Citat:
Ursprungligen postat av
heebu
Vilka vittnen är det som talar om att de hört en kraftig explosion? De vittnesmål jag läst talar om 1-3 smällar om jag minns rätt.
Ska vi märka ord nu? Det är uppenbart för varje logiskt tänkande människa som läst och sett vittnesmålen att de syftar på starka smällar i stil med en explosion. Det är självklart att de inte kan veta med säkerhet eftersom de inte sett själva explosionen och därför refererar till det som ”smällar.”
Citat:
I Henrik Evertssons dokumentär har flera överlevande fått komma till talas. De berättade uppseendeväckande saker i filmen, till exempel att vatten tidigt började strömma in i fartyget sen passagerarna hade hört två hårda smällar.
Citat:
Särskilt ett ögonvittne i filmen var intressant. Han hette Carl-Eric Reintamm och är idag Estlands generalkonsul i Sankt Petersburg. Han var en av de överlevande passagerarna på Estonia. Han berättar i filmen hur han vid 12-tiden på natten hörde flera hårda smällar.
Det här är bara två jag hittade med en snabb googling men det är vedertagen information att det hördes en eller flera mycket höga smällar i samband med förlisningen. Sen om det var bogvisiret som knäcktes och slog i sidan, en ubåt som rammade eller en explosion ja det beror på vem du frågar. Jag har alltid haft min teori och de senaste fynden har knappast gett mig anledning att ändra min åsikt, snarare tvärtom.
Citat:
Ursprungligen postat av
loooogi
Även golvet vibrerade.
Precis. Det är ett återkommande inslag i väldigt många vittnesmål.