föder barn. Det är väl självklart att det ser samma ut i slutenvården i sin helhet.
Slutenvård
Efter 35 års ålder har en högre andel män än kvinnor slutenvårdats för covid-19 (Figur
1). Den relativa risken för män ökar därefter med stigande ålder. I åldersgruppen 65–74
år har män mer än dubbelt så hög risk att slutenvårdas med covid-19. Könsskillnaden är
dock mindre uttalad bland äldre personer, i åldersgruppen över 75 år har män runt 20
procent högre risk att slutenvårdas med covid-19.
Sida 12
https://www.folkhalsoguiden.se/globalassets/verksamheter/forskning-och-utveckling/centrum-for-epidemiologi-och-samhallsmedicin/folkhalsoguiden/rapporter-och-faktablad/rapport-2021.5-kon-och-risk-for-allvarlig-sjukdom-och-dod-i-covid-19.pdf

Edit:
Varför yngre kvinnor har större risk att vårdas en män beror på graviditet. Om man räknar bort gravida kvinnor har även män i de yngre åldrarna större risk en kvinnor att behöva vård för covid. Se länk sida 12 och 13.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-09-29 kl. 08:07.
Citera
2021-09-29, 08:03
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Nuvarande mRNA är kodat för Alfa-varianten. Alltså i stort sett kass mot Delta. Det är ett smalt, läckande vaccin med förvånansvärt många fanboys.

/Vaccinerad

Fast deltavarianten är i princip samma virus som alfavarianten med en extra mutation innan furinsekvensen vilket gör att den passerar eller binder extremt mycket mer effektivt. Det är alltså mer av en kvantitativ försämring än en kvalitativ försämring av vaccinet och det är fullt möjligt att en boosterdos räcker för att hantera det.
Citera
2021-09-29, 08:08
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Övervikt alla gånger.

Citat:
Det beror ju på hur gravt över eller underviktig någon är men generellt så är övervikt farligare, bara att hamna i respirator med övervikt ger väldigt stor risk att skadas när flertalet sköterskor samtidigt ska tvätta och vända patienter. Eller att få blodproppar och lungproblem.
Finns det belägg för att övervikt är farligare än undervikt om man får covid?
Det är lätt att tänka att så är det nog, men det är inte samma sak som att det verkligen är så.
Citera
2021-09-29, 08:09
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Varför utesluter du de med riskfaktor? Belastar de inte vården?
Brukar du inte besöka SIR?
Spelar ingen roll om man inkluderar riskfaktorer, män belastar vården oavsett mycket mer en kvinnor.
Citera
2021-09-29, 08:18
Medlem
Citat:
Finns det belägg för att övervikt är farligare än undervikt om man får covid?
Det är lätt att tänka att så är det nog, men det är inte samma sak som att det verkligen är så.
Övervikt/fetma sägs länge ha varit en riskfaktor https://theconversation.com/covid-19-is-obesity-really-more-of-a-risk-factor-for-men-than-women-160567

Detta gäler säklart inte bara covid utan även andra sjukdomstillstånd också! Sen dör så klart många äldre underviktiga också men det betor ofta på att de redan var i väldigt dåligt skick innan de fick infektionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in