Citat:
Ursprungligen postat av
AldoRaine
Att tajma marknaden betyder ju att du säljer när det är som högst och köper som lägst. Men instinkten och rädslan att förlora allt gör så att 99% säljer vid nedgång och köper vid uppgång. Du tajmar ingenting om du säljer mitt i en nedgång och köper mitt i en uppgång.
Det finns mängder med studier som visar på att sitta stilla i båten oavsett väder ger det bästa utfallet.
"Sitta still i båten" är absolut ingen strategi för framgång.
Man får mycket bättre "hävstång" om man intresserar sig mer över makroekonomi än exempelvis dataspel eller grannens fru.. Själv bytte jag investeringsstrategi för kanske 10-20 år sedan (ett glidande plan) från enskilda aktier (blev för mycket läxa att läsa) till breda indexfonder, läs ISK.
Ä såpass gammal i gården numera, att "sitta still i båten" är en säljsignal för mig. Speciellt när "experter" säger sådant.
Jätte-enkelt tips rent gratis ska ni få: Gör precis tvärt om vad experterna rekommenderar!
Devalvering på 1980-talet: "Sveriges krona står stark!", sa finansministern. Dagen efter devalverades kronan. Veckan före köpte jag dollar. Var lite knepigt på valutaregleringens tid att göra så, men det gick bra ändå.
-Gå inte på "sitt still i båten", såvida du inte vill ta kursförlust direkt, och tänker att ha tio år på dig så ditt innehav ska "komma ikapp".
My2cents.