2021-09-28, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, eller så är det tvärtom, att några av oss verkar helt galna, haha.

Skämt åsido, så är det inga av teorierna som är helt galna, efterom ingen av oss kan riktigt veta hur en sådan dårfink exakt tänker. Det enda vi vet är att han agerar mycket avvikande i stressfyllda situationer och den här tiden strax före mordet är en sådan stressfylld period.

Att HR inte tog med 11-12 maj som bevisning för planering kan bero på att de inte ansåg att det fanns tillräckligt med stöd för det, och att det ändå inte var nödvändigt för att bedöma mordet som att det fanns en viss planering bakom.

Och det är väl lite där vi också hamnar här i tråden. Det är magert med bevisning, även om dagarna är nästintill identiska i upplägget.

Det blir alltså som jag påpekde tidigare, lite av en bedömning utifrån en "magkänsla" för mig med allt det jag tidigare tafit upp och med de otaliga lögner som SD kör med i förhöret.

Vad gäller avverkningen, så hade den varit ganska omfattande trots allt, men ingen risk för muggling tyckte Lena. Däremot verkar hon helt ovetande om att det inte långt därifrån varit ett obehagligt bakhåll för bara ett dygn sedan. Hon går dit alena, i mörkret. Två gånger.

Koordinater Absolute X- mas:

A162/8
https://kartor.eniro.se/?c=59.294339,15.191656&z=17&g=59.293838,15.190777& q=%22%C3%B6rebro%22;geo

https://www.google.se/maps/place/59%C2%B017'37.8%22N+15%C2%B011'26.8%22E/@59.2933227,15.1884719,328m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x0:0x0!8m2!3d59.2938333!4 d15.1907833

Om man kollar A 162/7, kan man se att det finns mindre stigar i skogen, och SD nämnde ju också att han efter bakhållet stuckit in i skogen med sin ficklampa. Han är van att röra sig i skog och mark, och känner till skogen med all säkerhet, Han behöver inga vägar att gå på, förutom när han kommer intill sitt hus. Det var ju också där han träffade grannen med hunden, på Betesvägen. Så flyktvägen från Vivallaskogen är perfekt för honom. Han kan ju också cykla på gång/cykelbanan och komma hem blixtssnabbt.

Om han hade träffat å någon med blodiga kläder kunde han väl säga att han hade haft sex med Lena? Hon blödde ju så det såg ut som litervis, ja Herre Gud vilken bra förklaring han kom på där...

Riskfyllt ja, rent av dumt om ma ska tänka på att han kmmer bli nr 1 på misstnkelistan. Men nu visar forskningen ju att inga mördare är så förutsägbara som de som uppfyller vissa kriterier i olika skattningsskalor/system som de som dödar i nära relation. Riktigt otäckt att det är så hög procent av dessa som tror att det var hela 82 procent som hade haft tankar på att mörda före mordet skedde.

Det är väl bara att kolla på hur andra kvinomord ser ut. I dagarna hr det skrivits om en kvinna i Malö, som hade sökt om kontaktförbud. Det har strax innan försvinnandet funnits flera incidenter där en samma man har varit involverad. Nu är han begärd häktas, inte förvånande naturligtvis. Hon är sannolkt död, mördad. trots att han måste förstått att han kommer att bli missänkt. Det blir som en slags kortslutning,och upptrappning. Mord har funnits i hvudet säkerligen länge, men kanske kommer planeringen av just hur det skulle ske i den här situationen på ganska kort innan. Någon bil är inblandad osv.

Så det är inte säkert att han hade i den här situatione förmågan att planera på det sätt som vi tänker, som att vra smart nog att planera in i detalj varenda steg,utan det kanske blev mest inriktat på själva mordtillfället och att han sednan skulle kolla hennes enheter om det fanns något som tydde på att hon avslöjat att de skulle ses. Typ.

Jag tänker på att han inte hde koll på att Lena faktiskt pratade enormt mycket med JJ i telefon. Hon nämner inget till någon att hon ska träffa sD,inte heller till JJ. Men; hon säger att någonhar sagt att X-mas ligger lite för öpppet, och sedan pratar hon ju med JJ när hon är ensam i skogen och tittar till cachen. Det hade nog inte SD räknat med.

Man önskar ju att hon hade nämnt för någon att det var SD, men längre än så hade hon inte kommit i sitt arbete med att ta sig från den destruktiva relationen.

Bla, bla bla... Ja, vad jag vill jag ha sagt.

Jag tror inte heller det är någon minutiös planering, utan det är mycket känslostyrt, stressfyllt av hat och säkerligen finns tankar på grovt våld med i de tankarna som säkerligen funits med en längre tid, och det har stegrats den senaste tiden.

Jag avfärdar som sagt inte dina tankar alls, utan det finns med som en förklaring som jag skulle helt köpa om nu vi hade fått veta att det låg till så. Tyvärr hade inte SD erkänt, och absolut inte att han hade planerat det om han hade levt och kommit till den punkten.

Han kan ha haft mord i sinnet, men försökt att avhålla sig fån det. Han gick ner til Lena och var fylld av irritation, hat och det blev bråk (grannen) och han mördade henne mot sin vilja, dvs han fösökte låta bli. Så kan det ha varit.

Det är intressant hur hans riskkalkyl såg ut.
Och om planerat så har man ju förberett en story.
Cykla, blod, råkade komma åt 900+ bilder osv.

Just att radera Telegram mellan polisförhör tyder det på planering?
Både ja och nej.
Ja för att han kan visa att han tackat nej till inbjudan.
Nej för att han borde ha raderat tidigare.
Eller så raderade han allt förutom ”tacka nej” under natten som skadekontroll för att ha ”råkat” döda LW efter gräl.

Att han kunde mörda och döda som han pratat om ”i år” vet vi ju nu men det finns lite för få underlag för att veta hur länge han kan ha planerat detta. Om alls då.
Citera
2021-09-28, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
"Så därför faller ett av hovrättens bitar vad gäller ”viss planering” på att det är en plats de brukar ses på."

Ber om ursäkt men jag förstod inte det ovanstående du skrev.
Vad menade du med det?

På vilket sätt faller HR bit angående det menar du?

Jag tänker att planen var redan klar.
Bara detaljerna som ändrades av "yttre omständigheter", tidigare dagar vill säga.
Och BP är ju i sig inte helt dum eftersom det skulle ha gått att förklara bort ev spår från honom
eftersom han redan varit där tidigare.

Vet ej om jag missförstod dig.

Nej jag tycker HR gör rätt bedömning.
De hade säkert kunnat ta med mer dock och bredare, men de nöjde sig.
Och jag tror det var bra/smart.

Rätten var inne på att det kan vara planerat eftersom platsen var välbekant för de båda.

Men jag är lite på att om det var deras mötesplats sen tidigare så kan de ha grälat där tidigare och varför inte den natten?

LW:s väninna vittnar om och det finns lite uppgifter om att han brukade göra spontanbesök runt 23:00-00:00 och ofta starta gräl och då inte bry sig om barnen var hemma. LW och SD behövde vara nånstans där grannarna inte hörde osv finns det uppgifter om.

Så jag menar att det finns inga uppgifter om att han ”lurat ut henne” utan det kan lika gärna vara en av hans spontanare enl ovan beskrivning. Och skäl att gräla fanns det alltid dem emellan.
Och slagits har de tidigare då LW ville hålla kvar kramen med SD slet sig loss med våld.
Citera
2021-09-28, 17:51
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Vid obduktionen iakttogs områden med rut/romb-liknande avtryck på vänster lår men även på
vänster underben, höger underben och knä.
Namn på personerna som hanterade kroppen ?

När mordvapen har diskuterats har jag (i ett svagt ögonblick?) framkastat att en hjälm kanske kunde ha använts. Om man googlar ”klätterhjälm” så dyker det upp bilder på hjälmar med rutor/ruter, vilka dock är som hål.
Men iaf …
Citera
2021-09-28, 18:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja det vill jag minnas men vet inte om det var sista budet att LW sagt att ja han borde nog kontakta polisen.

Det är ju en story kanske för att förmildra det ”idiotiska” så som han framstod. En kvinnas idè helt enkelt.

Kan ju hända där att LW inte ville skylta med att SD varit med om ett bakhåll. Om han nu berättat.

Minns inte alla vändor i förhöret på rak arm, men det var en grej som han tog upp vill jag minnas att det var Lena som ville att han skulle kontakta polisen. Får kolla igen kanske.

Men till JJ borde det vara riskfritt att säga det, för om jag inte minns fel bor han inte i Örebro, utan långt upp i Sverige?

Hon kunde som sagt bara nämnt om att hon hört det. Utan att näna namn, bara granne.
Citera
2021-09-28, 18:23
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
När mordvapen har diskuterats har jag (i ett svagt ögonblick?) framkastat att en hjälm kanske kunde ha använts. Om man googlar ”klätterhjälm” så dyker det upp bilder på hjälmar med rutor/ruter, vilka dock är som hål.
Men iaf …
Okej..
Citera
2021-09-28, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Jag vet inte riktit om jag missuppfattar dig här, men om det är på den bogen att det är så mycket att man blir "lite rädd", "vill slå en signal till ambulansen", hur kan du då tycka att det inte alls är konstigt
Man blir ju förvånad första gången menar jag. SD förklarar för polisen hur det var och antar att polisen inte har varit med om en sån upplevelse.

Jag menar med att skriva att det hände titt som tätt, att SD menat att det hände ofta, av varierande grad. Ändå så mycket att det skulle kunna finnas blod både ute och inne i huset på många ställen.
SD har sagt att det har hänt några gånger både inomhus som utomhus men att det hände varje gång de hade samlag med varann är nytt för mig. Om du påstår att så är fallet då vil jag gärna ta del av källan.

Jag tror nog att du är ganska ensam att tycka att det inte är konstigt.
Kanske det, jag tror ändå på mina ideer oavsett.

Lena sökte ju inte vara sig hjälp eler har nämnt dessa ymniga blödningar till någon enda person. dessutom är det motbevisat av åklagarna. Finns ingen av de andra älskarna som känner till ågot om blödningar, finns inga trosor med blod, ej heller filten som användes för tt undvika bodbesudlingar enligt SD. Barnmorskan har inte sett eller hört något avvikande vid besök/undrsökningar.
Det beror på vad du vill tro på. I mina ögon LW har visst pratat om det för HD och beskrivit detta ganska detaljerad om man får tro på förhöret med HD. Jag har ingen anledning att värdera förhöret med HD mindre än annat vittne.

Nej, som en person som är så klok och välutbildad som Lena, är det rent av mycket märkligt att hon varken oroar sig (nämner det ) eller söker vård.
Det beror på vilken orsak har blödningen. om hon är medveten om att det inte är något farligt då söker hon förstås inte vård. Det beror på så att säga.

Till och med SDs manlige vän, KN reagerar och tycker att det låter märkligt. Han frågar därför sin fru, som också tycker att det åter konstigt
Det är måga som tycker det är märkligt om de inte varit med om det själva.

Det verkar som om du tror att allt SD säger är sant. Iaf får man det intrycket. Jamen SD sa si och SD sa så. Samma gällande HD. Kan fråga mig varför du gör det. Trots alla de bevis på hans lögner och undanflykter som står att läsa i FUP.

Både han och HD uppför sig som yrkeskriminella i polisförhör och i Rätten. Ser du inte det?

Skulle rättsväsendet köra med dina tankegångar så skulle ingen skyldig dömas, inga bevis eller indicier vara starka nog. Såvida den misstänkte inte blir tagen på bar gärning.
Citera
2021-09-28, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Vid obduktionen iakttogs områden med rut/romb-liknande avtryck på vänster lår men även på
vänster underben, höger underben och knä.
Namn på personerna som hanterade kroppen ?

Rättsläkare Aleksandra L vittnade i rätten. Finns både på ljudupptagning och i text. Hon är fantastiskt bra och noggrann och talar så att de flesta av oss förstår.
Citera
2021-09-28, 18:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Att han kunde mörda och döda som han pratat om ”i år” vet vi ju nu men det finns lite för få underlag för att veta hur länge han kan ha planerat detta. Om alls då.
Sen den dag han upplevde att han var tvungen att göra ett val i ett triangeldrama.
Troligen nån gång i tiden efter 5 april IMO.

Februari:
"I samband med skilsmässan berättade Hanna att Stefan slutit sig och att hon inte längre kunde kommunicera med honom då han blivit tyst."

Mars:
"Under tiden de pratade om det återkom Hanna vid upprepade tillfällen till att Stefan inte ville prata med henne och att han tystnat i kontakten. Att Stefan tystnat var något som, utifrån det Hanna berättade, avvek från hur han brukade agera."

Månadsskiftet mars/april:
(..) i månadsskiftet april/mars kom Hanna till M och berättade att hon och Stefan bokat en resa till USA i maj som de kanske skulle åka på.
Vid det samtalet visste Hanna fortfarande
inte om de faktiskt skulle åka. Hon sa, "jag kan tänka mig det, men Stefan vill inte".

(Ab 149)

5 april jublar HD i sem.ansökan om att det blir en resa.

Sen ses att han fortsatt inte är helt med på banan.
Dvs 8/5 och likaså 12/5 efter han jagat påhittade gangsters och avbrutit att få med LW i skogen på fredag natt. Han påstår att han inte fått igenom esta och önskar HD trevlig resa.
Citera
2021-09-28, 19:00
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Rättsläkare Aleksandra L vittnade i rätten. Finns både på ljudupptagning och i text. Hon är fantastiskt bra och noggrann och talar så att de flesta av oss förstår.
Ja jag tvivlar inte på henne alls, inte det minsta.
Jag använder ord som Hanna skulle uppskatta: "Jag backar"
Citera
2021-09-28, 19:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja eller så är det inte mer avancerat än att han blev arg 14/5 och slog ihjäl henne.
Jo, du var ju snarare inne på dråp.
Citera
2021-09-28, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Sen den dag han upplevde att han var tvungen att göra ett val i ett triangeldrama.
Troligen nån gång i tiden efter 5 april IMO.

Februari:
"I samband med skilsmässan berättade Hanna att Stefan slutit sig och att hon inte längre kunde kommunicera med honom då han blivit tyst."

Mars:
"Under tiden de pratade om det återkom Hanna vid upprepade tillfällen till att Stefan inte ville prata med henne och att han tystnat i kontakten. Att Stefan tystnat var något som, utifrån det Hanna berättade, avvek från hur han brukade agera."

Månadsskiftet mars/april:
(..) i månadsskiftet april/mars kom Hanna till M och berättade att hon och Stefan bokat en resa till USA i maj som de kanske skulle åka på.
Vid det samtalet visste Hanna fortfarande
inte om de faktiskt skulle åka. Hon sa, "jag kan tänka mig det, men Stefan vill inte".

(Ab 149)

5 april jublar HD i sem.ansökan om att det blir en resa.

Sen ses att han fortsatt inte är helt med på banan.
Dvs 8/5 och likaså 12/5 efter han jagat påhittade gangsters och avbrutit att få med LW i skogen på fredag natt. Han påstår att han inte fått igenom esta och önskar HD trevlig resa.

Han är lite nere efter skilsmässan. Som de flesta. Alla mördar dock inte.
Citera
2021-09-28, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jo, du var ju snarare inne på dråp.

Du menar då du var inne på att jag ägnade mig åt en kampanj att förringa SD:s brott?

Det här med dråp vs mord redde vi nog ut till slut ett par skribenter och jag. Osäker om du hängde med i de svängarna men andra fattade hur jag resonerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in