2021-09-27, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Vädret torde inte vara ett problem för Estonia, 20-25 i vind är inte så allvarligt, och våghöjden inte så farlig den heller.

Kan väl tillägga att Estonia endast varit ute i liknande väder 2 gånger och att systerfartyget skadade sina låsanordningar i liknande väder året innan. Så är inte enig med dig om att att vädret inte borde varit ett problem för Estonia.
Citera
2021-09-27, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Det där gjorde redan Jutta Rabes dykteam år 1994. En del av Estonias skrov finns redan uppe på land sen över ca 27 år tillbaka.

https://youtu.be/4oLYxqjokSs?t=967

Givetvis var det en explosion på bildäck som orsakade förlisningen. Det finns ingen normal människa som kan motsätta sig detta. Ryssen varnade och varnade att NATO skulle sluta upp med smugglingen av utrustning. Till slut fick ryssen nog.

Det sku vara intressant att veta var dessa metallbitar finns idag, så man kanske kunde undersöka också dem på nytt. Vill minnas att det gjordes två, av varandra oberoende, underökningar efter att hon plockat upp dem. Den ena sa visst att det var fråga om sprängning och den andra det motsatta.
Citera
2021-09-27, 20:51
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Det där gjorde redan Jutta Rabes dykteam år 1994. En del av Estonias skrov finns redan uppe på land sen över ca 27 år tillbaka.

https://youtu.be/4oLYxqjokSs?t=967

Givetvis var det en explosion på bildäck som orsakade förlisningen. Det finns ingen normal människa som kan motsätta sig detta. Ryssen varnade och varnade att NATO skulle sluta upp med smugglingen av utrustning. Till slut fick ryssen nog.

Vad var det där för jövla fjanteri. Vad visar de där bitarna. Jag skrev 20m2, ta upp skiten och kolla hur skrovet har betet sig under förlisningen.
Citera
2021-09-27, 20:54
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillClintonsCigarr
Jag kan babbla på i timtals om mina åsikter i fallet (en mörkläggning har alltid varit min teori). Men för att sammanfatta så kan vi nog nu bekräfta att en explosion har skett ombord, det lämnar oss med två alternativ - 1) sabotage 2) något ombord på en bil eller lastbil som exploderat av ”misstag” när all skit hände. Jag har alltid lutat mot 1 såklart.

Har du varit på en båt i närheten av en undervattensdetonation någon gång? Även 300 m bort så känns det som världens jordskalv. Hur skulle detta kunna hända utan att vittnet hört och känt explosionen?
Citera
2021-09-27, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Kan väl tillägga att Estonia endast varit ute i liknande väder 2 gånger och att systerfartyget skadade sina låsanordningar i liknande väder året innan. Så är inte enig med dig om att att vädret inte borde varit ett problem för Estonia.
Ok, det visste jag inte. Jag generaliserade utefter de erfarenheter jag har, inte specifikt Estonia.
Citera
2021-09-27, 21:00
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden
Estonia fraktade som bekant sovjetiskt militärt materiel som var avsett att med Sveriges hjälp fraktas vidare till Egypten och därefter vidare genom land till Israel.

https://kvartal.se/artiklar/den-militara-smugglingen-pa-estonia-nar-visste-regeringen/

Hålet midskepps med utåtbuktande plåt tyder utan rimligt tvivel på torpedering av ubåt. Att det skulle uppdagas att Sverige använt sig av en passagerarfärja för att smuggla över denna känsliga last skulle orsakat ett internationellt ramaskri och Sveriges roll som diplomatisk medlare skulle snabbt förlora status. En sådan prestigeförlust kunde inte den dåvarande regeringen ta, varför det för första gången i historien utlystes gravfrid vid ett förlist skepps plats och locket lades på.

Nej det gör det inte, om man har minsta kunskap om hur torpeder fungerar.

Såhär ser torpedskador ut i verkligheten
https://nzhistory.govt.nz/files/styles/fullsize/public/images/leander-torpedo-damage.jpg?itok=LMkv8l_g
Som synes av den schematiska beskrivningen av olika typer av explosionsskador på fartyg så buktar plåten inåt efter en torpedträff.
https://www.daveswarbirds.com/navalwar/damage.htm

Dessutom så hade en torpedträff på Estonia sänkt fartyget Avsevärt Fortare än vad som skedde när bogvisiret föll av pga dåligt underhåll.

Vilket alla som besvärat sig med att ta reda på sprängverkan och funktionen av en modern torped förstår.

Detta händer vid en torpedträff.
https://www.youtube.com/watch?v=Wwn7l3cZzZM&ab_channel=AmazingVideos24X7
eftersom en modern torped detonerar UNDER skrovet.
Senast redigerad av Mainforcepatrol 2021-09-27 kl. 21:03. Anledning: tillägg
Citera
2021-09-27, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
Har du varit på en båt i närheten av en undervattensdetonation någon gång? Även 300 m bort så känns det som världens jordskalv. Hur skulle detta kunna hända utan att vittnet hört och känt explosionen?

Finns ett stort antal överlevande som vittnar om att de både hört och känt av en kraftig explosion innan hon förliste. Att du ens svarar med det som din ”poäng” får mig att tro att du inte är påläst alls om ämnet?
Citera
2021-09-27, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Nej, det gör det inte, då den vattentäta rampen på insidan visiret förblir stängd.
Den förblev stängd medan fartyget tog in vatten, den förblev stängd när hon fick slagsida, den förblev stängd när hon nådde maximal roll, den förblev stängd när hon sjönk och den förblev stängd när hon fann sin vila på havsbottnen.
Vittnen tillika överlevare klättrade "ned" (upp) för rampen under evakueringen.

Och nej, vajerspelen som håller rampen förblev uppspelade. Argumentet att rampen "föll på plats och stängde sig" när fartyget rollade är ogiltigt; spelen skulle aldrig kunna spela upp vajern på sig själva om så var fallet, utan vajrarna skulle ligga slacka och fria i vattnet, eller ha slitits av.

Packningen runt den vattentäta rampen var ej underhållen och dessutom skadad. Denna tog in vatten på bildäck efter att bogvisiret fallit av. Detta har fångats på övervakningsfilm, uppmärksammades av besättningsmedlemmar och har återgivits i vittnesutsagor. Detta läckflöde var dock inte på långa vägar av den omfattning att den inträngda vattenvolymen skulle kunnat skapa den fria vattenmassa på bildäck som krävdes för att orsaka krängningen som utlöste (?) sjunkförloppet.

Detta är dokumenterat och rena stabilitetsberäkningar avfärdar alla sjunkförlopp som inte medger ett hål i skrovet att sänka fartyget på så kort tid.
Det är ett belagt faktum.

Sluta fantisera. Det blir inte mer sant för att du skriver saker som "Det är ett belagt faktum"

Det som hände var att bogvisirets låsanordningar och gångjärn brast. När visiret lossnade slet det med sig bogrampen och båten sjönk.
Citera
2021-09-27, 21:05
Medlem
BernieFlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicie
Jag har väldigt dålig koll på hur Ryssen agerade på 90-talet med provokation och så vidare likt idag då man t.ex. flyger väldigt nära andra militärmakters flygplan och båtar för att kanske inte provocera men att visa "vi finns här". Kanske så var fallet i detta fall då eventuellt rysk ubåt velat visa att "vi vet vad ni håller på med" men att det gick för långt och det blir en kollision.

Ryssarna brukar inte bara vara närgångna, det här hänt ett flertal gånger att de rammat andra länders fartyg. Senast 2 år sedan vs Ukraina:
https://youtu.be/Ei8iGaDsYqk

Att ramma är mycket mer troligt än torped eller sprängning imo. Det är mycket lägre tröskel, och går att förneka på ett helt annat sätt.
Citera
2021-09-27, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Det är inte vad dom säger . Det ser ut som rost skriver dom
Hej. De säger också att man kan inte släppa på Estonia utredning för att..

-I ett myndighetsbeslut från förra veckan hänvisar Polismyndigheten till ett regeringsrättsbeslut från 1992 om att det är orimligt att myndigheten ska behöva maska känsliga uppgifter i ett så stort material.

I beslutet skriver polisen bland annat att materialet är ”ostrukturerat” och fördelat på ”27 kartonger”.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/All7dr/polisen-hemligstamplar-utredningsmaterial-om-estonias-last

Om myndigheter har inget att dölja och vill slippa konspirationsteorier så borde de maskat allt och släppt fritt för länge sedan. På 27år kan man väl maska 27 kartonger? Blir 1 kartong per år
Citera
2021-09-27, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillClintonsCigarr
Finns ett stort antal överlevande som vittnar om att de både hört och känt av en kraftig explosion innan hon förliste. Att du ens svarar med det som din ”poäng” får mig att tro att du inte är påläst alls om ämnet?

Vilka vittnen är det som talar om att de hört en kraftig explosion? De vittnesmål jag läst talar om 1-3 smällar om jag minns rätt.
Citera
2021-09-27, 21:07
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Vädret torde inte vara ett problem för Estonia, 20-25 i vind är inte så allvarligt, och våghöjden inte så farlig den heller.

Problem som uppstår med ro-ro last är last som flyttar på sig i sidled, ett exempel på det är Finnbirch som sjönk utanför Öland och flyttade sig lasten nån meter i sidled, tror jag. Eftersom det är passagerarfartyg bör hon ha varit utrustad med stabilisatorer så minskar risken för förflyttning av last men är fortfarande påtaglig. Däremot kan annan last som bunker och ballast flytta på sig om man tex tankar som inte är toppade av misstag eller fel. Det kallas 'sloshing', fria vätskeytor, och är mycket farligt.

Däremot kan hon ha skador av andra anledning som skador av att ha lastat fel, last, ballast eller bunker vilket kan orsaka att sprickor uppstår. På större båtar är sprickor ett ganska vanligt problem, särskilt på ombyggde fartyg, förlängda eller liknande.

Men att sjön far över och under vattenlinjen är något som sker hela tiden och är inget problem så länge vattentäta dörrar i sidan är intakta, lotsportar, bunkerportar, lastramper och bogportar.

Fast enligt kapten på Mariella var det 10-15 m vågor. Hade det bara varit 4-5m hade båtarna som deltog i sjöräddningen satt sina livbåtar i sjön, men det gjorde man inte. Var nog rätt hårt väder.

Hårt väder till sjöss är i sig oftast OK, men när något går fel finns det inte så mycket marginaler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in