2021-09-28, 19:44
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Mitt på blanka dan...19.38

Ja, när skrev -kraftfoder- inlägget som jag citerade?
Du har haft 18 månader på att träna hjärnan...
Citera
2021-09-28, 20:03
Medlem
Rainmans avatar
Jag är långsiktig på börsen. Köper lika mycket fonder/aktier varje månad oavsett om börsen går upp eller ner.
Citera
2021-09-28, 20:30
Medlem
Enterprises avatar
Jag växlade ner aktieexponeringen tidigare i somras. Väntar på en ordentlig sättning innan jag går in med majoriteten av portföljen i aktier igen.
Citera
2021-09-28, 20:47
Medlem
Citat:
Garanterat den bästa strategin. Till skillnad från alla ”jag sålde allt för en månad sen” tomtar som tror dom kan tajma marknaden.

Fast, tajmat är väl precis vad de lyckats med? Är väl mycket mer tomte om man stannar vid en dipp om den kan undvikas. Vad är det för fel enligt dig att göra en tajmad exit vid dipp och köpa in sig igen vid uppgång?
Citera
2021-09-28, 20:55
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Du gjorde det jag borde gjort..

Trend runt den 18-21 varje månad dyker fonden jag har..?

Om vi snackar veckodagar, har jag lagt märke till att kurserna "gärna vill gå ner på fredagar". Rent generellt. Runt mitten av månaden sjunker väl kurserna på grund av att småsparare säljer av, för de har problem med cash-flow? (kontot tomt, tio dagar till löning/barnbidrag etc)

Funderar man på "cash flow" i samhället, kan man rätt enkelt klura ut vilka dagar i månaden som kurserna "borde" gå ner. När svensson säljer av innehav för att "fixa fredagsmys till barnen", på ett ungefär. Givetvis finns det andra parametrar att ta hänsyn till också.
Citera
2021-09-28, 21:27
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Börsen måste sjunka ca 30-40% innan vi kan börja prata om en rea.

Sant, men rea är förvisso "bäst" men köpläge infaller sig betydligt tidigare än 30-40% nedgång.
(Man behöver inte pricka in den absoluta "dalen i alperna", så att säga.)

Förklarande bild på Alperna så alla läsare här förstår.

Hoppas att budskapet går fram.
Citera
2021-09-28, 21:31
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narniafinnsinte
Fast, tajmat är väl precis vad de lyckats med? Är väl mycket mer tomte om man stannar vid en dipp om den kan undvikas. Vad är det för fel enligt dig att göra en tajmad exit vid dipp och köpa in sig igen vid uppgång?

Att tajma marknaden betyder ju att du säljer när det är som högst och köper som lägst. Men instinkten och rädslan att förlora allt gör så att 99% säljer vid nedgång och köper vid uppgång. Du tajmar ingenting om du säljer mitt i en nedgång och köper mitt i en uppgång.

Det finns mängder med studier som visar på att sitta stilla i båten oavsett väder ger det bästa utfallet.
Citera
2021-09-28, 21:32
Medlem
Scalpings avatar
Det bästa är att sälja allt och börja trejda istället.
Citera
2021-09-28, 21:35
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag växlade ner aktieexponeringen tidigare i somras. Väntar på en ordentlig sättning innan jag går in med majoriteten av portföljen i aktier igen.

Räknar du med "hela förmögenheten" då?
Antar att du äger fastigheter också i ditt "sparande"?

-Fastighetsmarknaden har gett mig mycket avkastning genom åren, genom ägandet samt löpande inkomster som hyresvärd. Dock är den "trögare att sälja/köpa" jämfört med pengar på börsen.

Gällande "krigskassan", alltså kontanter jag vill ha på börsen, ligger dessa på värdelösa sparkonton just nu. Har cirka 100k bara kvar i fonder som ligger utanför ISK, mest beroende på lathet då jag inte orkar köra bokföringen på dessa. De få ligga kvar som "skräppengar" tänker jag. Idag i alla fall, kanske ändras sedan, vem vet..
Citera
2021-09-28, 21:40
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Räknar du med "hela förmögenheten" då?
Antar att du äger fastigheter också i ditt "sparande"?

-Fastighetsmarknaden har gett mig mycket avkastning genom åren, genom ägandet samt löpande inkomster som hyresvärd. Dock är den "trögare att sälja/köpa" jämfört med pengar på börsen.

Gällande "krigskassan", alltså kontanter jag vill ha på börsen, ligger dessa på värdelösa sparkonton just nu. Har cirka 100k bara kvar i fonder som ligger utanför ISK, mest beroende på lathet då jag inte orkar köra bokföringen på dessa. De få ligga kvar som "skräppengar" tänker jag. Idag i alla fall, kanske ändras sedan, vem vet..
Nej, då jag räknar med likvida tillgångar, alltså aktier, fonder och cash.
Jag äger några fastigheter också, men dessa får ligga kvar. Jag har också passiva inkomster där genom hyra. Den eventuella värdeökningen får man utvärdera den dag som man säljer.
Citera
2021-09-28, 21:43
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realmadrid24-05-14
I år ja men han sa senaste tiden och är ner 3,65% senaste månaden.

Buhuhu ner några procent då börsen är upp 20% i år. Vad tror ni egentligen? Plus 20% kvartal efter kvartal? Är ni nettoköpare eller säljare? Dippar är bra köpläge.
Citera
2021-09-28, 21:52
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Att tajma marknaden betyder ju att du säljer när det är som högst och köper som lägst. Men instinkten och rädslan att förlora allt gör så att 99% säljer vid nedgång och köper vid uppgång. Du tajmar ingenting om du säljer mitt i en nedgång och köper mitt i en uppgång.

Det finns mängder med studier som visar på att sitta stilla i båten oavsett väder ger det bästa utfallet.

"Sitta still i båten" är absolut ingen strategi för framgång.
Man får mycket bättre "hävstång" om man intresserar sig mer över makroekonomi än exempelvis dataspel eller grannens fru.. Själv bytte jag investeringsstrategi för kanske 10-20 år sedan (ett glidande plan) från enskilda aktier (blev för mycket läxa att läsa) till breda indexfonder, läs ISK.

Ä såpass gammal i gården numera, att "sitta still i båten" är en säljsignal för mig. Speciellt när "experter" säger sådant.

Jätte-enkelt tips rent gratis ska ni få: Gör precis tvärt om vad experterna rekommenderar!
Devalvering på 1980-talet: "Sveriges krona står stark!", sa finansministern. Dagen efter devalverades kronan. Veckan före köpte jag dollar. Var lite knepigt på valutaregleringens tid att göra så, men det gick bra ändå.

-Gå inte på "sitt still i båten", såvida du inte vill ta kursförlust direkt, och tänker att ha tio år på dig så ditt innehav ska "komma ikapp".

My2cents.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in