2021-09-28, 12:22
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Eftersom hela artikeln som länkades och du kommenterade handlade om det, ökad smittspridning på SÄBO! För du läste väl den innan du raljerade om Tengele och om att det ej stämmer med SIR? Tegnell förklarade att de ej sett någon ökning av genombrottsinfektioner på SÄBO och att de döda främst var ovaccinerade.

Jag läste artikeln.

På vilket sätt blir SIR inkopplat i det hela när narrativet var att de som lever i SÄBO är för gamla och klarade inte av IVA m.m. förra året? Du vet när vi tog ihjäl äldre genom morfinsprutan.

Jag får inte detta att gå ihop.

Är inte alla äldre vaccinerade i Sverige?

Tegnell skiter ur sig om att alla som dör är ovaccinerade, samtidigt i samma andetag börjar prata om att de äldre behöver en tredje dos, samtidigt som han självmant är ignorant till den sjunkande effekten där han med sitt sedvanliga ursäktande skriker om att det finns inte tillräckligt med data

Klart jag raljar om Tegnell.

Han har haft fel om nästan allt han har lagt prognoser på sedan pandemins början.

Citat:
– Ja, det är en bra fråga som vi jobbar hårt med och försöker få signaler på. Det finns en del internationella rapporter där man tycker sig se det och det finns en del laboratorieundersökningar där man ser att mängden antikroppar verkar minska över tid. Vi följer genombrottsinfektioner på säbo – hur många som infekterats trots att de är fullvaccinerade. Det är en eftersläpning, men vi har inte sett någon avsevärd uppgång sedan augusti, säger han.

I nuläget finns inget färdigt besked om om när de som bor i särskilt boende ska få en tredje vaccindos.

– Om vi ser ett ökat antal genombrottsinfektioner på säbo så kan vi börja omedelbart. Det kan ske om ett par veckor, säger han.

Detta är Tegnell i nötskal. Väntar för att se så det eventuellt stämmer överens med sina egna analyser, vilket oftast lämnar allting försent. Se munskydd i Sverige till exempel. Människor stod utanför fhom och demonstrerade mot honom under hela våren och sommaren. Det var först till hösten man började införa det i Sverige när pressen från övriga världen vart för stor och folk började dö i drivor igen efter de lovade dyrt och heligt att pandemin var över för att alla värden sjönk under sommaren 2020.
Citera
2021-09-28, 12:36
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Ja, det finns det.
Kolla på ehälsomyndighetens webb.

Där ser man, men tydligen gäller inte testerna som man gör på sig själv och vad jag kan hitta så går det inte att boka några andra tester än de man gör på sig själv på 1177
Citera
2021-09-28, 12:55
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Ju fler sidor som produceras desto mindre är chansen att politiker och/eller myndigheter får bära ansvaret.
Jag tycker den kritik som hittills framförts av Coronakommissionen varit ganska skarp och precis även om det är många sidor och jag har absolut inte läst alla.
Citera
2021-09-28, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det är väl den enda statistik som FoHM har släpp på hur fördelningen ser ut bland de som avlider om de är vaccinerade eller ovaccinerade.

Den visar att det är fler vaccinerade som avlider en ovaccinerade samt att de som är vaccinerade är äldre.

Det betyder att bland de äldre som avlider är definitivt fler vaccinerade en ovaccinerade.

Tegnell säger utan att ge en käla att det förefaller precis tvärt om.

Det har alltså ändrats sedan sommaren? Alternativ Tegnell har dålig koll eller medvetet ljuger.

Är det att Tegnell ljuger som är problemet eller att FoHM statistik ljuger enligt dig? För någon hela FOHM eller Tegnell kommer med osanna uppgifter för bägge uppgifterna kan ju inte stämma.
Så om alla är vaccinerade kommer det bara att vara vaccinerade som avlider.
Citera
2021-09-28, 13:05
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Där ser man, men tydligen gäller inte testerna som man gör på sig själv och vad jag kan hitta så går det inte att boka några andra tester än de man gör på sig själv på 1177
Det bör gå att boka och betala för ett PCR-test hos din vårdgivare kan man tycka.
Förutsättningen är att du är sjuk nu, annars går det ju inte.
Citera
2021-09-28, 13:07
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Ja det är väl en självklarhet. Men om alla är vaccinerade och alla som avlider är vaccinerade är då då sant att säga att alla som avlider bland de äldre är ovaccinerade?

Vi såg i somras att de flesta äldre som avled enligt FoHM statistik var vaccinerade. Ändå så säger Tegnell att de flesta som avlider nu bland de äldre är ovaccinerade.

Det handlar inte för mig om i fall vaccinet funkar eller inte utan att Tegnell ljuger medvetet eller omedvetet. Och varför i all sin dar han gör det?

Både den 22 och 23 Sep gick Tegnell ut och sa att det är mer ovaccinerade bland de äldre som avlider en vaccinerade.

På den senaste presskonferensen fick FoHM en fråga angående detta. Men då var det inte Tegnell och de ville inte svara.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-09-28 kl. 13:09.
Citera
2021-09-28, 13:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman

Alla som får konstiga biverkningar kommer inte att kunna skiljas ut om det är från vaccinet, eftersom alla är vaccinerade.
Citera
2021-09-28, 13:19
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, vi kan ju hoppas att det är över nu, tack vare vaccinet och vaccintäckningen. Där emot så finns det ingenting som tyder på att Delta-varianten blivit mildare. Tvärtom så hävdar många att Delta-varianten orsakar mer allvarliga Covid-19 fall. Och denna variant är dessutom extremt smittsam i jämförelse med Alfa-varianten, för att inte tala om den ursprungliga varianten av SARS-COV2.

Den vanliga gången är istället att en mild variant kommer först efter, minst, några år. Undantaget var spanska sjukan, vars andra våg var så dödlig att det hindrade viruset ifrån att spridas. Då kunde den varianten konkurreras ut av en smittsamare men harmlös variant. På en global nivå har Covid-19 dödat ungefär en tiondel av vad spanskan orsakade. Hur antivaxer än vrider sig som metmaskar så kan de inte förklara varför smittspridningen inte ökar nu, när den borde ta fart med en så smittsam variant som är på väg in i dess högsäsong.

intressant att du tar upp Spanska sjukan som en jämförelse (som dock haltar eftersom C19 är som en nysning i jämförelse.. och låt mig inte spendera tid på beräkningar)

Säg mig.. vad var det som fick stopp på Spanska sjukan?
Vaccinering?
Citera
2021-09-28, 13:37
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Långt inne i mörkaste webben hade Ourworldindata gömt undan statistiken för kumulativ överdödlighet för olika länder. Men nu har jag äntligen hittat den.

https://ourworldindata.org/grapher/cumulative-excess-deaths-covid?country=~SWE

Sverige har just nu totalt 3,473 döda summerat över hela pandemin.

Det toppade runt sextusen vid årsskiftet, när man summerade överdödligheten för 2020, men sedan dess har det fallit brant.

För den som undrar hur dödligheten kan sjunka är förklaringen att överdödligheten mäter hur många som fortfarande hade varit i livet idag.

Skumt, igår var det 3473 som du skrev, idag är det ändrat till runt 8000.
Citera
2021-09-28, 13:43
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
I takt med att fler och fler dödsfall kan kopplas till vaccinen, kommer vi att se en lika stor hysteri om vaccinen som själva smittan? Kommer en ny tråd att behövas i stil med

"Dödliga vaccin från läkemedels-industrin skapar panik"

Om vi antar att alla som lätt blir uppskrämda redan har vaccinerat sig, hur kommer de inte att reagera när de inser att vaccinet kanske inte var så smart? Blir det kanske en ännu värre hysteri än nu?
Om det mot förmodan skulle bli som du beskriver så blir det nog en ny tråd i stil med ditt förslag.
Citera
2021-09-28, 13:48
Medlem
10Antivaxerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
I takt med att fler och fler dödsfall kan kopplas till vaccinen, kommer vi att se en lika stor hysteri om vaccinen som själva smittan? Kommer en ny tråd att behövas i stil med

"Dödliga vaccin från läkemedels-industrin skapar panik"

Om vi antar att alla som lätt blir uppskrämda redan har vaccinerat sig, hur kommer de inte att reagera när de inser att vaccinet kanske inte var så smart? Blir det kanske en ännu värre hysteri än nu?

Det finns redan en sådan tråd, med namn likt "Vaccinerade dör i drivor, media mörkar" i konspirationsforumet nånstans, men hittar den inte nu.
Citera
2021-09-28, 14:00
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
intressant att du tar upp Spanska sjukan som en jämförelse (som dock haltar eftersom C19 är som en nysning i jämförelse.. och låt mig inte spendera tid på beräkningar)

Säg mig.. vad var det som fick stopp på Spanska sjukan?
Vaccinering?
Rätt onödig fråga när du och alla andra vet att spanska sjukan upphörde att vara pandemisk till följd av stor smittspridning och naturlig immunitet. Idag får vi samma virus som säsongsinfluensa.

Priset var att runt 25 % av jordens befolkning smittades och runt 15 % av de smittade dog.

Med ett vaccin som vi har nu hade situationen blivit helt annorlunda.

Märkligt att du inte bara ignorerar spanska sjukan som du ju egentligen inte vill jämföra med.
Senast redigerad av Surtruten 2021-09-28 kl. 14:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in