2021-09-27, 17:12
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Om jag är yrkesmiljonär betalar jag givetvis hellre 20% mer än att offentligt skita ner mitt namn genom oärlighet.

Det är ju knappast mer än 75% kvar av huset så nog har hon betalt 20% för mycket i mina ögon!
2021-09-27, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
"Konspirationen" som du väljer att etikettera den, handlar om att Ebba pressat och lurat Esbjörn att sälja ett hus han inte ville sälja till henne. Detta är något som Esbjörn själv sagt och har vittnen som stödjer, varför etiketten konspiration passar rätt dåligt.

Ditt narrativ är istället att Esbjörns närstående och släkting har pressat honom att ångra sitt köp. Detta är något som Esbjörn dementerar och det inte finns några bevis för det, varför detta påminner mer om en konspirationsteori.

Enda som finns är en köpare ångra sig och försöker bryta ett avtal utan skäl. Att ångra sig duger inte vid ett fastighetsförsäljning. Hade köparen gjort rätt hade han kontaktat säljaren tills säljaren blev nåd eller träffat säljaren på tillträdesdagen för informerat att köparen ångrat sig.
2021-09-27, 17:16
Medlem
Citat:
Du tror att det finns få föräldrar som skulle ljuga för att rädda sina barn och barnbarn.
Ok, då får vi konstatera att vi är av olika uppfattning.
inge generellt - men inför DOMSTOl, I EN sketen HUSTVIST, där utgång i princip är given - så nej det tror jag inte. Men som man känner sig själv känner man andra.
Att kvinnor generellt ljuger så in i helvete inför domstolen i vårdnadstvister är något helt annat och utanför ämnet.
2021-09-27, 17:18
Medlem
Citat:
"Konspirationen" som du väljer att etikettera den, handlar om att Ebba pressat och lurat Esbjörn att sälja ett hus han inte ville sälja till henne. Detta är något som Esbjörn själv sagt och har vittnen som stödjer, varför etiketten konspiration passar rätt dåligt.

Ditt narrativ är istället att Esbjörns närstående och släkting har pressat honom att ångra sitt köp. Detta är något som Esbjörn dementerar och det inte finns några bevis för det, varför detta påminner mer om en konspirationsteori.
Eftersom det inte finns några belägg för den versionen så får man nog ändå drista sig till att kalla det konspirationsteori.
2021-09-27, 17:24
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Personligen tycker jag att en mor som oroar sig för sin dotters och sina barnbarns boende och ekonomi, har en låg tillförlitlighet i de frågor som hon ska uttala sig om, utifrån de källor som hon har.

Matz är inte kallad som vittne. Kanske för att han bedöms ha för stora egenintressen? Resten av Esbjörns vittnen finns det overifierade rykten om. För att dessa skulle vara jäviga pga påstådda egenintressen, krävs verifikationer utöver ryktesspridning.

Klägg ja. Man kan fundera på vem som mest är en del av klägget du nämner. Där finns det nog ingen som skulle svara Esbjörn.
https://www.youtube.com/watch?v=kVBZbITE5-s

Risken för Ebba är väl snarast att hon tappar sin position i klägget, vilket jag tror hade upplevts som en enorm förlust för henne.

Om Esbjörn förlorar på det här, vet jag inte. Det beror väl på hur mycket han förlorar i slutändan och hur viktigt pengar och huset är för honom. Vem vet, han kanske tycker att det är kul att få lite strålkastarljus på sig på äldre dar? Visst blir elräkningen dyr men det kan det vara värt, resonerar Esb?

Nu tänkte jag inte på Juholts definition på klägg, utan mer generellt. Han ser personer som klägg och jag tänkte mer på ryktesmässigt och juridiskt bagage i det här fallet.

Esbjörn kommer förlora på det här. Majkgård försöker få in honom på hem om ryktet är sant. Det har gjorts en massa minnesundersökningar på Esbjörn och han har skrivit på fullmakter som kan styra upp hans liv, eller fucka upp hans liv, beroende på humöret på den/de som sitter på fullmakterna. Han har förvisso fått strålkastarljus på sig, men det är inte odelat positivt för hans del.
2021-09-27, 17:31
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Tror det är rätt få föräldrar som skulle ljuga infrö en domstol i syfte att ens barn skulle vinna en bostadstvist. Men som man känner sig själv känner man andra....

Det är nog en del föräldrar som skulle hålla sina barn om ryggen men när det gäller en sådan här sak och om nu hon skulle vittna falskt i hustvisten, detta skulle äventyra all hennes trovärdighet i hennes yrkesroll och det finns nog även föräldrar som är riktiga och skulle ryta i och tillrätta visa sina barn, dom som inte skulle det är inga bra föräldrar i mina ögon, dvs ljuga för att få dom att framstå som bättre
Senast redigerad av braattha 2021-09-27 kl. 18:17.
2021-09-27, 17:37
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Problemet är att det där vet alla om också. En mor som pratat med sin skilda dotter före och efter avtalsskrivningen och är mån om att hennes barn och barnbarn inte ska bli bostadslösa, är beredd att göra vad som helst för att detta inte ska hända.

Personligen tycker jag att Ebbas val att plocka in mamma att vittna för henne, andas svaghet i hennes case.

Alla mödrar är inte stöpta i samma form. Vad är det som säger att Ebbas mor är beredd att vittna falskt, bara för att stödja Ebba? Du har inga höga tankar om mödrar. Vad gäller Ebba är det ingen risk att hon eller hennes barn ska bli bostadslösa pga den här affären, så den premissen tror jag du kan stryka direkt. Ebba kommer alltid ha tak över huvudet.

Om nu mamman har pratat med Esbjörn i samband med slyröjning, varför är det en svaghet att låta henne vittna? Om man vill påvisa ett mönster, att Esbjörn inte hade några problem med försäljningen som sådan fram tills dess, så är det väl ypperligt att plocka in sådana vittnen?
2021-09-27, 17:47
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Du tror att det finns få föräldrar som skulle ljuga för att rädda sina barn och barnbarn.

Nu är det ingen mordrättegång det handlar om. I värsta fall förlorar Ebba en massa pengar på det här och får inte den där fastigheten att renovera upp. Vad är det att skydda som förälder? Att riskera att sätta sitt eget namn och sin person i klistret för en relativt liten skitsak. Ebba står inte och faller med fastigheten som sådan och ryktesmässigt är saken som den är redan.
2021-09-27, 19:47
Medlem
Q6s avatar
Citat:

Att Ebbas mamma, advokat och ledamot i Uppsalas etikprövningsnämnd skulle ljuga hejvilt i domstol för att hennes dotter skulle spara lite pengar tyder på en förvrängd verklighetsuppfattning.

Har du inget bättre att komma med än att misstänkliggöra vittnesmål innan de ens är avgivna.
2021-09-27, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Att Ebbas mamma, advokat och ledamot i Uppsalas etikprövningsnämnd skulle ljuga hejvilt i domstol för att hennes dotter skulle spara lite pengar tyder på en förvrängd verklighetsuppfattning.

Har du inget bättre att komma med än att misstänkliggöra vittnesmål innan de ens är avgivna.
Den här affären har kommit att handla om rätt mycket mer än "lite pengar"!
Först och främst, även om det skulle kosta Ebba Busch ett par hundra tusen så är det fortfarande inte lite pengar för en normal dödlig, men det förminskar du för att plocka billiga retoriska poäng.
För det andra så har Ebba Busch ju längre den här farsen har pågått ökat insatsen. Skulle Ebba Busch förlora tvisten så kan inte hennes parti backa henne längre, skadan för KD skulle bli enorm. Ve och fasa så kanske Ebba Busch måste söka ett riktigt jobb, kanske målar hon en fasad nära dig nästa sommar?

Ebba Buschs mamma skulle i de flesta rättsliga sammanhang framställas som en person som sitter i jävs position i ärendet.

Dessutom, vad ska hon vittna om, hon har vad jag vet inte varit närvarande vid något tillfälle, ska hon vittna om hörsägen på stan? Ska hon vittna om Ebba Buschs karaktär? som dessutom mest troligt är formad till stor del från mamman så då vet vi ju hur illa det kan vara.
2021-09-27, 20:17
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Den här affären har kommit att handla om rätt mycket mer än "lite pengar"!
Först och främst, även om det skulle kosta Ebba Busch ett par hundra tusen så är det fortfarande inte lite pengar för en normal dödlig, men det förminskar du för att plocka billiga retoriska poäng.
För det andra så har Ebba Busch ju längre den här farsen har pågått ökat insatsen. Skulle Ebba Busch förlora tvisten så kan inte hennes parti backa henne längre, skadan för KD skulle bli enorm. Ve och fasa så kanske Ebba Busch måste söka ett riktigt jobb, kanske målar hon en fasad nära dig nästa sommar?

Ebba Buschs mamma skulle i de flesta rättsliga sammanhang framställas som en person som sitter i jävs position i ärendet.

Dessutom, vad ska hon vittna om, hon har vad jag vet inte varit närvarande vid något tillfälle, ska hon vittna om hörsägen på stan? Ska hon vittna om Ebba Buschs karaktär? som dessutom mest troligt är formad till stor del från mamman så då vet vi ju hur illa det kan vara.

Mamma Busch har varit närvarande och har träffat Esbjörn och Ebba när de bägge närvarade vid röjningen av sly.

Majkgård och Lullmaa har mig veterligen inte varit närvarande när Ebba och Esbjörn har träffats och bör enligt din logik inte få vittna.

Den ekonomiska förlusten måste sättas i relation till de inblandade parternas ekonomi. Ebba har en bra inkomst och Esbjörn är en stor fastighetsägare med 4 bostäder som det inte går någon nöd på. Att några hundra tusen är mycket för dig som bara har veckopeng förändrar inte detta.
2021-09-27, 21:05
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Alla förlorar väl samma summa ekonomiskt i en sådan här tvist. Men du tycker att en del inte skulle behöva bry sig om det för att de har så mycket pengar ändå?
Jag tycker det är ännu mer förståndshandikappat att inte göra rätt för sig om man faktiskt skiter pengar. Har man det dåligt ställt finns det liksom en anledning att bluffa. Ebba Busch har ingen anledning.

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Man blir inte miljonär av att ständigt betala överpriser… tvärt om.
Genom att skita ner sitt namn? Well.. fungerar ju för Kent Billebro och indiska Microsoftscammers också...

Citat:
Ursprungligen postat av Lejon-x
Vill du köpa min bil? Idiot!
Absolut, om det är en ärlig affär. Inte heller du verkar förstå skillnaden på ekonomi och bedrägeri. Idiot!

Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Det är ju knappast mer än 75% kvar av huset så nog har hon betalt 20% för mycket i mina ögon!
Jag avhandlar inte vem som har rätt eller fel i fallet.
Senast redigerad av avc 2021-09-27 kl. 21:23.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in