2021-09-28, 14:05
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
När jag sagt att dörrarna till bildäck skulle varit öppna? Du kan säkert länka, för du hittar väl inte bara på?

Däremot har jag flera gånger påtalat att dörrarna till bildäck inte var vattentäta. Detta framgår t.ex. av Meyervarvets egen expertrapport från GGE, se https://web.archive.org/web/20200203155333/http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia/index.html, kap. 21.3.1.

Sedan har du skapat en halmgubbe i form av ”vatten från bogen”. Estonia kunde få in vatten under bildäck på ett antal olika sätt. I tidsordning inträffar detta ungefär så här:
- vatten forsar in på bildäck via den öppna bogrampen. Små mängder kan tränga in i trapphuset (vilket 8-9 överlevande ser) samt ner på däck 1 (där ca 7-8 överlevande ser små mängder vatten på durken).
- närmast omgående kan vatten tränga ner i styrmaskinutrymmet under bildäck längst akterut. Det ger ännu mer aktertrim.
- vid en slagsida på 35-40 grader kommer ventilationskanalerna som mynnar på fartygets sidor under vatten. Då tränger >300 ton/minut ner i maskinnrummets utrymmen på däck 0 & 1.
- därnäst brister fönster på däck 4 och vatten strömmar in och ner till däck 0 & 1 genom trapphuset.
- när slagsidan närmar sig 90 grader kommer ytterligare ventilationskanaler från yttre däck 7 & 8 under vatten.

För den intresserad så finns en detaljerad simulering och analys av sjunkförloppet och hur vattnet fyller olika delar i Kehrens avhandlig:
https://tore.tuhh.de/bitstream/11420/487/1/Promotion_Kehren.pdf
Där finns även ritningar på ovan nämnda ventilation m.m.
I feb 2020.

I övrigt svamlar du bara. Påminner om någon med grav adhd, där det bara kommer massor av ord, men absolut ingen substans. När du blir överbevisad går du bara vidare till nästa ämne och försöker låta som bildad som du kan. Löjligt.
Citera
2021-09-28, 14:05
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja visst har det förekommit transport av militär materiel, men just på denna tur lär det inte ha varit så. Att ryssarna under Boris Jeltsin hade fått för sig att sänka ett fartyg med 1000 passagerare bara för lite militärt materiel är inte så sannolikt. Hade detta materiel varit så hemligt så hade nog inte ryssarna lämnat kvar det på Paldiskibasen.

Att bogvisiret har lossnat vet vi och flera haveriutredningar har visat att detta kunde orsaka förlisningen. Vatten har kommit in på bildäck och sedan kunnat rinna ner genom dörrar och ventilationstrummor. Fartyget fick slagsida och situationen förvärrades.

Hålen i sidan har troligen uppkommit vid förlisningen eller efter. Det kan bero på till exempel lastförskjutning, kollision med botten eller vridning av skrovet.

Estonia var konstruerad för inomskärstrafik. Hon var inte avsedd för trafik i full storm på öppet hav. Konstruktionen hade flera brister även om vissa modifieringar hade gjorts.
Lille vän, håller du fortfarande på. Kunskapen och mognaden i Estonia frågan har liksom passerat den där nivån för länge sedan. Kom gärna med aktuella synpunkter på de nya hål med utåtriktade sprängkrafter som hittats.
Citera
2021-09-28, 14:06
Avstängd
SoberZealots avatar
https://www.friatider.se/1200-graders-varme-bakom-estonia-skador

Japp, då är väl det bevisat att det fanns en bomb där med då. Frågan är hur många som fanns.
Citera
2021-09-28, 14:14
Avslutad
http://whitetv.se/en/the-sinking-of-ms-estonia/2730.html
Citera
2021-09-28, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
https://www.friatider.se/1200-graders-varme-bakom-estonia-skador

Japp, då är väl det bevisat att det fanns en bomb där med då. Frågan är hur många som fanns.

Ja vad är motargumenten om en professor säger detta om metallen? Vad säger experterna här som inte tror på explosion?
Citera
2021-09-28, 14:15
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
I feb 2020.

I övrigt svamlar du bara. Påminner om någon med grav adhd, där det bara kommer massor av ord, men absolut ingen substans. När du blir överbevisad går du bara vidare till nästa ämne och försöker låta som bildad som du kan. Löjligt.
I februari 2020? Dvs innan Dplay-dokumentären? Vad jag kan se så ägnade jag mig åt MOP då.

Men du kanske skrev fel och menade februari 2021? Då får du vara mer specifik för det finns några inlägg att välja på. Så vilket datum eller nummer på inlägg var det som jag sade att ”dörrarna till bildäck var öppna”? Du hittade väl inte bara på detta?
Citera
2021-09-28, 14:18
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
I februari 2020? Dvs innan Dplay-dokumentären? Vad jag kan se så ägnade jag mig åt MOP då.

Men du kanske skrev fel och menade februari 2021? Då får du vara mer specifik för det finns några inlägg att välja på. Så vilket datum eller nummer på inlägg var det som jag sade att ”dörrarna till bildäck var öppna”? Du hittade väl inte bara på detta?
Nej, det var när jag hade corona du höll på med ditt meningslösa tjat om det. OCh det var i feb-mars 2020. Så det så.

Vidare så beordrar jag dig att söka hjälp, om inte annat för den förlust i prestige du mottar, kan vara svårt för dig att bära. Och har du självinsikt, så försök lägg Estonia bakom dig, tänk all den tid du lagt ner på ha fel. Är det som du skall tänka på i dina sista ögonblick här i livet?

Alla fattar att det handlar om bomber nu.
Citera
2021-09-28, 14:21
Medlem
Mr.Swedens avatar
Ajaj. Hål med utåtriktade brytkanter i vattenlinjen på Estonia är även politiskt sprängstoff i flera länder och kan komma att sänka en del riktigt stiliga fullriggare. För Sveriges del närmar vi oss inte bara sanningen om Estonia utan även ett formerande riksdagsval. Kommer Bildt och M som ansvariga för eländet få sina östersjöfiskar varma eller blir det den svetskunniga Löfven och S som knipit käft i vår tid som drabbas hårdast?

Popcorn och blomsterkransar till alla.
Senast redigerad av Mr.Sweden 2021-09-28 kl. 14:36.
Citera
2021-09-28, 14:21
Medlem
Skrilllexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja visst har det förekommit transport av militär materiel, men just på denna tur lär det inte ha varit så. Att ryssarna under Boris Jeltsin hade fått för sig att sänka ett fartyg med 1000 passagerare bara för lite militärt materiel är inte så sannolikt. Hade detta materiel varit så hemligt så hade nog inte ryssarna lämnat kvar det på Paldiskibasen.

Att bogvisiret har lossnat vet vi och flera haveriutredningar har visat att detta kunde orsaka förlisningen. Vatten har kommit in på bildäck och sedan kunnat rinna ner genom dörrar och ventilationstrummor. Fartyget fick slagsida och situationen förvärrades.

Hålen i sidan har troligen uppkommit vid förlisningen eller efter. Det kan bero på till exempel lastförskjutning, kollision med botten eller vridning av skrovet.

Estonia var konstruerad för inomskärstrafik. Hon var inte avsedd för trafik i full storm på öppet hav. Konstruktionen hade flera brister även om vissa modifieringar hade gjorts.

En oerhört dyr last pratas om
https://www.youtube.com/watch?v=fUooa5OWTzs

Varför inte förkommit transport denna gång?

Ni förnekare kör på samma vissa gång på gång trotts ni är överbevisade
Citera
2021-09-28, 14:28
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Nej, det var när jag hade corona du höll på med ditt meningslösa tjat om det. OCh det var i feb-mars 2020. Så det så.

Vidare så beordrar jag dig att söka hjälp, om inte annat för den förlust i prestige du mottar, kan vara svårt för dig att bära. Och har du självinsikt, så försök lägg Estonia bakom dig, tänk all den tid du lagt ner på ha fel. Är det som du skall tänka på i dina sista ögonblick här i livet?

Alla fattar att det handlar om bomber nu.
OK. Så om vi till att börja med konstaterar att den här tråden inte fanns i februari 2020, och sedan noterar att jag inte skrev något inlägg i den gamla tråden i februari-mars 2020, kan du då medge att du minns fel och att jag inte påstått att ”dörrarna på bildäck var öppna”?

Vem som skall söka hjälp vet jag inte, med vi kan väl börja med den som först påstår att andra skribenter skrivit saker och sedan inte kan backa upp sitt påstående.

Så, plocka fram inlägget nu eller backa.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-09-28 kl. 14:32.
Citera
2021-09-28, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Flytta till Kina om du uppskattar censur och har något emot yttrandefrihet.

Ta upp båten och ställ ansvariga inför rätta i internationell domstol.
Vi har fått nog av den här mörkläggningen nu.

Anhöriga till 800 offer kräver svar.

Det blir ju lite motsägelsefullt att du vill att jag ska flytta till Kina för att du inte uppskattar mina åsikter samtidigt som du förespråkar yttrandefrihet.

Ni hade nog väntat er större trumslag efter förmiddagens ”presskonferens”. Men som tur är har vi en mediakår som inte nappar på dessa sensationsnyheter.
Citera
2021-09-28, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Lille vän, håller du fortfarande på. Kunskapen och mognaden i Estonia frågan har liksom passerat den där nivån för länge sedan. Kom gärna med aktuella synpunkter på de nya hål med utåtriktade sprängkrafter som hittats.

Jag vet inte exakt vad som har orsakat hålen. Men det finns ju flera olika teorier. Det skulle kunna vara tung last som har fallit mot skrovet inifrån, en explosion på bildäck orsakad av något explosivt material, vridning av exempelvis stabilisatorer eller hela skrovet. Eller så kan någon ha sprängt efter att fartyget hamnade på botten.
Sannolikheten för den officiella teorin är i alla fall större än att någon med flit skulle ha sprängt en bomb med avsikt att sänka en passagerarfärja mitt under en svår storm på grund av några utsmugglade delar från en gammal testreaktor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in