2021-09-28, 16:49
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
”Vatten till knäna i maskinrummet” är en gammal skröna, såvitt jag förstår från en textremsa vid en TV-intervju med Sillaste och/eller Treu. Men du får gärna motbevisa mig.

Vad gäller WT-dörrar till maskin m.m. så gör de ingen större skillnad om vatten tränger in först genom 3 olika ventilationskanaler till maskin, sedan från däck 4 via trapphusen, eftersom vattnet kommer in i olika avdelningar samtidigt. Dessutom är den enda inspekterade WT-dörren på däck 1 befunnen stängd. Det är därför rimligt att anta att de alla faktiskt stängdes som de i ECR säger.

Skröna?, det är väl ett par motormän som vittnat om detta på film.
Citera
2021-09-28, 16:50
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Hur många kommer man kunna identifiera enbart skelett när det var nästan 30 år sedan?
Med DNA-test hade man kunnat bekräfta alla som har levande anhöriga. Personligen tycker jag dock att man borde låta det vara.
Citera
2021-09-28, 16:51
Medlem
Hegamons avatar
När jag tittar på bilderna tycker jag det ser ut som växtlighet (det svarta). Hur kan ni vara så säkra på att svärtan är metall som oxiderat i värmen?

Jag har tittat på en blueprint på vraket. Sidan 7 av 27, bilden näst längst till vänster. Här:
file:///C:/Users/LATITUDE%20E7450/Downloads/Estonia%20presentation%2009.07.2021%20(4).pdf

Det ser ut som att hytter finns i direkt anslutning till hålens skrov? Men ändå syns en trailer/lastbil i hålet. Varför syns lastbilen där?

Sedan har jag ej tänkt på att Estonia tippade nästa diagonalt ner innan det sjönk (Som Titanic). Så att det ligger en trailer/lastbil som syns just inne i hålet, behöver ej betyda det fordonet fanns där när Estonia var i horisontellt läge.

Jag undrar om hålet inte kunnat uppstått i sidan av skrovet pga lastförskjutning i de hårda gungningarna av fartyget? Alltså innan vatten kom in genom rampen vid bogvisiret?

Jag undrar också om detta är möjligt: Att vatten som kommit in genom rampen vid bogvisiret först kunnat nå avdelningar under bildäck? Jag tänker på att maskinister rapporterat att de haft vatten till knäna. (Maskinrummet fanns ju under nivå med bilrampen/bogvisiret). Kan det vara en förklaring att vatten först samlades längre ner i fartyget enbart pga att bilrampen/bogvisiret läckt in vatten.

Jag vet att bogvisiret ej var tätande utan uppgiften fanns hos rampen/bilrampen. Jag vet bara ej riktigt korrekt ord för rampen.
Citera
2021-09-28, 16:52
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Varför beskrivs det att detta nya hål finns under vattenlinjen?
Estonia var bottenmålad med blå färg, och då målas det en bra bit upp på skrovet över den egentliga vattenlinjen. Här ser man att hålet är i vitmålade delar.
Jo, jag ser att det finns blått på det vita men det ser inte ut som bottenmållning.

Det är under vattenytan. Det vita är bottensediment som täcker fartyget. Jag ställde mig själv samma fråga tidigare.
Citera
2021-09-28, 16:54
Medlem
goofers avatar
Är det här rätt händelseförlopp?

USA vill ha en väg att smuggla ut rysk teknik.
Bildt blir tillfrågad och "skänker" en båt till Estland och sponsrar med en färdig "rutt".
USA sätter igång med utförsel av rysk militär teknik men blir snart påkomna av ryssarna som varnar de inblandade att sluta med smugglingen.

Varningen ignoreras och "någon" sänker skeppet för att få slut på det hela.

Är det rätt sammanfattat?
Citera
2021-09-28, 16:55
Medlem
wedonthavetimes avatar
Varför kan anhöriga inte bara nöja sig med svaret att anledningen till att skeppet sjönk var för att vatten tog sig in i fartyget?
Citera
2021-09-28, 17:00
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizzman
Nej dom detonerar inte det är i princip omöjligt för en relativt modern missil att göra det på egen hand, inte ens om du släpper den ifrån ett flygplan.
Konspirationsteorin är väl att ryssland skulle apterat sprängladdningar på de vapen som det påstås skulle ha funnits på Estonia.
Citera
2021-09-28, 17:01
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Är det här rätt händelseförlopp?

USA vill ha en väg att smuggla ut rysk teknik.
Bildt blir tillfrågad och "skänker" en båt till Estland och sponsrar med en färdig "rutt".
USA sätter igång med utförsel av rysk militär teknik men blir snart påkomna av ryssarna som varnar de inblandade att sluta med smugglingen.

Varningen ignoreras och "någon" sänker skeppet för att få slut på det hela.

Är det rätt sammanfattat?

Det är rätt efter vad jag har uppfattat. De främsta vetenskapsmännen inom ämnet står dock enade och resoluta bakom faktan att det är en konspirationsteori att någon skulle ha sänkt skeppet.
Citera
2021-09-28, 17:03
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Det är under vattenytan. Det vita är bottensediment som täcker fartyget. Jag ställde mig själv samma fråga tidigare.

Varför täcker då inte bottensedimentet alla andra ytor som ses, te.x de blåa och svarta?
Tycker du skall fundera på din första åsikt.
Citera
2021-09-28, 17:06
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Va faan alla 3 rapporter finns postade här i tråden, dom verkar tämligen välgjorda. Så nä det är inte omöjligt bara för att du vill det.

Ja sen om du missat det så låg Estonia på sidan innan hon slog över helt, så därför är dina jämförelser med andra fartyg som slagit över direkt och sen legat och flutit ganska irrelevanta.

Du är helt ute och cyklar, alla med en fungerade hjärna förstår att passagerarfärjor inte sjunker lika snabbt som stenar, om det inte finns skador under vattenlinjen. Det är omöjligt, hur mycket du än försöker att övertyga andra med din desinformation.

M/S Estonia sjönk rekordsnabbt, ingen annan ro-ro färja i historien har sjunkit lika snabbt som Estonia.

Något stämmer inte här. Antagligen så bröt hon mot fysikens lagar, eller så handlar det om någon slags sabotage. Ett tredje alternativ finns inte här. Som dina rapporter försöker att fabricera fram.
Senast redigerad av Mongoprofeten 2021-09-28 kl. 17:15.
Citera
2021-09-28, 17:17
Medlem
Minst 1200 graders värme bakom skadorna på skrovet enligt flera experter...

Vad får vissa ut av att skydda lögnerna som har florerat sen dag ett?
Citera
2021-09-28, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Flytta till Kina om du uppskattar censur och har något emot yttrandefrihet.

Ta upp båten och ställ ansvariga inför rätta i internationell domstol.
Vi har fått nog av den här mörkläggningen nu.

Anhöriga till 800 offer kräver svar.
Tack, önskar det fanns fler som dej i nördiga SkitSverige. Alla mörkningar talar sitt tydliga språk. Något måste gömmas för oss så att vi inte tappar "tron" på politikerna och kyrkan med Bildt i spetsen, ja då vet vi att det ljugs. Det lärde jag mej redan som barn att det som göms i snö kommer fram i tö.

Estonia, Anna Lind, Assange, käftar fyllda med giftigt kvicksilver, amalgam hos tandläkaren osv och likväl sitter pajaserna kvar i riksdagen då folk röstat på dom.

Svensken har nu blivit Europas Stolle Nr1 och det intellektuella tjafset här visar att det stämmer.
För helvete upp med färjan och sluta fantisera om geometri, ljud och påverkan barnsliga PK-inavel.

Följ mönstret som tillämpas vid en trafikolycka om det inte var en hög asfull politiker som körde för då hade det väl blivit inslaget som i Uppsalas högar och en plats att vallfärda till. Så godtrogen är den självgode svensken idag! En förlorat kraft som livnär sig på godhetsknark.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in