2021-09-28, 13:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Jag vet inte riktit om jag missuppfattar dig här, men om det är på den bogen att det är så mycket att man blir "lite rädd", "vill slå en signal till ambulansen", hur kan du då tycka att det inte alls är konstigt
Man blir ju förvånad första gången menar jag. SD förklarar för polisen hur det var och antar att polisen inte har varit med om en sån upplevelse.

Jag menar med att skriva att det hände titt som tätt, att SD menat att det hände ofta, av varierande grad. Ändå så mycket att det skulle kunna finnas blod både ute och inne i huset på många ställen.
SD har sagt att det har hänt några gånger både inomhus som utomhus men att det hände varje gång de hade samlag med varann är nytt för mig. Om du påstår att så är fallet då vil jag gärna ta del av källan.

Jag tror nog att du är ganska ensam att tycka att det inte är konstigt.
Kanske det, jag tror ändå på mina ideer oavsett.

Lena sökte ju inte vara sig hjälp eler har nämnt dessa ymniga blödningar till någon enda person. dessutom är det motbevisat av åklagarna. Finns ingen av de andra älskarna som känner till ågot om blödningar, finns inga trosor med blod, ej heller filten som användes för tt undvika bodbesudlingar enligt SD. Barnmorskan har inte sett eller hört något avvikande vid besök/undrsökningar.
Det beror på vad du vill tro på. I mina ögon LW har visst pratat om det för HD och beskrivit detta ganska detaljerad om man får tro på förhöret med HD. Jag har ingen anledning att värdera förhöret med HD mindre än annat vittne.

Nej, som en person som är så klok och välutbildad som Lena, är det rent av mycket märkligt att hon varken oroar sig (nämner det ) eller söker vård.
Det beror på vilken orsak har blödningen. om hon är medveten om att det inte är något farligt då söker hon förstås inte vård. Det beror på så att säga.

Till och med SDs manlige vän, KN reagerar och tycker att det låter märkligt. Han frågar därför sin fru, som också tycker att det åter konstigt
Det är måga som tycker det är märkligt om de inte varit med om det själva.

A147/638
'Förhör SD:

"FL 1: Men stämmer det att hon blödde varenda gång som ni hade sex?
638
Förhör med Davidsson, Karl Stefan; 2019-08-29 17:23 diarienr: 5000-K574218-18
MT: Ja .. sen om det hänt nån gång att det inte har kommit ja .. det kan det gjort men .. ah .. hon
blödde varenda gång ..
"
Citera
2021-09-28, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, verkar förstås inte så smart. Men jag tycker inte att han agrear så smart annars heller.

Avbrutet mordförsök kanske det inte blev direkt, men planen kanske var att han skulle mena att mållgorna redan hade stuckit och att han var ju i säkerhet, dvs han räknade med en rapport och inte att det skulle komma, eller möjligen cirkulera lite i området vid tillfälle? Och att Lena skulle komma ut på en andra tur för nytt möte (som inte gått att spåra hur de avtalat att de skulle mötas), men inte gå hem, alternativt ett nytt försök att få ut henne.

Vad man kan fundera på är vad han har sagt till Lena om mållgorna eller varför han inte kom och mötte upp henne?
Blir ju lite konstigt att han är svävande i förhöret på om eller vad han sagt till henne, och slutligen har han sagt till henne., om han hade kontakt med henne eller inte osv. Var det till slut så att det var hon som sa att han skulle ringa polisen? Måste repetera, har glömt. men Lena säger ju inte till någon alls att det har varit ett bakhåll i området, att polisen varit där, så... man får ju absolut den uppfattningen att SD inte har berättat det här...

Nu blev det ju så att polisen sa att de skulle komma och Lena har ju gått hem för länge sedan från sin andra runda. Mötet med grannen som är ute med hunden vid ca 01:30 som han nämner i sitt fösta förhör är vid samma tidpunkt på ett ungefär som Lena skickar bilden på strumphållaren till SD.

Tror inte alls att SD sa något om mållgorna till Lena
Citera
2021-09-28, 14:32
Medlem
Citat:
Det var en fin och bra beskriving på hur magkänsla/instinktivt beteende fungerar.

Jag upplever själv många gånger då min magkänsla lett mig rätt,att det egentligen handlar om små samlade signaler, sådant som säkert har med stenåldershjärnans funktion att göra; man lägger detta lite i en minnesbank som ma inte riktigt är medveten om. Man reagrar på avvikelser och ser sammnhang, på ett omedvetet plan.

Hjärna är helt otrolig på många sätt. Man ska lägga sig, ligger och dåsar, och pötsligt kommer man på något.

Ibland säger barnen; men hur visste du?

Så var det nog med upphittaren också. Något sa honom att det här kunde vara en plats där hon kunde ligga, samtidigt är det ju mot ala odds. Men han har själv varit där, kanske för att de gömt sig för att grannar, föräldrar ska hitta dom. Han vet på något sätt, att det är till viss del ljuddämpat, snårigt, och inte så många som känner till platsen.

Kanske han inte tänkte att han skulle hitta henne där, men hans undermedvetna fick honom att gå dit trots att polisen varit i området i så många dagar.

Precis så tror jag att det var för PH, som hittade Lena. "Jag fick för mig att...", "... jag tänkte att...". Hur många gånger har man inte sagt och tänkt så och det har blivit rätt.

Likasom att när man INTE följer denna instinkt/magkänsla/inre röst så upptäcker man också att man har missat något. "Jag skulle ha gjort som jag tänkte från början ''.

Så vi bör nog följa stenåldersmänniskans röst inom oss :-)
Citera
2021-09-28, 15:15
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Precis så tror jag att det var för PH, som hittade Lena. "Jag fick för mig att...", "... jag tänkte att...". Hur många gånger har man inte sagt och tänkt så och det har blivit rätt.

Likasom att när man INTE följer denna instinkt/magkänsla/inre röst så upptäcker man också att man har missat något. "Jag skulle ha gjort som jag tänkte från början ''.

Så vi bör nog följa stenåldersmänniskans röst inom oss :-)
Vad fint sagt och jag håller med dig

Här är ett bevis på det (J0kermannens skämt):
Citera
2021-09-28, 15:27
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Vet du att det är instrumentväskor eller gissar du?
Alla instrument är väl rätt dyra, även om de inte kostar miljoner?
Det blir mer och mer otroligt att SD:s kvarlämnade ägodelar bara skulle vara värda 8 000.
Men HD kanske redan har sålt dem och låtsas ändå att hon är omedveten om värdet.

Du kan nog också se att det ser ut att vara Peli Case som ofta används till dyra mätinstrument bl a.
https://cases.nefab.se/shop/peli-case-1600/

Länk till bilden på casen i SD:s källare (Aktbilaga 157 pdf sida 20): https://www.docdroid.net/0g2OTQH/b2705-18-aktbilaga-157-teknisk-undersokning-del-b-s-224-493-pdf#page=20
Citera
2021-09-28, 15:38
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Du kan nog också se att det ser ut att vara Peli Case som ofta används till dyra mätinstrument bl a.

Länk till bilden på casen i SD:s källare (Aktbilaga 157 pdf sida 20): https://www.docdroid.net/0g2OTQH/b2705-18-aktbilaga-157-teknisk-undersokning-del-b-s-224-493-pdf#page=20
Vid obduktionen iakttogs områden med rut/romb-liknande avtryck på vänster lår men även på
vänster underben, höger underben och knä.
Namn på personerna som hanterade kroppen ?
Citera
2021-09-28, 16:03
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6

De ser ut att vara likadana.
Om jag var SD:s tidigare arbetsgivare skulle jag ringa till HD och fråga om vad som finns i de gula casen?
Speciellt om de ser ut att vara samma som de dyra instrumenten förvarades i.

Hon kan ju fota och skicka dem bilderna på innehållet.
Har hon gjort sig av med dem så är det mer misstänkt.
Har hon gjort sig skyldig till häleri?

Men det är faktiskt också möjligt att det inte finns något misstänkt i casen.
SD kanske förvarade vanliga verktyg i dem.
Men då borde de också finnas kvar.
Citera
2021-09-28, 16:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Jag vet inte riktit om jag missuppfattar dig här, men om det är på den bogen att det är så mycket att man blir "lite rädd", "vill slå en signal till ambulansen", hur kan du då tycka att det inte alls är konstigt
Man blir ju förvånad första gången menar jag. SD förklarar för polisen hur det var och antar att polisen inte har varit med om en sån upplevelse.

Jag menar med att skriva att det hände titt som tätt, att SD menat att det hände ofta, av varierande grad. Ändå så mycket att det skulle kunna finnas blod både ute och inne i huset på många ställen.
SD har sagt att det har hänt några gånger både inomhus som utomhus men att det hände varje gång de hade samlag med varann är nytt för mig. Om du påstår att så är fallet då vil jag gärna ta del av källan.

Jag tror nog att du är ganska ensam att tycka att det inte är konstigt.
Kanske det, jag tror ändå på mina ideer oavsett.

Lena sökte ju inte vara sig hjälp eler har nämnt dessa ymniga blödningar till någon enda person. dessutom är det motbevisat av åklagarna. Finns ingen av de andra älskarna som känner till ågot om blödningar, finns inga trosor med blod, ej heller filten som användes för tt undvika bodbesudlingar enligt SD. Barnmorskan har inte sett eller hört något avvikande vid besök/undrsökningar.
Det beror på vad du vill tro på. I mina ögon LW har visst pratat om det för HD och beskrivit detta ganska detaljerad om man får tro på förhöret med HD. Jag har ingen anledning att värdera förhöret med HD mindre än annat vittne.

Nej, som en person som är så klok och välutbildad som Lena, är det rent av mycket märkligt att hon varken oroar sig (nämner det ) eller söker vård.
Det beror på vilken orsak har blödningen. om hon är medveten om att det inte är något farligt då söker hon förstås inte vård. Det beror på så att säga.

Till och med SDs manlige vän, KN reagerar och tycker att det låter märkligt. Han frågar därför sin fru, som också tycker att det åter konstigt
Det är måga som tycker det är märkligt om de inte varit med om det själva.

Råkade även på det här när jag letade efter en annan grej:

Förhör TB, HDs kompis

A150/34
"och dels att Lena alltid blödde när hon och Stefan hade sex."
Citera
2021-09-28, 16:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Lite spridda tankar.

Vittnet Helena, avsnitt 54 ljudupptagning TR. Redig person, härligt att få bekräftat det jag anade att vänner från kyrkan inte föraktar Lena efter att informationen om LWs och SDs smärtfyllda och destruktiva relation kom till dagens ljus. Stick i stäv med SDs intentioner/önskningar. (Tom här i tråden efter att Lena bragts om livet har den agendan varit tydlig. Att försöka få människor i allmänhet och LWs vänner i synnerhet att förakta Lena. Så osmakligt! Glad att iaf denna del i planen gick i stöpet).

Nu minns jag inte riktigt att SD hade intentioner på att få Lena missaktad i kyrkan, men helt klart är det att han inte ville henne gott och hotade med avslöja diverse, inte minst för barnen. Det har dock gått så lång tid seda jag började att föla den här tråden, läst FUP, så jag har börjat "tappa" vissa saker, helt klart. Så uppdatera mig gärna! Ofta finns vissa saker där i minnet, men passivt.

Däremot (!) behöver jag ingen påminnelse alls om att det funnits och finns skribenter som aktivt skriver mycket nedlåtande och rent av obehagliga sker om Lena, helt utan minsta samvete mot vare sig Lenas minne, barn, föräldrar eller andra nära henne.

Några skribenter har av olika anledingar fallit bort, medan andra finns kvar. Vissa i olika skepnader.

Agendan kan nog variera, men det är ju klart att man blir misstänksam.

Jag tror dock att Lena hade många fina och kloka vänner, och jag får en känsla (haha, min magkänsla),att det är sådana personer att om de läser här och i FUP, så har de en djupare mänsklig insikt, tar reda på fakta och pratar med varandra (hoppas jag inerligt) för att förstå den sorgliga dynamiken som Lena var utsatt för. Utsatt säger jag, för jag är mycket säker på att Lena bröts ner mycket hårt av det här, och att hon mådde mycket dåligt. Allt kretsade till sist av relationen. Jag förstår att Lena tappade bort sig själv, och det tror jag också att kloka människor som kände Lena förstår.

Citat:
Vittnet Helena berättar att det vore osannolikt att någon annan än en reviewer kände till kommande opublicerade cacher. Vore inte helt osannolikt att tänka sig att SD hackat Helenas eller annan reviewers konto med tanke på att han ägnade sig åt den typen utav informationskontrollering i övrigt eller? (Ber om ursäkt om jag använder mig av felaktiga begrepp eller titlar, taget fritt ur minnet att det är just reviewer som nämns i sammanhanget.)

HÅ är det du pratar om här. Hon är den som SD träffade tidigt på morgonen efter mordet och som han skojar med. Tänk vilket trauma för henne att veta i efterhand att bara timmar innan hade han mördat Lena på det mest brutala sätt! Istället skojar ha med henne om sol i ögonen och kramar nästa gång!
Inte ett ord till henne om att Lena saknas och att N*oa just hört av sig.

Ja, det var flera som misstänkte att SD på något sätt fick tillgång till reviewernas information om opublicerade cacher som sedan las ut. Minns en granne som tidigt i förhör nämner detta att hon misstänkte SD.

Citat:
Sen en undran om nu HDs familj vill få tyst på tråd och spekulationer, skulle de möjligtvis kunna ge polisen åtkomst till SDs (och HDs) fullständiga information från google i det här läget? Det skulle ju kunna vara ett sätt att stänga boken så att säga. En tanke bara.
Citera
2021-09-28, 16:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Ni som har koll på geocachingen. Hur många ftf eller liknande behövdes för usa-resan? Påverkade de raderade loggarna HDs möjlighet att närvara fullt ut på eventet i usa? (SD nämner något i sitt förhör att antal fångade cacher kan öppna upp möjligheterna att närvara vid olika events. Har för mig att han nämner siffran 1000 som exempel.)

När i tid efter mordet återloggar HD de raderade loggarna?

Jag kan tyvärr inte svara på dina frågor om geocahingen, men har själv undrat samma som du. Vet att @ Trie har haft lite svar på de frågorna. Kanske du kan söka på hennes inlägg eller vända dig direkt till henne.

Ser att du redan fått svar om när HD återloggade cacher efter Lenas död, 10 juni. Bara tre veckor efter mordet.

HÅ är den som lämnar info till polisen runt mycket av geocachingen och hon utrrycker sig så här (A 150/693:

". H*elena har hört från flera andra att det fatum att Hanna loggat Lenas cacher efter hennes död anses vara magstarkt utifrån att Lena själv tog bort Hannas loggar. Om man inte har reviewerfunktionen ser man inte tiden för då Hanna loggat cachen."

Ja, magstarkt, det är det. Vilket är ett understatement.
Citera
2021-09-28, 16:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tror inte alls att SD sa något om mållgorna till Lena

Nä, jag kan inte tänka mig det.
Nu pratar hon visserlige helta tiden med JJ samtidigt som hon är där ute ensam i skogen i mörkret, men hon säger inte ett ord till honom om att det är lite läskigt här för igår hände det ett bakhåll här för en av grannarna.
Citera
2021-09-28, 16:47
Medlem
Citat:
Jo, verkar förstås inte så smart. Men jag tycker inte att han agrear så smart annars heller.

Avbrutet mordförsök kanske det inte blev direkt, men planen kanske var att han skulle mena att mållgorna redan hade stuckit och att han var ju i säkerhet, dvs han räknade med en rapport och inte att det skulle komma, eller möjligen cirkulera lite i området vid tillfälle? Och att Lena skulle komma ut på en andra tur för nytt möte (som inte gått att spåra hur de avtalat att de skulle mötas), men inte gå hem, alternativt ett nytt försök att få ut henne.

Vad man kan fundera på är vad han har sagt till Lena om mållgorna eller varför han inte kom och mötte upp henne?
Blir ju lite konstigt att han är svävande i förhöret på om eller vad han sagt till henne, och slutligen har han sagt till henne., om han hade kontakt med henne eller inte osv. Var det till slut så att det var hon som sa att han skulle ringa polisen? Måste repetera, har glömt. men Lena säger ju inte till någon alls att det har varit ett bakhåll i området, att polisen varit där, så... man får ju absolut den uppfattningen att SD inte har berättat det här...

Nu blev det ju så att polisen sa att de skulle komma och Lena har ju gått hem för länge sedan från sin andra runda. Mötet med grannen som är ute med hunden vid ca 01:30 som han nämner i sitt fösta förhör är vid samma tidpunkt på ett ungefär som Lena skickar bilden på strumphållaren till SD.

Ja det vill jag minnas men vet inte om det var sista budet att LW sagt att ja han borde nog kontakta polisen.

Det är ju en story kanske för att förmildra det ”idiotiska” så som han framstod. En kvinnas idè helt enkelt.

Kan ju hända där att LW inte ville skylta med att SD varit med om ett bakhåll. Om han nu berättat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in