2021-09-27, 21:16
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Man kan lätt få intrycket att antalet smittade minskar men enligt Aftonbladet ”rusar” smittan, vad gör jag för fel?

Tror nog felet ligger hos rubrikmakarna hos AB.
Inte lätt att få folk att läsa om pandemin längre, och Magdalena vill ingen läsa om heller..
Citera
2021-09-27, 21:25
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Av samma anledning hur andra influensavirus beter sig.... kommer det en kraftigare influensa något år och sköljer genom befolkning, viruset muterar blir mer smittsamt men betydligt mindre farligt, smittar mindre under sommarhalvåret för att till slut bli relativt harmlöst (fortfarande äldre som dör av vanlig influensa om fröken missat det... förutom 2020 eftersom det var ett mirakelår då vi raderade ut influensan.. har aldrig hänt tidigare.. hmmmmm)

Det är över nu.

Ja, vi kan ju hoppas att det är över nu, tack vare vaccinet och vaccintäckningen. Där emot så finns det ingenting som tyder på att Delta-varianten blivit mildare. Tvärtom så hävdar många att Delta-varianten orsakar mer allvarliga Covid-19 fall. Och denna variant är dessutom extremt smittsam i jämförelse med Alfa-varianten, för att inte tala om den ursprungliga varianten av SARS-COV2.

Den vanliga gången är istället att en mild variant kommer först efter, minst, några år. Undantaget var spanska sjukan, vars andra våg var så dödlig att det hindrade viruset ifrån att spridas. Då kunde den varianten konkurreras ut av en smittsamare men harmlös variant. På en global nivå har Covid-19 dödat ungefär en tiondel av vad spanskan orsakade. Hur antivaxer än vrider sig som metmaskar så kan de inte förklara varför smittspridningen inte ökar nu, när den borde ta fart med en så smittsam variant som är på väg in i dess högsäsong.
Citera
2021-09-27, 21:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Tror nog felet ligger hos rubrikmakarna hos AB.
Inte lätt att få folk att läsa om pandemin längre, och Magdalena vill ingen läsa om heller..

Fast nu har ju politikerna plockat upp frågan om ovaccinerade inom omsorgen. De vill rida på den vågen och ändra vår demokrati och grundlag för alltid på grund av en sjukdom som egentligen är att jämföra med säsongsinfluensa.

Vi går mot en gigantisk förändring av vår integritet, vår sekretess och vårt rättssystem om opinionen får styra. Jag tror tyvärr att en stor del av befolkningen har kommit ur den här krisen med PTSD och vill göra precis vad som helst för att kontrollera andra medborgare i samhället. Det finns ingen tro på vaccinets skydd, tolkar jag det som, eftersom de vaccinerade mår så dåligt.
Citera
2021-09-27, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Fast nu har ju politikerna plockat upp frågan om ovaccinerade inom omsorgen. De vill rida på den vågen och ändra vår demokrati och grundlag för alltid på grund av en sjukdom som egentligen är att jämföra med säsongsinfluensa.

Vi går mot en gigantisk förändring av vår integritet, vår sekretess och vårt rättssystem om opinionen får styra. Jag tror tyvärr att en stor del av befolkningen har kommit ur den här krisen med PTSD och vill göra precis vad som helst för att kontrollera andra medborgare i samhället. Det finns ingen tro på vaccinets skydd, tolkar jag det som, eftersom de vaccinerade mår så dåligt.

Bra av politikerna, nej detta är betydligt värre än säsongsinfluensan.
Citera
2021-09-27, 21:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Bra av politikerna, nej detta är betydligt värre än säsongsinfluensan.

Hur menar du?

Och jag vet hur många som har dött. Det är inte det jag frågar om.
Citera
2021-09-27, 21:35
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Ica sköterskan? Gå in och kolla i iva registret så får du se. Det är inte många covid som ligger på IVA. Där jag bor har vi inte haft en enda på över en månad. I hela regionen. Men gnäller gör dom ändå. Läste igår om en läkare som så att 90% som låg på Iva var o vaccinerade och det har han tagit från IVA registret. MEN DÄR STÅR INGET OM VILKA SOM ÄR VACCINERADE OCH INTE. Det är statistik på kön ålder och sjukdomar inte vaccinerade eller eg

Ja, tack och lov verkar IVA-fallen minska vad gäller Covid-19. Men tack och lov är inte allt en "stor konspiration", (det räcker, gott och väl, med labbteorin, som det verkar finnas substans för).

Du tror inte att man tar blodprov på och pratar med patienter när de tas in på sjukhus? Tror du inte att läkare har tillgång till (delar av) register som inte allmänheten har tillgång till? Alternativt att du är dålig på att leta. Jag bryr mig inte: Säger de att 80-90 procent av IVA-fallen som är där för Covid-19, är ovaccinerade, så tror jag dem.
Citera
2021-09-27, 21:37
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Har redan förklarat mig. Överdrifter åt dödlighet är okej & inte så noga, men inte tvärt om.

Man bör inte överdriva åt något håll. Beträffande rubriken: Hur stor andel dödsfall anser du krävs för att en sjukdom ska få betecknas som dödlig?

Citat:
Och har alla med covid som inte brytt sig om att testa sig, som jag själv antagligen, är dessa med i statistiken?

Mitt inlägg handlade om att i vissa länder har 0,3% av hela befolkningen avlidit i Covid-19. På så sätt inkluderas även dom som har haft sjukdomen utan att testa sig, liksom alla dom som aldrig har haft infektionen. Vi kan på så sätt fastställa att dödligheten omöjligen kan vara lägre än 0,3%. (Dödligheten kan förvisso vara lägre i länder med en helt annan demografi, med en mycket mindre andel åldringar.)

Citat:
Finns många faktorer man kan ta med eller inte till sin för eller nackdel med statistik. Oavsett verkar det inte särskilt farligt alls för de flesta.

Stanna halva samhället som man gör på många håll, låsa in folk, eller affärer och verksamheter, förstöra folks ekonomi, få vissa att gå i konkurs... rekommendationer om avstånd och samlingar är en sak men om det går mot lockdowns och böter för att träffa folk här med är det bara stört. Det är redan stört. Det går att göra en längre lista men poängen är låt folk välja själva.

Jag anser att smittskydd är en angelägenhet som kräver att myndigheterna kan använda sig av tvingande åtgärder. Annars kommer det inte att fungera.

Låt säga att man använder sig av frivilliga rekommendationer. 90% av befolkningen väljer att stanna hemma för att stoppa smittspridningen. Men smittan fortsätter att spridas, på grund av att 10% av befolkningen väljer att inte bry sig. Det innebär att 90% av befolkningen behöver stanna hemma på obestämd tid, på grund av att smittan finns kvar hos dom 10% av befolkningen som har valt att strunta i smittspridningen. Det medför att 10% av befolkningen håller 90% som gisslan på obestämd tid. Är det rättvist?

Det finns mycket man kan säga om hanteringen av Covid-19. Men det är en löjlig tanke att tro att allt smittskydd skulle kunna bygga enbart på frivillighet.

Citat:
Varför verkar folk vilja ha det kriminellt att inte ha en mask på sig utomhus med böter för olydnad mot lockdowns och såna "regler". https://m.youtube.com/watch?v=n89J9HHQx-s vill man ha det såhär, och vad är nästa steg? Tillbakagång eller åtstramning, vilket är troligast. (Jag vet inte, väljer att vara optimistisk när det gäller det) För hur skulle det bli om folk t.ex. inte hade kameror på sig hela tiden och kunde filma, dokumentera och sprida ordet? En för hårt åtstramad polisstat som kan vara riktigt inskränkande på ens liv och riktigt svår att få bort är nödvändigtvis inte så många steg bort. Bättre att inte acceptera skeva regler som inkräktar på livet som det här, rekommendationer är en sak, böter och göra småsaker som att vara ute olagligt. Fuck that.

Smittspridningen går att bekämpa, med hjälp av hårda restriktioner. Men då måste det göras snabbt, med målet att eliminera smittan, inte låta smittan svepa genom befolkningen i kontrollerad hastighet. Ifall restriktioner används för att eliminera smittan, så behöver restriktionerna bara pågå under en begränsad tid. Därefter behövs inga andra restriktioner än stängda gränser.

Strategin att eliminera smittan kommer att misslyckas, ifall en liten del av befolkningen bestämmer sig för "Fuck that".

Citat:
Det kanske inte ses som troligt, men hur många länder får man inte böter redan i bara för maskvägrande eller att smita ut när staten sagt att man inte får? (Jag vet inte men har sett flera exempel, UK verkar ha varit så under lockdowns) och att bli kollad hela tiden kanske bara är lite irriterande för många som ändå inte bryr sig mer än att få sitta i soffan och se tv, men varför ska man chansa, det verkar ha gått fort på flera håll, här med & för vad blir nästa grej. Spoiler = off topic och fylleprat.

Det finns anledning att oroa sig för en sådan utveckling, med robotar som övervakar oss. Du kan fundera på vilken sorts smittskyddsåtgärder som har störst risk att leda till en dystopi. Smittskyddsåtgärder som gör litet intrång i medborgarnas liv, genom att åtgärderna bygger på sofistikerad övervakning av medborgarna? Eller grova smittskyddsåtgärder som gör stora intrång i medborgarnas liv?

Jag skulle välja dom grova åtgärderna, eftersom dom gör så stora ingrepp i medborgarnas liv att myndigheterna inte kan behålla åtgärderna längre än nödvändigt. Ifall smittskyddet istället bygger på övervakning, så kan myndigheterna behålla bevakningssystemen i smyg, även efter att epidemin har blåst över.
Citera
2021-09-27, 21:39
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
Totala antalet smittade och döda från vecka 38
*Rapporterat löpande från FHM*

Vecka 38 (21-24 sep) -21

1. (1.) Stockholm= 1271 smittade(-564, -31%) & 9 döda(-18)
2. (2.) Västra Götaland= 805 smittade(-855, -52%) & 3 döda(-11)
3. (3.) Skåne= 514 smittade(-339, -40%) & 6 döda(+2)
4. (6.) Västerbotten= 297 smittade(+57, +24%) & 4 döda(+1)
5. (11.) Västmanland= 217 smittade(+55, +34%) & 0 döda
6. (10.) Uppsala= 153 smittade(-65, -30%) & 3 döda(+3)
7. (9.) Östergötland= 151 smittade(-70, -32%) & 6 döda(+1)
8. (7.) Jönköping= 146 smittade(-80, -35%) & 0 döda(-3)
9. (5.) Örebro= 133 smittade(-108, -45%) & 4 döda(+2)
10. (8.) Dalarna= 132 smittade(-91, -41%) & 6 döda(+6)
11. (4.) Halland= 123 smittade(-143, -54%) & 1 död
12. (15.) Norrbotten= 86 smittade(-21, -20%) & 1 död
13. (14.) Sörmland= 68 smittade(-40, -37%) & 0 döda(-2)
14. (19.) Värmland= 62 smittade(-1, -1.6%) & 1 död(-2)
15.(13.) Gävleborg= 62 smittade(-48, -44%) & 0 döda(-1)
16. (16.) Kronoberg= 49 smittade(-57, -54%) & 0 döda(-6)
17. (12.) Kalmar= 41 smittade(-73, -64%) & 2 döda(+2)
18. (17.) Västernorrland=40 smittade(-28, -41%) & 0 döda
19. (18.) Jämtland/härjedalen= 33 smittade(-31, -48%) & 0 döda
20. (20.) Blekinge= 32 smittade(-25, -44%) & 0 döda
21. (21.) Gotland= 10 smittade(-13, -57%) & 0 döda

Totalt= 4425 smittade(-2540, -36%) & 46 döda(-26) = 96 smittade/död(-1)
snitt= 632 smittade/dag(-363)
snitt= 6.57 döda/dag(-3.73)

*STÖRSTA ÖKNINGEN vecka 38*
Västmanland +34 %
Västerbotten +24 %

*STÖRSTA MINSKNINGEN vecka 38*
Kalmar -64 %
Gotland -57 %
Halland -54 %
Kronoberg -54 %
Västra Götaland -52 %

*MEST DÖDA*
Stockholm 9 döda
Skåne 6 döda
Östergötland 6 döda
Dalarna 6 döda
Västerbotten 4 döda
Örebro 4 döda
…35 av 46 döda,, 76 %

*TREND sommar & höst 2021*
vecka 27 = 1660 smittade
vecka 28 = 1747 (..+87, +5,2%)
vecka 29 = 2512 (..+765, +44%)
vecka 30 = 3241 (..+729, +29%)
vecka 31 = 4498 (..+1257, +39%)
vecka 32 = 5609 (..+1111, +25%)
vecka 33 = 6437 (..+828, +15%)
vecka 34 = 6829 (..+392, +6,1%)
vecka 35 = 7112 (..+283, +4,1%)
vecka 36 = 7492 (..+380, +5,3%)
vecka 37 = 6965 (..-527, -7.0%)
vecka 38 = 4425 (..-2540, -36%)

-Läget just nu-
https://www.bildtagg.se/file/xgauhjjzcavv55kl8b107nf

Tack, skönt att det börjat vända nedåt de senast 2 veckorna. Hoppas det fortsätter så, trots att vi öppnar upp på onsdag!
Citera
2021-09-27, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Hur menar du?

Och jag vet hur många som har dött. Det är inte det jag frågar om.

Din personliga integritet och snöflinge-rättigheter får vi sätta på paus ett tag till, nu gäller det att undvika att ännu fler dör eller blir alvarligt sjuka av detta farliga viruset.
Citera
2021-09-27, 21:46
Medlem
Citat:
Din personliga integritet och snöflinge-rättigheter får vi sätta på paus ett tag till, nu gäller det att undvika att ännu fler dör eller blir alvarligt sjuka av detta farliga viruset.
Var går gränsen dvs hur många döda per år acceptabelt innan man häver denna paus?
Senast redigerad av HalHandyman 2021-09-27 kl. 22:27.
Citera
2021-09-27, 21:46
Bannlyst
Citat:

För personer som inte tillhör riskgrupper eller är äldre är det här ofta inte farligare än en vanlig influensa, ibland som en förkylning. Det som har varit problemet är att smittan är ny, dvs man har inte vetat hur den ska behandlas och att så många blir sjuka samtidigt och belastar sjukvården, och det av samma anledning, ingen har tidigare haft smittan.
Citera
2021-09-27, 21:51
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Man bör inte överdriva åt något håll. Beträffande rubriken: Hur stor andel dödsfall anser du krävs för att en sjukdom ska få betecknas som dödlig?

Mitt inlägg handlade om att i vissa länder har 0,3% av hela befolkningen avlidit i Covid-19. På så sätt inkluderas även dom som har haft sjukdomen utan att testa sig, liksom alla dom som aldrig har haft infektionen. Vi kan på så sätt fastställa att dödligheten omöjligen kan vara lägre än 0,3%. (Dödligheten kan förvisso vara lägre i länder med en helt annan demografi, med en mycket mindre andel åldringar.)

Jag anser att smittskydd är en angelägenhet som kräver att myndigheterna kan använda sig av tvingande åtgärder. Annars kommer det inte att fungera.

Låt säga att man använder sig av frivilliga rekommendationer. 90% av befolkningen väljer att stanna hemma för att stoppa smittspridningen. Men smittan fortsätter att spridas, på grund av att 10% av befolkningen väljer att inte bry sig. Det innebär att 90% av befolkningen behöver stanna hemma på obestämd tid, på grund av att smittan finns kvar hos dom 10% av befolkningen som har valt att strunta i smittspridningen. Det medför att 10% av befolkningen håller 90% som gisslan på obestämd tid. Är det rättvist?

Det finns mycket man kan säga om hanteringen av Covid-19. Men det är en löjlig tanke att tro att allt smittskydd skulle kunna bygga enbart på frivillighet.

Smittspridningen går att bekämpa, med hjälp av hårda restriktioner. Men då måste det göras snabbt, med målet att eliminera smittan, inte låta smittan svepa genom befolkningen i kontrollerad hastighet. Ifall restriktioner används för att eliminera smittan, så behöver restriktionerna bara pågå under en begränsad tid. Därefter behövs inga andra restriktioner än stängda gränser.

Strategin att eliminera smittan kommer att misslyckas, ifall en liten del av befolkningen bestämmer sig för "Fuck that".

Det finns anledning att oroa sig för en sådan utveckling, med robotar som övervakar oss. Du kan fundera på vilken sorts smittskyddsåtgärder som har störst risk att leda till en dystopi. Smittskyddsåtgärder som gör litet intrång i medborgarnas liv, genom att åtgärderna bygger på sofistikerad övervakning av medborgarna? Eller grova smittskyddsåtgärder som gör stora intrång i medborgarnas liv?

Jag skulle välja dom grova åtgärderna, eftersom dom gör så stora ingrepp i medborgarnas liv att myndigheterna inte kan behålla åtgärderna längre än nödvändigt. Ifall smittskyddet istället bygger på övervakning, så kan myndigheterna behålla bevakningssystemen i smyg, även efter att epidemin har blåst över.

Jo, fast inte ens hårda restriktioner kan, i sig,utrota den, extremt smittsamma,, Delta-varianten. Det har man insett i Nya Zeeland, och Australien, där man, nu, vaccinerar för fullt. Liksom i Kina, vilket ändå, kommer att fortsätta att vara ett, extremt, övervakningssamhälle.

Nej, det enda som kan utrota SARS-COV2 är en global och ihärdig vaccinationskampanj. Redan nu så har ca en tredjedel av jordens befolkning fått två vaccindoser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in