2021-09-28, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kort natt-kommentar:
jag fattar vad du menar med lastbilen nu: den bilden är tagen med kameran precis i hålet som då kanske bara är några dm brett!

Jag trodde felaktigt att lastbilen syntes genom det andra stora uppfläkta hålet längs en horisontell spricka, och jag lurades väl lite av att detta hål dels såg stort ut, dels såg ut att vara ”ovanför” fendern, dvs vid bildäck.

Snurrigt är det. Jag skall kolla dina filmklipp i morgon så klarnar det förhoppningsvis.
Ungefär så.
Min slutsats (just nu...) är att HK 2021 filmar i lastbilen från strax ovanför fendern (nedanför i bild), men fortfarande inom det område där hål #1 är som störst med tanke på att hål #1 förefaller vara gabska centrerat över fendern.

Jag tror E&A helt enkelt missade lastbilen och att man ser in på bildäck.
Citera
2021-09-28, 01:38
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Läste du i avhandlingen jag länkade till? Det ”sipprade” inte vatten i ”felaktig ventilationstrumma”. De fungerade precis som tänkt, men när de hamnade under vattenytan kunde 100-tals ton/minut strömma ner (jag tror SSPAs beräkning sade ~300 ton/minut).

Om vi sedan funderar över tidsaspekten så låg Estonia med 40-90 grader slagsida i uppskattningsvis minst 15 minuter. Det ger närmare 5000 ton bara genom ventilationskanalerna. Men strax efter dessa kom fönster på däck 4 under vatten. Dessa kunde inte motså något större vattentryck och fallerade, först i aktern där de var störst. Då kunde ännu mer vatten komma in via trapphusen.

Återigen, om du är intresserad av Estonia, läs på. Förslagsvis avhandlingen jag länkade till som går igenom sjunkförloppet steg för steg.

Långsökt men möjligt bidragande, men nu har vi mer än så att studera.
Citera
2021-09-28, 01:38
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Ungefär så.
Min slutsats (just nu...) är att HK 2021 filmar i lastbilen från strax ovanför fendern (nedanför i bild), men fortfarande inom det område där hål #1 är som störst med tanke på att hål #1 förefaller vara gabska centrerat över fendern.

Jag tror E&A helt enkelt missade lastbilen och att man ser in på bildäck.
TV4s intervjuade haveriexpert var tydlig med ett par saker:
- skrovplåten har skrapmärken av förslagsvis sten,
- hål #1 är fläkt både inåt och utåt,
- inget talar för en kollision eller explosion.

Jag tror som jag skrev tidigare på att hål #1 uppstått genom att skrovet vilat mot fast bergrund (vilket jag menar är vad vi ser rakt under hålet) och sedan har skrovet fläkts upp av de skjuv och böjspänningar som uppstått då skrovet vilar på lera i för och akter och hårdare botten midskepps.
Citera
2021-09-28, 01:40
Medlem
Citat:
Nog ser det ut som berg under hålet vid 2:28 i TV-klippet?

Och vid 3:00, det tror jag fortfarande är hål #2, men osvuret är bäst i och med att det inte ges någon förklaring till vad vi ser.
Om du syftar på sekvensen som visas efter A Ulfvarson och före J Amdahl så torde det vara hål #2 och berggrund, ja
Det är taget ur samma filmsekvens som finns bland HK 2021 pressbilder 16.07.2021 (första filmen) omkring 02:30
https://pilv.mkm.ee/s/sWqlesShxLKcUM2#/
men på TV4 är det i högupplöst kvalité.
Citera
2021-09-28, 01:44
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Det enda som spelar in är att :

Båten sjönk väldigt snabbt och det krävs ett hål under vattenlinjen för att det skall kunna ske. Sen om det var en sprängning, kollision eller att det uppkom p.g.a. av vädret och dåligt svetsat alternativt metallutmattning är sen frågan alla behöver ett svar på. HK rapport att det enbart var bogvisiret stämmer inte så då krävs det en ny utredning.

Helt överens med dig om att det behövs en ny utredning. Jag kommer acceptera resultate av analysen de gör av hålen till 100%.
Citera
2021-09-28, 01:47
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Om du syftar på sekvensen som visas efter A Ulfvarson och före J Amdahl så torde det vara hål #2 och berggrund, ja
Det är taget ur samma filmsekvens som finns bland HK 2021 pressbilder 16.07.2021 (första filmen) omkring 02:30
https://pilv.mkm.ee/s/sWqlesShxLKcUM2#/
men på TV4 är det i högupplöst kvalité.
Det är märkligt att SR och TV4 går i spinn över dessa filmklipp, för de visar i princip inget nytt från i somras vad jag kan se. Bara bättre kvalitet som du skriver.

Sedan har rimligen Arikas, Sörman m.fl. suttit och sett detta material ”live” utan att kommentera det alls egentligen (inte Sörman iaf).

Tills sist ser jag inget samband med LÅ faktiskt, för han skall väl lansera en ”bogvisirsprängning”? Låter lite väl mycket att blanda in detta hål också.

Edit: ganska symptomatiskt på den kassa rapporteringen om Estonia att LÅ får lägga ut texten som någon slags expert utan att få några motfrågor. T.ex. hur han tidigare, baserat på filmbilder av samma hål, kunde slå fast att det var en (ubåts)kollision, men bu kan säga säkert att botten inte kan ha åstadkommit hålet. Märklig kollision som gett upphov till det dör hålet, kan man tycka, med LÅ behöver inte oroa sig för obekväma frågor.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-09-28 kl. 02:07.
Citera
2021-09-28, 01:47
Medlem
Citat:
TV4s intervjuade haveriexpert var tydlig med ett par saker:
- skrovplåten har skrapmärken av förslagsvis sten,
- hål #1 är fläkt både inåt och utåt,
- inget talar för en kollision eller explosion.

Jag tror som jag skrev tidigare på att hål #1 uppstått genom att skrovet vilat mot fast bergrund (vilket jag menar är vad vi ser rakt under hålet) och sedan har skrovet fläkts upp av de skjuv och böjspänningar som uppstått då skrovet vilar på lera i för och akter och hårdare botten midskepps.
Fetat.
Håller i stort med, men vid 0:35 syns det en hel del moränsten rakt under hål #1:
https://sverigesradio.se/artikel/ekot-avslojar-ny-detaljerad-film-pa-estonias-hal
Dock torde det vara berg/fast material under stenarna för annars skullde de ju sjunka..

Hål #2 verkar ha rena klipphällar under sig.
Citera
2021-09-28, 01:50
Medlem
EjSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Notera nedre delen på J i Silja Line i övre vänstra hörnet här.
https://ibb.co/zNkpdxh

Jämför sedan med denna bild, så ser man var hålet befinner sig.
https://vasabatarna.se/wasaking/sstar/sstar.jpg

Helt uppenbart att hålet befinner sig längre akterut, än den position som den klassiska grafikbilden felaktigt visat. I höjd med J, som är den enda bokstav som sticker nedåt, befinner sig stabilisatorfenan! Och det var denna som bogvisiret träffade, och tvingade in åt fel håll, därav uppstod hålet i skrovet, när balkarna på insidan, som fenan var monterad i, vreds 90 grader, vid kollisionen med visiret.

De nya bilderna bara bekräftar det jag sagt hela tiden.

Det låter som ett troligt förlopp , klarar dessa byråkrater tänka i den riktningen tro...
Citera
2021-09-28, 01:57
Moderator
farbror_barbros avatar
En trådreflektion:
de senaste veckorna har vi haft ett antal nygamla debattörer som såg fram mot den ”oberoende undersökningen” av Kurm & co. Nu hoppar alla i stället gång på material från den ”officiella” HK 2021-expeditionen. Är den plötsligt att lita på trots allt?

Sedan tycker jag nästan lite synd om Kurm vars plats i rampljuset tagits av 3 månader gammal dykfilm från hans ”konkurent”. Är det för konspiratoriskt att tänka sig att Arikas eller någon av de andra esterna läckt denna sekvens för att jävlas med Kurm, som faktiskt ifrågasatt att deras resultat och analys skulle gå att lita på?
Citera
2021-09-28, 02:00
Medlem
I-van-Toers avatar
Vad folk hela tiden bortser ifrån att det fanns f d "sovjetiska" militära fordon på plats som bland de första som åkte ombord på Estonia, sen två slängar emellan och sen ett par till sist, som vittnet Sara säger. D v s mellan all privat trafik så fanns det kluster av sovjetiska militära fordon. Allt detta ligger kvar där än idag, förutom utrustningen som för länge sedan flyttats av dykare. Dessa fordon var apterade med sprängladdningar, vilket ryssen sagt åt NATO att det skulle ske om de inte slutade upp med smugglingen. Ungefär som när IRA telegraferade vart en bomb skulle brisera. Det är så Irland vanns och det är så Ryssland vanns, tillbaka. Det är därför det hela tiden dyker upp nya hål. Varningarna var många, men NATO sket i dem. Man hade således inga problem med att 850+ människor, därav 500+ svenskar, gick en ond bråd död till mötes. Så länge som Sverige skyddar dem som visste om vad som kanske skulle ske, så länge kommer såret Estonia vara oläkt.
Citera
2021-09-28, 02:05
Medlem
SwampDoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Magasinet Filter har släppt några riktigt bra reportage om Estonia som kan ge lite mer klarhet om alla missförstånd och konspirationer som ligger likt en slöja över denna olycka.

Helt fel. Filter verkar ju snarare göra allt för begrava hela historien och man kan undra om chefredaktören går någon annans ärenden, eller bara är ovanligt tjurskallig?

Det är för övrigt en tidning som jag ofta läser och uppskattar.
Citera
2021-09-28, 02:09
Medlem
SwampDoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillClintonsCigarr
Finns ett stort antal överlevande som vittnar om att de både hört och känt av en kraftig explosion innan hon förliste. Att du ens svarar med det som din ”poäng” får mig att tro att du inte är påläst alls om ämnet?

Flera vittnen berättar om att de bokstavligen flög ur sina sängar. Stämmer ju rätt bra med sprängteorin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in