2021-09-27, 21:08
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skavle
Hej. De säger också att man kan inte släppa på Estonia utredning för att..

-I ett myndighetsbeslut från förra veckan hänvisar Polismyndigheten till ett regeringsrättsbeslut från 1992 om att det är orimligt att myndigheten ska behöva maska känsliga uppgifter i ett så stort material.

I beslutet skriver polisen bland annat att materialet är ”ostrukturerat” och fördelat på ”27 kartonger”.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/All7dr/polisen-hemligstamplar-utredningsmaterial-om-estonias-last

Om myndigheter har inget att dölja och vill slippa konspirationsteorier så borde de maskat allt och släppt fritt för länge sedan. På 27år kan man väl maska 27 kartonger? Blir 1 kartong per år

Det är nog snarare en fråga om att det är nästan omöjligt att bestämma vad som är känsligt och inte. Många nationer, myndigheter och individer som har åsikter och insatserna är rätt höga. Däremot finner jag det osannolikt att materialet verkligen är ostrukturerat.
Citera
2021-09-27, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillClintonsCigarr
Finns ett stort antal överlevande som vittnar om att de både hört och känt av en kraftig explosion innan hon förliste. Att du ens svarar med det som din ”poäng” får mig att tro att du inte är påläst alls om ämnet?

Även golvet vibrerade.
Citera
2021-09-27, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Vilka vittnen är det som talar om att de hört en kraftig explosion? De vittnesmål jag läst talar om 1-3 smällar om jag minns rätt.

Ska vi märka ord nu? Det är uppenbart för varje logiskt tänkande människa som läst och sett vittnesmålen att de syftar på starka smällar i stil med en explosion. Det är självklart att de inte kan veta med säkerhet eftersom de inte sett själva explosionen och därför refererar till det som ”smällar.”

Citat:
I Henrik Evertssons dokumentär har flera överlevande fått komma till talas. De berättade uppseendeväckande saker i filmen, till exempel att vatten tidigt började strömma in i fartyget sen passagerarna hade hört två hårda smällar.

Citat:
Särskilt ett ögonvittne i filmen var intressant. Han hette Carl-Eric Reintamm och är idag Estlands generalkonsul i Sankt Petersburg. Han var en av de överlevande passagerarna på Estonia. Han berättar i filmen hur han vid 12-tiden på natten hörde flera hårda smällar.

Det här är bara två jag hittade med en snabb googling men det är vedertagen information att det hördes en eller flera mycket höga smällar i samband med förlisningen. Sen om det var bogvisiret som knäcktes och slog i sidan, en ubåt som rammade eller en explosion ja det beror på vem du frågar. Jag har alltid haft min teori och de senaste fynden har knappast gett mig anledning att ändra min åsikt, snarare tvärtom.

Citat:
Ursprungligen postat av loooogi
Även golvet vibrerade.

Precis. Det är ett återkommande inslag i väldigt många vittnesmål.
Citera
2021-09-27, 21:24
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Det sku vara intressant att veta var dessa metallbitar finns idag, så man kanske kunde undersöka också dem på nytt. Vill minnas att det gjordes två, av varandra oberoende, underökningar efter att hon plockat upp dem. Den ena sa visst att det var fråga om sprängning och den andra det motsatta.

Vrakdelarna finns i Tyskland någonstans. Vad de visade då och vad de kan visa med dagens teknik är omöjligt att säga.

Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Vad var det där för jövla fjanteri. Vad visar de där bitarna. Jag skrev 20m2, ta upp skiten och kolla hur skrovet har betet sig under förlisningen.

Inget fjanteri. Ta upp frågan med Tyskland. De har vrakdelarna från 1994. Storleken är helt irrelevant om det finns rester från en sprängning.
Citera
2021-09-27, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felicie
Kollision med ubåt i fören först är det mest troliga scenariot för mig just nu då hög sjö inte kan ha orsakat att bogvisir/ramp fallerar så totalt och snabbt. Bogvisiret har också en skada som sägs komma från fall ner på bulben, men positionen på skadan är närmast vattenytan/bulben alltså blir inte fallet ner på bulben så långt att det kan ha orsakat den skadan. Bogvisiret hade mer eller mindre då "rullat av" bulben och ner i vattnet utan någon större skada på själva visiret. Jag hade kunnat köpa det om skadan var högre upp på bogvisiret och fallet då blir längre ner till bulben.

Jag har väldigt dålig koll på hur Ryssen agerade på 90-talet med provokation och så vidare likt idag då man t.ex. flyger väldigt nära andra militärmakters flygplan och båtar för att kanske inte provocera men att visa "vi finns här". Kanske så var fallet i detta fall då eventuellt rysk ubåt velat visa att "vi vet vad ni håller på med" men att det gick för långt och det blir en kollision.
Sverige/NATO som övervakar Estonia tror att det nu är en attack mot fartyget vilket leder till att de i stridens hetta avfyrar torped mot rysk ubåt men som istället låser sig på Estonia och träffar i sidan.

Här är ett utdrag från en incident i ubåtsjakt som inträffade 1992.

”En svensk korvett var under ubåtsjakt ytterst nära att sänkas av sin egen torped 1992, skriver Svensson. Torpeden låste sig på korvetten i stället för den ubåt som var målet. Korvetten undgick katastrofen tack vare att befälhavaren omedelbart efter avfyringen enligt bestämmelserna gjorde en skarp gir.”

Angående nedtystningen skulle jag tro att NATO var inblandat och att en så kallad DSMA-Notice gick ut.

Här är en annan fartygsolycka där ett DSMA-Notice gick ut, dock var detta på 40-talet och kriget var i full gång. Men att DSMA skulle gå ut i detta fall också ser jag inte som omöjligt allt för rikets säkerhet och dels för att inte få nära 1000 civila människors död på sitt samvete på grund av vad som fraktades på båten.

https://sv.wikipedia.org/wiki/RMS_Lancastria

Problemet med en kolliderade ubåt är att det saknas en ubåt för det. Olyckor är svåra att mörka då dels det skulle bli en rejält förstörd ubåt som skulle kräva omfattande reparationer i torrdocka under flera månader och sånt syns utåt och det är mycket sannolikt att besättningen även skulle skadas eller rentav några dödsfall, finns mycket som är farligt i en ubåt om det blir en rejäl stöt.

En torped eller sjömålsrobot är mycket enklare att förklara än en ubåtskollision som kräver mycket mörkande.
Citera
2021-09-27, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChunkYoghurt
Rörande den filmen som SR idag kommit över är det två frågor som är intressanta:

1) Vem har läckt den sekretessbelagda filmen?

2) Varför sker det just nu? Är det för att förekomma något som kommer att uppdagas under den pågående expeditionen ledd av Kurm?
Med tanke på att Ångström uttalar sig i SR-inslaget, att Ångström enligt SR sett filmklippet tidigare, att Ångström hade eget inslag upplagt på Fokus Estonias Youtube i stort sett samtidigt som SR:s avslöjande (som dessutom visar filmsekvenser på hål #2 som SR klippet inte har med) samt att Fokus Estonia/Ångström har Sjöhistoriska Museet bokat för presskonferens imorgon förmiddag med flera sakkunniga inbokade (bland annat från Norge) som ska uttala sig så känns det inte som en högoddsare att FE/Å var förberedda på "avslöjandet" i SR så sannolikt är FE/Å läckan för att få uppmärksamhet inför morgondagens presskonferens, eller?

Var FE/Å i så fall fått filmen från blir en naturlig följdfråga...
Senast redigerad av Prudent 2021-09-27 kl. 21:54.
Citera
2021-09-27, 21:38
Medlem
Hur säkra kan vi nu vara på att Estonia sjönk pga sabotage?
Citera
2021-09-27, 21:40
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Priapus27
Hur säkra kan vi nu vara på att Estonia sjönk pga sabotage?
Ca 85% säkra.
Citera
2021-09-27, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Med tanke på att Ångström uttalar sig i SR-inslaget, att Ångström enligt SR sett filmklippet tidigare, att Ångström hade eget inslag upplagt på Fokus Estonias Youtube i stort sett samtidigt som SR:s avslöjande (som dessutom visar filmsekvenser på hål #2 som SR klippet inre har med) samt att Fokus Estonia/Ångström har Sjöhistoriska Museet bokat för presskonferens imorgon förmiddag med flera sakkunniga inbokade (bland annat från Norge) som ska uttala sig så känns det inte som en högoddsare att Fokus Estonia/Ångström var förberedda på "avslöjandet" i SR så sannolikt är FE/Å läckan för att få uppmärksamhet inför morgondagens presskonferens, eller?

Var FE/Å i så fall fått filmen från blir en naturlig följdfråga...

Tack! Ja det har blivit något mer logiskt här under kvällen. Skriver som tidigare; hoppas inte morgondagens presskonferens blir ett lika stort magplask som Palmeutredningens.

Jag är fortfarande agnostiker när det kommer till om Estonia sjönk enligt den officiella versionen eller om något annat ligger bakom. Men visst det verkar ligga en hund begraven här.
Citera
2021-09-27, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Det finns bara en lösning. Man kan inte ha två tjafssande parter som "tror sig förstå" vad bilderna visar. Ner med dykare och skär ur 20m2 och plocka upp bitarna. Har det sprängts så syns det och har det slagits upp så kommer det att synas.

Eller så skär man inget och sabbar bevisen utan bärgar hela båten? Det var ingen problem för 27 år sedan och definitivt inte nu
Citera
2021-09-27, 21:45
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChunkYoghurt
Tack! Ja det har blivit något mer logiskt här under kvällen. Skriver som tidigare; hoppas inte morgondagens presskonferens blir ett lika stort magplask som Palmeutredningens.

Jag är fortfarande agnostiker när det kommer till om Estonia sjönk enligt den officiella versionen eller om något annat ligger bakom. Men visst det verkar ligga en hund begraven här.
Fast man skall nog inte ha några jätteförväntningar för morgondagen.
Det har väl inte gjorts några närmare undersökningar eller tester ännu så något annat än teorier eller funderingar på planer för framtiden kan han nog inte presentera antar jag?
Citera
2021-09-27, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Sluta fantisera. Det blir inte mer sant för att du skriver saker som "Det är ett belagt faktum"

Det som hände var att bogvisirets låsanordningar och gångjärn brast. När visiret lossnade slet det med sig bogrampen och båten sjönk.

Det är belagda fakta, som står i de officiella utredningsmaterial som finns för allmän beskådan. Namngivna vittnesutsagor och vittnen är ännu i livet, dokumenterade bland flertalet oberoende stater.
Läs böcker med korrekt källhänvisning och lyssna på sakkunniga, eller låt bli att yttra dig i saker du inte besitter någon som helst kunskap om.

Nu får det vara nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in